Gå til innhold

Noen som har peiling på diamantringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk nyilg en 1,00 karat diamantring av min mor. Hun fikk den fra pappa for 10 år siden ca, den var kjøpt i utlandet (arabiske emirater). Jeg googlet litt om denne type ringer og så at de var verdt ganske mye. Derfor ønsket jeg å forsikre den, og ba om å få papirene for den fra mor. Der fremkommer det at den kostet bortimot 26000 kr. Jeg tenker jo at dette ikke kan stemme, da de jeg har googlet er tredobbelt så dyre. Enten er det en diamant av særdeles dårlig kvalitet, eller så har diamantprisene endret seg veldig. Eller er det jeg som tenker feil angående pris på diamanter? Det er en round cut, fire klør, hvitt gull.

Anonymkode: 21ecb...05f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye den egentlig er verdt, men jeg vet at du ikke kommer til å få f.eks 100 000 for den hvis det er det den er verdt.   Det er vanskelig å selge og panteprisen er kanskje bare 1/3 av hva den er verdt. Mulig du kan få mer hvis du prøver å selge privat.

Skrevet

TS her

Jeg skal ikke selge den, men jeg ble bare så forundra over den lave prisen på den. Den ble altså kjøpt for 26 000kr, mens samme type diamantring koster 80 000-100 000 kr på f.eks Thune. Voldsom diff der altså.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Jeg skal ikke selge den, men jeg ble bare så forundra over den lave prisen på den. Den ble altså kjøpt for 26 000kr, mens samme type diamantring koster 80 000-100 000 kr på f.eks Thune. Voldsom diff der altså.

Kanskje det var en bloddiamant.  

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Man ser ikke bare på vekt når man avgjør pris på diamanter. Man ser også på hvor bra den er slipt, om den har urenheter i seg, og hvilken farge den har (eller snarere mangel på farge om man skal være korrekt). Dette er ikke noe et utrent øye kan se, man må ha en ekspert til å avgjøre. Har du noen papirer på den? Hvis du forteller meg noenlunde hva som står skal jeg kunne si deg om det er en sten av god kvalitet.

• Liker 3
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk nyilg en 1,00 karat diamantring av min mor. Hun fikk den fra pappa for 10 år siden ca, den var kjøpt i utlandet (arabiske emirater). Jeg googlet litt om denne type ringer og så at de var verdt ganske mye. Derfor ønsket jeg å forsikre den, og ba om å få papirene for den fra mor. Der fremkommer det at den kostet bortimot 26000 kr. Jeg tenker jo at dette ikke kan stemme, da de jeg har googlet er tredobbelt så dyre. Enten er det en diamant av særdeles dårlig kvalitet, eller så har diamantprisene endret seg veldig. Eller er det jeg som tenker feil angående pris på diamanter? Det er en round cut, fire klør, hvitt gull.

Skal du forsikre en diamantring, så må du ha diamantpass og gå til en gullsmed for å få ringen taksert. Når du har fått takst kontakter du forsikri gsselskapet og ber om forsikring. Du må og kunne bevise eller sannsynliggjøre at ringen ikke er stjålet. 

Anonymkode: 306c9...3d8

• Liker 2
Skrevet

Oii 1karat for 26k var ganske billig synes jeg. Den er vel ikke splittet opp? Min er bare 0,5 karat og koster 44k hos Thune.. har du bilde av ringen? 

Skrevet

Diamanten din har mest sannsynlig dårlig klarhet eller farge. De har som regel en av delene for å få den ned i pris. Jobber på gullsmed. De 0,5 karat diamantene vi har i butikk, har som regel ikke den beste klarheten,men klarhet er kun noe en fagman kan bedømme. Farge derimot kan du noenlunde se selv med det blotte øyet,lettest på hvit bakgrunn.,hvis den er veldig gul i fargen så er det ikke bra,jo hvitere jo bedre.

Anonymkode: c553e...385

Skrevet

Har du sertifikat på den som forteller noe om cut, clarity og color? Prisen variere sinnsykt mye alt etter disse tingene her. 

Jeg har selv en ring som er verdt 400 000kr. Så jeg har litt peiling på diamanter 

Anonymkode: a131e...817

Skrevet
På 18.2.2018 den 23.22, AnonymBruker skrev:

TS her

Det er nok bare Thule som tar seg fryktelig godt betalt :)

Skrevet

At ringen «bare» kostet 26.000 da den ble kjøpt, kombinert med hvor den ble kjøpt, kan utjevne noe av forskjellen.

Husk at 26.000 for 10 år siden var en større pengesum enn 26.000 er i dag.

Thune er heller ikke akkurat kjent for å ligge lavest på prisstigen nei ;)

Anonymkode: 84538...9dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...