Gå til innhold

Paralgin forte stikkpille

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sliter med litt ryggsmerter etter en hendelse på trening, og da får jeg også utrolig vondt i hodet. Legen min sa jeg kunne ta paralgin forte en gang i blandt når smertene kom, at det skulle gå helt fint (han vet jeg er gravid). Men.. Nå er jeg dratt en tur på ferie til mormor. Jeg tok ikke med meg smertestillende hit, men i natt kom smertene igjen. Mormor har liggende stikkpiller som inneholder akkurat det samme jeg fikk i tablettform. Er det noen som vet om jeg kan ta de? Tørr ikke ta de siden de inntas andre vei og er redd det skal ha noe å si for fosteret😣 Jeg er bare 5 uker på vei.

Anonymkode: 5aaa1...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må ikke ta disse når du er gravid. 

Anonymkode: 4172a...109

Paralgin forte generelt eller stikkpille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhold deg alltid til det som står i felleskatalogen.

Graviditet: Data fra gravide som har brukt preparatet indikerer ikke skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet

https://www.felleskatalogen.no/medisin/paralgin-forte-paralgin-major-weifa-562631

Anonymkode: a7afe...832

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det på trynet av deg å be om medisinske råd på et internettforum hvor hvem som helst kan svare. Ring legevakten neste gang du har spørsmål, eller les på felleskatalogen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig, jeg ble av min lege rådet til å absolutt ikke ta dette da jeg var gravid. 

Anonymkode: 4172a...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig er det på trynet av deg å be om medisinske råd på et internettforum hvor hvem som helst kan svare. Ring legevakten neste gang du har spørsmål, eller les på felleskatalogen. 

Ja, det kan du jo si! Hadde forøvrig tenkt å ringe apoteket eller legevakten uansett utover dagen å høre:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg leste det! Men ble litt usikker om det gjaldt stikkpillene også.

Det er ikke sånn at informasjonen er gjemt et annet sted. Det der er en fellesside som omhandler stikkpillene og tablettene; ergo gjelder det samme dersom ikke annet er tydelig spesifiert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Felleskatalogen skal heller ikke brukes til gravide faktisk. Relis er det som gjelder her. Det absolutt lureste er å ta kontakt med legen eller legevakt som kjenner vedkommende. 

https://www.farmatid.no/artikler/relis/ikke-bruk-felleskatalogen-informasjon-om-legemidler-ved-graviditet-amming

Anonymkode: 5895e...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg sliter med litt ryggsmerter etter en hendelse på trening, og da får jeg også utrolig vondt i hodet. Legen min sa jeg kunne ta paralgin forte en gang i blandt når smertene kom, at det skulle gå helt fint (han vet jeg er gravid). Men.. Nå er jeg dratt en tur på ferie til mormor. Jeg tok ikke med meg smertestillende hit, men i natt kom smertene igjen. Mormor har liggende stikkpiller som inneholder akkurat det samme jeg fikk i tablettform. Er det noen som vet om jeg kan ta de? Tørr ikke ta de siden de inntas andre vei og er redd det skal ha noe å si for fosteret😣 Jeg er bare 5 uker på vei.

Du bruker aldri andres medisiner selv om du har tilsvarende hjemme. Deling av medisiner av typen B preperater er å anse som deling av narkotiske stoffer. Blir dette kjent skal legen nekte å skrive ut  A og B preperater til din mormor. 

Anonymkode: f20a4...780

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme virkestoff i stikkpiller som de du tar oralt. Så det har ingen ting å si. Men om det er trygt i sv.skap, får helsepersonell svare på. 

Anonymkode: 61907...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker aldri andres medisiner selv om du har tilsvarende hjemme. Deling av medisiner av typen B preperater er å anse som deling av narkotiske stoffer. Blir dette kjent skal legen nekte å skrive ut  A og B preperater til din mormor. 

Anonymkode: f20a4...780

Dette er bare tull. Å overdra narkotiske stoffer er en straffesak. Noe politiet håndterer.

Man slutter ikke å medisinere noen fordi de har gitt bort medisin, det villle vært umenneskelig. Dummeste jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ringte legevakten å snakket med både sykepleier og en lege. De begge sa det er det samme stoffet og skal ikke være «farlig» å ta. Heller det enn feks ibux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller apotek.

Vennlig hilsen

Blod, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...