AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #1 Skrevet 17. februar 2018 Datteren min har hele tiden vært klar på hva hun vil søke. etter anbefaling/rådgivning fra skolen har hun blitt anbefalt å søke yrkesfag. Dette er noe jeg ikke kan se at hun passer til. Skolen har hatt veldig «press» på at elevene skal velge yrkesfaglig retning. Nå er det ikke lenge til søknadsfristen, og jeg tror hun gjør en stor tabbe om hun følger rådene. Noen som har noen tips? Hun må jo bestemme selv, men...... Anonymkode: 98e9b...2c3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #3 Skrevet 17. februar 2018 Er da langt mer fornuftig å velge yrkesfag om hun ønsker det og passer til det. Er jo bare å gå påbygging om man endrer mening. Anonymkode: 6da06...41d 13
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #4 Skrevet 17. februar 2018 Angrer hun seg tar hun bare påbygg Det gjorde jeg. 0 problem! Anonymkode: 05ff3...4eb 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #5 Skrevet 17. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er da langt mer fornuftig å velge yrkesfag om hun ønsker det og passer til det. Er jo bare å gå påbygging om man endrer mening. Anonymkode: 6da06...41d Ikke hvis hun ønsker å bli sykepleier i stedet for helsefagarbeider liksom... Ts, hva er det dattera de egentlig ønsker å søke, og hva ønsker hun å bli? Anonymkode: bdce8...cdd
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #6 Skrevet 17. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke hvis hun ønsker å bli sykepleier i stedet for helsefagarbeider liksom... Ts, hva er det dattera de egentlig ønsker å søke, og hva ønsker hun å bli? Anonymkode: bdce8...cdd Joda. Hun kan fortsatt gå påbygg. Det eneste som ev ville være negativt er om hun ønsker å gå noe som krever realfag. Det får hun ikke ved å gå påbygg. Ellers er det ingen hindringer. Anonymkode: 252b4...31f 7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #7 Skrevet 17. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Joda. Hun kan fortsatt gå påbygg. Det eneste som ev ville være negativt er om hun ønsker å gå noe som krever realfag. Det får hun ikke ved å gå påbygg. Ellers er det ingen hindringer. Anonymkode: 252b4...31f Hun kan det, men det er en kronglete og unødvendig vei til sykepleien. Anonymkode: bdce8...cdd 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #8 Skrevet 17. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun kan det, men det er en kronglete og unødvendig vei til sykepleien. Anonymkode: bdce8...cdd Den er ikke noe lenger eller kronglete enn vanlig studiespess, nei. Hun kan fortsatt bare gå 3 år på vgs. Anonymkode: 252b4...31f 6
Jordbærkake34532 Skrevet 17. februar 2018 #9 Skrevet 17. februar 2018 Hva er det datteren din ville? Så og si alle vgs gir muligheten til og få generell studiekompetanse, altså er egentlig helt det samme hva du velger så lenge man fullfører. Så av egen erfaring så ville jeg bedt henne faktisk bedt henne og ta valg etter hva slags interesse hun har (f. eks liker hun og synge så be henne søke musikk, liker hun og tegne kan hun søke design &håndverk, osv). Er mange som velger feil og bruker man ikke alt for lang tid er det mulig å skifte linje underveis/starte på ny linje til neste år. Har selv bedre erfaring med yrkesfag enn studie og har overhode ikke problem å komme inn på det jeg ønsker av studier 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #10 Skrevet 17. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Den er ikke noe lenger eller kronglete enn vanlig studiespess, nei. Hun kan fortsatt bare gå 3 år på vgs. Anonymkode: 252b4...31f Jo det er faktisk det. Påbygg er et ganske hektisk og tøft år såvidt jeg har fått med meg. Hvis hun uansett bestemt ønsker å gå sykepleien, hvorfor skal hun da "tvinges" til å ta helsefag for så å måtte ta påbygg, når hun uansett har behov for generell studiekompetanse og like gjerne kan gå studiespes.? Hva er vitsen med det? Hva er vitsen å ta fagbrev når man vet at man ønsker å studere på universitet? Anonymkode: bdce8...cdd 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #11 Skrevet 17. februar 2018 Quote Nå er det ikke lenge til søknadsfristen, og jeg tror hun gjør en stor tabbe om hun følger rådene. Noen som har noen tips? Hun må jo bestemme selv, men...... Da får du påvirke henne i riktig retning om det er noe du tror hun kan lykkes i Hva er det hun ville gå på universitetet? hva har de overalt henne til? Dersom du tror hun fortsatt er intr i universitet/høyskole kan du få brosjyrer og slikt tilsendt om dere ikke har mulighet til å dra på en åpen dag for å få pratet med andre som går studiet nå, det kan være fin inspirasjon og motivasjon for å gjøre det bra på videregående også. Anonymkode: 0586d...57f 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #12 Skrevet 17. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo det er faktisk det. Påbygg er et ganske hektisk og tøft år såvidt jeg har fått med meg. Hvis hun uansett bestemt ønsker å gå sykepleien, hvorfor skal hun da "tvinges" til å ta helsefag for så å måtte ta påbygg, når hun uansett har behov for generell studiekompetanse og like gjerne kan gå studiespes.? Hva er vitsen med det? Hva er vitsen å ta fagbrev når man vet at man ønsker å studere på universitet? Anonymkode: bdce8...cdd Nei, påbygg er nok ikke noe særlig mer hektisk eller tøft enn studiespess. Hvis hun faktisk ønsker å bli sykepleier vil hun nok ha mye mer ut av å gå helsefag og så påbygg enn bare studiespess. Man tar ikke fagbrev bare fordi man går yrkesfag. Jeg har selv alltid visst at jeg ville studere jus på universitetet. Likevel valgte jeg å gå yrkesfag fordi jeg ville lære noe nytt og få nye input. Jeg har ikke angret, og det var ikke noe kronglete eller vanskelig. Anonymkode: 252b4...31f 13
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #13 Skrevet 17. februar 2018 Jeg tok studiespes men hadde nok tatt yrkesfag og påbygg om jeg skulle valgt på ny.... ved yrkesfag får man faktisk verdifull erfaring og kunnskap man ikke får på studiespes! Anonymkode: 0492e...43d 7
Ulven Skrevet 17. februar 2018 #14 Skrevet 17. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jo det er faktisk det. Påbygg er et ganske hektisk og tøft år såvidt jeg har fått med meg. Hvis hun uansett bestemt ønsker å gå sykepleien, hvorfor skal hun da "tvinges" til å ta helsefag for så å måtte ta påbygg, når hun uansett har behov for generell studiekompetanse og like gjerne kan gå studiespes.? Hva er vitsen med det? Hva er vitsen å ta fagbrev når man vet at man ønsker å studere på universitet? Anonymkode: bdce8...cdd Hvis, og det er et hvis siden TS ikke nevner hva datteren vil bli, hun ønsker å gå sykepleien, er det en klar fordel å ha gått helsefag på VGS. På allmenn får man ikke det fnugg av innsikt i hva sykepleie innebærer, noe man får iallefall noe efaring med på feks helsefag. Ja påbygg er tøft, men treårig allmenn er ikke mindre tøft. 5
Bakepulver Skrevet 17. februar 2018 #15 Skrevet 17. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke hvis hun ønsker å bli sykepleier i stedet for helsefagarbeider liksom... Ts, hva er det dattera de egentlig ønsker å søke, og hva ønsker hun å bli? Anonymkode: bdce8...cdd Helsefagarbeideren kan søke seg inn på sykepleien etter fullført fagbrev. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #16 Skrevet 17. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok studiespes men hadde nok tatt yrkesfag og påbygg om jeg skulle valgt på ny.... ved yrkesfag får man faktisk verdifull erfaring og kunnskap man ikke får på studiespes! Anonymkode: 0492e...43d Enig. Det er min erfaring. Og faktisk har man flere muligheter dersom man går yrkesfag + påbygg, enn om man bare går studiespess. Anonymkode: 252b4...31f 4
Bakepulver Skrevet 17. februar 2018 #17 Skrevet 17. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, påbygg er nok ikke noe særlig mer hektisk eller tøft enn studiespess. Hvis hun faktisk ønsker å bli sykepleier vil hun nok ha mye mer ut av å gå helsefag og så påbygg enn bare studiespess. Man tar ikke fagbrev bare fordi man går yrkesfag. Jeg har selv alltid visst at jeg ville studere jus på universitetet. Likevel valgte jeg å gå yrkesfag fordi jeg ville lære noe nytt og få nye input. Jeg har ikke angret, og det var ikke noe kronglete eller vanskelig. Anonymkode: 252b4...31f Jeg jobber på yrkesopplæring på VGs og kan fortelle deg at strykprosenten er høy på påbygg. 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #18 Skrevet 17. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, påbygg er nok ikke noe særlig mer hektisk eller tøft enn studiespess. Hvis hun faktisk ønsker å bli sykepleier vil hun nok ha mye mer ut av å gå helsefag og så påbygg enn bare studiespess. Man tar ikke fagbrev bare fordi man går yrkesfag. Jeg har selv alltid visst at jeg ville studere jus på universitetet. Likevel valgte jeg å gå yrkesfag fordi jeg ville lære noe nytt og få nye input. Jeg har ikke angret, og det var ikke noe kronglete eller vanskelig. Anonymkode: 252b4...31f Jeg har gått studiespesialiserende selv og har kun hørt fra andre at det er et tøft år. Hvordan det er kontra et år på studiespesialiserende vet jeg ikke. Det tror jeg ikke. Nå er jeg også usikker om men trenger realfag for å studere sykepleien. Det var bare et eksempel jeg tok. Men hva er vitsen med å ta yrkesfag eller ta fagbrev, når man uansett har tenkt å studere etter videregående? Bare fordi det skal se bedre ut på statistikken? Eller? Det er nok ikke mange som har valgt å gå din vei. Får man i det hele tatt ta rettslære på påbygg da? Det tror jeg ikke. Rettslære er vel et greit fag å ha om man skal studere jus. Anonymkode: bdce8...cdd 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #19 Skrevet 17. februar 2018 2 minutter siden, Bakepulver skrev: Jeg jobber på yrkesopplæring på VGs og kan fortelle deg at strykprosenten er høy på påbygg. Men det er ikke fordi påbygg er særlig vanskelig. Det er fordi de fleste som går der har lite/null motivasjon. Anonymkode: 252b4...31f 17
Bakepulver Skrevet 17. februar 2018 #20 Skrevet 17. februar 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke fordi påbygg er særlig vanskelig. Det er fordi de fleste som går der har lite/null motivasjon. Anonymkode: 252b4...31f På hvilket grunnlag uttaler du deg? Jobber du i skolen? De stryker da de har mange timer i fag som de må ta igjen. Arbeidsmengden er stor! Endret 17. februar 2018 av Bakepulver 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå