AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #1 Skrevet 18. februar 2018 Hver gang det er snakk om å gå ned i vekt, så kommer folk med en gang inn på lavkarbo. Alle har hørt ordet "lavkarbo" og derfor er det kanskje det første alle tenker på. De tenker at dette er et samlebegrep for alle dietter der hensikten er å gå ned i vekt, de søker seg opp og finner frem noen flotte bilder av frityrstekte kyllingvinger og egg og bacon og pølser til hvert måltid. Men er det ingen som stiller seg kritisk til det å dytte i seg store mengder med fett og minst mulig frukt og grønt, egentlig det stikk motsatte av det man tradisjonelt har lært? Eller det at en slik diett faktisk er veldig dyr og lite bærekraftig med tanke på at mye av det som spises tar lengre tid å avle frem enn rene grønnsaker. Eller at det bare skal en liten skvett melk og sukker i kaffen eller teen for å velte hele lasset og bli tjukk som en pære? Hva skjedde med den gode gamle kalorifattige dietten hvor man prøver å ligge litt i kaloriunderskudd, og spiser fornuftig mettende mat for å oppnå målet? Gjerne kombinert med trening. Med denne dietten kan man i prinsippet spise "hva man vil" uten å ødelegge dietten, man spiser varer som i hovedsak er å ansees som "sunne", den er billigere og dessuten en diett som vil fungere på alle som klarer å holde den. Spiser man noe feil (f.eks. noe sjokolade eller kake en dag) så ødelegger man ingenting, man bare kommer ikke like fort i mål. Jeg er en av de som tok av meg ca. 15 kg for en tid tilbake kun ved å spise kalorifattig, og fortsatt kommer det folk som spør "du som gikk på sånn lavkarbo, har du litt greie på ...". Da svarer jeg så fint at det ikke var lavkarbo jeg gikk på, og ber folk holde seg unna. Jeg synes lavkarbo er en hype. Selv om man går ned i vekt så er det ikke på en sunn måte. Man kan ende opp med tette blodårer, usunt innvollsfett og andre livsstilssykdommer. Mitt forslag til alle som skal ned i vekt er: Bruk den gode gamle kalorifattige dietten. Spis magert og kalorifattig kjøtt, spis grønnsaker med lav glykemisk indeks, og krydre med det man liker. Dette er mat som metter lenge i forhold til kalorimengde og man trenger ikke å gå sulten. Se på dårlige vaner som gir mye kalorier. Kanskje man dynker et ellers kalorifattig måltid i en fet saus som egentlig ikke trenger å være fet. Kanskje man kan vende av seg med fløte i kaffe, drikke kullsyrevann istedenfor brus osv. Drit i lavkarbo, ketose, ketolyse og hva nå enn folk kaller det. :-) Anonymkode: cb09b...fd5 10
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #2 Skrevet 18. februar 2018 Lavkarbo har ingenting med å dytte i seg minst mulig grønnsaker på, tvert imot. Jeg spiser lavkarbo, som livsstil, ikke diett. Har kuttet brød, pasta, sukker, ris ol, og spiser grønnsaker og rent fisk/kjøtt, avocado, frø, linser og bønner. Anonymkode: 0626c...2af 11
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #3 Skrevet 18. februar 2018 Da tror jeg du har misforstått hva man spiser på lavkarbo og må lese deg litt opp. Har gjort det samme som ab over, kuttet ut mesteparten av pasta, ris, godteri og brød. Og byttet det ut med sunne fettkilder og grønnsaker. Så har egentlig bare byttet ut matvarer med "tomme kalorier". Men ser ikke vitsen om man ikke har forhøyet insulin. Det er ingen vidunderkur, man må fortsatt spise mindre enn man forbrenner for å gå ned. Anonymkode: e5bdd...36d 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #4 Skrevet 18. februar 2018 Skal du ned i vekt må du være i kaloriunderskudd. Skal du opp i vekt må du ha overskudd. Nøyaktig hva du spiser handler mer om