AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #1 Skrevet 17. februar 2018 Dette ikke gjelder mitt barn, så jeg har ikke tatt noen konkret side ennå. Men jeg klarer ikke å gjøre det før jeg vet mer heller. Derfor vil jeg starte en debatt om det her inne, sånn at jeg får litt flere synspunkt på saken. Jeg er klar over at det er mest kvinner her, så jeg vil veldig gjerne høre fra menn også.Her er greia: Foreldrene i en fjerdeklasse (ni og 10 år) har bestemt at barna ikke får spille skytespill, noe alle mødrene har blitt enige om som en fellesregel hjemme hos alle. Det er spesifikke spill som er "forbudt". Det er 12-årsgrense på spillene, men de fleste spiller dette med fedrene sine (noen med kompisgjengen, men det er av de få som har egen Playstation). Hva mener folk her inne om det? Er det noe forskning som kan vise til negative resultater av store barn som spiller skytespill? Er det noen uttalelse fra profesjonelle? Altså, jeg hater all form for dreping i lek. Også våpenleker. Men jeg forstår også at "gutter er gutter", og at jeg ikke kan sammenligne dem med meg og mine hobbier i oppveksten (jeg er kvinne) Anonymkode: 39ff8...2b7
Gruselgrafs Skrevet 17. februar 2018 #2 Skrevet 17. februar 2018 Ting har tydeligvis forandra seg, når jeg gikk på barneskolen hadde vi skoleskyting der vi slapp til på den lokale skytebana for å prøve miniatyrskyting. Altså ekte skyting på blink, dette var leenge før pc-alderen da man måtte ha store lagerbygninger for å ha plass til ei datamaskin.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #3 Skrevet 17. februar 2018 Finnes det ikke egne vgs linjer med skytespill som CS etc nå? La ungene spille, sier nå jeg. Har de noe arguement for at ungene ikke bør få spille normale pc spill? Om sønnen min ville satse på esport hadde jeg jublet. Anonymkode: ed51e...790 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #4 Skrevet 17. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Finnes det ikke egne vgs linjer med skytespill som CS etc nå? La ungene spille, sier nå jeg. Har de noe arguement for at ungene ikke bør få spille normale pc spill? Om sønnen min ville satse på esport hadde jeg jublet. Anonymkode: ed51e...790 Argumentet er vel at det er for voldelig, sånn at barna både kan få mareritt og de selv blir voldelige av seg. Jeg har tilgode å se begge delene, men så har jeg ikke sett andre barn enn broren min og bonusgutten min som driver og har drevet med dette. Så hva vet vel jeg om fasiten Jeg tipper at aldersgrensene er "anbefalte aldersgrenser", og at det er annerledes når voksne er sammen med dem. Men jeg vet ikke. Er disse mødrene hysterisk, eller ligger det noe bak? Anonymkode: 39ff8...2b7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #5 Skrevet 17. februar 2018 Aldersgrenser på medier burde ikke vært der. De er unødvendige retningslinjer. Jeg har aldri tatt i dem betraktning. Jeg bruker heller litt sunn fornuft, og jeg tror alle barn i alle aldre har godt av å kverke noen aliens i ny og ne. Anonymkode: ce677...39f 5
Ze.Xhx Skrevet 17. februar 2018 #6 Skrevet 17. februar 2018 Jeg er ganske liberal på en del ting med ungene mine, men når det gjelder film og spill følger vi slavisk aldersgrensene så langt det er mulig. Dataspill på nyere konsoller har ekstremt realistisk grafikk og jeg tolerer ikke at ungene mine sitter og fiktivt tar livet av andre mennesker. Vi har også totalforbud av lekevåpen her i huset av samme grunn. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #7 Skrevet 17. februar 2018 Hjemme hos oss lar vi ikke barna spille digitale spill, fritiden går med til skolarbeid og fritidsaktiviteter. Anonymkode: 05b44...9a2
Gjest Sjokoladeknask Skrevet 17. februar 2018 #8 Skrevet 17. februar 2018 Man tillater ikke at barn ser på 18 års grense på kino...hvorfor skal så videospill være mer lovlig?
Gjest Eline993 Skrevet 17. februar 2018 #9 Skrevet 17. februar 2018 Tar jo ikke skade av skytespill, for man skjønner at det bare er dataspill
Berentsens Skrevet 17. februar 2018 #10 Skrevet 17. februar 2018 Jeg ser ikke noe galt i at barn spiller skytespill. Det gjorde jeg selv fra jeg var ganske ung, og såg også voldelige filmer. Forskning finnes det vel, men det er vel ingen sikre funn på at det er spillene som fører til voldelige barn/ungdommer/voksne, men kanskje det heller er slik at voldelige barn liker voldelige spill? 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #11 Skrevet 17. februar 2018 2 minutter siden, Berentsens said: Jeg ser ikke noe galt i at barn spiller skytespill. Det gjorde jeg selv fra jeg var ganske ung, og såg også voldelige filmer. Forskning finnes det vel, men det er vel ingen sikre funn på at det er spillene som fører til voldelige barn/ungdommer/voksne, men kanskje det heller er slik at voldelige barn liker voldelige spill? Tror det potensielt kan forandre psyken til folk. Ikke at man nødvendigvis slår ned andre, men at man kan bli mindre empatisk tror jeg det er en mulighet for. Å sitte på baken time etter time å spille kan umulig være sunt for kropp og sjel. Anonymkode: ec771...60b 1
Berentsens Skrevet 17. februar 2018 #12 Skrevet 17. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det potensielt kan forandre psyken til folk. Ikke at man nødvendigvis slår ned andre, men at man kan bli mindre empatisk tror jeg det er en mulighet for. Å sitte på baken time etter time å spille kan umulig være sunt for kropp og sjel. Anonymkode: ec771...60b Vel, det finnes jo en mellomting. De færreste sitter vel å spiller i flere timer daglig. Å skyte via sn kontroll burde være harmløst. Om psyken endres, så bør vel psyken til alle som er aktive medlemmer i skytterlagene være rimelig tynnslitt. 7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #13 Skrevet 17. februar 2018 23 minutter siden, Berentsens said: Vel, det finnes jo en mellomting. De færreste sitter vel å spiller i flere timer daglig. Å skyte via sn kontroll burde være harmløst. Om psyken endres, så bør vel psyken til alle som er aktive medlemmer i skytterlagene være rimelig tynnslitt. Når tidligere sjefer i selskaper som Google, facebook osv snakker om at disse tjenestene forandrer hvordan man forholder seg til verden og andre mennesker så er det absolutt en mulighet for at dataspill også kan forårsake endringer i negativ retning. Tror skytterlagene faktisk er et sunnere alternativ siden man er ute i frisk luft og møter andre mennesker. Man skyter også på en blink ikke mennesker eller noe som ligner på mennesker. Anonymkode: ec771...60b 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #14 Skrevet 17. februar 2018 Mange av de amerikanske skoleskyterne hadde spilt skytespill på data. Anonymkode: 05b44...9a2 3
Berentsens Skrevet 17. februar 2018 #15 Skrevet 17. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når tidligere sjefer i selskaper som Google, facebook osv snakker om at disse tjenestene forandrer hvordan man forholder seg til verden og andre mennesker så er det absolutt en mulighet for at dataspill også kan forårsake endringer i negativ retning. Tror skytterlagene faktisk er et sunnere alternativ siden man er ute i frisk luft og møter andre mennesker. Man skyter også på en blink ikke mennesker eller noe som ligner på mennesker. Anonymkode: ec771...60b I spillverden er det kun spill, ikke noe fysisk våpen. I skytterlagene er det reelle våpen. Det samme for de som er jegere, noe man kan være i svært ung alder. Da skyter man for å drepe. Skytespill vil jeg tro er harmløst. Det samme som ved å starte med kampsport, selv om man potensielt sett kan skade noen. 2
Berentsens Skrevet 17. februar 2018 #16 Skrevet 17. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mange av de amerikanske skoleskyterne hadde spilt skytespill på data. Anonymkode: 05b44...9a2 Er det kun skoleskyttete og andre mordere som spiller skytespill? 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #17 Skrevet 17. februar 2018 Nei. Bare nei. Anonymkode: 501b2...3b5
Gjest GoldenLioness Skrevet 17. februar 2018 #18 Skrevet 17. februar 2018 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette ikke gjelder mitt barn, så jeg har ikke tatt noen konkret side ennå. Men jeg klarer ikke å gjøre det før jeg vet mer heller. Derfor vil jeg starte en debatt om det her inne, sånn at jeg får litt flere synspunkt på saken. Jeg er klar over at det er mest kvinner her, så jeg vil veldig gjerne høre fra menn også.Her er greia: Foreldrene i en fjerdeklasse (ni og 10 år) har bestemt at barna ikke får spille skytespill, noe alle mødrene har blitt enige om som en fellesregel hjemme hos alle. Det er spesifikke spill som er "forbudt". Det er 12-årsgrense på spillene, men de fleste spiller dette med fedrene sine (noen med kompisgjengen, men det er av de få som har egen Playstation). Hva mener folk her inne om det? Er det noe forskning som kan vise til negative resultater av store barn som spiller skytespill? Er det noen uttalelse fra profesjonelle? Altså, jeg hater all form for dreping i lek. Også våpenleker. Men jeg forstår også at "gutter er gutter", og at jeg ikke kan sammenligne dem med meg og mine hobbier i oppveksten (jeg er kvinne) Anonymkode: 39ff8...2b7 Jeg har ikke noe imot gaming. De fleste spill der det er litt action er det form for dreping eller slåssing med mindre det er barnespill og det er ofte dundrende kjedelig i den alderen. Har selv spilt en del voldelige spill og det har ikke fått meg til å overføre det i det virkelige liv 😜 Så mye gaming det er i Norge så har jeg til gode å lese nyheter om at barn har drept pga gaming. De som tror gaming fører til drap eller vold har misforstått heftig. Det er noe grunnleggende galt fra før med de som gjør sånt. Endret 18. februar 2018 av GoldenLioness
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #19 Skrevet 18. februar 2018 Det kommer an på spillet og innholdet i det. Ville aldri i verden latt et barn spille GTA 5 feks. Vi spiller litt her hjemme og er derfor relativt oppdatert på ulike spill og kan ta egne vurderinger uavhengig av aldersgrensen som står på spillet. Vet om en 10-åring som har filmet stripperen i GTA 5 og lagt ut på youtube. Jeg synes personlig han er for ung til å holde på slik, men tror ikke foreldrene bryr seg om hva han driver med. Han spiller hele tiden, ingen interesser utover det. Anonymkode: fa81d...e45
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #20 Skrevet 18. februar 2018 Synes man skal se på hvilke skytespill det gjelder jeg da. Er det CS,GTA osv synes jeg de er for små. Men plants vs zombies og slike litt mer "uskyldige" skytespill synes jeg er ok. Her i huset sier storebror på 19 at det er helt utelukket at lillebror på 8 får se på når han spiller CS for eksempel. Ellers spiller de mye sammen. Synes det sier mye om hvor voldelig slike spill er når til og med en 19 år ihuga gamer synes lillebror er for liten! Anonymkode: cc11a...c53 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå