tweet Skrevet 18. februar 2018 #1 Skrevet 18. februar 2018 (endret) Sønnen min er en måned gammel og sliter veldig med mageknip, og det er utrolig vanskelig for han få ut luft og bæsj. Han presser og presser døgnet rundt, og dette er tredje dagen med utrøstelig gråt.. Veldig redd det er kolikk. Det vi har prøvd for å få fart på tarmsystemet: Kolikkmassasje, fotmassasje, sykling med beina, pressa beina forsiktig mot magen, legge han med magen ned på fanget og stryke han på ryggen, bære han i alle stillinger jeg kan komme på, termometer i rumpa, massasje rundt endetarmsåpningen, bad og dusj, sitte på fanget med krummet rygg, legge han på magen på stellebordet.. ja, alt har vi prøvd, føles det som! Så er det noen som vet om lure triks for å få ut luft, som vi ikke har prøvd enda? Og kanskje noen har gode råd mot kolikk, eller har funnet måter å roe baby på når de gråter som verst? Er ganske desperat etter å hjelpe lille.. Endret 18. februar 2018 av tweet
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #2 Skrevet 18. februar 2018 Minifom kan hjelpe mot luft. Får baby bare morsmelk skal du ikke trenge å tenke på bæsjen.. helt vanlig at det kan gå en uke mellom hver gang. Men er det mme bør du blande i malt. Anonymkode: fbf83...b00
Arkana Skrevet 18. februar 2018 #3 Skrevet 18. februar 2018 Lillesøster hadde en periode med kolikklignende plager hver kveld og hun gråt og var urolig. Det virket som luftplager for hun hadde ingen problemer med tarmsystemet ellers. Vi prøvde som dere litt forskjellige ting, bl.a. Minifom som ikke gjorde noen forskjell. Det som fungerte for henne var å gi noen ml rooiboste før hvert måltid og allerede første kvelden merket vi stor forskjell.
tweet Skrevet 18. februar 2018 Forfatter #4 Skrevet 18. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Minifom kan hjelpe mot luft. Får baby bare morsmelk skal du ikke trenge å tenke på bæsjen.. helt vanlig at det kan gå en uke mellom hver gang. Men er det mme bør du blande i malt. Anonymkode: fbf83...b00 Glemte å skrive at vi er på dag to med minifom, venter spent på at den forhåpentligvis skal hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #5 Skrevet 18. februar 2018 Så leit at han strever ❤ Det er fælt både for baby og foreldre... Vår var slik og vi prøvde også alt du beskriver. Vi opplevde muligens noe bedring med minifom, men det utgjorde ikke store forskjellen. Vi endte opp med å gå til kiropraktor med spesialkompetanse på babyer. Jeg var i utgangspunktet noe motvillig til dette, men man blir jo desperat etter å hjelpe den lille... Kiropraktoren var veldig forsiktig og gjorde stort sett massasjeøvelser og lett tøying. Følte meg veldig trygg. Babyen fikk ut MASSE luft der og da, og mye utover kvelden. Det skal sies at babyen vår slet med nakkevondt og kiropraktoren sa at det henger sammen med magetrøbbel hos mange (noe med at vagusnerven går helt ned til magen). Det hjalp i alle fall for oss. Ellers har jeg lite tips utover det som allerede er prøvd ut. Man får jo ikke gjort mer enn alt man kan ...og å trøste og gi nærhet. Min var klistra på meg dag og natt mens dette pågikk.. Anonymkode: 7b823...9be 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #6 Skrevet 18. februar 2018 Kutt ut ost og melk, det lindrer ofte mye. Anonymkode: 0b002...d88
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #7 Skrevet 18. februar 2018 Dersom babyen kun får morsmelk går det omtrent ikke an at den blir forstoppet. Ikke gi tilleggsprodukter uten å snakke med HS/lege først. Jeg fikk tips å slutte med løk en periode for å se om det hjalp. Dersom det ikke hjalp skulle jeg spise løk igjen og kutte ut melk. Slik kunne jeg teste om det var noe jeg spiste som babyen ikke tålte. Hos oss hjalp det å bare kutte løken. Anonymkode: ae5e5...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #8 Skrevet 18. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom babyen kun får morsmelk går det omtrent ikke an at den blir forstoppet. Ikke gi tilleggsprodukter uten å snakke med HS/lege først. Jeg fikk tips å slutte med løk en periode for å se om det hjalp. Dersom det ikke hjalp skulle jeg spise løk igjen og kutte ut melk. Slik kunne jeg teste om det var noe jeg spiste som babyen ikke tålte. Hos oss hjalp det å bare kutte løken. Anonymkode: ae5e5...f1c Hvor lenge er en periode? Anonymkode: e83f0...598
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #9 Skrevet 18. februar 2018 Huff jeg føler med det, det er så vondt når de små har det slik. Min minste var akkurat slik. Jeg følte meg helt maktesløs. Hvis du ammer så ,å du nok dessverre gjennom litt testing for å finne ut hva som kan hjelpe. Hos meg ble det tilslutt slik at jeg måtte kutte ut en del i kosten. Det vanlige er jo ting som kål, brus, erter og løk. Men jeg fant ut etterhvert at min reagerte veldig hvis jeg spiste noe som helst med tomat i seg, kunne ikke røre pizza med tomatsaus, ketchup, spaghetti med tomatsaus o.l. Jeg begynte også å gi en flaske mme med maltekstrakt pr dag, noe som hjalp betraktelig. Sammen med da massasje og benøvelser for å hjelpe han å få ut luft. Anonymkode: a6f6f...08d 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #10 Skrevet 18. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge er en periode? Anonymkode: e83f0...598 3-5 dager. Anonymkode: ae5e5...f1c
tweet Skrevet 18. februar 2018 Forfatter #11 Skrevet 18. februar 2018 Takk, dere! Vi har vært hos kiropraktor pga stivhet i rygg og nakke, og det har hjulpet på det. Han fikk ut masse luft da vi var der også. Har en time i morgen og tenkte å nevne at gråtingen og mageknipen er verre, kanskje han har noe råd. Fikk et tips om hvordan man kan få baby til å rape. Jeg gråt nesten av glede da han rapet på bare sekunder. Skikkelig mannerap! Han slappet veldig av etterpå. Legger ved linken om noen skulle trenge det. https://youtu.be/uVd5IYKjxNg Lastet også ned white noise-appen. Han gråt en del igjen på kvelden, men roet seg på sekundet jeg skrudde på «running shower sounds» Typisk at de triksene som funker ene dagen, ikke funker neste dag, men får bare håpe dette kan hjelpe, kombinert med kiropraktor og minifom.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #12 Skrevet 19. februar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: 3-5 dager. Anonymkode: ae5e5...f1c 2 uker skal man teste. Anonymkode: 0b002...d88
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #13 Skrevet 19. februar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom babyen kun får morsmelk går det omtrent ikke an at den blir forstoppet. Ikke gi tilleggsprodukter uten å snakke med HS/lege først. Jeg fikk tips å slutte med løk en periode for å se om det hjalp. Dersom det ikke hjalp skulle jeg spise løk igjen og kutte ut melk. Slik kunne jeg teste om det var noe jeg spiste som babyen ikke tålte. Hos oss hjalp det å bare kutte løken. Anonymkode: ae5e5...f1c En som får mm kan fint bli forstoppet! Anonymkode: 49258...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #14 Skrevet 19. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: En som får mm kan fint bli forstoppet! Anonymkode: 49258...8dc Det er svært sjeldent.. Anonymkode: db765...caa 2
Gjest Bøff Eløff Skrevet 19. februar 2018 #15 Skrevet 19. februar 2018 Får han mme er det lurt med malt i melka.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #16 Skrevet 19. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: En som får mm kan fint bli forstoppet! Anonymkode: 49258...8dc Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at det er ekstremt sjeldent. De hadde aldri ooplevd det der jeg går. Der står også på ammehjelpens sider og informasjonen man får på barsel. Anonymkode: ae5e5...f1c
Gjest Sisti Skrevet 19. februar 2018 #17 Skrevet 19. februar 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: En som får mm kan fint bli forstoppet! Anonymkode: 49258...8dc Ekstremt sjeldent ja, og da bør lege oppsøkes! Et fullammet barn kan gå noen uker uten avføring uten å være forstoppet. Men mange feiltolker manglende avføring som forstoppelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå