AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #1 Skrevet 18. februar 2018 Hva syns dere om folk som ikke er samer, men som bruker samisk kofte? Jeg for min del reagerer på dette. Så en liten dokumentar på NRK sine nettsider, hvor en norsk dame, som ikke har samiske røtter, velger å gå med kofte ettersom hun er vokst opp i en samisk kommune. Hun liker den samiske kulturen og syns kofta er fin og uttrykker at hun er samish. Litt respektløst. Anonymkode: 86edf...1f0 1
Joppeline Skrevet 18. februar 2018 #3 Skrevet 18. februar 2018 Ja, skrekk og gru så fryktelig altså. 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #4 Skrevet 18. februar 2018 Typisk blackface. Det er rasisme og er strengt tatt forbudt. Anonymkode: d5f33...887
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #5 Skrevet 18. februar 2018 1 minutt siden, Catalina Culès skrev: Ser ikke problemet. Jeg ville aldri tatt på meg kofte ettersom jeg ikke er same. Jeg ville heller ikke kjøpt en bunad uten å ha røtter/tilknytning til stedet bunaden representerer. Det ser jeg på som direkte respektløst. Anonymkode: 86edf...1f0 4
Gjest Catalina Culès Skrevet 18. februar 2018 #6 Skrevet 18. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ville aldri tatt på meg kofte ettersom jeg ikke er same. Jeg ville heller ikke kjøpt en bunad uten å ha røtter/tilknytning til stedet bunaden representerer. Det ser jeg på som direkte respektløst. Anonymkode: 86edf...1f0 Deg om det.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #7 Skrevet 18. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Typisk blackface. Det er rasisme og er strengt tatt forbudt. Anonymkode: d5f33...887 Jeg vil nok ikke si at det er rasistisk. Respektløst er ordet. Å bruke en kofte som et kostyme, derimot. Anonymkode: 86edf...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #8 Skrevet 18. februar 2018 Akkurat nå, Catalina Culès skrev: Deg om det. Interessant respons... Anonymkode: 86edf...1f0 1
Joppeline Skrevet 18. februar 2018 #9 Skrevet 18. februar 2018 Hvor stor genetisk andel samisk mener du en må ha for å kunne gå med kofte da, ts? 5
Gjest Sisti Skrevet 18. februar 2018 #10 Skrevet 18. februar 2018 Hvis hun er oppvokst i et samisk miljø, og føler seg samisk, så ser jeg ikke problemet. Skal ikke annengenerasjons innvandrere eller adopterte kunne bære bunad? Eller kan ikke en som har bodd i Rogaland i 40 år bruke rogalandsbunad? Jeg er samisk selv. Kjenner noen som ikke er "etniske" samer, men de har vokst opp med kulturen nesten mer enn jeg har, så at de har valgt å kle seg etter den kulturen de føler tilhørighet til stusser jeg virkelig ikke over! Det gjør ikke de fleste andre heller...
Gjest Sisti Skrevet 18. februar 2018 #11 Skrevet 18. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville aldri tatt på meg kofte ettersom jeg ikke er same. Jeg ville heller ikke kjøpt en bunad uten å ha røtter/tilknytning til stedet bunaden representerer. Det ser jeg på som direkte respektløst. Anonymkode: 86edf...1f0 Tilknytning. Der sier du jo det selv. Du vet hva det innebærer?
Karen olsen Skrevet 18. februar 2018 #12 Skrevet 18. februar 2018 Hun er jo tilknyttet kulturen da, men uansett meget spesielt. Kunne aldri ha gjort det selv. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #13 Skrevet 18. februar 2018 Og jeg som håpet niqab og burka ble lovlig så jeg kunne brukt det.Tenk så deilig å kunne være helt ugjenkjennelig når en ønsket. Men ærlig så tenker jeg at en får gå i det en vil.Så lenge det er brukt med respekt. Anonymkode: 97792...31b
Bakepulver Skrevet 18. februar 2018 #14 Skrevet 18. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva syns dere om folk som ikke er samer, men som bruker samisk kofte? Jeg for min del reagerer på dette. Så en liten dokumentar på NRK sine nettsider, hvor en norsk dame, som ikke har samiske røtter, velger å gå med kofte ettersom hun er vokst opp i en samisk kommune. Hun liker den samiske kulturen og syns kofta er fin og uttrykker at hun er samish. Litt respektløst. Anonymkode: 86edf...1f0 Jeg tolker det heller som at hun respekterer samisk kultur. Er av samisk opprinnelse selv og synes det er OK at hun som er oppvokst i en samisk kommune føler en tilhørighet til samisk kultur. 2
Sirah Skrevet 18. februar 2018 #15 Skrevet 18. februar 2018 Ser ikke problemet. Hun føler tilhørighet og ønsker å vise dette. Hvor mange år skal du ha bodd i Telemark før du kan bruke Øst-Telemarkbunad? Kan du gjøre dette om du har franske røtter men er født og oppvokst i Telemark? 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #16 Skrevet 18. februar 2018 7 minutter siden, Sisti skrev: Hvis hun er oppvokst i et samisk miljø, og føler seg samisk, så ser jeg ikke problemet. Skal ikke annengenerasjons innvandrere eller adopterte kunne bære bunad? Eller kan ikke en som har bodd i Rogaland i 40 år bruke rogalandsbunad? Jeg er samisk selv. Kjenner noen som ikke er "etniske" samer, men de har vokst opp med kulturen nesten mer enn jeg har, så at de har valgt å kle seg etter den kulturen de føler tilhørighet til stusser jeg virkelig ikke over! Det gjør ikke de fleste andre heller... Så kult da! Jeg har ingen problemer med at innvandrere går til anskaffelse av bunad, men syns det er litt annerledes når det gjelder det samiske. Du kan bli en norsk statsborger, men du kan aldri bli en samisk statsborger. Samer er en minoritet. Norges urbefolkning. For øvrig, interessant å lese din mening. Jeg er vokst opp i Finnmark og har venner som er samiske og har fulgt med på noen av debattene på sosiale medier og ser at det ikke er alle som er utelukkende postivie til dette fenomenet, noe jeg syns er forståelig. Anonymkode: 86edf...1f0 2
HalldirV2 Skrevet 18. februar 2018 #17 Skrevet 18. februar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Typisk blackface. Det er rasisme og er strengt tatt forbudt. Anonymkode: d5f33...887 Forbudt faktisk 😂 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #18 Skrevet 18. februar 2018 Jeg klarer ikke å se problemet. Jeg kan forstå at man blir støtt om man føler ens kultur ikke blir respektert eller fulgt som den skal, men man må da få kle seg som man vil uansett? Om man ønsker å kle seg i samekofte uten å være same, eller kimono uten å være japansk, hva er problemet egentlig? Om en somalisk mann kommer til Norge og skaffer seg bunad, så skal han ikke få lov til det fordi noen føler seg støtt?! Anonymkode: d50e1...3b3 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #19 Skrevet 18. februar 2018 5 minutter siden, Bakepulver skrev: Jeg tolker det heller som at hun respekterer samisk kultur. Er av samisk opprinnelse selv og synes det er OK at hun som er oppvokst i en samisk kommune føler en tilhørighet til samisk kultur. Jeg er som sagt fra Finnmark og det kan sikkert hende at jeg har samiske røtter, men kunne allikevel aldri tatt på meg en kofte da jeg ikke kan språket og ikke er kjent med kulturen. På grunn av fornorskningen så var det mange samer som ble assimilert og mange i dag vet ikke at de har samiske røtter.. Anonymkode: 86edf...1f0 1
Arkana Skrevet 18. februar 2018 #20 Skrevet 18. februar 2018 (endret) Hvorvidt dette er respektløst eller ikke er det vel i grunnen samene som må svare på. Personlig synes jeg intensjonen er viktig. Er det noe som gjøres for å latterliggjøre/gjøre narr av eller fordi man føler et samhold eller vil ta del i/hedre kulturen? Endret 18. februar 2018 av Arkana 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå