AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #1 Skrevet 18. februar 2018 Kom over denne videoserien på Youtube: Og jeg ble litt inspirert! (For de som ikke vet det, Tesco Value ligner på First Price. Altså det er et veldig billig alternativ til dyrere dagligvarer.) Jeg kjøper allerede en del First Price, spesielt hermetikk, både ferskt og fryst frukt og grønt, kjøkkenpapir, potetsalat, brus, osv... Men jeg har aldri tenkt på å bevisst kjøpe bare First Price, og tenker det kunne bli et spennende lite eksperiment siden jeg har veldig lite penger og egentlig burde spare så mye jeg kan. Tenker jeg skulle ha prøvd det, bare for en liten periode å se hvor mye jeg kan spare og hvor billig jeg kan få en ukes mat for. Men så er det kanskje noen som allerede gjør det? Eller har gjort det? Jeg har heller aldri tenkt noe særlig over hva som finnes av First Price-produkter og ikke, så vet ikke helt hvordan en uke med bare First Price-mat ser ut. Noen som har noen innspill? Kanskje noen har egne billigmat-oppskrifter de vil dele? Anonymkode: 88da5...d0b 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #2 Skrevet 18. februar 2018 Nå for tiden har vi litt dårligere råd enn ellers, så jeg har byttet ut en god del med first price eller butikkens "billigmerke". Merker ikke sånn veldig forskjell på ting, eneste jeg får mye mer for pengene. Det er hyggelig:) Kjenner jeg blir glad når det er stor prisforskjell på enkelte ting, jeg skulle kjøpe te her om dagen. Den originale koster 35 eller 36, mens billigvarianten kosta 6 kr. Den som kosta 6 kr var faktisk ganske god, og da ble jeg litt happy. 30 kr er ikke mye, men når man handler mye,.blir det en del etterhvert. Anonymkode: 9fc97...09f 17
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #3 Skrevet 18. februar 2018 Jeg handler ofte de billige alternativene som prima/rema 1000, first price/eldorado og coop sin x-tra. Synes feks rema 1000 sin taco er best. Handler som regel mest på rema så blir oftest deres billigprodukter (egg, bananer, cherrytomater, tacoprodukter etc). Synes det er helt topp jeg! Velger altid det billigste sunneste alternativet (feks så er vel kyllingkjøttdeig billigst men jeg handler alltid karbonadedeig feks og da den billigste varianten). Liker å spare noen kroner, men det må være sunne alternativer. Men dopapir blir det ikke first price da det er som sandpapair, men mange har nesten like billige alternativer som er mye mykere. Så jeg går med andre ord så langt ned i pris at det ikke går spesielt utover kvaliteten, så jeg kunne sikkert levd billigere om ikke. Anonymkode: c02a1...e97 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #4 Skrevet 18. februar 2018 Ingenting galt med first price og andre billigmerker. Jeg velger som regel det billigste alternativet av produkter. Anonymkode: b3496...43d 9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #5 Skrevet 18. februar 2018 Kjøper ikke first price produkter. Smaker ikke godt. Kjøper derimot en god del datovarer og bruker Toogoodtogo app. Anonymkode: 06713...25e 2
Grandidosa83 Skrevet 18. februar 2018 #6 Skrevet 18. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingenting galt med first price og andre billigmerker. Jeg velger som regel det billigste alternativet av produkter. Anonymkode: b3496...43d Vi gjør samme. Prøver alltid billigmerket før jeg gjør meg opp en mening. Kanskje i 1/5 tilfeller merker vi en negativ forskjell, og da kjøper vi heller merket vi foretrekker. har snakket med mange i matindustrien som bekrefter en, etterhvert, vanlig antagelse: svært mange matvarer er lik - bare i ulik embalasje. Da er det faktisk idiotisk å bruke 2-4 ganger mer penger på produktet. 6
Tvist Skrevet 18. februar 2018 #7 Skrevet 18. februar 2018 En del av billigmerkene er gode. Rema1000 nudler for eksempel uten palmeolje. Stort sett er ingen av billigproduktene testet på dyr, som tannkrem, bind, vaskemiddel og lignende. Men billigegg kjøper jeg ikke, dyrevelferden er litt bedre for økologiske egg, men hadde gjerne betalt mer for bedre forhold for hønene. 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #8 Skrevet 18. februar 2018 30 minutter siden, Grandidosa83 said: Vi gjør samme. Prøver alltid billigmerket før jeg gjør meg opp en mening. Kanskje i 1/5 tilfeller merker vi en negativ forskjell, og da kjøper vi heller merket vi foretrekker. har snakket med mange i matindustrien som bekrefter en, etterhvert, vanlig antagelse: svært mange matvarer er lik - bare i ulik embalasje. Da er det faktisk idiotisk å bruke 2-4 ganger mer penger på produktet. Trådstarter her, og dette kan jeg også skrive under på. Jeg jobbet i butikk for en stund siden og jeg husker ikke nøyaktig hva det var, men det var spesielt én vare jeg bet meg merke til som var nøyaktig det samme og kom fra samme produsent, men der en av de var First Price og den andre var et "vanlig" merke. Dette gjelder sikkert mange andre varer også! Ett sted må jo billigmerkene få råvarene fra uansett. Jeg mener å ha lest at grunnen til at mange billigvarer er så billige er fordi de bruker så og si null kroner på reklame og embalasje. Selve varen er ofte helt "normal": Anonymkode: 88da5...d0b 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #9 Skrevet 18. februar 2018 Jeg liker flere av produktene til fp. bindet er det eneste som ikke klør. Fp Bomullen er ikke kloret. Tacosausen er best. Maisen er best og sprø. Balsamen bruker jeg til å barbere beina med. Anonymkode: 63003...7ed 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #10 Skrevet 18. februar 2018 Kjøper bare first price (om det er tilgjengelig) av alt av ferske og frosne grønnsaker etc., Pluss generiske ting som bomull, vattpinner.. ikke dorull da men "ferdig" produktene og pålegg etc. synes jeg ikke alltid er like god så det varierer litt. Tror ikke jeg ville gått for KUN fp Anonymkode: ffc9e...a9d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #11 Skrevet 18. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjøper ikke first price produkter. Smaker ikke godt. Kjøper derimot en god del datovarer og bruker Toogoodtogo app. Anonymkode: 06713...25e Uff ja, det er grusomt hvor vond løken dyrket på samme jorde som Bama sin er med en gang den pakkes i et nett med First Price-lapp på 😂 Anonymkode: 31564...1b6 31
Sirah Skrevet 18. februar 2018 #12 Skrevet 18. februar 2018 Jeg bruker en salig blanding av billige og dyre varer. Har prøvd mye forskjellig og har favoritter og ting jeg ikke liker. Kaffen til FP smaker dritt, gullerøtene er kurrante. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #13 Skrevet 19. februar 2018 Jeg kjøper alt FP som jeg synes smaker godt, det er ganske mye. i farta kommer jeg på dopapir, kjøkkenpapir, eplejus, alt av Tacoprodukter, kjøttdeig, loff, baconost, mais , alle ferske grønnsaker fra FP og sikkert masse annet. Det jeg ikke liker er (hittil): den frysetørkede kaffen til FP (grusom), gulosten (salt og gummiaktig), te (smaker ekstremt lite/svak) . Hender jeg kjøper gulosten likevel, den er fin til pizza og taco og sånt. Anonymkode: 0a9d2...2ec 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #14 Skrevet 19. februar 2018 Et familiemedlem kjøper utelukkende First Price og billigmat fra Sverige. Hater å spise der. Alt smaker jævlig salt eller altfor søtt, og hvertfall ikke godt. Det er ikke bare emballasjen som gjør at det blir billigere!.. Anonymkode: a3860...cb8 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #15 Skrevet 19. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et familiemedlem kjøper utelukkende First Price og billigmat fra Sverige. Hater å spise der. Alt smaker jævlig salt eller altfor søtt, og hvertfall ikke godt. Det er ikke bare emballasjen som gjør at det blir billigere!.. Anonymkode: a3860...cb8 Jo, i de fleste tilfellene er det det. Anonymkode: 31564...1b6 15
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #16 Skrevet 19. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, i de fleste tilfellene er det det. Anonymkode: 31564...1b6 Å neimen da så! Hvis en anonym bruker på forum sier det, så for all del! Neste gang du er i butikken, ta å se på næringsinnholdet i "Best pris" / "First Price" vs originalene. Tror du kommer til å bli overrasket. Eller kanskje du gir beng i saltinnhold og sånt, deg om det i såfall. Anonymkode: a3860...cb8 2
Nuttery Skrevet 19. februar 2018 #17 Skrevet 19. februar 2018 Jeg kjøper for det meste butikkens billigmerke. Unntaket er en del kjøtt/ost. 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #18 Skrevet 19. februar 2018 Jeg gjør det , og sparer flere tusen i mnd. Ukeshandlingskurven har gått fra 800-1500 til 4-600 kr. Firstprice pasta , firstprice ris, first price kjøttdeig, first price rundstykker. Hakket tomat på boks 3 kr pr boks i stedet for 24 kr på glass. Billige retter: Koke ris , blande kjøttdeig med bønner, en boks hakkete tomater, og litt chilikrydder. Legge kjøttdeig sausen oppå risen. Samme kjøtt/bønnesaus kan også brukes med pasta. Bønner smaker det samme som sausen og ikke bønner, gjør at man kan bruke mindre mengde kjøtt pr porsjon siden det er blandet ut med bønner, og man sparer derfor masse på det. Har samme konsistens som kjøttdeigen når man hakker det opp i samme panne (avskrudd plate, på slutten av stekingen, bønnene skal ikke stekes, kun blandes inn og hakkes). To pakker kjøttdeig og denne sausblandingen blir ca 6 porsjoner, jeg pleier å fryse ned i hver sine porsjonsboker og ta opp og koke ris eller pasta etter hva jeg vil ha den dagen. ______ Koke ris (eller pasta) , koke poteter, skjære potene i biter, blande med kylling filet (first price 119 kr for over 1000 gram, i motsetning til prior 79 kr for 400 gram) skjært opp i biter, lage saus etter ønsket smak, jeg pleier å bruke soyaolje, vann og en skvett melk eller fløte med tandoori eller curry krydder. Litt salat og et rundstykke om tilbehør. Potetbitene får samme konsistens som kyllingbitene (nesten) , smaker det samme i sausen og gjør derfor at man kan spare ned bruken av kyllingkjøttet og dermed få flere måltider ut av kjøttet. Jeg får rundt 6-7 porsjoner ut av en pakke kyllingfileter om jeg gjør det på den måten, i forhold til når jeg spiser bare kylling og ris og får kanskje 3 porsjoner ut av det. ______ Lag opp store gryter og frys ned, så ikke noe mat rekker å bli gammel og ubrukt, og vær kreativ med rester, som å f eks bruke det på brødskiva en dag eller i tortilla wrap . Gå utelukkende for first price, spør de ansatte om det er noe du ikke finner, ofte er billig produktene ikke alltid så fremme og lett å finne. Et godt tips er å bli kjent med din nærbutikk, og skrive handleliste eller hvordan butikken er lagt opp. Om kjøleskapene er først og du trenger melk så skriver du melk som nr en, smør osv, så kommer kanskje grønnsakene og da skriver du det av grønnsaker du trenger på handlelisten som nr 2. Så slipper du å surre frem og tilbake i butikken å lete etter varer, og er lettere å holde deg til kun handlelisten og ikke kjøpe andre undvendige ting som du kommer på spontant bare fordi du spotter noe i hylla du får lyst på når du egentlig leter etter noe annet. Sett pengene du ikke bruker på mat inn på en sparekonto og se hvor fort overskuddet vokser! Det er lurt å alltid ta med kvittering, for da kan du gå gjenom kvitteringene hjemme å se hvor mye ting har kostet forhold til om du hadde kjøpt en annen variant. Jeg pleier for eksempel å kjøpe pizza til 79 kr noen ganger, fordi det er den jeg har som favoritt, men så tok jeg meg tid til å granske prisskiltene i frysedisken og fant en like god pizza til 37 kroner. Man føler seg kanskje dum første gangen å stå sånn å se "gjerrig ut" å se på prisene og lete etter billigst, men drit i det, man kjenner jo ingen på butikken uansett, og etterhvert lærer du deg prisforskjellene utenat og vil virkelig høste gevinster Anonymkode: d1fe6...758 9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #19 Skrevet 19. februar 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et familiemedlem kjøper utelukkende First Price og billigmat fra Sverige. Hater å spise der. Alt smaker jævlig salt eller altfor søtt, og hvertfall ikke godt. Det er ikke bare emballasjen som gjør at det blir billigere!.. Anonymkode: a3860...cb8 Da er det matlaginga og smakstilsetningene der er noe feil med, og ikke selve matvaren. Sausen eller krydderet ditt familiemedlem bruker hadde gjort at dyrere mat også smakte jævlig salt eller for søtt. Eneste jeg kjenner forskjell på smaken på er salamien, den er ganske mye mer salt, og osten, som er er noe mildere. Anonymkode: d1fe6...758 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #20 Skrevet 19. februar 2018 Har prøvd ut mye FirstPrice da vi ikke hadde råd til alt annet da jeg og mannen min flyttet ut sammen (var vel 18, han hadde 80% jobb og jeg var student), men vi synes faktisk at flere av tingene smakte bedre enn de dyrere alternativene. Selv nå som økonomien er veldig mye bedre og vi har god råd kjøper vi fremdeles flere ting fra FirstPrice fordi det bare smaker bedre. Anonymkode: ba3bf...c95 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå