Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er med i en termingruppe på Facebook hvor flere som har vært på TUL har fått vite kjønnet allerede i uke 13/14 rundt der, er det vanlig at man får vite sånt så tidlig? Har et barn fra før og fikk ikke vite kjønnet før uke 19 da, men venter nummer to nå og har snart time til TUL (vil da være i uke 13), er det 1. Vanlig at man ser kjønn allerede da om babyen ligger rett? 2. Vanlig å SPØRRE om den som undersøker kan se kjønnet? (vil ikke virke idiot heller om jeg skulle funnet på å spørre).

Anonymkode: 131c9...357

Skrevet

"Kjønnet kan en stort sett se på ultralyd fra uke 13. Noen ganger kan en se det allerede i uke 12, mens det andre ganger ikke er helt tydelig i uke 13 – og vi må vente noen dager til, sier Merete Arnøy. Hun er jordmor, har spesialutdanning i ultralyd og driver privatpraksisen «Meretes Ultra»."

Ja, bare å spørre. Du får svaret om de ser det og de skjønner at man er nysgjerrig:) 

Anonymkode: db201...24b

Skrevet

Ja, de kunne se det, og nei, vi fikk ikke vite, det fikk vi klar beskjed om fra start; "Jeg sier ikke om det er gutt eller jente, selv om jeg kan se det, jeg røper ikke kjønn så tidlig, det kan være for tidlig til å vite helt sikkert" var omtrent det første vi fikk høre. Men tror det er ganske vanlig å spørre.. (Vi gjorde jo ikke det når vi hadde fått så klar beskjed om at det var uaktuelt å avsløre!)

Anonymkode: d2fa4...ccb

Skrevet

Vi fikk vite kjønn i uke 13. Han som utførte ul sa no slikt som at han var 90% sikker på at det var jente. Men han kunne selvfølgelig ikke si noe 100%, sånn bare i tilfelle han tok feil.

Her hadde han rett :)

Skrevet

Jeg var på privat ul i uke 12. Jeg spurte på slutten "det er vel ikke mulig å se kjønn så tidlig?" Han sa han alltid kunne "gjette", men at det ikke måtte stole 100% på svaret så tidlig. Har ikke hatt oul enda, så vet ikke om det stemmer. Dette er min nr 2, og ved nr 1 spurte vi ikke ved tidlig ul, da var det først ved oul :) 

Anonymkode: f1e6d...f7f

Skrevet

Med første visste vi ikke kjønn før fødselen, men med nr 2 og 3 fikk vi vite kjønn i uke 13 men begge to. Dette viste seg også å være riktig «gjettet». Var hos en gynekolog som er kjent for å være veldig flink til å se kjønn tidlig...

Skrevet

Var hos gyn i uke 12+noe. Han sa at «det er i alle fall ikke tydelig en gutt». På OUL var det tydelig en gutt. 😉

Anonymkode: 86c1f...f10

Skrevet

Hm, blir spennende å se. Skal til spesialist, så kan jo høre bare for moroskyld, men er jo da klar over at det ikke er noe h*n kan si 100% sikkert. Takk for svar:)

TS

Skrevet

Fikk vite i uke 13 og 15, det var feil kjønn.

Skrevet
1 time siden, Chroma skrev:

Fikk vite i uke 13 og 15, det var feil kjønn.

Hah uff. Ja, skulle vi få vite noe blir det å ta det med en klype salt😋

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg så kjønn uke 14 selv. Så da syntes det godt. Men det er sikkert lettere å se gutt enn jente, og det kommer sikkert an på hvordan de ligger til.

Skrevet

Jeg var hos en som skulle være veldig flink å se kjønn i uke 14. Han sa at han var 95% sikker. Var HIS gyn i uke 15 for noe annet og han synes det var så stas at jeg var gravid så han hadde lyst å ta UL. Han tippet men var mye mer usikker. Samme som han første. OUL viste samme som de over. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm, blir spennende å se. Skal til spesialist, så kan jo høre bare for moroskyld, men er jo da klar over at det ikke er noe h*n kan si 100% sikkert. Takk for svar:)

TS

Vi fikk anbefalt Martin Lundrig på Jessheim som er spesialist og han kunne med 99 % sikkerhet si at det var en gutt, var tydelig å se, dette var i uke 13 + 6.  Har de gode ultralydapparater og er spesialister og barnet ikke ligger helt feil så ser de det som oftest fikk vi beskjed om.

Skrevet
7 timer siden, moroklompen skrev:

Vi fikk anbefalt Martin Lundrig på Jessheim som er spesialist og han kunne med 99 % sikkerhet si at det var en gutt, var tydelig å se, dette var i uke 13 + 6.  Har de gode ultralydapparater og er spesialister og barnet ikke ligger helt feil så ser de det som oftest fikk vi beskjed om.

Han var jeg hos også, kjempeflink!

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hah uff. Ja, skulle vi få vite noe blir det å ta det med en klype salt😋

Hehe, det var ingen krise, ble bare ei jente i noen fine lyseblå klær. <3

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de kunne se det, og nei, vi fikk ikke vite, det fikk vi klar beskjed om fra start; "Jeg sier ikke om det er gutt eller jente, selv om jeg kan se det, jeg røper ikke kjønn så tidlig, det kan være for tidlig til å vite helt sikkert" var omtrent det første vi fikk høre. Men tror det er ganske vanlig å spørre.. (Vi gjorde jo ikke det når vi hadde fått så klar beskjed om at det var uaktuelt å avsløre!)

Anonymkode: d2fa4...ccb

Akkurat det sa de til meg også. Jeg ble litt sur og sa jeg ville vite det selv om de ikke var helt sikker. hun sa hun trodde det ble gutt og det stemte...

Skrevet

Jeg fikk vite kjønn hos spesialist i uke 13. Det var feil kjønn...

Skrevet

De ytre kjønnsorganene er ikke ferdig utviklet før rundt uke 16. Så det man får vite før uke 16, er ofte ganske så usikkert. 

Jeg ville aldri stolt på det før uke 16, og da er det jo litt meningsløst å få "vite" det. 

Anonymkode: 6192f...854

Skrevet

Ja, man kan se det fra uke 12, ut i fra NUB teorien. Den går ut på hvilken vinkel kjønnet står i. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...