selve fasongen din og hvordan du har det. Lavkarbodietter er bare tull. Karbohydrater er nødvendig for utholdenhet, for hjernen og andre viktige kroppsfunksjoner. Prøv å løpe en mil uten å ha spist karbohydrater i tre dager. Grunnen til at lavkarbo ble et fenomen, er nettopp at karbohydrater er kaloririk mat, så det skal ikke så mye mat til - hvis du spiser karbohydrater - før du blir feit hvis du ikke beveger deg. Det handler bare om sunn fornuft. Anonymkode: c1419...fd1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #5 Skrevet 18. februar 2018 Jeg har prøvd lavkalori, men var konstant sulten og endte med ørten mellommåltider. gikk omtrent ikke ned noe Når har jeg gått på moderat lavkarbo noen uker og er ikke sulten eller har søtsug i det hele tatt. Spiser 3 måltider for dag og går ned i vekt. Og mage/fordøyelsesplagene jeg har hatt i alle år er helt borte. Bare det gjør at det er verdt for meg å kutte ned på karbohydrater Anonymkode: cc71c...2a1 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #6 Skrevet 18. februar 2018 Skal ikke uttale meg om den langsiktige helsemessige gevinsten eller konsekvensen av noen dietter, men mange opplever at lavkarbo fungerer best for dem, både ved at de går ned i vekt og at det er enkleste for dem å gjennomføre og at de føler seg mette og fornøyde og fulle av energi på det. Hvis man skal endre livsstil så er det jo best å velge noe man trives med, og ikke alle trives like godt med lavkalori som deg så det er ikke en god generell anbefaling. Dette er individuelt. Anonymkode: 5cb6b...71f 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #7 Skrevet 18. februar 2018 Jeg ligger på naturlig kaloriunderskudd på grunn av økonomien, og har alltid gjort det, så jeg har vært slank hele livet. Anonymkode: c1419...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #8 Skrevet 18. februar 2018 Spiste lavkalori og var veldig aktiv i barndommen/ungdomen, var alikevel overvektig. Var også sulten hele tiden og alt med mat ble et mareritt. Når jeg ble gammel nok til å bestemme selv og lærte meg om lavkarbo gikk jeg ned i vekt, og jeg kunne endelig nyte mat og slippe konstant sult følelse Anonymkode: 4dc87...257 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #9 Skrevet 18. februar 2018 Jeg kjenner to stykker som har pådratt seg hjerteproblemer pga lavkarbo! Det er mange som ikke forstår konseptet. Mange tror at lavkabo betyr at man kan trykke i seg fett, så lenge man holder seg unna karbohydrater.. Det er feil!! Man kan spise SUNT fett, masse grønnsaker, og mindre karbohydrater. Sannheten er jo også at alle slankekurer er lavkarbo. Grethe Roede, Libra osv er lavkarbo på den måten, at man skal spise en begrenset mengde karbohydrater; poteter, pasta, brød, ris etc. Men man skal ikke kutte det ut. I tillegg skal man spise magert fett, og frotse i grønnsaker. De som følger dette, har et sunt kosthold. Så har vi det som blir kalt for lavkarbodietter, hvor noen kutter ut ALT av karbohydrater, og skal fokusere på sunt fett og grønnsaker. Noen her misforstår dette, og putter innpå med egg og bacon osv. DET ER FARLIG!! Fett er ikke ett fett! Noen klarer å slanke på seg hjerteinfarkt... De aller, aller fleste er overvektige fordi de spiser for mye karbohydrater, det er jeg ikke i tvil om. Jeg er overvektig selv, og vet det er fordi jeg spiser FOR MYE poteter, chips, brød og pasta. Jeg elsker pasta og chips, og kunne spist bare det. Når jeg har gått ned i vekt, MÅ jeg likevel ikke kutte dette ut, men spise NORMALE mengder med brød, poteter, chips og pasta. Jeg spiser etter fast oppsett, og raser i vekt. Jeg spiser magert fett, og MASSE grønnsaker. Karbohydrater MÅ jeg ha siden jeg trener, ellers mister jeg energi. Har også prøvd lavkarbo uten karbohydrater, og feilt fett, og fikk beskjed av legen om å slutte, da jeg ble slapp, mistet energi og kolesterolet steg faretruende (vi har opphopning av høyt kolesterol og diabetes i familien). I tillegg sa legen at et kosthold er noe man skal leve med hele livet. Jeg gikk noen runder med meg selv, og for meg er det helt unaturlig å leve uten å spise brød/knekkebrød, poteter etc. Det er - som alt annet her i verden - kun snakk om mengde!!! Uansett lavbarbo, vanlig diett osv. Sunn fornuft! Dette er min erfaring. Jeg er ingen lege, men har såpass erfaring at mange ikke burde hive seg ut på lavkarbo før de vet hva det egentlig er! Anonymkode: f80e1...029 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #10 Skrevet 18. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd lavkalori, men var konstant sulten og endte med ørten mellommåltider. gikk omtrent ikke ned noe Når har jeg gått på moderat lavkarbo noen uker og er ikke sulten eller har søtsug i det hele tatt. Spiser 3 måltider for dag og går ned i vekt. Og mage/fordøyelsesplagene jeg har hatt i alle år er helt borte. Bare det gjør at det er verdt for meg å kutte ned på karbohydrater Anonymkode: cc71c...2a1 Da jeg prøvde lavkalorikur, spiste jeg klibrød eller klitabletter som jeg fikk kjøpt på apotek, før hvert måltid. Merket ingen sult da Anonymkode: f80e1...029
Gjest Overrasket Skrevet 18. februar 2018 #11 Skrevet 18. februar 2018 Lavkarbo er for meg den største tullete diettmyten jeg har hørt om. Personlig mistenker jeg at den ble oppkunstruert og markedsført av kjøttindustrien i USA for å øke kjøttsalget, og spredde seg til resten av den vestlige verden som en motediett. Det er et helt kvasi-vitenskapelig, myteomspunnet konsept som først og fremst tjener de som selger grise- og storfeprodukter.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #12 Skrevet 18. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner to stykker som har pådratt seg hjerteproblemer pga lavkarbo! Det er mange som ikke forstår konseptet. Mange tror at lavkabo betyr at man kan trykke i seg fett, så lenge man holder seg unna karbohydrater.. Det er feil!! Man kan spise SUNT fett, masse grønnsaker, og mindre karbohydrater. Sannheten er jo også at alle slankekurer er lavkarbo. Grethe Roede, Libra osv er lavkarbo på den måten, at man skal spise en begrenset mengde karbohydrater; poteter, pasta, brød, ris etc. Men man skal ikke kutte det ut. I tillegg skal man spise magert fett, og frotse i grønnsaker. De som følger dette, har et sunt kosthold. Så har vi det som blir kalt for lavkarbodietter, hvor noen kutter ut ALT av karbohydrater, og skal fokusere på sunt fett og grønnsaker. Noen her misforstår dette, og putter innpå med egg og bacon osv. DET ER FARLIG!! Fett er ikke ett fett! Noen klarer å slanke på seg hjerteinfarkt... De aller, aller fleste er overvektige fordi de spiser for mye karbohydrater, det er jeg ikke i tvil om. Jeg er overvektig selv, og vet det er fordi jeg spiser FOR MYE poteter, chips, brød og pasta. Jeg elsker pasta og chips, og kunne spist bare det. Når jeg har gått ned i vekt, MÅ jeg likevel ikke kutte dette ut, men spise NORMALE mengder med brød, poteter, chips og pasta. Jeg spiser etter fast oppsett, og raser i vekt. Jeg spiser magert fett, og MASSE grønnsaker. Karbohydrater MÅ jeg ha siden jeg trener, ellers mister jeg energi. Har også prøvd lavkarbo uten karbohydrater, og feilt fett, og fikk beskjed av legen om å slutte, da jeg ble slapp, mistet energi og kolesterolet steg faretruende (vi har opphopning av høyt kolesterol og diabetes i familien). I tillegg sa legen at et kosthold er noe man skal leve med hele livet. Jeg gikk noen runder med meg selv, og for meg er det helt unaturlig å leve uten å spise brød/knekkebrød, poteter etc. Det er - som alt annet her i verden - kun snakk om mengde!!! Uansett lavbarbo, vanlig diett osv. Sunn fornuft! Dette er min erfaring. Jeg er ingen lege, men har såpass erfaring at mange ikke burde hive seg ut på lavkarbo før de vet hva det egentlig er! Anonymkode: f80e1...029 Vet du ikke at nyere forskning frikjenner fett? Det er ikke fett som forårsaker hjertesykdom. "Sunn fornuft" og "alt med måte" fungerer ikke, da hadde alle vært slanke. (Btw, magert fett? Hva i alle dager er det?) https://forskning.no/mat-og-helse-hjertet-sykdommer/2017/04/mettet-fett-tetter-ikke-blodarene Men ja, enig i at mange som hiver seg på lavkarbo uten å forstå det. Insulin er nøkkelen her. Hvis en styrer med å finne erstatninger for alt en savner, lager masse "lavkarbogodis" med kunstige søtstoffer osv., da har en misforstått. Lavkarbo er egentlig bare ren mat. Anonymkode: 68fb2...90f 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #13 Skrevet 18. februar 2018 Det er fordi overvektige i utgangspunktet ikke har like mye viljestyrke og da er det vanskelig å få viljestyrke til å gå ned i vekt. For meg som er slank er det kjempelett å gå ned i vekt om jeg vil, fordi jeg tåler å ikke spise meg mett hvert måltid. Anonymkode: 2b53d...a77
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #14 Skrevet 18. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fordi overvektige i utgangspunktet ikke har like mye viljestyrke og da er det vanskelig å få viljestyrke til å gå ned i vekt. For meg som er slank er det kjempelett å gå ned i vekt om jeg vil, fordi jeg tåler å ikke spise meg mett hvert måltid. Anonymkode: 2b53d...a77 Fedme handler ikke bare om viljestyrke, det handler om hormoner (insulin, sult- og metthetshormoner, osv.). Hvordan kan egentlig en person med hundretusener av kalorier på kroppen fortsatt være sulten? Fordi kroppen ikke klarer å benytte seg av kroppsfettet den har lagret til trangere tider. Det handler om hormoner. Anonymkode: 68fb2...90f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #15 Skrevet 18. februar 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fedme handler ikke bare om viljestyrke, det handler om hormoner (insulin, sult- og metthetshormoner, osv.). Hvordan kan egentlig en person med hundretusener av kalorier på kroppen fortsatt være sulten? Fordi kroppen ikke klarer å benytte seg av kroppsfettet den har lagret til trangere tider. Det handler om hormoner. Anonymkode: 68fb2...90f Nei, kroppen greier fint å gjøre seg nytte av fettet på kroppen dersom man spiser i underskudd. Er så teit å komme opp med allverdens med unnskyldninger for at man er overvektig. Anonymkode: 2b53d...a77 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #16 Skrevet 18. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, kroppen greier fint å gjøre seg nytte av fettet på kroppen dersom man spiser i underskudd. Er så teit å komme opp med allverdens med unnskyldninger for at man er overvektig. Anonymkode: 2b53d...a77 Men om insulinnivået ditt er forhøyet blir dette vanskeligere. Insulin hemmer fettforbrenningen. Ved å redusere insulinnivået kommer fettforbrenningen i gang og sannsynligheten for at man spiser for mye blir mindre. Handler fortsatt om viljestyrke. Men den trenger ikke være like sterk som før. Anonymkode: e5bdd...36d 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #17 Skrevet 18. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, kroppen greier fint å gjøre seg nytte av fettet på kroppen dersom man spiser i underskudd. Er så teit å komme opp med allverdens med unnskyldninger for at man er overvektig. Anonymkode: 2b53d...a77 For noen er det så enkelt For mange er det ikke det. Tror du vi utviklet oss til å trenge å telle kalorier for å holde vekta? Nei, hormoner for ditt og datt regulerer dette. For mange av oss fungerer det ikke optimalt, derfor spiser vi for mye og feil mat og da blir vi tjukke. Det er ikke unnskyldninger som gir oss muligheten til å si "uffda, hormonene mine er på bærtur, jeg må nok bare være tjukk og syk resten av livet, ingenting å gjøre med det". Det er forklaringer på hvorfor viljestyrke alene ikke er nok og kan hjelpe oss til å finne ut hvilke grep vi må ta for å ta tak i overvekten. Gjør vi ikke det og bare kutter kalorier er det stor sjanse for at kiloene snart kommer på igjen. Ingen kan leve med strengt kaloriunderskudd resten av livet, det er dømt til å mislykkes. http://www.buttermakesyourpantsfalloff.com/why-hungry/ https://idmprogram.com/obesity-solving-the-two-compartment-problem/ Anonymkode: 68fb2...90f 1
Unika Skrevet 18. februar 2018 #18 Skrevet 18. februar 2018 Lavkalori er grusomt, jeg var alltid sulten og fysen - og jeg gikk ikke ned en pøkk. Jeg gjorde det enda verre ved å trene i tillegg; ble jo bare enda mer sulten av det.. Moderat lavkarbo og strikt lavkarbo er det eneste som noensinne har fungert for meg. Går ned i vekt, og er blid og fornøyd med stabilt blodsukker. Lavkarbo ligger naturlig mye nærmere et naturlig kosthold også (kosthold mennesket hadde før raffinert sukker og stivelse tok over verden). 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #19 Skrevet 18. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men om insulinnivået ditt er forhøyet blir dette vanskeligere. Insulin hemmer fettforbrenningen. Ved å redusere insulinnivået kommer fettforbrenningen i gang og sannsynligheten for at man spiser for mye blir mindre. Handler fortsatt om viljestyrke. Men den trenger ikke være like sterk som før. Anonymkode: e5bdd...36d Dersom insulinnivået er for høyt vil man i grunn ha symptomer på føling hele tiden. Tviler på at folk går rundt med føling uten å evt gå til lege. Anonymkode: 2b53d...a77 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #20 Skrevet 18. februar 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noen er det så enkelt For mange er det ikke det. Tror du vi utviklet oss til å trenge å telle kalorier for å holde vekta? Nei, hormoner for ditt og datt regulerer dette. For mange av oss fungerer det ikke optimalt, derfor spiser vi for mye og feil mat og da blir vi tjukke. Det er ikke unnskyldninger som gir oss muligheten til å si "uffda, hormonene mine er på bærtur, jeg må nok bare være tjukk og syk resten av livet, ingenting å gjøre med det". Det er forklaringer på hvorfor viljestyrke alene ikke er nok og kan hjelpe oss til å finne ut hvilke grep vi må ta for å ta tak i overvekten. Gjør vi ikke det og bare kutter kalorier er det stor sjanse for at kiloene snart kommer på igjen. Ingen kan leve med strengt kaloriunderskudd resten av livet, det er dømt til å mislykkes. http://www.buttermakesyourpantsfalloff.com/why-hungry/ https://idmprogram.com/obesity-solving-the-two-compartment-problem/ Anonymkode: 68fb2...90f Kroppen har en innebygd kaloriteller. Dersom man ikke trøstespiser eller spiser snop i stedet for mat fungerer denne ekstremt korrekt, spesielt om man er i aktivitet. Anonymkode: 2b53d...a77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå