Gå til innhold

Fra ketose til moderat lavkarbo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått ned 12 kg i ketose. Nå mangler jeg 5 og som fortsatt skal av, og jeg tenker jeg hopper av ketose. Er relativt slitsomt å holde det gående med slikt kosthold så lenge. Så jeg tenkte øke fra 20 til 50 karbohydrater. Men her begynner surret  i mitt hode...for hvor mye fett og protein skal jeg spise NÅ? Tidligere var makroene mine fordelt slik: Karbs 5%, Protein 20% og fett 75%. 

Når jeg går opp til 50 kh pr dag....bør jeg vel senke fettmengden noe....? æsj, kan noen hjelpe? blir helt susete av dette...

Anonymkode: 35a0d...445

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moderat er nettopp det, moderat. Hva du mener er moderat, er kanskje noe annet enn jeg mener er moderat. (Jeg spiste rundt 100 gram karbohydrat da jeg gikk ned i vekt.) Du kan spise akkurat som du ønsker. For helsas skyld er det lurt å få i seg nok protein og fett, men akkurat hvor mye som er nok, er det uenighet om. Ikke så rart, for man bruker ordet "nok" forskjellig (nok for å unngå mangeltilstander, nok for å bli bodybuilder). 

Nå trenger du kanskje uansett, aller mest, å justere kaloriinntaket ditt til din nye vekt og nedgangshastighet? Gjør det først. Så må du bestemme deg om mengden karbohydrat er en prioritet. Karbohydrat og protein har 4 kalorier per gram, fett har 9. Skal du feks spise 1700 kcal, og 50 gram karbohydrat, spiser du 12% karbohydrat, og så fordeler du resten på fett og protein, feks 127 gram fett og 90 gram protein. Eller du kan fokusere bare på protein, feks ha et mål om minst 1,2 gram per kilo kroppsvekt, og så la fett og karbohydrat bli som det blir. Eller du kan droppe makrotelling fullstendig - det er i grunnen veldig vanskelig å komme helt galt avsted om du er bittelitt opptatt av kosthold.

Skrevet

Ja du må senke litt. Bruk en app, feks myfitnesspal, så ser du ut fra kalorimengden om du bør justere. Men min erfaring var at det gikk automatisk, på ketose må man jo tenke på å få nok fett, nå trenge du ikke tenke ekstra på å få nok fett. På lavkarbo.no finner du også mye hjelp.

Anonymkode: bebb6...2c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...