Nadiahagen Skrevet 17. februar 2018 #1 Skrevet 17. februar 2018 Hei dere:) Jeg skal til Afrika i august i år, og lurer på hvilken vaksiner man må ta? og hvor lang tid i forveien?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #2 Skrevet 17. februar 2018 Ville snakket med legen ang dette. Helseråd som dette bør du ikke ta imot fra fremmede på forum da du ikke veit hva slags råd du kan få. Anonymkode: 7ba09...e64 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #3 Skrevet 17. februar 2018 Dette finner du delvis svar på under UD sine reisetips for det landet du skal til og oppdatert info får du hos reisevaksinasjonskontor. Dit må du for å få reisevaksine. I tillegg bør du finne frem hvilke vaksiner det er er 10 år eller mer siden du fikk. (Barnevaksinasjonsprogrammet.) De trenger du påfyll av. Anonymkode: 3a160...41a 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #4 Skrevet 17. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ville snakket med legen ang dette. Helseråd som dette bør du ikke ta imot fra fremmede på forum da du ikke veit hva slags råd du kan få. Anonymkode: 7ba09...e64 Dette er ikke noe fastlegene hjelper med. Grunnen er at det er forebyggende og at Helfo ikke gir noen støtte til vaksinering ut over påfyll av barnevaksinasjonsprogrammet. Derfor skal alle denne typen oppgaver henvises til det private Reisevaksinasjonskontoret på stedet. Vaksinene og å få satt vaksinene må betales i sin helhet av den reisende selv. Anonymkode: 3a160...41a 1
Nadiahagen Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #5 Skrevet 17. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ville snakket med legen ang dette. Helseråd som dette bør du ikke ta imot fra fremmede på forum da du ikke veit hva slags råd du kan få. Anonymkode: 7ba09...e64 Ja det skal jeg så klart:) Hvilken vaksiner jeg vil få kunne jeg kan hende få vite hva andre hadde tatt. Egentlig var det mer viktig å få vite hvor langt tid i forveien alt må taes.
Nadiahagen Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #6 Skrevet 17. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette finner du delvis svar på under UD sine reisetips for det landet du skal til og oppdatert info får du hos reisevaksinasjonskontor. Dit må du for å få reisevaksine. I tillegg bør du finne frem hvilke vaksiner det er er 10 år eller mer siden du fikk. (Barnevaksinasjonsprogrammet.) De trenger du påfyll av. Anonymkode: 3a160...41a Takk:)
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #7 Skrevet 17. februar 2018 Jeg tok hep A + hep B og tyfoidvaksinen før jeg dro til Sør-Afrika. Så kommer det an på hvilket land du skal til, og om du skal omgås ville dyr. Da anbefales også rabies. Anonymkode: 29841...550
Nadiahagen Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #8 Skrevet 17. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tok hep A + hep B og tyfoidvaksinen før jeg dro til Sør-Afrika. Så kommer det an på hvilket land du skal til, og om du skal omgås ville dyr. Da anbefales også rabies. Anonymkode: 29841...550 Jeg skal til Uganda. Hvor lang tid i forveien må jeg ta de vaksinene? Skal ikke omgåes ville dyr.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #9 Skrevet 18. februar 2018 1 time siden, Nadiahagen skrev: Jeg skal til Uganda. Hvor lang tid i forveien må jeg ta de vaksinene? Skal ikke omgåes ville dyr. Jeg er ikke sikker på reglene til Uganda, men regner med at de samme som jeg har tatt også anbefales her. Ang. hep a og b tok jeg først én dose, så en dose én måned etter den første, så en dose etter et 6 mnd. Det var ikke noe problem å reise før den siste dosen. Tyfoidvaksinen er kun én dosering, og den tok jeg ca. en måned før avreise uten at jeg vet når spesifikt den bør tas. Jeg tok også drikkevaksine(tabletter) i forkant for diaré. Anonymkode: 29841...550
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #10 Skrevet 18. februar 2018 https://www.vaksine.no/ Les her Anonymkode: 235a9...a1c 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #11 Skrevet 18. februar 2018 Om du skal ta hepatit A og B er det lurt å begynne ca 6-7 mnd før avreise. Det er ingen krise om du ikke rekker den siste dosen, men hvis du har god tid ville jeg ha begynt da. Søk opp landet på vaksine.no og/eller snakk med legen om det. (Ps: vaksinene kommer fort på et par tusen) Anonymkode: 1f71d...064
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå