AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #1 Skrevet 18. februar 2018 Jeg tåler veldig lite mat og prøver nå å få en skikkelig oversikt gjennom en eliminasjonsdiett. Problemet er at jeg ikke ser ut til å tåle nesten noe som helst og at alt jeg tåler hittil er så godt som 100% fettfritt. Jeg har reagert kraftig på alt jeg har prøvd av fettkilder og fettrike matvarer og trenger tips til sjeldne eller sære matoljer jeg kanskje ikke har tenkt på eller hørt om før sånn at jeg kan teste dem også, for en eller annen type fett må jeg jo på sikt ha. Både fordi fett i kosten er essensielt, men også for å få opp kalorimengden i et svært restriktivt kosthold og for å kunne utvide tilberedelsesmetodene på et begrenset utvalg av relativt sære råvarer som på ingen måte passer sammen. Jeg kan jo starte med å nevne noen av de vanligste (som allerede er prøvd ut) og håpe at noen vet om flere: •olivenolje •maisolje •rapsolje •solsikkeolje •kokosolje (og delfiafett) •soyaolje •palmeolje •peanøttolje •valnøttolje •sesamolje •avokadoolje •mandelolje •ghee (kaseinfri) •hampolje (er bestilt og skal testes ut) •valmuefrøolje (er bestilt og skal testes ut) Vet du om flere? Smør og alle typer fiske- og dyrefett er dessverre heller ikke aktuelle. På forhånd takk for svar. Anonymkode: 49994...f60
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #2 Skrevet 18. februar 2018 PS: det er ingen som helst grunn til at mandelolje og ghee er uthevet, det bare skjedde av seg selv. Anonymkode: 49994...f60
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #3 Skrevet 18. februar 2018 druekjerneolje Anonymkode: 012c6...214
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #4 Skrevet 18. februar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: druekjerneolje Anonymkode: 012c6...214 Tusen takk ❤️ Anonymkode: 49994...f60
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #5 Skrevet 18. februar 2018 Du kan ha et kosthold helt uten olje, det er noe vi ikke trenger i det hele tatt. Det fettet vi trenger er omega 3, og det finner man i nøtter og frø, fisk og faktisk i noen grønnsaker, blant annet alger. Du kan også ta omega 3-tilskudd, Omegaastin eller Udo's choice er bra. De kaloriene du trenger kan du få gjennom frukt, rå honning, tørket frukt og stivelsesholdige grønnsaker som poteter, søtpoteter, yams etc. Anonymkode: e5ed7...40e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #6 Skrevet 18. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan ha et kosthold helt uten olje, det er noe vi ikke trenger i det hele tatt. Det fettet vi trenger er omega 3, og det finner man i nøtter og frø, fisk og faktisk i noen grønnsaker, blant annet alger. Du kan også ta omega 3-tilskudd, Omegaastin eller Udo's choice er bra. De kaloriene du trenger kan du få gjennom frukt, rå honning, tørket frukt og stivelsesholdige grønnsaker som poteter, søtpoteter, yams etc. Anonymkode: e5ed7...40e Takk for svar! Jeg kan ikke spise noe av dette (med unntak av kålrot og isbergsalat som ikke akkurat er fettrike grønnsaker). Og nei, man trenger i utgangspunktet ingen matolje, men man trenger fett. Anonymkode: 49994...f60 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå