Gå til innhold

Hva er "det gode liv"?

Fremhevede innlegg

Skrevet

...som vi sikkert ønsker oss, mange av oss. Men hva forbinder vi egentlig med det? Vingård i Toscana? Vidda i Norge? Hektisk liv i New York? Penger? Barn?

Jeg vet at for meg er det viktigste å kose meg i hverdagen. Er overlykkelig over å være gift med verdens herligste mann, og med en liten en på vei. Har også gode venner og et godt forhold til familien. Får også reist mye (skjønt aldri nok) noe som også er veldig viktig for meg. Og så har jeg hobbier å pusle med. Men ingen fancy jobb eller høy inntekt, men det sørger jeg ikke over. Viktigere med fritid for meg.

Så lever jeg mitt gode liv, eller har jeg en annen oppfatning av hva jeg ønsker meg? Må tenke litt på det. Ønsker jeg egentlig å flytte sydover? Kanskje litt? Er det egen, lekker leilighet med balkong og badekar som ville vært prikken over i'en?

Ellers synes jeg gode rutiner er noe som gir livet ekstra glød, som ferske croissanter, aviser og kaffe på sengen søndag morgen (nå liker ikke jeg croissanter til frokost, da, men prinsippet). Tror jeg starter en egen tråd om vaner, jeg. Ble veldig opptatt av dette med ett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våkne frisk hver morgen (jada - er veeeeldig trøtt da.....)

Stå opp ved egen hjelp

Ha en jobb å gå til

Venner

Familie

Fritidsinteresser

Er ting jeg også savner- men, pytt......vil heller nyte det jeg har, enn å savne det jeg ikke har. Klarer ikke bestandig å leve etter dette sjøl da, men jeg prøver hvertfall! :briller:

Skrevet

Jepp, sunn og frisk, det er jo det aller viktigste. Som man kanskje tar for gitt i blant.

Men utover det er det jo lov å drømme og å gjøre ting ut av livet sitt. Hva er drømmen om det gode liv for dere?

Skrevet

For meg er det gode liv, et liv uten bekymringer av noe slag... :roll:

Skrevet

For meg er det gode liv, et liv omgitt av mennesker jeg er glad i, å ha en jobb jeg trives i og ha fri om lørdagene. Samt å ha friheten til å gjøre og spise og snakke akkurat som jeg vil.

Jeg HAR et veldig godt liv jeg :wink:

Skrevet

Jeg har også et veldig godt liv. Men er det ingen her som har drømmer ala den serien som gikk på TV2 "Jakten på det gode liv"? Eller som Aftenposten har skrevet om i det siste, å flytte til Hellas og bli reiseleder, eller til Finnskogen? Som må bake sitt eget brød hver søndag for å finne roen, eller noe slikt? Hadde vært moro å lese om, synes jeg.

Gjest ¤_Fairytale_¤
Skrevet

Sukk.. Jeg skrev DET lange innlegget, også klikka pc'en! :-? :x :evil: :cry:

Er ikke det typisk?!

Skrevet

Å være lykkelig med seg selv, fornøyd og tilfreds med sin egen innsats her på jorda, tror jeg er en forutsetning for å leve et godt liv... eller "det gode liv", som du kaller det. Å ha noen å elske som elsker deg like høyt tilbake, hjelper nok også på... Det er så mye, og så individuellt, dette. Noen tror at materielle goder gjør en lykkelig. Jeg tror ikke det, vi må ikke glemme at det er andre ting her i verden som holder oss i live, vi trenger nok mennesker rundt oss, jeg tror faktisk mennesket trenger å føle tilhørighet til noe eller noen. Jaja, bare noen tanker, og svært rotete og diffust, når jeg leser det igjennom.

Det jeg nevnte over kommer i tillegg til primære behov som mat og klær og et sted å bo, da selvfølgelig...

Kid

Gjest Anonymous
Skrevet

Det gode liv er:

- å ha en partner

- å ha en meningsfylt jobb å gå til

- å ha et hjem

0 av 3 for min del plasserer meg bånn i bøtta, så jeg får jobbe litt med saken. :ler:

Skrevet

"Det gode liv" er å ha det godt med seg selv.

Skrevet

Hva må til for at en skal ha det godt med seg selv, Bertha? Jeg er enig med deg jeg, tror jeg (vet jo aldri)... men jeg vil gjerne vite hva som må til. Noe får deg til å være lykkelig med deg selv... hva er det? Okei, det er sikkert individuellt, men noe er kanskje felles, mer eller mindre...

Dette ble bare tanker igjen. Det går litt fort i svingene noen ganger.

Kid

Skrevet

Hei, Kid-a.

Det var med vilje at jeg ikke skrev mer enn den ene setningen. Grunnen er - akkurat som du sier - at det er veldig individuelt hva som skal til for å føle seg vel :)

Dessuten synes jeg det er veldig vanskelig å være konkret om dette, for hva jeg ønsker meg akkurat nå er ikke nødvendigvis hva jeg ønsker meg i morgen. Spesielt når det kommer til det materielle.

Men enkelte fellesnevnere kan vel være:

- trygghetsfølelse

- økonomisk trygghet

- god helse

- god samvittighet

- frihet

Skrevet

Det "gode liv" for meg er å ha det godt med seg selv, å være tro mot seg selv og sine idealer, å ha et stabilt og trygt indre og ytre liv, å ha evnen til å se det positive, og få lov til å utvikle sine evner og muligheter, og kanskje en hytte på fjellet... :wink:

Mirabella :)

Skrevet

Men hvor mye har det materielle egentlig å si for hvor lykkelig man er? Jeg har vanskeligheter med å tro på at man blir lykkelig av masse penger... det er noe mer som må til?!

Skrevet

Det gode liv for meg er å få vere jente.Jeg har vert jente i 3 uker og har bare en igjen til jobb og manneklær står for døren.

Skrevet

Jeg er veldig enig med Vinga;

"..det gode liv, et liv omgitt av mennesker jeg er glad i, å ha en jobb jeg trives i og ha fri om lørdagene. Samt å ha friheten til å gjøre og spise og snakke akkurat som jeg vil. "

Men klart jeg har drømmer, tanker om hva som kunne gjort det enda bedre. Som f.eks. å hatt en skjønn ferieleilighet i Italia, hatt motorsykkellappen og sykkel, hatt plenty av tid og penger til både å danse masse, kjørt lange sykkelturer, reist masse, prøvd meg på fallskjermhopping (gammel drøm jeg har...)

Men at jeg ikke pr dags dato vet om jeg får gjennomført noe av dette gjør ikke noe. Drømmer er gode å ha, noe å jobbe etter. Jeg lever et godt liv akkurat nå ihvertfall, og håper jeg er så heldig at det fortsetter. (for det var jaggu på tide!! :blunke: )

Skrevet

Johoooo. Har bestilt fly til Santorini i dag. Skal loffe rundt i to uker. Det trengte jeg så innmari.

Så det materielle hjelper godt til på min lykke, i hvert fall. (Men selvfølgelig er mannen min mye viktigere, jeg er jo ikke dum. Men å ligge våken og lure på hvordan regningene skal betales er ikke mye det gode liv, altså, tro meg! Reising derimot? Det beste som finnes!!!!!)

Skrevet

Det gode liv kan jo være så mangt men for meg er det at jeg kan få bruke naturen. Plukke bær, gå i skogen og høste av naturens frukter. Å bo på et øde sted uten naboer. Ha noen få husdyr. Være hjemme å stusle med ungene, bake, lage syltetøy, saft og vin. Etter 2-3 veldig tunge år (les: kreftsykdom i familien, kronisk syke barn, depresjon, kronisk sykdom (meg selv), veeeldig dårlig økonomi (nesten konkurs), bedriten jobb..) så gikk det plutselig opp for meg hvor lite jeg trenger materielle ting. Det gode liv for meg er IKKE å eie masse pynteting, lamper, møbler osv. Det eneste jeg er avhengig av er bøker, masse bøker, får aldri nok. Men nips for å ha i hylla!! Nei Takk!. Det gode liv er å ha fred meg seg selv, ha det godt inni seg, ha det trygt (økonimi, familie, hus).

Jeg har ikke oppnådd "det gode liv"...... :cry:

Skrevet

Det viktigste for meg er å ha det bra sammen med familien, og at de rundt meg har det bra. Aller viktigst er selvfølgelig den lille, nydelige ungen min på 6 mnd., at hun trives og koser seg.

Og økonomien betyr mye fordi om penger ikke er alt. Men penger gir så mye. Det gir frihet, trygghet og anledning til å gjøre masse man har lyst til. Elsker å reise - har lyst til å se så mye som mulig av denne verden!

Et bra sexliv er også viktig - kjempeviktig! :ler: Det både styrker forholdet og gir meg mer overskudd og energi. Går det lang tid uten sex blir jeg gretten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...