Gå til innhold

Kan jeg bare slippe hunden ut i hagen, eller må jeg gå masse turer med den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et familiemedlem av meg har blitt syk og hun ligger på sykehus. Hun har en liten hund som noen må ta vare på, og jeg følte jeg måtte. Jeg er ikke noe ‘hundemenneske’ og har 3 barn under 3 år. Vi går en god tur med hunden på kvelden, men morgen og ettermiddag har vi ikke tid. Er det greit å bare slippe den ut i hagen? 

For litt dårlig samvittighet, men samtidig så har jeg virkelig ikke tid eller energi til denne hunden. Hunden er 5 år om det spiller noen rolle...

Anonymkode: 6fdd9...3af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke optimalt, men i en periode går det. Bare sørg for at den får tid til å gjøre ordentlig fra seg. 

Anonymkode: c4de5...3b9

• Liker 9
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det hvis barna leker i hagen

Skrevet

Så lenge hunden får den turen den trenger i løpet av dagen går det helt fint. 

Anonymkode: 88f93...843

• Liker 4
Skrevet

Ja det går helt greit så lenge det er en trygg hage og så lenge den får gjort fra seg.

Anonymkode: e6628...a81

• Liker 7
Skrevet

Ja det går helt fint så lenge hunder får være i fred ute (uten barna), og det er litt plass der.

Anonymkode: 1cd0e...1fa

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er en liten hund som kommer seg under gjerdet så må den ha tilsyn.

Går sikkert fint å bare gå med den i hagen en periode.

Anonymkode: e952e...ea9

• Liker 1
Skrevet

Hunden bør få minst én tur utenfor hagen om dagen. Hunder trenger stimuli, og å bli sperret inne på samme lille område hele tiden er ikke bra for den. Du ville gjerne blitt smågal du også om du ikke fikk gå andre steder enn huset og hagen din. 

I tillegg kan hunder ha problemer med å gjøre fra seg for nært hjemmet. Don't shit where you eat. Hunden min må minst en km unna før det overhodet er aktualt å gjøre fra seg. 

Anonymkode: 2fa56...f8d

• Liker 3
Skrevet

ok, da følte jeg meg litt bedre. Vet jo at det ikke er optimalt, men dette er jo en litt sånn krisesituasjon, som ingen hadde kunnet forutse eller bedt om... Hagen er trygg ja, og hunden er der alene uten barna.

TS

• Liker 5
Skrevet

Det går sikkert fint så lenge dem får en tur om dagen, og luftig i hagen varer lenge nok til at den får gjort det den skal. 

Husk å gi den nærhet og trygghet også. Den er nå borte fra hjemmet sitt og det trygge den er vant med. Pass på at du ikke bare oppbevarer den som en ting. 

Lykke til! 

Anonymkode: 28596...dcb

• Liker 4
Skrevet

Så fint at du stiller opp for hund og eier i en vanskelig situasjonen - selv om du egentlig ikke har lyst og tid 👍🏻

Det er jo viktig at man som hundeeier har gode løsninger dersom noe skulle skje, slik at ikke det blir slik at ingen kan passe eller noen føler de må. Dette er et ansvar man har før man skaffer seg hund, tenker jeg! 

Anonymkode: 521c6...d98

• Liker 3
Skrevet

En ting du kan gjøre som er fint for hunden er å slenge godbiter rundt omkring i hagen, da får den aktivisert seg litt også mens den er der. :) 

Anonymkode: 93ca6...586

• Liker 6
Skrevet

Ja. Det er greit. Du passer den fordi du "må", ikke fordi du kan/vil. Å ha tre småbarn er travelt, så ingen kan forvente at du går tre lange turer. Går også utifra at dette kun er for en kort periode. 

Slipp dem løs om du vet den kommer på innkalling, om ikke kan du feste en langline til den. Du kan evt kaste utover godbiter på plenen, da har den litt å snuse seg frem til dom aktivitet. 

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting du kan gjøre som er fint for hunden er å slenge godbiter rundt omkring i hagen, da får den aktivisert seg litt også mens den er der. :) 

Anonymkode: 93ca6...586

Takk, det var et godt tips. Jeg er, dog, noe mer bekymret for at mine barn ‘aktiviserer den’ litt mer enn godt er :P 

ts

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, happiest skrev:

Ja. Det er greit. Du passer den fordi du "må", ikke fordi du kan/vil. Å ha tre småbarn er travelt, så ingen kan forvente at du går tre lange turer. Går også utifra at dette kun er for en kort periode. 

Slipp dem løs om du vet den kommer på innkalling, om ikke kan du feste en langline til den. Du kan evt kaste utover godbiter på plenen, da har den litt å snuse seg frem til dom aktivitet. 

Vi håper alle det er for en kort periode, men vi vet ikke hvordan dette utvikler seg. 

Jegtør ikke slippe den. Den virker ganske lydig, men så lenge det ikke er min hund føler jeg meg ikke trygg. Hagen er relativt stor da, så den får løpt godt der. 

Ts

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et familiemedlem av meg har blitt syk og hun ligger på sykehus. Hun har en liten hund som noen må ta vare på, og jeg følte jeg måtte. Jeg er ikke noe ‘hundemenneske’ og har 3 barn under 3 år. Vi går en god tur med hunden på kvelden, men morgen og ettermiddag har vi ikke tid. Er det greit å bare slippe den ut i hagen? 

For litt dårlig samvittighet, men samtidig så har jeg virkelig ikke tid eller energi til denne hunden. Hunden er 5 år om det spiller noen rolle...

Slipper du hunden ut er faren stor for at du ikke ser den igjen, på en stund. Den vil på instinkt bevege seg hjem til sin eiers bolig. 

En liten hund bør heller ikke være lenge ute i kulden.

Anonymkode: dd70a...b24

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så lenge den får en tur om kvelden, bør det gå bra i en periode. Pass på å ta opp hundelort fra hagen, når du har barn. Du vil nok merke det hvis det ikke går bra, for da vil hunden stå og bjeffe. Sørg for at den har et sted der den kan legge seg på et teppe, med tak over seg, beskyttet mot trekk. Du kan lage et lite hundeskjul av to stoler med pledd over (fest det så det ikke blåser bort) og pledd til å ligge på på innsiden. Men ikke legg pleddet rett på bakken. Da blir den kald. Sett fram vann til den der den kan ligge.

Lykke til. :)

Endret av Rozárka
Skrevet

Det er godt nok en liten stund, når det er krise. Men ikke langvarig. Dere får se hvordan ting utvikler seg, men dersom det blir langvarig så må eier/dere finne et bedre alternativ. Kjempe bra at du stiller opp, selv om du ikke er utpreget hundemenneske:) Du gjør en utrolig viktig jobb for den syke, tenker hun er veldig takknemlig for at hunden har det ok oppi alt dette.

• Liker 1
Skrevet

Du gjør en kjempeinnsats og jeg er sikker på at hunden har det så bra som den kan ha det borte fra mennesket sitt.

En tur pr dag holder fint når den har hage i tillegg.

Heldige hunden som kom til dere, da😘

Anonymkode: b8a7f...839

• Liker 2
Skrevet

Vet du ikke det selv, skal du ikke ha hund

Anonymkode: bde77...364

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...