Gå til innhold

Gruer meg til hjemmebesøk etter fødselen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg gruer meg litt til hjemmebesøk av jordmor etter fødselen siden jeg kommer til å være alene. Jeg er redd jeg ikke har krefter til å vaske skikkelig når vi kommer hjem, før jordmor kommer. (Ikke at det er rotete ellers men dere forstår vel) Hvordan så det ut hos dere da jordmor kom og serverte dere noe? Hva gjorde babyen mens dere pratet? Er usikker på om jeg skal holde babyen eller plassere han i en babynest på sofaen ved siden av meg, eller legge han i lekegrinden i stua.. Hva slags samspill ser jordmor etter? Sjekker jordmor stelle og soveplassen? Alt er forsåvidt klart her men aner ikke hvordans selve kontrollet fungerer. Hva slags tema blir tatt opp og hvor lenge varer ca besøket? Huff, måtte bare få ut alt jeg tenkte på. Håper noen kan komme med noen svar her :) 

Anonymkode: 97d7f...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ordner seg! Trenger ikke å være nyvaska. Har du det sånn høvelig ryddig og reint (altså ikke direkte uryddig/grisete) hever hun sannsynligvis ikke et øyenbryn. Her tilbydde vi kaffe, satte fram en kopp og kanna, og tok en kopp selv, men tror ikke hun helte opp kaffe engang? Det var uansett ikke fokus. Var litt samtale, og så baby opp på vekta, og det var det. Satt stort sett med baby på fanget/ammet med unntak av da jeg drakk min kopp, da holdt mannen baby.

Anonymkode: 18a2d...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmoren kommer ikke, det er helsesøster. Hun kontrollerte stue og badet, men gikk ikke på soverommet. Hun veide babyen, pratet om amming og vektoppgang. Hos oss var det rotete, vi bodde trangt og hadde møbler tett i tett. Tror det gjorde at hun fulgte oss veldig tett opp, vi var i etableringsfasen og graviditeten kom som et vindpust rett etter vi ble nyutdannet. I tiden etter flyttet vi til større, men det var ikke så moro å ha det rent, men trangt om plassen og da fremsto det mer rotete. Vi hadde også vaskemaskinen på kjøkkenet. 

Helsesøsteren er ikke der for å kontrollere deg som husmor, men hun danner seg et bilde ut i fra miljøet babyen er født inn i. Vi var unge og bodde trangt, hun fulgte derfor med. 

Anonymkode: 63c95...3d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster kommer på hjemmebesøk som et tilbud til foreldre, slik at man skal slippe å drasse med seg en nyfødt baby til helsestasjonen. Hun kommer ikke for å se om det er litt støv i krokene, eller om du ligger litt på etterskudd med klesvasken. Samtaletema er amming, hvordan du opplever den nye hverdagen, du kan ta opp ting du lurer på, og så har hun med vekt og målebånd (det hadde i hvertfall vår). Jeg skjønner at du bekymrer deg, det gjorde jeg også da jeg gikk gravid med førstemann, men senk skuldrene, dette går helt fint :) Hun er til for å hjelpe deg og baby. Med mindre baby sover, ville jeg hadde babyen sammen med dere hele tiden (det er den jo naturlig når den er så liten). Tilby vann/kaffe/te (eller det du har) og feks noen kjeks kjøpt på butikk, absolutt ikke noe mer. Mest sannsynlig takker helsesøster nei uansett (tror det er en sånn innøvd yrkesgreie?). Lykke til med baby og barseltid! Du blir godt kjent med helsesøster etter alle de kontrollene som man har mens baby er liten :)

Anonymkode: e7914...c25

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det ordner seg! Trenger ikke å være nyvaska. Har du det sånn høvelig ryddig og reint (altså ikke direkte uryddig/grisete) hever hun sannsynligvis ikke et øyenbryn. Her tilbydde vi kaffe, satte fram en kopp og kanna, og tok en kopp selv, men tror ikke hun helte opp kaffe engang? Det var uansett ikke fokus. Var litt samtale, og så baby opp på vekta, og det var det. Satt stort sett med baby på fanget/ammet med unntak av da jeg drakk min kopp, da holdt mannen baby.

Anonymkode: 18a2d...ba8

Kan vel prøve å lage noe kaffe, så kan det være litt opp til JM. Takker for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk valget om å ta møtet hjemme eller på helsestasjonen. Tok det på stasjonen. 

Anonymkode: 3527b...f26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsesøster som var på besøk hos meg var da ikke i andre rom enn stuen, der vi satt å snakket. Hadde følt det som overtramp hvis hun skulle gå rundt i mitt hus. Var også ung, alene og bodde trangt, men var en samtale om amming, søvn, stell m.m. 

Anonymkode: 6de25...9a5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hjemmebesøk satt vi kun i sofaen. Jeg holdt baby, og så hadde hun med vekt så vi veide han. 

Hun sa at hun hadde blitt bekymret hvis alt var skinnende rent. Man skal bruke tid på baby, ikke på vasking den første tiden. 

Jeg serverte ingenting. Besøket er jo så kort, at det er ikke så naturlig å servere noe. (Og kaffe kan man ikke drikke med baby på fanget, så da ble det ikke.)

Anonymkode: 049a4...4f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jordmoren kommer ikke, det er helsesøster. Hun kontrollerte stue og badet, men gikk ikke på soverommet. Hun veide babyen, pratet om amming og vektoppgang. Hos oss var det rotete, vi bodde trangt og hadde møbler tett i tett. Tror det gjorde at hun fulgte oss veldig tett opp, vi var i etableringsfasen og graviditeten kom som et vindpust rett etter vi ble nyutdannet. I tiden etter flyttet vi til større, men det var ikke så moro å ha det rent, men trangt om plassen og da fremsto det mer rotete. Vi hadde også vaskemaskinen på kjøkkenet. 

Helsesøsteren er ikke der for å kontrollere deg som husmor, men hun danner seg et bilde ut i fra miljøet babyen er født inn i. Vi var unge og bodde trangt, hun fulgte derfor med. 

Anonymkode: 63c95...3d8

Er førstegangsfødende, ikke så lett å vite.. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsesøster kommer på hjemmebesøk som et tilbud til foreldre, slik at man skal slippe å drasse med seg en nyfødt baby til helsestasjonen. Hun kommer ikke for å se om det er litt støv i krokene, eller om du ligger litt på etterskudd med klesvasken. Samtaletema er amming, hvordan du opplever den nye hverdagen, du kan ta opp ting du lurer på, og så har hun med vekt og målebånd (det hadde i hvertfall vår). Jeg skjønner at du bekymrer deg, det gjorde jeg også da jeg gikk gravid med førstemann, men senk skuldrene, dette går helt fint :) Hun er til for å hjelpe deg og baby. Med mindre baby sover, ville jeg hadde babyen sammen med dere hele tiden (det er den jo naturlig når den er så liten). Tilby vann/kaffe/te (eller det du har) og feks noen kjeks kjøpt på butikk, absolutt ikke noe mer. Mest sannsynlig takker helsesøster nei uansett (tror det er en sånn innøvd yrkesgreie?). Lykke til med baby og barseltid! Du blir godt kjent med helsesøster etter alle de kontrollene som man har mens baby er liten :)

Anonymkode: e7914...c25

Tusen takk :)  Er alene og førstegangsfødene, så letter tankene litt når jeg leser slike erfaringer og tips du kommer med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk valget om å ta møtet hjemme eller på helsestasjonen. Tok det på stasjonen. 

Anonymkode: 3527b...f26

Er redd helsesøster bekymrer seg hvis jeg ikke vil ha henne på besøk. Hvordan tok helsesøster det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snurrepurre skrev:

Her kom både JM og helsesøster på besøk - hver sin gang :-) 

Å? Hvor mange dager etter fødselen er det vanlig at de kommer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går helt sikkert fint! Og vi har glemt å tilby kaffe begge gangene, altså med begge våre barn. Og tror ikke hun brydde seg. Jeg kan ikke skjønne at de bryr seg om hvordan du bor? Jo mindre det er helt uforsvarlig liksom. med vårt barn nr 2, kom helsesøster til et uoppusset hus, med ikeamøbler, og overfylt av leketøy, siden vi har en fra før av, og en slitten mor som har nettopp begynt å komme over veldig tung graviditet og fødselen som var grei og rask men endte med stor blodtap på grunn av sår etter morkaka. Og hun sa jo da absolutt ingenting om noe av dette. Vi snakket heller om hvordan amming går, hvordan søvnen, hvordan storesøsken reagerer osv.

Anonymkode: 1acb3...90c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi avtalte hjemmebesøk så presiserte helsesøster at vi ikke må finne på å bruke masse tid på å vaske og lage noe til å servere for det er ikke et slikt besøk, det er nettopp for at foreldrene skal slippe å stresse med å reise til hs at de tilbyr det. Vi ryddet så klart opp som vi pleier, men vi serverte ingenting og vasket heller ikke, som hun selv sa. Er veldig glad for at hun sa det... 

Anonymkode: b0083...190

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg gruer meg litt til hjemmebesøk av jordmor etter fødselen siden jeg kommer til å være alene. Jeg er redd jeg ikke har krefter til å vaske skikkelig når vi kommer hjem, før jordmor kommer. (Ikke at det er rotete ellers men dere forstår vel) Hvordan så det ut hos dere da jordmor kom og serverte dere noe? Hva gjorde babyen mens dere pratet? Er usikker på om jeg skal holde babyen eller plassere han i en babynest på sofaen ved siden av meg, eller legge han i lekegrinden i stua.. Hva slags samspill ser jordmor etter? Sjekker jordmor stelle og soveplassen? Alt er forsåvidt klart her men aner ikke hvordans selve kontrollet fungerer. Hva slags tema blir tatt opp og hvor lenge varer ca besøket? Huff, måtte bare få ut alt jeg tenkte på. Håper noen kan komme med noen svar her :) 

Ta det helt med ro, alt dette finner du ut av når stunden er der. Jordmor representerer ikke barnevernet hun skal veie og se til at barnet har det bra, spørre om hvordan du har det og om det ellers er noe du trenger å prate om eller hjelp med. Hun skal ikke inspisere hjemmet ditt med hvite hansker. 

Kaffe elelr kaker trenger du heller ikke servere henne. 

Prøv å få en venninne eller en annen person til å være der med deg når du kommer om det gjør deg tryggere. 

Anonymkode: 6b5ca...bac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å? Hvor mange dager etter fødselen er det vanlig at de kommer? 

JM kom når tuppa var 5 dager (første 3 dagene var vi jo på sykehuset)  og Hs kom når hun var 10 dager :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket ingenting i forkant. Med nr 1 hadde vi familiebesøk så helsesøster ble tatt i mot i den rotete kjellerstua siden gjestene var i stua. Vi serverte ingenting. Helsesøster sjekket ikke noe som helst, hun var bare opptatt av hvordan jeg/vi hadde det, gav oss noen brosjyrer og et ark hvor de nærmeste kontrollene var satt opp. Babyen sov i hengevuggen hele tiden, hun bare kikket litt på ham da hun kom og veide ham i løpet av besøket. Helsesøsterbesøk er for din skyld, slik at du får høre hva helsestasjonen tilbyr og slik at de kan hjelpe deg eller gi deg råd om det er noe. De er ikke der for å kontrollere deg som husmor. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk førstemann kommanderte jeg mannen til å vaske hele huset før hun kom :fnise: Nå har jeg termin med nr. 2 og tar litt lettere på det, kanskje siden jeg jo kjenner helsesøster nå og vet at hun ikke komme for å inspisere hjemmet vårt :P 

Forrige gang serverte vi kaffe og kanskje noen boller (det husker jeg ikke helt, og hvis vi hadde boller vet jeg ikke om helsesøster spiste noe :P) Besøket var ikke så veldig langt, men helsesøster veide babyen (og han tisset på henne :P) også snakket vi litt om amming og hvordan jeg hadde det. 

Anonymkode: 6b443...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ryddet før hun kom og vasket litt. Hadde en sovebaby, så hadde mye tid til å rydde og vaske på den tiden. 

Hun kom inn, satte seg i sofaen så snakket vi om det vi skulle, hun veide og målte babyen, så gikk hun ut igjen. Så ingenting annet enn stuen og gangen. 

Vi serverte ingenting. Tror hun fikk tilbud om et glass vann fordi vi hadde det så syyyyyykt varmt at hun måtte kle av seg for å orke å være hos oss 😂😂

Anonymkode: c18bb...6eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...