Skravlekaspar Skrevet 2. mai 2024 #941 Skrevet 2. mai 2024 SVK skrev (3 timer siden): Nettopp. Frank Løke synes han er kul om han blir første nordmann som gjør dette stuntet, men ingen har gjort det tidligere nettopp fordi det er helt uforsvarlig. Jarle Trå prøvde seg uten oksygen for endel år siden. Måtte amputere to tær og de fleste fingrene inntil innerste ledd. 1 4
Gjest SVK Skrevet 2. mai 2024 #942 Skrevet 2. mai 2024 3 minutter siden, Skravlekaspar said: Jarle Trå prøvde seg uten oksygen for endel år siden. Måtte amputere to tær og de fleste fingrene inntil innerste ledd. Takk. Ser jeg var upresis. Burde skrevet at ingen nordmenn har besteget Mount Everest uten oksygen. Var ikke klar over at det var en nordmann som hadde prøvd, men ikke klart det. Trist å høre hvordan det gikk med Jarle Trå, men han overlevde i hvert fall.
tregutter Skrevet 2. mai 2024 #943 Skrevet 2. mai 2024 Jeg kommer ikke over hvor idiotisk hele opplegget er. Man setter andre i fare, det koster masse penger, og ikke minst; han er far. Uansett hvor mye barna måtte ønske han lykke til, så tror jeg egentlig de helst vil ha faren sin i live med helsa i behold. Det er ufattelig egoistisk gjort. Hvis man på liv og død skal gjøre slike stunt, bør man ikke få barn. 15 17
Spitzy Skrevet 2. mai 2024 #944 Skrevet 2. mai 2024 Monky skrev (På 23.9.2018 den 0.28): Du skjønte sikkert at jeg mente pensjonsalder i yrket de har hatt, idretten! Han fikk jo sparken igjen i den siste klubben også han var ikke en dårlig håndballspiller, men det var oppførsel hans som gjorde at han ikke fikk til noe stort og at det ble tidlig pensjonsalder . Håndball er et lagspill. Og banke opp lagkamerater på julebord er dårlig teambuilding. 7 7
dårligbrukernavn Skrevet 3. mai 2024 #945 Skrevet 3. mai 2024 Skravlekaspar skrev (11 timer siden): Jarle Trå prøvde seg uten oksygen for endel år siden. Måtte amputere to tær og de fleste fingrene inntil innerste ledd. Hmm, har ikke peiling på dette i det hele tatt (åpenbart), så her kommer det et dumt spørsmål: Var amputeringene knyttet til at han prøvde uten oksygen? Hva er greien med å gjøre det uten oksygen vs med? Om noen vet? 1 1
29_j Skrevet 3. mai 2024 #946 Skrevet 3. mai 2024 tregutter skrev (12 timer siden): Jeg kommer ikke over hvor idiotisk hele opplegget er. Man setter andre i fare, det koster masse penger, og ikke minst; han er far. Uansett hvor mye barna måtte ønske han lykke til, så tror jeg egentlig de helst vil ha faren sin i live med helsa i behold. Det er ufattelig egoistisk gjort. Hvis man på liv og død skal gjøre slike stunt, bør man ikke få barn. Ja jeg syntes det er helt idiotisk. Men det er jo Frank Løke da 1
29_j Skrevet 3. mai 2024 #947 Skrevet 3. mai 2024 Det må jo senke hans levealder dette opplegget her. Det er tøft for kroppen🥴
Minitroll Skrevet 3. mai 2024 #948 Skrevet 3. mai 2024 (endret) dårligbrukernavn skrev (3 timer siden): Hmm, har ikke peiling på dette i det hele tatt (åpenbart), så her kommer det et dumt spørsmål: Var amputeringene knyttet til at han prøvde uten oksygen? Hva er greien med å gjøre det uten oksygen vs med? Om noen vet? Når man har lav o2 over tid kan dette øke faren for vevsdød, så det kan absolutt ha en sammenheng. Men kjenner ikke saken om Trå så godt. O2 metning går ned av store anstrengelser og i kombinasjon høyde/trykkforskjell er det svært farlig. Man kan likevel oppnå en bra metning igjen ved å oppholde seg i høyde over en viss tid/hvile. edit: Jarle Trå kom veldig langt leste jeg nå. Forsvant i to døgn og ble funnet av sherpa på 8200-300 moh. Under at han overlevde. Mesteparten av skader skyldtes da selvsagt frost, men hadde nok hatt en langt bedre forutsetning for å klare turen med o2 uansett. Endret 3. mai 2024 av Minitroll 6 2
Skravlekaspar Skrevet 3. mai 2024 #949 Skrevet 3. mai 2024 Minitroll skrev (1 time siden): Når man har lav o2 over tid kan dette øke faren for vevsdød, så det kan absolutt ha en sammenheng. Men kjenner ikke saken om Trå så godt. O2 metning går ned av store anstrengelser og i kombinasjon høyde/trykkforskjell er det svært farlig. Man kan likevel oppnå en bra metning igjen ved å oppholde seg i høyde over en viss tid/hvile. edit: Jarle Trå kom veldig langt leste jeg nå. Forsvant i to døgn og ble funnet av sherpa på 8200-300 moh. Under at han overlevde. Mesteparten av skader skyldtes da selvsagt frost, men hadde nok hatt en langt bedre forutsetning for å klare turen med o2 uansett. Lav O2 fører som du sier til økt fare for vevsdød. I kulde må vi generere vår egen varme for å holde kjernen på 37 grader. Dette gjør vi ved å øke stoffskiftet, og dette krever oksygen. Trå overlevde jo mirakuløst. To døgn i dødsonen (over 8000) er jo utrolig. Mener å huske at Trå mente han havnet i trøbbel fordi noen sherpaer hadde fjernet leiren hans med mat og drikke ned fra toppen. Men hvor to andre sherpaer fra en annen ekspedisjon hadde reddet han ned fra fjellet. Men Trå hadde jo trøbbel før det siden han ikke husker 100 % om han hadde nådd toppen fordi oksygenmangel hadde gjort han forvirret. Men at han garantert hadde nådd 8800 m, 48 m fra toppen.. 3 1
dårligbrukernavn Skrevet 3. mai 2024 #950 Skrevet 3. mai 2024 Tusen takk for at dere gadd å opplyse meg! Interessant å lese om, så setter pris på at dere forklarte. 1
Hulderen Skrevet 3. mai 2024 #951 Skrevet 3. mai 2024 tregutter skrev (16 timer siden): Jeg kommer ikke over hvor idiotisk hele opplegget er. Man setter andre i fare, det koster masse penger, og ikke minst; han er far. Uansett hvor mye barna måtte ønske han lykke til, så tror jeg egentlig de helst vil ha faren sin i live med helsa i behold. Det er ufattelig egoistisk gjort. Hvis man på liv og død skal gjøre slike stunt, bør man ikke få barn. Den eldste datteren var jo svært i mot at han skulle dra. Men lot seg overtale til å ønske ham lykke til til slutt. 3
Skravlekaspar Skrevet 3. mai 2024 #952 Skrevet 3. mai 2024 Ser fra siste oppdatering fra Løkes Instagram han vurderer å gå ned til base camp igjen fordi han ikke føler seg pigg. Og heller prøve toppforsøk til neste værvindu. Så han er ikke helt idiot og velger å lytte til kroppen. For det er jo fristende å prøve toppforsøk ved første anledning når været tillater det. På det verste kan jo det være kun 2-3 værvindu i løpet av en sesong, noe som gjør det fristende å gå ved første anledning. 2
Gjest SVK Skrevet 3. mai 2024 #953 Skrevet 3. mai 2024 (endret) 2 hours ago, Skravlekaspar said: Ser fra siste oppdatering fra Løkes Instagram han vurderer å gå ned til base camp igjen fordi han ikke føler seg pigg. Og heller prøve toppforsøk til neste værvindu. Så han er ikke helt idiot og velger å lytte til kroppen. For det er jo fristende å prøve toppforsøk ved første anledning når været tillater det. På det verste kan jo det være kun 2-3 værvindu i løpet av en sesong, noe som gjør det fristende å gå ved første anledning. Får håp han går ned til base camp igjen. Men er redd for at han neste gang skal tenke dette er "siste værvindu for sesongen så det er nå eller aldri så jeg velger å prøve å bestige fjellet "`. Det er jo skamdyrt å klatre Mount Everest så det er nok en del som presser seg for hardt fordi de tenker at de har brukt så mye penger på dette og at de ikke har råd til nye forsøk. Endret 3. mai 2024 av SVK
elskersommer Skrevet 3. mai 2024 #954 Skrevet 3. mai 2024 SVK skrev (22 timer siden): Takk. Ser jeg var upresis. Burde skrevet at ingen nordmenn har besteget Mount Everest uten oksygen. Var ikke klar over at det var en nordmann som hadde prøvd, men ikke klart det. Trist å høre hvordan det gikk med Jarle Trå, men han overlevde i hvert fall. Jeg klarer bare ikke å ha medlidenhet med folk som denne Jarle Trå og herr Løke. Når de er så dumme att de tror de kommer seg opp dette fjellet uten oksygen. 10
Hulderen Skrevet 3. mai 2024 #955 Skrevet 3. mai 2024 elskersommer skrev (2 timer siden): Jeg klarer bare ikke å ha medlidenhet med folk som denne Jarle Trå og herr Løke. Når de er så dumme att de tror de kommer seg opp dette fjellet uten oksygen. Det er 221 personer som har besteget Mount Everest uten oksygen. Så det er jo mulig. Men temmelig dumdristig siden 32 prosent av de som har forsøkt har dødd underveis. 7
non_stop Skrevet 3. mai 2024 #956 Skrevet 3. mai 2024 (endret) elskersommer skrev (3 timer siden): Jeg klarer bare ikke å ha medlidenhet med folk som denne Jarle Trå og herr Løke. Når de er så dumme att de tror de kommer seg opp dette fjellet uten oksygen. Synes også det handler om å ha respekt for naturen. Det er en grunn til at de fjellene er så høye at det kreves oksygen for å bestige de - det er ikke meningen at vi mennesker skal være der. De skal nytes fra bakkenivå. Og de få menneskene som har greid det har jeg null respekt og beundring for, de hadde aldri klart det uten hjelp dvs penger og de stakkars sherpaene. Endret 3. mai 2024 av non_stop 5 12
punkyB Skrevet 3. mai 2024 #957 Skrevet 3. mai 2024 Noen som har fått med seg om sherpaene også går uten oksygen - evnt. om de har med ? Det er jo en viss trygghet hvis de har det , men de er jo osgå bedre vant til høyden. Han norske som nesten klarte det Jarle Trå gikk jo helt alene
Minitroll Skrevet 3. mai 2024 #958 Skrevet 3. mai 2024 punkyB skrev (33 minutter siden): Noen som har fått med seg om sherpaene også går uten oksygen - evnt. om de har med ? Mener å ha lest at sherpaene som Løke har med går uten i alle fall. men sherpaene har en helt annen forutsetning for å takle dette frem til de høyeste partiene. https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2017/05/28/530204187/the-science-behind-the-super-abilities-of-sherpas 1 1
Måne Rampelyset Skrevet 3. mai 2024 #959 Skrevet 3. mai 2024 Tråden er ryddet for persondebatt. Måne, admin.
Frisk Frosk Skrevet 3. mai 2024 #960 Skrevet 3. mai 2024 https://www.vg.no/nyheter/i/Mngr9m/dagbladet-frank-loeke-innroemmer-bildebloeff Pinlig... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå