Gå til innhold

Venninne hører på Jordan Peterson

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fb-venninne i Australia som jeg chatter en del med. Vi har noen felles interesser og har derfor tilbragt endeløse timer på fb-chatten og snakket om alt mellom himmel og jord, og jeg liker henne veldig godt. Nå i det siste har hun begynt å høre på Jordan Peterson, hun sier hun har hørt minst 20 timer med foredrag/kurs av han, og jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hva attraksjonen er? Det er noe som skjer inni meg når jeg prøver å se på en video av han, og det er ikke behagelig. Jeg opplever han som aggressiv, oppmerksomhetssøkende og barnslig, mens hun sier han er den mest modne mannen hun noen gang har sett og hun er litt forelsket i han.....? :sjokkbla:
Hvordan kan vi ha så ulike oppfatniniger? 

Her sier han f.ex. at han har ikke noen måte å takle "gale kvinner" på fordi han ikke kan true dem med vold, som er det menn gjør i situasjoner når de skal stå opp for seg selv mot menn som urettferdig går over grensene deres. Jeg skjønner ikke dette, men så er jeg kvinne også, så kanskje det ikke er meningen jeg skal forstå det. 

Anonymkode: 29a30...d94

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min venninne er også tidligere utsatt for alvorlig partnervold, så derfor gir det enda mindre mening at hun skal klare å lytte så mye til denne sinte fyren her. Er han ikke veldig sint? Eller er det meg som misopfatter? Jeg klarer han bare ikke! TS

• Liker 2
Skrevet

Det må jo være en grunn til at hun liker ham? Vet du hvilke meninger hun er enig i? Da ville svaret vært lettere. Jordan Peterson er på mange måter ikke så dum når det kommer til å lære en del menn å "vokse opp", rydde rommet sitt og ta ansvar. Hvorfor kvinner liker ham skjønner jeg egentlig ikke, med mindre det er fordi han ikke liker postmodernisme, som han prater om hele tiden. Jordan Peterson er mest for menn, men pseudo-interesse for politikk og historie. Han snakker om at alle andre er historleløse, men han fremstår ganske historieløs selv. Når jeg hører ham er jeg enig med ham i det ene minuttet og synes han er komplett idiot i det andre. Kanskje hun bare synes han er kjekk?

Anonymkode: e42ab...4a5

Skrevet

Jeg har en venn som hører på Shania Twain. 

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, Perle skrev:

Jeg har en venn som hører på Shania Twain. 

For å bruke dine egne ord, dump hun :D

Skrevet (endret)
4 minutter siden, HalldirV2 skrev:

For å bruke dine egne ord, dump hun :D

*henne* 

(Uansett, denne vennen er en mann)

Endret av Perle
  • Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Perle skrev:

*henne*

Henne, hun, hund...whatever, ha nåde med en stakkars fyr en lørdagsnatt. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Henne, hun, hund...whatever, ha nåde med en stakkars fyr en lørdagsnatt. 

:lillesky2:

Skrevet

Du burde nok høre mer på han om det er inntrykket du sitter igjen med. Han pleier stort sett å være veldig fornuftig og reflektert og kommuniserer det jeg tror i det store og hele er sunne verdier. Eksempelvis er han veldig kritisk til de som skylder på andre for sine problemer og mener en bør legge mye større vekt på eget ansvar, og at nettopp det å ta ansvar er viktig for selvfølelsen. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes han sier mye fornuftig :jepp:

Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

.

Endret av Catalina Culès
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her sier han f.ex. at han har ikke noen måte å takle "gale kvinner" på fordi han ikke kan true dem med vold, som er det menn gjør i situasjoner når de skal stå opp for seg selv mot menn som urettferdig går over grensene deres. Jeg skjønner ikke dette, men så er jeg kvinne også, så kanskje det ikke er meningen jeg skal forstå det. 

Men det var ikke så vanskelig å forstå egentlig, var det vel?

Når man er i en "diskusjon" med en kvinne som mann og grenser blir krysset ved at kvinnen plutselig langer ut en ørefik, hva er det meningen at mannen skal gjøre da? I vårt samfunn og felles kultur er det forbudt for menn å slå tilbake, de kan ikke true med vold og grensen for samtale har blitt krysset, ergo hjelper det lite at han står og brøler som svar. Så hva er det meningen at mannen da skal gjøre for å stå opp for seg selv?

Når menn i diskusjon har eskalert til det punktet hvor man dytter og bruker vold så har begge lov til å forsvare seg fysisk. 
Når kvinner i diskusjon har eskalert til det punktet hvor man bruker vold, så har også begge lov til å forsvare seg fysisk.

Problemet han forespeiler er når mann og kvinne har eskalert til punktet hvor kvinnen har utøvd vold. Hva er det meningen at mannen skal gjøre da for å forsvare seg? Han får jo ikke lov til å gjøre noe for å utøve vold mot kvinner, selv i selvforsvar, fordi det blir sett såpass kraftig ned på at man slår kvinner uavhengig av situasjonen.
Og spørsmålet i seg selv, er egentlig et veldig godt spørsmål. For mannen sitter jo i en Catch 22. Han blir dømt nord og ned om han fiker kvinnen tilbake. Og han "taper" om han gjør absolutt ingenting.

• Liker 7
Skrevet

Er enig i mye han sier og uhyre uenig i mye annet. Synes det er interessant å se forskjellige sider.

Og han snakker også en del om det at menn i dag ikke lenger har ett mål i livet. De vokser ikke opp til å bli en forsørger eller en som beskytter. Som barn blir de tatt vare på av mamma. Så blir de menn og bytter ut skole med jobb også styrer kona hjemmet. De får ikke vokse opp. Og en mann som bestemmer er kontrollerende mens en dame er frigjort.

Andre ting også som at kvinner og menn kan oppnå det samme men de har forskjellig vei til målet. Kvinner har ett annet press enn menn til å ha ting på stell før de er ca 35 år.

Anonymkode: 8a19e...208

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er han ikke veldig sint? Eller er det meg som misopfatter? J

Nei, han er ikke sint. Intens og engasjert, men ikke sint.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her sier han f.ex. at han har ikke noen måte å takle "gale kvinner" på fordi han ikke kan true dem med vold, som er det menn gjør i situasjoner når de skal stå opp for seg selv mot menn som urettferdig går over grensene deres. Jeg skjønner ikke dette,

Er ikke det bare common sense da? Hva er problematisk med det han sier egentlig?

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøper ikke at det er en jente som har skrevet dette - det er en mann som er fan av Peterson, men det er greit nok.

Jeg er fan selv selv om jeg er kvinne, så det trenger ikke være kjønnsfenomen. Er bare dritt lei av at alle gutta skal "snike inn" Peterson, Resett m.m. på KG under dekke av at de har en "problemstilling".

Anonymkode: 7e21c...5c4

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg kjøper ikke at det er en jente som har skrevet dette - det er en mann som er fan av Peterson, men det er greit nok.

Jeg er fan selv selv om jeg er kvinne, så det trenger ikke være kjønnsfenomen. Er bare dritt lei av at alle gutta skal "snike inn" Peterson, Resett m.m. på KG under dekke av at de har en "problemstilling".

Anonymkode: 7e21c...5c4

Det tenkte jeg faktisk da jeg skrev det at det kunne oppfattes sånn men det er langt fra tilfelle.
Venninna mi har en tendens til å bli opptatt av menn jeg ikke forstår at hun liker, f.ex. Isaac Shaphiro og Bentinho Massaro, sistnevnte en noe spesiel sektleder som nylig kan ha drevet en av sine "disipler" til selvmord ved å gjenta i talene sine at om man ikke kunne vie seg til en sak i livet så kunne man like godt ta livet av seg. Her er en artikkel om han: https://medium.com/@bescofield/tech-bro-guru-inside-the-sedona-cult-of-bentinho-massaro-a56314f830ef 
Jeg var hele tiden kritisk til sistnevnte og syns han virket som en tåkepratende drittsekk. Hun tilbrakte flere timer med å moderere i fb-gruppen hans og redigere videoene hans, over et par år, helt gratis, mens hun så at han utnyttet hele staben sin på lignende måte. Til slutt våknet hun og så hvordan han var og kom seg ut av gruppen, og jeg fikk rett.

Jeg mener jeg har en bullshit detektor og kan føle om mennesker er ok eller ikke, og for meg virker denne Peterson ikke god. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor man må true gale kvinner med vold, eller hvorfor det er en problemstilling i det hele tatt. Er man i en farlig situasjon så forsvarer man seg selvsagt, men er man sterkere enn vedkommende kan man jo bare holde armene hennes bak på ryggen mens man får henne til politiet? Men hvem opplever dette til daglig, er det et problem som man må ta opp i det hele tatt, og hva mener han egentlig med det han sier? Han vil ha muligheten til å bruke vold på dem eller...? 
Hva gjør han med barn som er ute av kontroll da, klarer han ikke å forholde seg til dem heller fordi han ikke kan true eller slå dem?
Nå ble venninna mi forsøkt drept av en av sine exer for mange år siden, hun mener selv at hun døde et øyelblikk da hun ble kvalt av han. Så jeg mistenker at hun tiltrekkes av spinn hakkende gale menn som tyr til vold for å løse problemer. Vi får se med denne Peterson også, jeg har en dårlig følelse på han.

• Liker 2
Skrevet

TS over btw.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor man må true gale kvinner med vold,

Hvor i all verden sier han at man må true noen med vold?

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil ha muligheten til å bruke vold på dem eller...? 

nei

Endret av MonsIvar
  • Liker 2
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min venninne er også tidligere utsatt for alvorlig partnervold, så derfor gir det enda mindre mening at hun skal klare å lytte så mye til denne sinte fyren her. Er han ikke veldig sint? Eller er det meg som misopfatter? Jeg klarer han bare ikke! TS

Jordan Peterson er bare en litt mer intens, engasjert, intellektuell og fundamentalistisk utgave av en typisk traust pappa-type med en typisk liberal-konservativ pappa-filosofi. Typisk høyremann med bakgrunn fra distriktene. Typen alle dannede konservative skulle ønske at Trump var.

Hun liker ham nok av tre grunner:

- Han har faktisk gode råd om hvordan man kan få livet på rett kjøl i en forvirrende postmoderne tid. Han appellerer nok mest til unge menn, men det er ikke noe i veien for at budskapet hans også kan appellere til unge kvinner, særlig om de ikke har hatt fedre og mødre som har gitt dem slikt i oppdragelsen.

- Han representerer alt det hun skulle ønske taper-partneren hennes var.

- Hun tiltrekkes av menn som ikke respekterer henne. Jordan Peterson dømmer henne nord og ned for å ha vært en så svak og dum kvinne at hun har hatt et forhold til en slik taper av en mann og dermed nedverdiget seg selv. Litt sånn forkynner som dømmer henne som synderinne og forteller henne hvordan hun skal leve fra nå av. Hun skal finne seg en kjedelig og hederlig mann ("svigerfars drøm"!) som respekterer henne, ikke tiltrekkes av sexy tapere lenger. Hun tiltrekkes altså av fordømmelsen hans, samtidig som den også kan virke helbredende.

Endret av femme_folle
  • Liker 4
Skrevet

Mitt inntrykk er at en økende andel folk savner det tradisjonelle, trygge, modne og faste; at vi har beveget oss langt nok vekk fra 1950- og 60-tallet nå, og at mange vil trå litt tilbake til tradisjonelle verdier. Noen kjemper for å bli kvitt trange og dømmende kjønnsnormer som hindrer folk i å være den de er, mens andre savner tradisjonelle kjønnsnormer, både for kvinner og menn. Jeg tror Peterson hovedsakelig er appelerende for de kulturkonservative, og de som ikke er kulturkonservative lytter kanskje ikke til Peterson med et like åpent sinn. Jeg har lest mange avisartikler både på norsk og engelsk hvor Petersons argumenter misforstås, hvor det virker som om artikkelforfatteren nærmest misforstår han med vilje, bare fordi de er uenige med de kulturkonservative verdiene han ønsker å slå et slag for. 

Mange (men langt ifra alle) unge menn og kvinner føler kulturen vår i økende grad mangler positive, voksne, tradisjonelle kjønnsidealer: den stille, sterke, strenge men rettferdige mannen, og den varme, vennlige, omsorgsfulle kvinnen, som begge respekterer og verdsetter forholdet og familierollen. Peterson er en uvanlig velartikulert og intellektuell kar som har blitt populær delvis fordi han løfter opp og frem igjen disse idealene. Mange er lei festing, selfier, myke guttemenn og tøffe karrierekvinner, og leter etter alternativer. Noen har funnet uraffinerte alternativer og en frisk pust i Trump og Lothepus, og jeg ser på Peterson som et steg på veien til et mer voksent kulturkonservativt alternativ.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...