Gå til innhold

Dere som har 3,5 år mellom nr 1 og 2!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan syns dere aldersforkjellen er?  Eller burde den være mindre/større? Og hvorfor valgte dere den aldersforkjellen? (For de som kunne velge det så klart) 

Jeg vil ikke ha for tette men ikke før langt unna hverandre, Men alikavell bruke god tid på første og rett å slett nyte litt, men er så mange av mine venninner som får så tette så lurer på om at det er dette som egentlig er best for barna vell og merke. 

Anonymkode: 8ede6...160

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nesten 4 år mellom meg og min søster, og mitt inntrykk er at de som hadde mindre eller mye større aldersforskjell kranglet mye mindre enn oss.

Ser også på mine egne at de det er 2 år mellom sjelden krangler, men de det er 4 år mellom stadig er etter hverandre.

Anonymkode: c0f34...455

Skrevet

Fem år! Fikk mye tid med begge. Og de har mye glede av hverandre. :)

Anonymkode: edf0d...ff6

Skrevet

Har 3 år og nesten 4 mnd mellom de to minste.

Det er helt supert og den største av de to, ville gjerne ha en lillesøster til, før hun ble ett år, fordi han syntes at det var så fint å være storebror. Det siste året, har han ofte uttrykt at det er litt dumt at hun holder på å bli så stor, fordi han frykter at hun snart nesten ikke er en ordentlig lillesøster lenger. 

Det har vært mindre stress i småbarnstiden, enn det var med de to jeg har, som det er under to år mellom. Men det hadde faktisk sine fordeler det også.

Skrevet

Jeg har det med mine to eldste og syns det har vært en veldig grei aldersforskjell. Eldste var rimlig selvgående før nr to kom og jeg fikk mye tid til å følge opp begge. Mye mer hektisk når nr 3 kom. Bare 2,5 år i mellom og mellomsøsken brukte enda bleier, trengte hjelp til det meste og hadde enda mye behov for mamma og pappa.

De er like gode venner og krangler lite alle tre, så sånn sett har det ikke vært noe særlig forskjell.

Anonymkode: 71095...a71

Skrevet

Vi har akkurat 3,5år imellom. Jeg synes det har vært flott. Eldste er stor nok til å forstå hva som skjer og hva en baby innebærer, og er vanvittig stolt av babyen sin. Vi kan snakke om og forklare ting, og han forstår det. Det at han kan kle på seg selv, spise helt selv, og leke alene/underholde seg selv en stund mens jeg ammer, legger miste eller lager middag. Det gjør ting mye lettere for meg. Han kan leke og styre med lillesøster (under oppsyn) og de har fantastisk stor glede av hverandre. For oss har det vært perfekt i babyperioden og mye enklere enn veldig tette barn for oss foreldre.

Likevel er jeg litt spent på hvordan det blir fremover. De vil jo alltid være på ganske forskjellig nivå og vil ønske forskjellige aktiviteter. Det er jo stor forskjell på en på 4 og en på (nesten) 8, eller en 9 åring og en (nesten) 13åring. Er ikke sikkert de vil leke så fint sammen eller ha så mye til felles lenger da. Så jeg er spent på å se om det tette båndet deres vil fortsette, og hvordan helger og ferier vil bli om noen år. 

Anonymkode: 7d090...0ce

Skrevet

Litt mer enn 3,5år mellom meg og min søster, og vi kranglet masse. Ikke før nå som vi er eldre at vi har glede av hverandre. Var sikkert 10 år hvor vi kranglet så og si hele tiden. At det var koselig da jeg var 3-4 år og hun var baby er sikkert mulig, men det ble mye krangling da vi ble eldre. Kranglet aldri med min storebror som var nesten 6 år eldre. Personlig tror jeg at jeg hadde kommet bedre overens med lillesøster tidligere om hun var nærmere i alder, eventuelt enda yngre. Det kommer selvsagt veldig an på barna, men at folk skriver det går helt fint når barna enda er små sier ikke så mye. 

Anonymkode: 6ae08...5b0

Skrevet

4 år mellom meg og min søster. Har aldri kranglet, egentlig, mye glede av hverandre som barn og gode venner som voksne. Var et gap noen år i ungdommen, da.

Kusinen min har gutt og jente med 3,5 år mellom. Også der samme forhold. Ingen/lite krangling, stor glede av hverandre hele veien, også nå som voksne. 

Men du kan sikkert finne mange eksempler på det motsatte :)

Men det er ikke for stor aldersforskjell ift lek og sånt. Den minste strekker seg og er tidligere ute med ting enn eldstemann, den eldste strekker seg og leker litt med minsten selv om han/hun ikke lenger gjør det med jevnaldrende. 

Anonymkode: d6e2c...932

Skrevet

Vi har 3,5 års forskjell mellom nr 1 og 2, og det har gått veldig fint til nå. Eldste var så stor at han klarte seg litt selv, var ferdig med bleier og forsto mer da ny baby kom. Det gikk veldig knirkefritt. Nå er de 4,5 og 1, ogselv om de ikke leker sammen, går de veldig godt overens. Jeg har selv et søsken som er 5 år yngre enn meg, og vi hadde mye glede av hverandre i oppveksten. 

Anonymkode: d988d...ae3

Skrevet

Ungene koser seg.

Men jeg som mor ville nok hatt større eller mindre aldersforskjell.

Det sier seg selv at eldstemann må ta en del hensyn til mini noe som kan være vanskelig.

Som mor så føles det vondt ut innimellom det å måtte ''kreve'' dette fra eldstemann. 

Det kan ofte føles slik at nr 1 må vike for nr 2. 

Nr 1er så stor men ikke moden nok til å forstå hvorfor div hensyn tas. 

Anonymkode: 22c47...bf0

Skrevet

Jeg har 3år og 3mnd mellom mine. Jeg var rett og slett ikke klar for et nytt barn før. Er veldig fornøyd med aldersforskjellen da, og liker særlig godt at jenta er eldst. De har masse glede av hverandre. Nå er de 5 og 2år.

Anonymkode: 7b197...1e6

Skrevet

3,5 år , gutter  de har brukt de siste ti årene av sitt liv på å sloss med hverandre (startet når minste var rundt 2).

Mye hat og lite kjærlighet. Det er virkelig ingenting som skal til.

Anonymkode: 6f111...9da

Skrevet

Vi har 3,5 år mellom våre to eldste. Den første tiden var det veldig greit fordi Nr.1 var såpass selvstendig og forsto så mye at det var ganske enkelt ift å kunne følge opp begge to. De har imidlertid aldri lekt så mye sammen, og det tror jeg bl.s kan skyldes aldersforskjellen. Nå skal det også sies at de er veldig ulike som personer, så jeg er ikke sikker på om de ville lekt så mye sammen om de var tettere i alder heller.

Anonymkode: 9075f...952

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...