AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #1 Skrevet 18. februar 2018 Vi har nylig kjøpt hus. Huset er egentlig en tomannsbolig. Tidligere eier bodde i ene delen, men solgte/leide aldri ut andre delen. Tidligere eier bodde i øverste etasje. Vi har tenkt å selv bo i øverste etasje da det er bedre utsikt og noe større terrasse. Det er 2 soverom. Vi har ikke barn enda, men det kommer nok snart med tiden. Det er trapp ned til andre del, så det er lett å åpne opp om vi trenger underetasjen senere (flere soverom). Men vi vet ikke helt hva vi skal gjøre med huset enda. Dette er alternativene: 1. Leie ut underetasje og spare det vi tjener for å bruke senere om vi vil kjøpe noe større 2. Leie ut underetasje frem til vi selv får bruk for hele huset 3. Pusse opp og selge underetasje (da må vi selge øverste "leilighet" i senere tid om vi får barn pga. plassmangel). 4. Pusse opp en og en etasje og leie ut den vi ikke pusser opp for å finansiere noe av oppussingen og evt. bo i hele huset selv Om vi velger å flytte til en annen bolig senere - er det bedre å selge begge leilighetene separat? Eller leie ut begge to? Hva tjener man mest på? Det er også stoooor hage. Hvordan løser man dette om man leier ut eller selger? "Deler" man opp? Vi ønsker jo selv å ha egen "privat" del. Anonymkode: ea78d...aae
Gjest Melis123 Skrevet 18. februar 2018 #2 Skrevet 18. februar 2018 Om dere velger å selge på et eller annet tidspunkt, lønner deg seg å seksjonere slik at du kan selge delene separat. Er akkurat i en slik prosess, og vi får mye høyere prisantydning på huset totalt etter seksjonering, enn før. Resten føler jeg meg ikke kvalifisert til å svare på😊
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #3 Skrevet 18. februar 2018 Har dere lyst til å bo i området i de neste årene og ev også oppdra barn der? I såfall ville jeg valgt en løsning som ga tilgang på hele huset etterhvert som behovet oppstår. Personlig ville jeg neppe ønsket å leie ut om jeg kunne bo alene, men det er jo en løsning å leie ut en stage i en periode og spare inntektene til å pusse opp og bygge om til enebolig. Anonymkode: 38874...246 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #4 Skrevet 19. februar 2018 På 18.2.2018 den 17.40, AnonymBruker skrev: Vi har nylig kjøpt hus. Huset er egentlig en tomannsbolig. Tidligere eier bodde i ene delen, men solgte/leide aldri ut andre delen. Tidligere eier bodde i øverste etasje. Vi har tenkt å selv bo i øverste etasje da det er bedre utsikt og noe større terrasse. Det er 2 soverom. Vi har ikke barn enda, men det kommer nok snart med tiden. Det er trapp ned til andre del, så det er lett å åpne opp om vi trenger underetasjen senere (flere soverom). Men vi vet ikke helt hva vi skal gjøre med huset enda. Dette er alternativene: 1. Leie ut underetasje og spare det vi tjener for å bruke senere om vi vil kjøpe noe større 2. Leie ut underetasje frem til vi selv får bruk for hele huset 3. Pusse opp og selge underetasje (da må vi selge øverste "leilighet" i senere tid om vi får barn pga. plassmangel). 4. Pusse opp en og en etasje og leie ut den vi ikke pusser opp for å finansiere noe av oppussingen og evt. bo i hele huset selv Om vi velger å flytte til en annen bolig senere - er det bedre å selge begge leilighetene separat? Eller leie ut begge to? Hva tjener man mest på? Det er også stoooor hage. Hvordan løser man dette om man leier ut eller selger? "Deler" man opp? Vi ønsker jo selv å ha egen "privat" del. Anonymkode: ea78d...aae Du kan ikke sekjsonere en tomannsbolig uten omfattende papirarbeid og søkning og kostnader til kommunen. Dette burde du tenkt igjennom før du kjøpte. Anonymkode: f27cd...2bd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå