Gå til innhold

Når man står fast i realfag, hvordan bør man jobbe med stoffet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg blir dummere og dummere for hver oppgave. Leser boka nøye, ser på eksemplene, regner eksemplene selv og skjønner hvorfor det er slik, så er det oppgaver, noen er kjempelette og andre får jeg ikke til i det hele tatt. Oppgavene gir mening når man ser på løsningsforslaget, men føles som om jeg har en veldig lang vei til å komme frem til det svaret helt på egenhånd :(

Skal levere inn 4 oppgaver på tirsdag, og har brukt over 25 timer denne uka og har enda ikke nok kunnskap til å løse en av de. Er meninga å bruke 8-9 timer i uka. Jeg gjør et par timer minst hver dag for å jobbe jevnt med det, så ikke noe skippermanstak her. Det er så frustrerende når jeg skjønner reglene, ikke har hull i matematikkunnskapen og kan formlene i hodet, hvorfor greier jeg ikke å løse de teite oppgavene?

Skal be veileder om hjelp og ekstra bøker i morgen, men håper noen her kan gi meg tips til hvordan jeg kan jobbe annerledes for å virkelig forstå hvordan jeg kan løse oppgavene raskere. (Spiller ingen rolle hvilket nivå du er på, om du har stått fast på noe og så fått det til å løsne setter jeg stor pris på tips!).

Anonymkode: ed670...938

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde nøyaktig det samme som deg, og det fungerte for min del. Ikke glem at flere av de ekstremt vanskelige oppgavene er det egentlig ikke meningen at man skal kunne, med mindre man satser på en 6-er. Jeg brukte å spørre læreren om alle oppgaver jeg ikke forstod. 

Kanskje du rett og slett ikke har mattetekke? Jeg startet på R1 matte rett fra P-matte (tok ikke en gang p2, kun p1), og for min del gikk det fint med nøyaktig samme fremgangsmåte som deg.

Matte tar tid! Og det er de aller, aller færreste som klarer å regne gjennom hele boka og faktisk forstå hver eneste oppgave uten hjelp. Av og til må man få noen til å forklare det til deg i detalj, og det er greit. Man lærer av sine feil!

Av 10 oppgaver, hvor mange oppgaver får du ikke til uten fasit i gjennomsnitt - og av 10 oppgaver, hvilke oppgaver forstår du ikke selv med fasit?

Anonymkode: 30c34...220

Skrevet

Tusen takk for svar!

Det er ikke matematikk, men det ligner i læremåte. Vi har innlevering hver 2. uke med en del oppgaver som må være riktige, disse innleveringene må man få godkjent om man vil gå opp til eksamen. Har R2 matematikk og 2 år med en del studiepoeng i matematikk fra universitetet med gode karakterer (2 B, 1 A og 1 C) så føler at jeg har forutsetning for å greie dette innføringskurset. (Jeg nekter å ikke ha tekke for dette, jeg skal og må greie det :ac::ac: på et eller annet vis).

Jeg greier å regne alle eksemplene + oppgavene i boka, men oppgavene vi får av læreren er annerledes, større, og man må bruke kunnskap man ikke får i boka (mulig man skal greie å skjønne det selv ut i fra det man har lært, men jeg forstår ikke hvordan.)

Av 10 oppgaver, hvor mange oppgaver får du ikke til uten fasit i gjennomsnitt - og av 10 oppgaver, hvilke oppgaver forstår du ikke selv med fasit?

Jeg har greid alle til nå men det utrolig lang tid, må google, lese halve boka om igjen, se på alle eksemplene, prøve meg frem, veldig tungvindt med andre ord. (Det er heller ikke fasit så man kan ikke "gi seg selv et hint" når man står fast). Forstår det når jeg ser løsningene i eksempler, og skulle ønske oppgavene kom i økende vanskelighetsgrad slik at jeg ble trygg på hvordan de skal utføres om det gir mening.

Har 3 andre emner også, så jeg må finne en måte å lære raskere på :(

TS

Skrevet

Gjør som meg; begyn å gråte, for å deretter droppe ut. Etter dette fortsetter man å gråte til man til slutt gir faen i alt. 

Anonymkode: 26206...d8f

• Liker 1
Skrevet

Åja, trodde du tok matematikk på VGS-nivå. Nei, da har du nok mattetekke, og jeg med min smale erfaring har vel egentlig ikke noe tips.. 

Lykke til ihvertfall, du kan klare det!

Skrevet

For meg var det eneste som hjalp å jobbe med løsningsforslagene. Virkelig sette seg ned og forstå dem. Hvis det er noe du ikke forstår, så må du kanskje bla tilbake og lese mer om det. Min erfaring er at det ikke hjelper å gjøre flere oppgaver, for jeg står fast på det samme hver gang. Kanskje foreleser kan forklare det bedre, hvis du finner ut nøyaktig hva du sliter med. Hvilket fag er dette forresten?

Anonymkode: b2367...e01

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Åja, trodde du tok matematikk på VGS-nivå. Nei, da har du nok mattetekke, og jeg med min smale erfaring har vel egentlig ikke noe tips.. 

Lykke til ihvertfall, du kan klare det!

Jeg tror ikke det har så mye å si hva slags nivå man står fast på, så jeg setter pris på tips fra alle nivå uansett om det gjelder matematikk fra barneskole eller å lære seg nye ting innen noe helt annet :) Det er veldig fint å vite at det gikk bra med deg med de metodene, så håper jeg får det til også!

Hvis det er noe du ikke forstår, så må du kanskje bla tilbake og lese mer om det. Min erfaring er at det ikke hjelper å gjøre flere oppgaver, for jeg står fast på det samme hver gang. Kanskje foreleser kan forklare det bedre, hvis du finner ut nøyaktig hva du sliter med. Hvilket fag er dette forresten?

Det er et tverrfaglig prosjekt med programmering, matematikk og fysikk. Skal gjøre oppgavene fra de siste 3 kapitlene på nytt og se om jeg blir noe klokere på runde 2! Har bare hatt matematikk før så programmering og fysikk er ganske nytt for meg (bortsett fra det lille man lærte i naturfag på VGS).

Skrevet

Dette er vel typisk arbeid roboter kan gjøre.

Anonymkode: 09e25...038

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er vel typisk arbeid roboter kan gjøre.

Anonymkode: 09e25...038

Det hadde vært veldig fint, får prøve å lage en :P

Det gikk mye bedre denne uka, fått levert alt som skal leveres og tror jeg skjønner det meste, så å jobbe grundig med det og prøve seg frem fungerer så langt, det tar bare lengre tid enn jeg er vant til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...