Gå til innhold

Hjelp! Taksmann på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier leilighet. Tirsdag kommer taksmann og tar bilder. Da bolig komplekset skal ut for salg. Syns jeg fikk kort versel på dette. Gjør en taksmann mer enn å ta bilder? Jeg rekker ikke å rydde i skuffer og skap frem til tirsdag. Har jeg noen rettigheter i forhold til dette? 

Anonymkode: c68d8...747

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, det er bare en takstmann. Slapp av. Så lenge han får målt det han skal driter han vel i om du har det ryddig i skuffene dine. :fnise:

Anonymkode: 7e476...fca

• Liker 4
Skrevet

Huseier har lov til å be om at du slipper inn takstman, så akkurat der har du ingen rettigheter.

Takstman tar ikke bilder, de ser på tilstand til bolig, alg fra sluk til vinduer etc. Ingen har lov å se i dine skuffer å skap, og slike ting er ikke noe en takstman har intresse av.

Anonymkode: 202dc...c9a

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier leilighet. Tirsdag kommer taksmann og tar bilder. Da bolig komplekset skal ut for salg. Syns jeg fikk kort versel på dette. Gjør en taksmann mer enn å ta bilder? Jeg rekker ikke å rydde i skuffer og skap frem til tirsdag. Har jeg noen rettigheter i forhold til dette? 

Takstmannen måler opp rommene, sjekker vann- og avløp, vinduer, og kryper litt omkring for å se etter skjulte feil og mangler. Han titter ikke inn i skap med unntak av under kjøkkenbenken og på baderommet. 

Må kanskje dra fram litt møbler og sånn som står etter veggen, men det er ikke noe stress. Han sier ikke så mye heller....

Anonymkode: 41ee1...e85

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huseier har lov til å be om at du slipper inn takstman, så akkurat der har du ingen rettigheter.

Takstman tar ikke bilder, de ser på tilstand til bolig, alg fra sluk til vinduer etc. Ingen har lov å se i dine skuffer å skap, og slike ting er ikke noe en takstman har intresse av.

Anonymkode: 202dc...c9a

Huseier sa at det var kun bilder han skulle ta.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rettigheter? Ja, utleier har rett til adgang til boligen med varsel i forkant. Utleier kan ta inn de fagfolkene han finner nødvendig og du har rett og plikt til å slippe inn. Du har fått mer enn rikelig tid på deg. 

Takstmenn skal komme til både på bad og kjøkken for å se på røropplegg m.m. Taksmenn tar vanligvis ikke bilder, det gjør fotografene og de kommer etterpå. 

Anonymkode: 84c9e...31b

• Liker 1
Skrevet

Ingen takstmenn kommer bare for å ta bilder. Det er ikke deres jobb. En takstmann skal undersøke boligens tilstand og utifra dette, beliggenhet osv. komme frem til en verditakst for boligen. 

Anonymkode: 4075c...661

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huseier sa at det var kun bilder han skulle ta.

Skrevet

Ja, Okay. Huseier sa at det var kun bilder da som talsmann skulle ta.

Skrevet

Tror du må ha misoppfattet noe. En takstmann tar ikke bilder, hans oppgave er å lage oversikt over innhold, tilstand, byggeår, kvalitet, skader, mangler, osv, for å fastsette verdi på eiendommen. Det er eiendomsmegler som sørger for bilder av boligen, for å lage et prospekt. Slal det tas bilder til salget bør det være ryddig i leiligheten, men skuffer og skap trenger du ikke tenke på.

Anonymkode: 89788...a34

• Liker 3
Skrevet

Byggeieren sa bilder. Han nevnte ikke noe annet. Hadde en talsmann innom her for ca 1 mnd siden. Men han sjekket ikke rør. Kun alle rom. Dette er stort flerbruksbygg. 3 leiligheter og 4 kontorer. Mulig det er andre regler? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Byggeieren sa bilder. Han nevnte ikke noe annet. Hadde en talsmann innom her for ca 1 mnd siden. Men han sjekket ikke rør. Kun alle rom. Dette er stort flerbruksbygg. 3 leiligheter og 4 kontorer. Mulig det er andre regler? 

Du får sannsynligvis en fotograf på besøk og har misforstått eller eier har brukt feile begrep. 

Du får rydde slik at du ikke blir fau av at alle i hele internettverdenen ser hvordan du bor for all fremtid.

Anonymkode: 84c9e...31b

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først: det heter hverken taksmann eller talsmann, det heter takstmann. Han takserer boligen. Han sjekker ikke nødvendigvis rør, hvis ikk det forelugger en eller annen spesiell grunn for det. Han er jo ikke rørlegger. Hvis han har vært der, så er nok jobben hans ferdig. Neste skritt da er å lage prospekt/salgsoppgave, og det er det ikke takstmannen som gjør. Kan du ikke bare rydde leiligheten og la dem gjøre jobben sin?

Anonymkode: 89788...a34

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...