AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #1 Skrevet 18. februar 2018 Hei Jeg skal søke startlån, fullfinansiering av hus. Enslig, 3 barn, ett med funksjonshemming, lav inntekt(pga barn m funksjonshemming kan jeg ikke jobbe mer, men gode muligheter for økt inntekt senere). Har ikke funnet hus enda, men på jakt. Men er det slik at man finner et hus man tror skal gå økonomisk (vet d skal være nøkternt, ikke for stort, luksus, osv), går på visning, legger inn bud med forbehold om innvilget startlån..... Og håper på det beste? Eller søke lån først, hva jeg maks kan få, deretter se etter hus innenfor de rammene? Har lest litt, og ser ut som alternativ 1 er det rette, men jeg har trodd det er alternativ 2.... Ønsker bare svar fra de som vet, eller har gjort dette selv. Ønsker ikke synsing. Anonymkode: 5f790...2b5
VoodooChild Skrevet 18. februar 2018 #2 Skrevet 18. februar 2018 Hei Jeg fikk startlån (100%) for et par år siden. Du må først søke. Hvis du får innvilget en sum kan du begynne med visninger/budrunder.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #3 Skrevet 18. februar 2018 Ok, takk for svar😊 Da skal jeg ta kontakt med kommunen og starte prosessen.. Vet du om det er noen tidsfrist på å ta i bruk det jeg får innvilget? Vet jo ikke hvor lang tid det tar fra jeg får innvilget, til jeg finner et ok hus..... Anonymkode: 5f790...2b5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #4 Skrevet 18. februar 2018 Du kan søke på enten forhåndsgodkjenning på lånesum, eller på spesifikk eiendom. Du får opp dette når du søker på nett. Du må aldri noensinne by på noe uten å få det innvilget først! Forebehold om innvilget lån virker bare useriøst, man må jo skaffe finansiering først. Spesielt for deg som er i en slik situasjon at du må ha lån fra Husbanken. Anonymkode: 272f8...54d 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #5 Skrevet 18. februar 2018 Ok, takk for svar. Virker jo logisk ja at å by med forbehold virker useriøst igrunn.. Siden jeg leter etter hus er det vel bare å be om forhåndsgodkjenning av lånesum. Anonymkode: 5f790...2b5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #6 Skrevet 18. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg skal søke startlån, fullfinansiering av hus. Enslig, 3 barn, ett med funksjonshemming, lav inntekt(pga barn m funksjonshemming kan jeg ikke jobbe mer, men gode muligheter for økt inntekt senere). Har ikke funnet hus enda, men på jakt. Men er det slik at man finner et hus man tror skal gå økonomisk (vet d skal være nøkternt, ikke for stort, luksus, osv), går på visning, legger inn bud med forbehold om innvilget startlån..... Og håper på det beste? Eller søke lån først, hva jeg maks kan få, deretter se etter hus innenfor de rammene? Har lest litt, og ser ut som alternativ 1 er det rette, men jeg har trodd det er alternativ 2.... Ønsker bare svar fra de som vet, eller har gjort dette selv. Ønsker ikke synsing. Anonymkode: 5f790...2b5 Skal du lage deg en økonomisk felle, så bruker du fremgangsmåten din over. Vil du opptre ryddig og slik du må og skal opptre, så ber du om et møte med kommunen din angående startlån. Å tro du kan få fullfinansiert et helt hus kan bli å ta litt vel mye i. Startlånreglene er ulike i alle landets kommuner. Noen gir 200 000 maks, andre, Oslo, gir oppunder/nærmere 3 mill. Å legge inn bud med forbehold om finansiering, medfører at selger avviser budet og andre kjøper før du rekker å snakke med kommunen. Hva du mener du kan betale både på boligen og på et lån behøver ikke være det samme som kommunen kommer frem til at du kan betale. Mer enn tre ganger inntekt trenger du ikke regne med, og du skal kunne betale lånet etter at kommunen har satt opp Sifo budsjett for alle medlemmer i din husholdning. Får det funksjonshemmede barnet hjelpestønad så må du samtykke i at kommunen kan inndra disse pengene til nedbetaling på lån. Så her har du rikelig med å sette deg inn i. Anonymkode: d78b7...f2b 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #7 Skrevet 18. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk for svar. Virker jo logisk ja at å by med forbehold virker useriøst igrunn.. Siden jeg leter etter hus er det vel bare å be om forhåndsgodkjenning av lånesum. Anonymkode: 5f790...2b5 Med tanke på at du har et funksjonshemmet barn og vanskelig økonomi, så kan det godt være du får innvilget en del av behovet som tilskudd også. Det lureste er som nevnt over her å be om et møte først kanskje? Anonymkode: 272f8...54d 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #8 Skrevet 18. februar 2018 Ja, skal be om et møte. Lese litt om det med tilskudd evt. Det er jo mange som får fullfinansiert hus, tenker ikke på det som umulig..Men ingen selvfølge. Har hjelpestønad til barnet. Så helt ok om d går til nedbetaling. Men må jo bare begynne én plass, så da blir et møte første steg, så får jeg se😊 Anonymkode: 5f790...2b5
Stian82 Skrevet 18. februar 2018 #9 Skrevet 18. februar 2018 (endret) Søk forhåndgodkjenning og tilskudd og få dette godkjent så vet du ka du kan by. Tilskudd får de med dårlig økonomi og uten særlig egenkapital. Størrelsen på dette er forskjellig fra kommune til komunneEr ca 10 ukers behandlingtid. Dette kan søkes elektronisk. En forhåndsgodkjenning er gyldig i 6 måneder. Men fristen kan forlenges. Startlån har også er toppsum man kan låne, mener dette er 2.5 mill så hus er ikke realistisk for den summen. Igjen, spørs kor du bor Vet ikke ka rettigheter du har ang barnet ditt som er funkjonshemnet. Barnet trenger jo en bolig som er tilrettelagt vil jeg tro og då er det kansje en sum og hente her og. Akkurat dette vet jeg ikke noe om. Endret 18. februar 2018 av Stian82
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #10 Skrevet 18. februar 2018 Takk for svar 😊 Har hørt med ei som jobber med dette i en nabokommunene, det høyeste de hadde gitt var 2,8..så litt ulikt kanskje i forskjellige kommuner. Og det er mulig å finne hus her til 2-2,5. Ikke det nyeste og beste, men jeg kan fikse mye selv og har snekker i nær familie..så må ikke være tipp topp. Anonymkode: 5f790...2b5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #11 Skrevet 18. februar 2018 8 minutter siden, Stian82 skrev: Søk forhåndgodkjenning og tilskudd og få dette godkjent så vet du ka du kan by. Tilskudd får de med dårlig økonomi og uten særlig egenkapital. Størrelsen på dette er forskjellig fra kommune til komunneEr ca 10 ukers behandlingtid. Dette kan søkes elektronisk. En forhåndsgodkjenning er gyldig i 6 måneder. Men fristen kan forlenges. Startlån har også er toppsum man kan låne, mener dette er 2.5 mill så hus er ikke realistisk for den summen. Igjen, spørs kor du bor Vet ikke ka rettigheter du har ang barnet ditt som er funkjonshemnet. Barnet trenger jo en bolig som er tilrettelagt vil jeg tro og då er det kansje en sum og hente her og. Akkurat dette vet jeg ikke noe om. Noen steder behandles søknadene etter få timer. Å påstå at alle landet over 300 kommuner har 10 ukers saksbehandlingstid er feilinformasjon når vi ikke vet hvor ts bor. Forhåndsgodkjenning i bank er gylding i 6 måneder, men ikke nødvendigvis overførbar til alle landets kommuner. Som skrevet over noen kommuner gir maks 200 000, andre gir mer. 2,5 mill er toppsummen i en av landets kommuner. Så her gir du ta og andre lesere grundige feilinformasjoner. Hvilken funskjonshemming barnet har, er også medvirkende til hva og om ts eller om det blir barnet som faktisk får bolighjelpen. Bolighjelpen kan gis i form av lån og eventuelt tilskudd, men også i form av kommunal bolig. Kommunen avgjør, uanhengig av hva søker kommer og ber om. Tilskudd gis av noen kommuner, andre gir ikke tilskudd. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar 😊 Har hørt med ei som jobber med dette i en nabokommunene, det høyeste de hadde gitt var 2,8..så litt ulikt kanskje i forskjellige kommuner. Og det er mulig å finne hus her til 2-2,5. Ikke det nyeste og beste, men jeg kan fikse mye selv og har snekker i nær familie..så må ikke være tipp topp. Anonymkode: 5f790...2b5 Nabokommunens regler gjelder ikke i din kommune. Hver kommune har politisk godkjente og vedtatte regler. Dette blir som å tro at alle reglene en bank har er lik i en annen bank, eller å sammenligne epler og bananer. Du kan heller ikke ta inn håndtverkere for å fikse på en bolig kommunen har finasiert. Her må du begynne med å stikke fingeren i jorden. Fordi, er du naiv, og uten forståelse for lover, regler og vanlig praksis så får du ikke noe lån fra kommunen. Anonymkode: d78b7...f2b
Stian82 Skrevet 18. februar 2018 #12 Skrevet 18. februar 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen steder behandles søknadene etter få timer. Å påstå at alle landet over 300 kommuner har 10 ukers saksbehandlingstid er feilinformasjon når vi ikke vet hvor ts bor. Forhåndsgodkjenning i bank er gylding i 6 måneder, men ikke nødvendigvis overførbar til alle landets kommuner. Som skrevet over noen kommuner gir maks 200 000, andre gir mer. 2,5 mill er toppsummen i en av landets kommuner. Så her gir du ta og andre lesere grundige feilinformasjoner. Hvilken funskjonshemming barnet har, er også medvirkende til hva og om ts eller om det blir barnet som faktisk får bolighjelpen. Bolighjelpen kan gis i form av lån og eventuelt tilskudd, men også i form av kommunal bolig. Kommunen avgjør, uanhengig av hva søker kommer og ber om. Tilskudd gis av noen kommuner, andre gir ikke tilskudd. Nabokommunens regler gjelder ikke i din kommune. Hver kommune har politisk godkjente og vedtatte regler. Dette blir som å tro at alle reglene en bank har er lik i en annen bank, eller å sammenligne epler og bananer. Du kan heller ikke ta inn håndtverkere for å fikse på en bolig kommunen har finasiert. Her må du begynne med å stikke fingeren i jorden. Fordi, er du naiv, og uten forståelse for lover, regler og vanlig praksis så får du ikke noe lån fra kommunen. Anonymkode: 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen steder behandles søknadene etter få timer. Å påstå at alle landet over 300 kommuner har 10 ukers saksbehandlingstid er feilinformasjon når vi ikke vet hvor ts bor. Forhåndsgodkjenning i bank er gylding i 6 måneder, men ikke nødvendigvis overførbar til alle landets kommuner. Som skrevet over noen kommuner gir maks 200 000, andre gir mer. 2,5 mill er toppsummen i en av landets kommuner. Så her gir du ta og andre lesere grundige feilinformasjoner. Hvilken funskjonshemming barnet har, er også medvirkende til hva og om ts eller om det blir barnet som faktisk får bolighjelpen. Bolighjelpen kan gis i form av lån og eventuelt tilskudd, men også i form av kommunal bolig. Kommunen avgjør, uanhengig av hva søker kommer og ber om. Tilskudd gis av noen kommuner, andre gir ikke tilskudd. Nabokommunens regler gjelder ikke i din kommune. Hver kommune har politisk godkjente og vedtatte regler. Dette blir som å tro at alle reglene en bank har er lik i en annen bank, eller å sammenligne epler og bananer. Du kan heller ikke ta inn håndtverkere for å fikse på en bolig kommunen har finasiert. Her må du begynne med å stikke fingeren i jorden. Fordi, er du naiv, og uten forståelse for lover, regler og vanlig praksis så får du ikke noe lån fra kommunen. Anonymkode: d78b7...f2b Og hvorfor kan hun ikke fikse på boligen sin om kommunen har finasiert den? Endret 18. februar 2018 av Stian82 4
SesameStreet Skrevet 18. februar 2018 #13 Skrevet 18. februar 2018 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg skal søke startlån, fullfinansiering av hus. Enslig, 3 barn, ett med funksjonshemming, lav inntekt(pga barn m funksjonshemming kan jeg ikke jobbe mer, men gode muligheter for økt inntekt senere). Har ikke funnet hus enda, men på jakt. Men er det slik at man finner et hus man tror skal gå økonomisk (vet d skal være nøkternt, ikke for stort, luksus, osv), går på visning, legger inn bud med forbehold om innvilget startlån ..... Og håper på det beste? Eller søke lån først, hva jeg maks kan få, deretter se etter hus innenfor de rammene? Har lest litt, og ser ut som alternativ 1 er det rette, men jeg har trodd det er alternativ 2.... Ønsker bare svar fra de som vet, eller har gjort dette selv. Ønsker ikke synsing. Anonymkode: 5f790...2b5 Jeg vet ikke hvor lang saksbehandlingstid det er der du bor siden du skriver at det er en mulighet? Jeg måtte vente i seks måneder før søknaden min gikk igjennom så det skisserer her hadde aldri gått her. Det er alternativ to, og det er det eneste. Og etterpå så måtte du skrive i budet med forbehold om at kommunen godkjenner kjøp blablabla så det var jo ingen garantier om at jeg fikk akkurat den som jeg hadde lyst på. Visstnok er ikke grensen egentlig en grense heller. De oppmuntret meg til å by over. Endret 18. februar 2018 av SesameStreet 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #14 Skrevet 18. februar 2018 Hi herh Hørtes rart ut å ikke kunne pusse opp. Må vel kunne gå an uansett lån i bank eller kommune/husbank.. Er jo bare positivt for husets verdi. Og om en kjøper noe som er noe slitt og slitent, så er det normalt å gjøre noe med det. Er ikke naiv om jeg tenker det. Kjøper man et hus, så er jo planen å bli boende... Før eller siden må jo rom pusses opp.. Men der beste er vel å snakke med aktuell person i kommunen. Få de rette fakta fra rette folk. Anonymkode: 5f790...2b5 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #15 Skrevet 13. mai 2018 On 18/02/2018 at 2:03 PM, AnonymBruker said: Hei Jeg skal søke startlån, fullfinansiering av hus. Enslig, 3 barn, ett med funksjonshemming, lav inntekt(pga barn m funksjonshemming kan jeg ikke jobbe mer, men gode muligheter for økt inntekt senere). Har ikke funnet hus enda, men på jakt. Men er det slik at man finner et hus man tror skal gå økonomisk (vet d skal være nøkternt, ikke for stort, luksus, osv), går på visning, legger inn bud med forbehold om innvilget startlån..... Og håper på det beste? Eller søke lån først, hva jeg maks kan få, deretter se etter hus innenfor de rammene? Har lest litt, og ser ut som alternativ 1 er det rette, men jeg har trodd det er alternativ 2.... Ønsker bare svar fra de som vet, eller har gjort dette selv. Ønsker ikke synsing. Anonymkode: 5f790...2b5 Hei! Vil bare spørre om hvordan det gikk med søknaden din? Fikk du innvilget og hvor lang tid det tok? Hvor mye fikk dere? 😊 Anonymkode: a8bf0...222
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #16 Skrevet 13. mai 2018 Jeg får 2,3 i startlån, nedbetalingstid over 30 år. Ingen krav til egenkapital eller kausjonist. Helt ok sum. Kunne fått mer om vi tok det over 40 eller 50 år. Men nå har jeg det som en buffer. Mulighet til å endre nedbetalingstid om inntekter endrer seg. Her jeg bor kan jeg få et hus til denne prisen. Evt et eldre, og må fikse litt.. Men jeg liker sjarmen med eldre hus, er igrunn helst det jeg vil ha 😉 kommunen her gir ikke mye i tilskudd.. Og de hadde brukt opp den potten allerede i år. Men tror kanskje jeg kan søke neste år, om det er utbedringer som må gjøres pga barnet... Anonymkode: 5f790...2b5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #17 Skrevet 13. mai 2018 Fikk forresten svar samtidig som jeg satt i møtet der 😉😀 Anonymkode: 5f790...2b5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #18 Skrevet 13. mai 2018 På 18.2.2018 den 14.03, AnonymBruker skrev: Hei Jeg skal søke startlån, fullfinansiering av hus. Enslig, 3 barn, ett med funksjonshemming, lav inntekt(pga barn m funksjonshemming kan jeg ikke jobbe mer, men gode muligheter for økt inntekt senere). Har ikke funnet hus enda, men på jakt. Men er det slik at man finner et hus man tror skal gå økonomisk (vet d skal være nøkternt, ikke for stort, luksus, osv), går på visning, legger inn bud med forbehold om innvilget startlån..... Og håper på det beste? Eller søke lån først, hva jeg maks kan få, deretter se etter hus innenfor de rammene? Har lest litt, og ser ut som alternativ 1 er det rette, men jeg har trodd det er alternativ 2.... Ønsker bare svar fra de som vet, eller har gjort dette selv. Ønsker ikke synsing. Anonymkode: 5f790...2b5 Du må aldri by på en bolig før du har finansieringen i orden. Et bud med forbehold blir skrotet foordi det ikke taes seriøst. Et bud uten forbehold om finansiering er bindende og du må betale enten du har penger eller ikke. Kan du ikke betale, kan du bli dratt inn i en rettssak du ikke ønsker eller har økonomi til å bli en part av. Å tro du skal få startlån til et helt hus med dårlig økonomi er temmelig optimistisk. Hva du kan få kan du enkelt finne ut selv ved å lese på søkekommunens nettsider, gjøre sifobudsjett for din familie og se hva du etterpå sitter igjen med til å betjene et boliglån med. Da kan du finne en boligkalkulator og se hvor mye lån du med familiens inntekt kan betjene. Vær også obs på at dersom noen får hjelpestønad så kan kommunen innkassere hele hjelpestønaden til betjening av et eventuelt lån. Så det må du også ta med i regnestykket ditt. Noen kommuner gir også maksimalt 200 000 i startlån, resten må du da få fra banlen. Ingen kommuner gir mer enn kr. 2 750 000 (sist jeg undersøkte) i maksimalt lån med tilskudd, det beløpet får du neppe et hus for. Anonymkode: f82cc...a2b
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #19 Skrevet 13. mai 2018 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg får 2,3 i startlån, nedbetalingstid over 30 år. Ingen krav til egenkapital eller kausjonist. Helt ok sum. Kunne fått mer om vi tok det over 40 eller 50 år. Men nå har jeg det som en buffer. Mulighet til å endre nedbetalingstid om inntekter endrer seg. Her jeg bor kan jeg få et hus til denne prisen. Evt et eldre, og må fikse litt.. Men jeg liker sjarmen med eldre hus, er igrunn helst det jeg vil ha 😉 kommunen her gir ikke mye i tilskudd.. Og de hadde brukt opp den potten allerede i år. Men tror kanskje jeg kan søke neste år, om det er utbedringer som må gjøres pga barnet... Anonymkode: 5f790...2b5 Så bra! Gratulerer. Og tusen hjertelig takk for svar. Det er hjelpsom for oss som har tenkt å søke 😍 Anonymkode: a8bf0...222
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #20 Skrevet 13. mai 2018 Er ikke 2,3 mill veldig mye enslig? Hva om renten stiger? Anonymkode: b42ee...aef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå