Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #1 Skrevet 12. februar 2005 Maskinen min har masse virus og ingen program klarer å slette de. Derfor vil jeg installere Windows XP pro og MS office xp fra kopi-CD på nytt. Det er altså 2 CD'er. 1) Hvilken av dem starter jeg med? 2) Må jeg slette alt jeg har fra før og bare starte installeringen med f.eks. "oppdater"? Eller "start på ny installering"? 3) Må man vite mye om data for å kunen svare på alle spørsmålene som dukker opp underveis? 4) Er det mange spørsmål? Tar det lang tid?
Gjest Kaffegjesten Skrevet 12. februar 2005 #2 Skrevet 12. februar 2005 Når du starter gjør du følgende(litt fort og gæli): 1. Ta backup av alt du vil ta vare på - mine dokumenter, under lokale innstillinger tar du vare på "programdata/identities/Outlook" Da har du tatt mailen din hvis du har Outlook eller Outlook express. Dessuten wab-filen som inneholder alle mailadressene dine. C:documents and settings/"User-deg"/programdata/Microsoft/adressbook. Du trykker f eks F2, delete eller hva det måtte være for å komme inn i bios. Der setter du boot-rekkefølge til cd-rom. Da har du kanskje allerede satt inn cd'e med Win XP i. Da vil pc'en boote fra cd'n og installasjonen starter. Undercveis får du beskjed om hvor du vil installere og det lureste er å lage en partisjon mindre enn hele harddisken - omtrent 8 - 10 GB. Dette blir C:driven hvor OS'et ditt ligger. Den andre delen fikser du senere og den blir D:drive. Årsaken er at ved neste formatering sletter du ikke det som ligger på D, kun C. Slik kan du ta vare på svært mye, men husk likevel å ta backup i form av å brenne en cd med det du aller helst ikke vil miste. Så er det bare å vente til installasjonsprogrammet gjør seg ferdig. Det tar ca 45 min med bare XP - og når du er nesten ferdig kommer spørsmålet om koden for XP. Til slutt må du restarte pc'n og ved restart må du på nytt inn i bios for å endre bootrekkefølgen til denne gang 1. harddisk, dernest f eks cd-rom. Når du har installert XP MÅ DU snarest installere et antivirusprogram!!!! før du går videre. Dernest må du kjøre Windows update for å få installert SP I og SPII. Har du SP II på cd? Hvis du må laste ned disse fra nettet kan det ta svært lang tid. Så må du installere driverene for hovedkortet ditt (det fulgte vel med en cd med dette? Der har du også drivere for lyd, gjerne USB2-porter osv. Så må du installere drivere for skjermkortet og konfigurere dette. Nå dette er ferdig er du klar til å installere Office. Det tar ca 25 minutter. Så kan du installere alle de andre programmene du hadde på pc'n. Husk på at du mister alle programmer og koder når du formaterer så du må ha dette klart. Når alt dette er i orden kan du gå inn i kontrollpanelet/adminstrative verktøy/datamaskinbehandling/diskbehandling og der formaterer du siste partisjon på harddisken - D:driven. Da er du igrunnen klar til å sette i gang igjen. Men start ikke med dette nå, gjør når du er litt uthvilt og har noen å ringe til hvis du ikke har gjort det før. Håper dette hjalp deg litt - spør mer hvis det er noe du lurer på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå