Gå til innhold

Alternativ til ppiller

Gjest Rimfrost

Anbefalte innlegg

Gjest Rimfrost

Etter diverse skrekkhistorier om blodpropp og lingenende har jeg funnet ut at jeg vil prøve noe annet enn ppiller.

Men liksom.. hva er alternativene ?

Kondom er utelukket.

Spiral og sånt...noen som vil fortelle mer om dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å søke på spiral/kobberspiral. Jeg har skrevet mye om det.

Spiral er så kjekt :) Skulle ønske jeg hadde fått vite om det før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rimfrost

Takk.

Skal søke :)

Leste den topicen her om blodpropp og ble vettskremt. :ler: Hypokonderen i meg tok full kontroll.

Når man skal slutte på pilla, bør man gå ferdig brettet ? Har lyst til å slutte NÅ jeg liksom.... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha spiraaaal! :grine:

Legen vil ikke sette inn fordi jeg ikke har vært gravid...Men det er jo likevel folk som er i samme situasjon som meg, men som ikke har problemer i det hele tatt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha spiraaaal! :grine:

Legen vil ikke sette inn fordi jeg ikke har vært gravid...Men det er jo likevel folk som er i samme situasjon som meg, men som ikke har problemer i det hele tatt?!

Bytt til en lege som er litt mer oppdatert... Jeg har ingen barn, og er 23 år. Legen min sa det var ingen problem. Men kjønnsykdommer og spiral er en veldig dårlig kombinasjon!

Til rimfrost: ja, du bør fullføre brettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rimfrost

Gjorde det vont å sette inn spiralen ?

Hvor mye koster den ?

Og hvordan fungerer den liksom.... ?

Og hva er det som gjør ppillene "farlige" (med tanke på blodpropp) er det horomonene ? Eller er det noe mer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var helt forferdelig vondt å sette den inn. Var vondt hele den dagen, men etter det har jeg aldri kjent noe til den.

Pris og annen info finner du sikkert på nettet. (Jeg fikk den gratis på helsetjenesten i UiO)

Forresten. P-piller er ikke farlig for friske jenter som ikke er disponert for blodpropp. Dette er bare en mediaskapt frykt. Legemidler blir testet _grundig_ før de slippes ut i markedet, og de blir trukket tilbake om de skulle vise seg å være farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rimfrost

Men jeg har hatt vondt i hjertet (eller i det området ihvertfall) en del de siste åra... Vet ikke om det er relevant jeg... Tror mormor har hatt blodpropp.

Hvordan setter de inn spiralen ? Og hvor stor er den ? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *-*Pinky*-*

Hormonspiral er ikke vondt å sette inn, bare litt ubehagli.

Jeg har en sykdom i blodet som heter Leiden Mutasjon som gjør at jeg kan få blodpropp lett. Å det har kommet ut en p-pille som jeg kan bruke. Den heter cerazette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler p-plasteret!

Eneste jeg ikke liker med det er at jeg ikke kan hoppe over mensen (får bare småblødninger som varer i 2+ uker). Men det kan være noe som varierer fra person til person. Har sett andre som kan hoppe over med plasteret.

Utenom det har jeg kun mensen i 4-5 dager nå iforhold til 7 dager som før. Mindre menssmerter (og jeg hadde de ILLE).

Har ikke hatt noen bivirkninger i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rimfrost

Jeg går på Diane nå. (begynte med de pga kviser) De koster meg 300kr pr pakke....

De skal vist være den ppillen med mest horomoner ?

Tror kasnkje jeg skal prøve Cerazette....

Tari Elensar : hvor fester du plasteret ? Og hva skjer om det skulle falle av.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også plaster. Fester det på rompe/hoftepartet. Har brikt det siden det kom ut og det har aldri falt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mitt på armen (bytter om hver uke så huden ikke blir irriter) men du kan, som liv sa, sette det på rompa eller hoftepartiet så det ikke synes. :)

Det har heller aldri falt av for meg, jeg har brukt det siden Juni i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rimfrost

Ok... Tror jeg skal ta en pause fra prevansjon når jeg har gått ut brettet. Har lyst til å bli kvitt litt horomoner .

Men jeg spør igjen jeg; Hva er det med ppillene som gir økt sjanse for blodpropp ? Og hvorfor gir ikke f.eks pplaster økt sjanse for det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

Det er så vidt jeg vet østrogenet i p-pillene som kan forårsake blodpropp, men blodpropp kan oppstå enten du går på p-piller eller ikke.....

Minipiller eller den nye østrogenfrie p-pillen(Cerazette) er alternativer uten østrogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg spør igjen jeg; Hva er det med ppillene som gir økt sjanse for blodpropp ? Og hvorfor gir ikke f.eks pplaster økt sjanse for det ?

P-plasteret gir også økt risiko for blodpropp. Les her f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Etter diverse skrekkhistorier om blodpropp og lingenende har jeg funnet ut at jeg vil prøve noe annet enn ppiller.  

Men liksom.. hva er alternativene ?  

Kondom er utelukket.

Spiral og sånt...noen som vil fortelle mer om dem ?

p-sprøyte?det bruker jeg, veldig fornøyd. ingen fare for blodpropp eller lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

p-sprøyte?det bruker jeg, veldig fornøyd. ingen fare for blodpropp eller lignende

Men nye undersøkelser viser økt sjanse for osteoperose,og at man bør forsøke andre prevensjonsmetoder først. Så ikke p-sprøyte på meg. Liker ikke å ha noe i kroppen som varer i 3 mnd heller.

P-piller er stress å huske, men jag kan slutte kjapt på dem hvis jeg ønsker.

Murf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...