Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg skal gå en master, så kommer jeg til å få et studielån på omkring 500 tusen. Vil dette gjøre at jeg og samboer kommer til å få minimalt med huslån? Jeg vet at de fleste i Norge har studielån, men det tar jo tid å betale det helt ned. Hvordan er det med huslån osv mtp studielån?

Anonymkode: a0e83...c5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom jeg skal gå en master, så kommer jeg til å få et studielån på omkring 500 tusen. Vil dette gjøre at jeg og samboer kommer til å få minimalt med huslån? Jeg vet at de fleste i Norge har studielån, men det tar jo tid å betale det helt ned. Hvordan er det med huslån osv mtp studielån?

Hvor mye vil dere ha i egenkapital og hvor mye vil dere tjene når dere skal kjøpe?

Anonymkode: cbafd...049

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye vil dere ha i egenkapital og hvor mye vil dere tjene når dere skal kjøpe?

Anonymkode: cbafd...049

Tja, samboeren min har i overkant av 500 tusen i året, og jeg like under 500 nyutdannet. Nå har vi 300 tusen i egenkapital, så vi har jo fem år til å spare på. 

Skrevet

Du får maks ha 5 ganger årsinntekt i lån. Så dersom du har 500.000 i årsinntekt og 500.000 i studielån (og ikke noen andre lån) Får du maks låne 2 millioner. Da har du til sammen 2,5 millioner i lån, altså 5 ganger årsinntekt. Resten av boligkjøpet må dekkes av egenkapital, men likevel ikke mindre enn 15 prosent.

Anonymkode: 01454...74a

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får max 3 x årslønnen i lån inkludert studielån og kredittgjeld. Du skal kunne betjene et lån det er problemstillingen. 

Anonymkode: 41895...4ee

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mastergrad gir jo vanligvis også langt høyere lønn 

Anonymkode: 6e707...dfe

Skrevet

De aller fleste banker trekker fra studielånet fra det du vil kunne låne. Men det er jo mange av oss som har studielån, og det går bra med alle sammen til slutt uansett. Studielånet skal jo også betales ned så det gir jo fullt ut mening at bankene trekker det fra.

Anonymkode: 8dfd7...281

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får max 3 x årslønnen i lån inkludert studielån og kredittgjeld. Du skal kunne betjene et lån det er problemstillingen. 

Anonymkode: 41895...4ee

Er x5

Anonymkode: d01aa...a7a

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Mastergrad gir jo vanligvis også langt høyere lønn 

Anonymkode: 6e707...dfe

Er dette bare en meme eller faktisk sannhet? i min bransje er startlønnen litt høyere men bachelor og master tjener ca det samme etter 3-5år.

I hvilke bransjer er mastergrad mer verdsatt enn personlige kvaliteter og kvalifikasjoner?

Anonymkode: 52e12...01f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dette bare en meme eller faktisk sannhet? i min bransje er startlønnen litt høyere men bachelor og master tjener ca det samme etter 3-5år.

I hvilke bransjer er mastergrad mer verdsatt enn personlige kvaliteter og kvalifikasjoner?

I mange jobber er det et krav med mastergrad. For eksempel for ingeniører i statlige selskap (mange av dem i alle fall). En mastergrad er en kvalifikasjon, og den verdsettes høyere enn personlige egenskaper. En person med teknisk fagbrev vil ikke konkurrere med en sivilingeniør bare fordi den med fagbrev er hyggeligere. De vil heller aldri få samme lønn

Når det gjelder studielån er det mange banker som ser på det du betaler i måneden som en fast utgift, og ikke på hele summen som et stort lån. Hvis krav om egenkapital og inntekt innfris, så stopper ikke 1500 kr måneden i studielån deg fra å få boliglån. 

Anonymkode: 027e1...9bd

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Om det lønner seg med master er avhengig av hvilken jobb det er snakk om. Det er ikke noe fasitsvar her. 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det lønner seg med master er avhengig av hvilken jobb det er snakk om. Det er ikke noe fasitsvar her. 

Dette er viktig. Jeg gikk ikke opp en krone i lønn etter jeg tok master - og veldig mange yrker har det likens :P Det er ikke slik at mer utdannelse = mer lønn - selv om veldig mange i Norge tror det. 

TS: du kan ha maks 5 x inntekt i lån. Du vil kunne låne 2 millioner med regnestykket du skisserer. Hva samboeren din kan låne vet jeg ikke, men resten må dekkes av egenkapital. Du må uansett ha 15 % av kjøpesummen i egenkapital. 

Anonymkode: bc8eb...e12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...