AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #1 Skrevet 18. februar 2018 Vi får en valp om noen uker. Grugleder meg! :D Er det noen andre som får valp i nærmeste fremtid? Rase? Alder? Har lest hundebøker, og googlet meg i hjel. Nå vil jeg ha andres erfaringer med den første tiden med valp i hus. Hvordan var det? Gjorde du noe feil, eller noe du tenker var veldig lurt? Kom med alle tips og råd! Anonymkode: 6ae4f...6ef
Sommerfugel79 Skrevet 18. februar 2018 #2 Skrevet 18. februar 2018 Vi henter valpen vår om en uke. Valpen vi henter er en Engelsk Springer spaniel på 9 uker. Vi har en voksen hund fra før som kommer til å være verdens beste storebror og mentor. Litt styr i starten blir det nok med å lære den å bli husrein, men gleder meg til å begynne å trene med den. Vi starter på valpekurs i starten av mars og planen er å bruke ham til utstilling,lydighet og spor/søk. Hva slags hund henter du og skal du bruke den til noe spesielt?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #3 Skrevet 18. februar 2018 Det første jeg kommer på er at den første tiden var helt vanvittig slitsom. 😅 Jeg hadde stilt meg inn på at de to første årene kom til å bli kjipe, men det var enda mer slitsomt enn jeg trodde. Hunden våknet så lett og så snart den våknet så tisset den. Men han har vært verdens nydeligste hele veien. Nå er han midt i tenårene og fortsatt like nydelig. <3 Valpekurs er et must. Og at du har tenkt gjennom hva slags regler som skal gjelde og at du følger dem fra dag en. Husk at valpen du får i hus er veldig ung og nettopp har forlatt alt det trygge.. ikke mist besinnelsen når valpen er umulius. Det er aldri valpens feil om den tisser inne. Hvis du lufter det siste du gjør før leggetid 23-24 og så står opp ca. 6, så kan det hende du slipper å lufte midt på natta. Det funket fett her. Kommer sikkert på mer etter hvert. Lykke til og koooos dere!! Den første tiden er grusom og magisk. 😄 Før du vet ordet sv det har knøttet blitt stor. Anonymkode: 6e5f6...7f5 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #4 Skrevet 18. februar 2018 Vi henter en Engelsk setter om 3 uker. Mannen min skal bruke den i jakt, og jeg får meg en fin turkamerat. Lufte midt på natten gruer jeg meg til, men det går vel på et hvis. Jeg regner ikke med at den må tisse om natten resten av livet, er vel bare en kort periode? Har planer om valpekurs, har funnet ut at de har valpekurs her nærmere sommeren, så skal melde oss på så fort innmeldingen åpner. Det jeg tenker mest på, og er mest urolig for, er miljøtrening og turer. Redd for å overstimulere hunden, eller gjøre en dårlig miljøtrening. Anonymkode: 6ae4f...6ef
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #5 Skrevet 18. februar 2018 Det er slitsomt, men spørs veldig om du bare kan slippe valpen ut. Om du faktisk ikle har et område for valpen, og må ta på bånd hver gang så blir det endel arbeid. Anonymkode: d4d36...ad5
Rainbowdash Skrevet 18. februar 2018 #6 Skrevet 18. februar 2018 Når jeg leste overskriften var det eneste jeg tenkte: huff. Jeg synes virkelig den første valpetiden er mer slitsom enn babytiden med menneskebarn. Man må ut hver time. Valper biter på alt og skal leke hele tiden. Nei huff. forbered deg på en slitsom periode!
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #7 Skrevet 18. februar 2018 1 minutt siden, Rainbowdash skrev: Når jeg leste overskriften var det eneste jeg tenkte: huff. Jeg synes virkelig den første valpetiden er mer slitsom enn babytiden med menneskebarn. Man må ut hver time. Valper biter på alt og skal leke hele tiden. Nei huff. forbered deg på en slitsom periode! Helt enig, tenkte det samme Valpen vår er 6 mnd., de første ukene var grusomt slitsomme.. Anonymkode: 6dadc...887
Krokanis Skrevet 18. februar 2018 #8 Skrevet 18. februar 2018 Bestem deg for hvor valpen skal være om natta. Jeg ville absolutt ikke at hun skulle sove i bur, så gjerdet inn halve stua og lå på madrass med henne den første uka, så lå jeg utenfor gjerdet i en uke og på soverommet uke tre. Hunden våknet annenhver time natten igjennom og måtte ut å tisse. Ofte hadde hun rukket å både tisse og bæsje på gulvet før jeg fikk på meg skoa og var på vei ut. Etter tre uker med tre-fire turer ut i minus 15 hver gang var jeg så sliten at jeg ikke viste om jeg tørre å kjøre bil.. nevnte dette på valpekurset, og ble oppfordret til å prøve bur en natt. Den natten sov jeg i stua sammen med hunden, men på andre siden av sofaen så hun ikke skulle se meg. Resultat? Vi sov begge 10 timer i strekk uten uhell, og etter det har det blitt bur om natten. Skulle virkelig ønske jeg prøvde det tidligere, så hadde ikke de første ukene blitt så vanvittig tunge. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #9 Skrevet 18. februar 2018 google så får du opp en haug med tråder om akkurat dette med valp. Tror jeg har svart i snart 10 stk av dem, så gidder ikke å gjenta meg selv. Klipp og lim det under inni google så får du opp en huag med tråder. søkemotoren her på KG suger. site:forum.kvinneguiden.no valp Anonymkode: 30afa...813
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå