Gå til innhold

Litteraturvitenskap eller adm.org.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg blir student til høsten, og har to ulike retninger som jeg ønsker å ta. Klarer ikke bestemme meg for om det er litteraturvitenskap eller adminstrasjon og organisasjonsteori som frister mest.

Har du studert en av disse retningene? Hvordan opplevde du studie, og hva jobber du med i dag?

Setter stor pris på svar :)

Anonymkode: c3d04...7dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke litteraturstudier. Hva ser du for deg å bruke den utdanningen til? Det er å utdanne seg til arbeidsledighet, eller i beste fall få jobb som ikke har noe med utdanningen å gjøre i det hele tatt. 

Anonymkode: 180ac...a96

Skrevet

Jeg har litteraturvitenskap og jobber ikke uventet som lærer. Det var planen min hele tiden. Jeg opplevde studiet som krevende i starten. Lett å stå, vanskelig å få høye karakterer. Det blet ble morsommere og morsommere jo mer spesifisert studiet ble, men sånn er det med de fleste studier. Med organisasjonsteori er du nok mer sikret jobb, men jeg har flere i klassen som har andre yrker enn lærer. Noen forsker, noen skriver, noen har jobber der de jobber med kultur overordnet. Så det finnes jobber her også, men du må kanskje jobbe hardere for å finne dem. 

Anonymkode: afdfd...e4a

Skrevet

Takk for innspill. Drømmer om å jobbe på bibliotek (vet det høres litt traurig ut 😄), og i alle utlyste stillinger i min kommune er det krav om bibliotelfaglig eller annen litteraturvitenskaplig utdanning. Siden det ikke finnes bibliotekfaglig utdannelse i mitt fylke eller i nærheten tenkte jeg på litteraturvitenskap som et alternativ (som også vel kanskje har ett litt bredere nedslagsfelt enn en rein biblioteksfaglig utdanning?) Synes studie virker veldig spennende, men ønsker jo selvsagt å kunne bruke det til noe delvis relevant når jeg er ferdig. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill. Drømmer om å jobbe på bibliotek (vet det høres litt traurig ut 😄), og i alle utlyste stillinger i min kommune er det krav om bibliotelfaglig eller annen litteraturvitenskaplig utdanning. Siden det ikke finnes bibliotekfaglig utdannelse i mitt fylke eller i nærheten tenkte jeg på litteraturvitenskap som et alternativ (som også vel kanskje har ett litt bredere nedslagsfelt enn en rein biblioteksfaglig utdanning?) Synes studie virker veldig spennende, men ønsker jo selvsagt å kunne bruke det til noe delvis relevant når jeg er ferdig. 

TS her altså 😊

Skrevet

Du har større muligheter for jobb om du velger adm./ org, dessuten vil jeg tro litteraturvitenskap krever sterkere motivasjon for å gjennomføre. En annen ting er at etter det jeg har sett driver bibliotekene "nå for tiden" med så mye annet enn utlån av bøker at jeg ville kanskje tro at noe innenfor kulturformidling/ informasjonsvitenskap hadde vært mer taktisk hvis det er bibliotekjobb du er på jakt etter.

Anonymkode: 962f1...614

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har større muligheter for jobb om du velger adm./ org, dessuten vil jeg tro litteraturvitenskap krever sterkere motivasjon for å gjennomføre. En annen ting er at etter det jeg har sett driver bibliotekene "nå for tiden" med så mye annet enn utlån av bøker at jeg ville kanskje tro at noe innenfor kulturformidling/ informasjonsvitenskap hadde vært mer taktisk hvis det er bibliotekjobb du er på jakt etter.

Anonymkode: 962f1...614

Det er sant! Tusen takk for godt innspill

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg blir student til høsten, og har to ulike retninger som jeg ønsker å ta. Klarer ikke bestemme meg for om det er litteraturvitenskap eller adminstrasjon og organisasjonsteori som frister mest.

Har du studert en av disse retningene? Hvordan opplevde du studie, og hva jobber du med i dag?

Setter stor pris på svar :)

Hvis du vil bli bibliotekar må du gå bibliotekarstudiet. Litteraturvitenskap er ikke å utdanne seg til arbeidsledighet. Du får mulighet til å arbeide med kulturjournalistikk, i aviser, for blader, tidsskrifter, forlag, freelance, du kan skrive egen kritikk eller egen litteratur, arbeide med språkvask, markedsføring, forske videre, undervise, bli lektor. Det blir ikke nødvendigvis lettere å få jobb med adm.org., og de to utdannelsene kan i mange tilfeller føre til nøyaktig de samme stillingene, siden det handler om kunnskap på det området man skal jobbe innenfor. Det går ikke an å utdanne seg til arbeidsledighet, med mindre man har den innstillingen at det er mulig.

Anonymkode: 913e1...f76

Skrevet

Informasjonsvitenskap. Men hver forberedt på en del IT fag 

Anonymkode: 66abc...233

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...