Gå til innhold

Kosthold autoimmun sykdom (hypotyreose)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sliter med en autoimmun sykdom, hypotyreose, og har hatt det i 15-20 år. Jeg sliter i perioder mer lav energi, men det største problemet er en generell "influensafølelse" fordi det skal lite til for at jeg blir syk. Hvis jeg tar litt ekstra i, fysisk eller psykisk, så blir jeg utmattet og sengeliggende fra én til tre dager. 

Man leser jo mye om folk som har blitt bedre av slike autoimmune tilstander ved å legge om kostholdet, type steinalderkosthold, kun "ren" mat, kutte, gluten, melk, sukker, kaffe, vin, øl osv. Jeg har lyst på en ny start og kan tenke meg å endre kostholdet i den retningen, men er det noen som har tips om en enkel og praktisk måte å gjøre det på? Når jeg leser om det så er det så mye og det virker som et så stort prosjekt at jeg blir utmattet bare av tanken :) Hvis jeg skal greie å kombinere dette med jobb og vanlig liv, så trengs det å gjøres enkelt - iallefall i starten. 

Tar gjerne imot erfaringer fra andre som har prøvd! :)

Anonymkode: be518...98b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bruk energi på det. Som regel har det svært lite innvirkning. 

Anonymkode: 11aa3...289

• Liker 6
Skrevet

Ville begynt med å kutte hvete. Om det er mulig på din jobb, så kan du lage omelett, grønnsaker og kikerter e.l og ha i lunsjboksen. Til frokost kan du lage en mild linsesuppe (linser trenger koketida på ca 15-20 min, så rask mat). Eller du kan kjøpt valnøtter, mandler og hasselnøtter og spise det som en blanding. Vær litt obs på at nøtter har mye kalorier om du forsøker å gå ned i vekt. Er du normalvektig- ikke tenk på det. 

Der finnes brød lagd av for eks rismel, maismel og den slags, men de er gjerne dyrere. Jeg ville unngått glutenfri hvete

Drikke mer vann om du ikke gjør det fra før av. Alle burde egentlig legge til seg vanen å drikke et stort glass vann når de stor opp. Kroppen "tørker ut" mens man sover, å fylle på med frisk vann er viktig (ha gjerne litt sitron i). Du kommer til å merke at du våkner av det. 

Du kan jo drikke litt mer te og litt mindre kaffe. Tror ikke du trenger kutte kaffe helt, men føl litt på det selv. Gå 2 uker uten kaffe og drikke en kopp en dag eller to i uken og føle etter om det kjennes bra. Grønn te er bra for helsen, så det kan du trygt drikke mer av. Et glass eller to med vin i helgen går nok greit. 

Jeg ville fortsatt med melkeprodukter til du blir vant å spise hvetefritt, for det kan ta litt tid å venne seg til. 

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2016/03/14/195205409/12-tips-til-en-glutenfri-start-pa-dagen

http://www.lindastuhaug.no/2017/01/09/15-sunne-enkle-tips-lunsj-matpakker/

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke bruk energi på det. Som regel har det svært lite innvirkning. 

Anonymkode: 11aa3...289

Faktisk er det studier som tyder på at hvete kan ha negativ effekt på autoimmune sykdommer og mennesker med glutenproblemer som ikke er cøliaki. Kosthold har også signifikant påvirkning på helsen vår, mennesker som spiser mye dårlig har høyere risiko for diabetes, hjertesykdommer, ulike typer kreft og flere av de fleste utbredte sykdommer. Om man reduserer inntak av alkohol og rødt kjøtt reduserer man sjansen for kreft. Staten Norge hadde spart mange milliarder kroner på syke mennesker om majoriteten spiste bra. Det er ganske absurd å se så mange overvektige gå rundt, når du vet at i enkelte land er fedme under 5% av befolkningen. Det betyr at Nordmenn flest har dårlige vaner og kan gjøre mye for å bedre egen helse. Men de foretrekker å fråtse, noe som tærer på skattepengene våre like mye som mennesker som røyker

Anonymkode: 9e3ca...242

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg sliter med en autoimmun sykdom, hypotyreose, og har hatt det i 15-20 år. Jeg sliter i perioder mer lav energi, men det største problemet er en generell "influensafølelse" fordi det skal lite til for at jeg blir syk. Hvis jeg tar litt ekstra i, fysisk eller psykisk, så blir jeg utmattet og sengeliggende fra én til tre dager. 

Man leser jo mye om folk som har blitt bedre av slike autoimmune tilstander ved å legge om kostholdet, type steinalderkosthold, kun "ren" mat, kutte, gluten, melk, sukker, kaffe, vin, øl osv. Jeg har lyst på en ny start og kan tenke meg å endre kostholdet i den retningen, men er det noen som har tips om en enkel og praktisk måte å gjøre det på? Når jeg leser om det så er det så mye og det virker som et så stort prosjekt at jeg blir utmattet bare av tanken :) Hvis jeg skal greie å kombinere dette med jobb og vanlig liv, så trengs det å gjøres enkelt - iallefall i starten. 

Tar gjerne imot erfaringer fra andre som har prøvd! :)

Det vi ikke enda har begynt å høre så mye om er mennesker med alvorlige plager og mangelsykdommer etter omlegging av kostholdet der særlig melk og gluten blir kuttet ut. Det blir nemlig vår fremtidige folkesykdom. Mange trt at gluten og melk eer skyld i alt mulig. 

Her bør du heller tenke at du har noe mer enn stoffakiftesykdom, dersom blodprøvene dine er innenfor referanseområdet for mennesker på stoffskiftemedisin. Stoffskiftet kan nemlig ikke få all skyld alltid for alle mulige tilstander i kroppen. Snakk med legen din.

Anonymkode: 36b68...c6a

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vi ikke enda har begynt å høre så mye om er mennesker med alvorlige plager og mangelsykdommer etter omlegging av kostholdet der særlig melk og gluten blir kuttet ut. Det blir nemlig vår fremtidige folkesykdom. Mange trt at gluten og melk eer skyld i alt mulig. 

Her bør du heller tenke at du har noe mer enn stoffakiftesykdom, dersom blodprøvene dine er innenfor referanseområdet for mennesker på stoffskiftemedisin. Stoffskiftet kan nemlig ikke få all skyld alltid for alle mulige tilstander i kroppen. Snakk med legen din.

Om man spiser mer grønnsaker, linser, bønner, nøtter, magert kjøtt og fisk er det umulig å sitte igjen med et dårligere kosthold enn når man spiste hvete og melk. 

Jeg var en storspiser av hvete, spiste gjerne 8 brødskiver om dagen, pluss at jeg drakk mye melk. Spiste også kjøtt og leverpostei hver dag. Jeg fikk jernmangel ! Det er ikke gitt at man får i seg alt man trenger bare fordi man har et "normalt" norskt kosthold. Man ser til og med en økning av jodmangel i befolkningen fordi man ikke tilsetter mer jod i mat slik som andre nordiske land. Det vil si at den norske kosten er jodfattig. 

Japanere spiser lite hvete og melk, og de er generelt mye slankere enn oss og de er ikke sykere enn nordmenn. Det er mange land som ikke har mat basert på hvete og melk, så dette viser tydelig at det finnes mange mennesker som overlever særdeles bra på hvetefri- og melkefri kosthold. 

• Liker 2
Skrevet

Det vet du sikkert, men hold deg unna mat med goitrogener, de påvirker kjertelen så den produserer mindre stoffskiftehormoner. Det sies også at et lavt insulinnivå kan være gunstig. Så jeg har redusert mengden raske karbohydrater og er flink til å bevege meg. Er ikke ekstrem, men prøver å ikke basere alle måltidene mine på brød, pasta, poteter og ris. Spiser heller mye salat, nøtter, smoothie, avokado og egg. Har også introdusert bønner og linser i kostholdet mitt, noe jeg aldri har spist noe særlig av før. Og spiser kun godteri i helgene. 

Men det som var utslagsgivende for meg var at jeg fikk starte på Liothyronin. Og jeg fikk en lege som ikke styrte medisineringen etter TSH-nivået mitt, men heller symptomene mine. Så mitt beste tips er å bytte lege eller evt. snakke med nåværende lege om medisinering.

Jeg regner med du har testet alt av vitaminer og jern? Viktig med nok vitaminer ved et lavt stoffskifte. 

Anonymkode: 44318...8c1

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode, inspirerende svar! :) Ha en fortsatt fin søndag alle sammen :) 

TS.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man spiser mer grønnsaker, linser, bønner, nøtter, magert kjøtt og fisk er det umulig å sitte igjen med et dårligere kosthold enn når man spiste hvete og melk. 

Jeg var en storspiser av hvete, spiste gjerne 8 brødskiver om dagen, pluss at jeg drakk mye melk. Spiste også kjøtt og leverpostei hver dag. Jeg fikk jernmangel ! Det er ikke gitt at man får i seg alt man trenger bare fordi man har et "normalt" norskt kosthold. Man ser til og med en økning av jodmangel i befolkningen fordi man ikke tilsetter mer jod i mat slik som andre nordiske land. Det vil si at den norske kosten er jodfattig. 

Japanere spiser lite hvete og melk, og de er generelt mye slankere enn oss og de er ikke sykere enn nordmenn. Det er mange land som ikke har mat basert på hvete og melk, så dette viser tydelig at det finnes mange mennesker som overlever særdeles bra på hvetefri- og melkefri kosthold. 

Jeg snakker om langt andre ting enn jernmangel. 

Jeg snakker ikke om dårlig kosthold men kosthold som medfører ulike magelsykdommer. Det kan ikke kompenseres slik du lister opp. Det utvikler seg heller ikke over natten, men over år. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har selv hypoterose. Og har det bedre når jeg kutter mel, sukker og stivelse. Mindre smerter, sover bedre. 

Sjekk B12 og D3. Vi som har autoimune sykdommer trenger ofte tilskudd. Og kan godt ligg høyt innenfor referanse området. 

Anonymkode: 8fdf6...a4a

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Melk hindrer opptaket av jern, så det er kanskje ikke så rart. 

Anonymkode: 84012...d24

• Liker 2
Skrevet

Det er vel ingen forskning som viser at å kutte hvete, så er det mindre stoffskifteproblemer.  Deg Eg mye kjøkkenfirakere som finner ut at å kutte ditt og datt, så har de blitt så mye bedre.  Det de ikke forteller, er at de klarer kun en kort tid.

Noen nevnte Japan. Eks struma kommer av lite jod. Noe vi får i kosten. Og til slutt så fungerer ikke kjertelen, og du får lavt/høyt stoffskifte. 

Japanere er vel de som får i seg nok jod, pga alle fisken.I Japan er struma mer vanlig enn i Norge.  I Norge er det ikke så utbredt. 

Så hør på legen din.  

Anonymkode: dbda8...fb5

• Liker 1
Skrevet
På 18.2.2018 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Vi treng ikke melk ,det er for kalver . Norge ligg på verdenstoppen i beinskjørhet og de i verden som drikk mest melk😳Og det er 30 % mer gluten i brød enn for 30 -40 år siden ,ikke rart så mange er syke,

Anonymkode: b86a8...857

Skrevet

Siden 2009 er der blitt 53% økning i lavt stoffskifte. Jeg er helt sikker på det har med kosten vi spiser nå. 

Anonymkode: b86a8...857

Skrevet

Det mest effektive mot stoffskifteproblemer er medisiner. 

Grunnen til økningen er mest sannsynlig underdiagnostisering i tidligere år. Fastleger har blitt flinkere til å teste for det og henvise videre. 

Anonymkode: c632a...c91

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Melk hindrer opptaket av jern, så det er kanskje ikke så rart. 

Anonymkode: 84012...d24

Jepp, og i tillegg er det sånn at veldig mange kvinner mister jern en gang i måneden gjennom menstruasjonen. Dersom man har ganske rikelige blødninger klarer man ikke å fylle på jernlagrene bare ved å spise riktig mat.

Det beste for TS er nok å ikke lytte til all synsingen om kosthold, men heller snakke med legen (eventuelt bytte lege om du ikke får god nok hjelp), prøve å finne optimal dosering av medisin (kanskje må du bytte medisin eller ha en annen i tillegg?), og ikke minst spise helt normal, sunn kost. Vær aktiv men ikke slit deg ut, stress ned og lytt til kroppen din. Er du sliten og trenger ekstra hvile eller søvn så unn deg det.
Det er dessverre ikke sånn at alle blir nesten 100% velfungerende bare de får riktig medisin i riktige doser. Hvis man f.eks. oppdager stoffskifteproblemene for sent og kommer sent i gang med medisin kan man risikere å aldri føle seg helt bra igjen.
Lytt til legen og din egen kropp, og ta råd fra egenerklærte kostholdseksperter med en stor klype salt. Kosthold er viktig men kosthold er ikke et vidundermiddel som kurerer alle mulige sykdommer. Spesielt ikke autoimmune sykdommer, da folk får så forskjellige plager og reagerer så forskjellig på både medisiner og kosthold.
Lykke til, TS! Jeg håper du finner en løsning og føler deg bedre etterhvert :)

Anonymkode: 68cc5...fea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...