Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig kan man se om et barn er plattfot? Sønnen min er 18 mnd, og når han står så kan det se ut som han er det, men på en annen side så kan jeg tenke at han bare har sånne søte, chubby babyføtter. 

Samboeren er plattfot, og jeg vet hvor mye smerter og ekstra arbeid (såler og sko) som hører med. Unner ha selvfølgelig ikke dette, men om han er det, så må vi jo få komt i gang å gjøre hverdagen bedre for føttene hans. 

Anonymkode: 56d24...a65

Gjest fruktfest
Skrevet

Mannen min er også veldig plattfot og vi la merke til at spesielt den ene foten til datteren vår heller litt innover og hun går litt annerledes med akkurat den foten. Vi tok kontakt med helsestasjon og fikk time hos fysioterapeut (da var hun 15mnd nå er hun 17) og fysioterapeuten kikket på det, kjente litt, og sa at vi skulle få henne til å stå litt på tærne innimellom (trene muskler under foten) ved å legge smokk og tuttekoppen osv på kanten av kjøkkenbenken o.l for at hun skal strekke seg etter det. Viktig å bruke sko med god støtte osv, men det var samtidig litt tidlig å si noe om hun kunne være plattfot eller ikke. Skal tilbake til høsten.

Dere bør kontakte helsestasjonen og få en time hos fysioterapeut for å få det sjekket. Er som du sier mye jobb og smerte spesielt jo lenger tid det går uten at man får hjelp med det. Like greit å få det sjekket ♥

Skrevet

Alle bayer og småbarn er plattfot. Buen kommer ikke fra mellom 2 til 3 år

• Liker 2
Skrevet

Og de aller fleste med plattfot har et helt fint liv uten plager.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Strikkagenser skrev:

Og de aller fleste med plattfot har et helt fint liv uten plager.

Ja, men det har ikke mannen min. 

Ts

Skrevet
38 minutter siden, SmileyLovise skrev:

Mannen min er også veldig plattfot og vi la merke til at spesielt den ene foten til datteren vår heller litt innover og hun går litt annerledes med akkurat den foten. Vi tok kontakt med helsestasjon og fikk time hos fysioterapeut (da var hun 15mnd nå er hun 17) og fysioterapeuten kikket på det, kjente litt, og sa at vi skulle få henne til å stå litt på tærne innimellom (trene muskler under foten) ved å legge smokk og tuttekoppen osv på kanten av kjøkkenbenken o.l for at hun skal strekke seg etter det. Viktig å bruke sko med god støtte osv, men det var samtidig litt tidlig å si noe om hun kunne være plattfot eller ikke. Skal tilbake til høsten.

Dere bør kontakte helsestasjonen og få en time hos fysioterapeut for å få det sjekket. Er som du sier mye jobb og smerte spesielt jo lenger tid det går uten at man får hjelp med det. Like greit å få det sjekket ♥

Takk for svar! Vi får vente å se! Morsomt at du nevner det med tærne, han går av og til på tærne av seg selv.. noe nytt han har begynt med. 

Ts

Skrevet

Søsteren min var plattfot da hun var liten. Hun måtte inspireres til å gå på tærne , pluss at hun hadde noen ortopediske sko da hun var rundt tre. Da retta det seg selv. Snakk med helsesøster, hun kan sikkert hjelpe :) 

Anonymkode: 0df12...0f4

Skrevet
On 2/18/2018 at 10:06 AM, SmileyLovise said:

eeeh.. Jeg har flate føtter og ingen plager. Ingen hverken leger eller fysioterapeuter som har bedt meg gjøre noe med det.

Anonymkode: 195f2...b4d

Gjest fruktfest
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

eeeh.. Jeg har flate føtter og ingen plager. Ingen hverken leger eller fysioterapeuter som har bedt meg gjøre noe med det.

Men så fint for deg da!

Selv om DU er plattfot uten noen plager betyr det dessverre ikke at alle andre er like heldig. 

Endret av fruktfest
Liten skrivefeil
Skrevet

https://nhi.no/sykdommer/barn/bein-og-ledd/plattfot/

3 hours ago, SmileyLovise said:

Men så fint for deg da!

Selv om DU er plattfot uten noen plager betyr det dessverre ikke at alle andre er like heldig. 

TS er bekymret for at sønnen er plattfot. Da er det vel bare kjekt å få høre at det er normalt å være plattfot uten at man har plager.

De aller fleste med plattfot har såkalt myk plattfot, som er et normalfenomen og som ikke gir plager.

• Liker 1
Gjest fruktfest
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://nhi.no/sykdommer/barn/bein-og-ledd/plattfot/

TS er bekymret for at sønnen er plattfot. Da er det vel bare kjekt å få høre at det er normalt å være plattfot uten at man har plager.

Så hvorfor sitere meg og skrive det på den måten som om jeg har påstått at alle som er plattfot er dømt til å ha et liv med mye vondt og plager? Svarte på hva ts spurte om, og det var i grunnen ikke om alle som er plattfot er veldig plaget med det.

Ts sier samboeren hennes har plager knyttet til det å være plattfot, jeg fortalte at min mann sliter med det samme. Når dette da går i arv har man nok lettere for å observere litt, spesielt når man vet hvor smertefullt det KAN være. Jeg ønsker jo selvfølgelig ikke datteren min noe vondt, så derfor tok vi heller tak i det så tidlig som mulig når vi først så at det var noe ved det ene benet hennes. Før jeg traff mannen min visste jeg ikke at det å være plattfot kunne plage en så mye engang.

Skrevet
2 timer siden, SmileyLovise skrev:

Så hvorfor sitere meg og skrive det på den måten som om jeg har påstått at alle som er plattfot er dømt til å ha et liv med mye vondt og plager? Svarte på hva ts spurte om, og det var i grunnen ikke om alle som er plattfot er veldig plaget med det.

Ts sier samboeren hennes har plager knyttet til det å være plattfot, jeg fortalte at min mann sliter med det samme. Når dette da går i arv har man nok lettere for å observere litt, spesielt når man vet hvor smertefullt det KAN være. Jeg ønsker jo selvfølgelig ikke datteren min noe vondt, så derfor tok vi heller tak i det så tidlig som mulig når vi først så at det var noe ved det ene benet hennes. Før jeg traff mannen min visste jeg ikke at det å være plattfot kunne plage en så mye engang.

Det er jo det jeg tenker også. Å prøve å forebygge litt, og ta tak tidlig dersom det skulle vise seg at han får plager han også slik som sin far. 

Ønsket ikke noe diskusjon rundt det å være plattfot egentlig, bare om når det er vanlig å se/oppdage det :)

Ts

Gjest Reputation
Skrevet

Gå på tær, og ikke bruk sko som er arvet fra andre. Selv om de er så små og vekten er lav, vil fortsatt skoen forme seg og det kan bli vondt når noen andre da bruker de skoene.

Skrevet

Ikke bruk arvede sko 

mukke tenk penger når dere kjøper sko, kvaliteten på støtten den gir foten er mye viktigere 

la barnet gå mye barbeint på gress om sommeren (om mulig) slik at ujevnheter i bakken trener foten 

Når barnet er noen år gammelt så få henvisning til fysioterapi slik at de kan se nærmere på han, det er ingen vits enda da alle barn har myke føtter frem til musklene får trening. 

Jeg er selv plattfot, den alvorlige graden. Det ble ikke tatt seriøst før det var for sent. Klarer så vidt å gå på butikken, tur kan jeg bare glemme. Jeg lever et begrenset liv. Eneste måten jeg kommer meg ut på (annet en å være hjemme på gårdsplassen og noen hundre meter fra her) er å kjøre bil. 

Jeg har nå begynt prosessen med å få operasjon. Første er unnagjort, det gjenstår mulig store smerter og plager da det ikke er noen garanti for at operasjonen var vellykket, men det var en rissiko jeg var villig til å ta siden jeg ikke får brukt beina uansett. 

Ikke la legen si at dette ikke er noe selv om dere er sikre på at noe er galt senere. Potensielt KAN det gi ufattelig store problemer i voksen alder. 

Anonymkode: 366e1...802

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så flott for deg da! Jeg er operert og ingen veit om det er vellykket enda. Jeg kunne omtrent ikke gå på beina. Så «eeeh» til deg å 

Anonymkode: 366e1...802

Annonse
Skrevet

Tusen takk for tips og svar dere ! :)

Skrevet
3 hours ago, SmileyLovise said:

Fordi det var sånn jeg oppfattet det du skrev.

Skrevet
På 18.2.2018 den 9.54, AnonymBruker skrev:

Hvor tidlig kan man se om et barn er plattfot? Sønnen min er 18 mnd, og når han står så kan det se ut som han er det, men på en annen side så kan jeg tenke at han bare har sånne søte, chubby babyføtter. 

Samboeren er plattfot, og jeg vet hvor mye smerter og ekstra arbeid (såler og sko) som hører med. Unner ha selvfølgelig ikke dette, men om han er det, så må vi jo få komt i gang å gjøre hverdagen bedre for føttene hans. 

Snakk med helsesøster. Det er etter min vurdering altfor tidlig å påstå at barn er plattfor i en alder av 18 . mnd. 

Men vær særdeles nøye med skoene barnet bruker. Snakk eventuelt med en ortopedisk skoforretning. 

Anonymkode: 36d1a...8ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...