AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #21 Skrevet 19. februar 2018 2 timer siden, Overrasket skrev: Dersom du har høytliggende Ceylon ville jeg startet med én teskje til to desiliter kokende vann, i 4,5 minutter. Forutsatt at du drikker slik nydelig te uten melk og sukker. Enda bedre blir den dersom du ikke lar vannet koke helt opp først. Boblene skal være store som gullfiskøyne sies det, og så lar du vannet stå i 3 minutter (om jeg husker rett). Da har vannet perfekt temperatur Trekketiden høres veldig riktig ut. Så sees vi ved disken hos Palais de Thes tenker jeg Anonymkode: fcdca...1c0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #22 Skrevet 19. februar 2018 Fra en med enormt stor tekultur; til én vanlig standard kopp; liten teskje med løsvekt te. Vi lager ofte store kanner og da bruker jeg én stor spiseskje løsvekt te. Gir et kjapt oppkok, så lar det trekke under telys med kanneholder i noen min. Har også oppi 1-2 hele kardemomme. Midtøstenfolk gjør det ofte sånn. spørs også litt hvordan te du bruker. Noe er sterkere enn andre. Anonymkode: ea784...0e0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #23 Skrevet 19. februar 2018 Trekker aldri pose-te så lenge som 6 minutter, 2 minutter er passe. Trekketid kommer jo ann på typen te.. Grønn te i løsvekt kan trekke lenger feks. Jeg pleier bare å ta mengde på øyemål, bruker sånn tesil som ser ut som enliten ball på enden av en klype - tar en sånn nesten full for 1 kopp te og lar det trekke 2-3 minutter Du kan jo lese litt på www.reddit.com/r/tea Anonymkode: fb44d...dcc
GauteS Skrevet 19. februar 2018 Forfatter #24 Skrevet 19. februar 2018 Takk for forsøkene, folkens, men jeg har inntrykk av at det er visst med te som med matlaging: Jo flinkere kokka er, desto vanskeligere er det å fravriste henne ei oppskrift. Det blir ofte "litt av ditt og litt mer av datt", og "spe til passelig konsistens". Men men... Jeg lager også sjeldent så lite som én enkelt tekopp, det blir som regel mellom ½ og 1 l, alt etter øyeblikkets behag samt hvilket tilbehør. Til dere som har forsøkt å hjelpe: igjen takk! Foreløpig har jeg havnet på denne oppskrifta: 15 ml teblader til 6 dl vann på 95° i 4 minutter. Så får vi se om den modifiseres etterhvert. Jeg har jo andre tesorter som også må utforskes. P.S. Har noen tips om en vannkoker som kan stilles på 95° (og gjerne på 80° også?)
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. februar 2018 #25 Skrevet 20. februar 2018 Jeg har en fra WMF, men vet ikke om merket selges i Norge. Her er i alle fall en test over vannkokere - Philips' vant. https://www.dinside.no/bolig/dette-er-den-beste-vannkokeren/66586797
Gjest Overrasket Skrevet 20. februar 2018 #26 Skrevet 20. februar 2018 22 hours ago, AnonymBruker said: Enda bedre blir den dersom du ikke lar vannet koke helt opp først. Boblene skal være store som gullfiskøyne sies det, og så lar du vannet stå i 3 minutter (om jeg husker rett). Da har vannet perfekt temperatur Trekketiden høres veldig riktig ut. Så sees vi ved disken hos Palais de Thes tenker jeg Anonymkode: fcdca...1c0 Selv bruker jeg ikke å kjøle ned vannet når det er snakk om ceylon, fordi det passer meg best. For mange andre typer sort te, som f.eks. keemun som TS bruker, skal vannet ikke koke.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #27 Skrevet 20. februar 2018 Jeg bøyer meg i teblader og testøv for all denne utmerkede te-ekspertisen! Nyter min tekopp med enda mer innlevelse enn til vanlig. Anonymkode: aca7b...ec2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå