AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #1 Skrevet 17. februar 2018 Det er en ting jeg ikke forstår. Onsdag for et par uker siden meldte jeg en bekymring til barnevernet. Jeg meldte med fullt navn, fordi jeg ønsket være mest mulig troverdig og har ikke noe å skjule. Fikk vite at barnevernet bruker en uke på å bestemme seg for om det blir undersøkelse eller om saken blir henlagt. Jeg regnte derfor med at familien det gjelder ville få vite noe innen onsdagen etter, dersom det ble sak. Torsdagen får jeg telefon fra noen i familien til dem jeg har meldt. Da hadde de fått telefon fra barnevernet allerede om at jeg hadde meldt bekymring. Vedkommende var mildt sagt rasende. Men det er ikke saken her. Det jeg lurer på er: hvorfor fikk familien vite at jeg hadde meldt, bare EN dag etter? betyr det at barnevernet nokså raskt har bestemt seg for å opprette undersøkelse....? Får familier vite om bekymringsmeldinger (og hvem som er melder) i saker som blir henlagt? Noen som vet? Anonymkode: 6cab2...561 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #2 Skrevet 17. februar 2018 De som blir meldt har rett til å lese bekymringsmeldingen og melders navn hvis dette er oppgitt. Det kommer helt annpå hvor alvorlig barnevernet tar meldingen for hvor fort de bestemmer seg for å opprette sak. Anonymkode: 3fdd9...df0 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #3 Skrevet 17. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som blir meldt har rett til å lese bekymringsmeldingen og melders navn hvis dette er oppgitt. Det kommer helt annpå hvor alvorlig barnevernet tar meldingen for hvor fort de bestemmer seg for å opprette sak. Anonymkode: 3fdd9...df0 Men dersom barnevernet henlegger saken, og ikke ser grunn for at det skal undersøkes videre, så er det da heller ingen grunn til at dem som er meldt inn skal få vite om meldingen, vel? Skjønner du hva jeg mener....? det tyder vel på at barnevernet tar saken veldig alvorlig, det at familien det gjelder allerede har fått vite om dette....? De får jo ikke innsyn i meldinger, der det ikke blir noe sak.....? Jeg håper barnevernet er i gang allerede, og at de ser på det som alvorlig. For det er det det er. Veldig alvorlig. Anonymkode: 6cab2...561 3
Tibbie Skrevet 17. februar 2018 #4 Skrevet 17. februar 2018 De som er meldt inn til Barnevernet blir sikkert kontaktet ved en bekymringsmelding. BV må vel sjekke ut om det er noe verdt å ta tak i. Det er på samme måte som med Mattilsynet. Om du melder inn en dyresak med navn, så har vedkommene rett etter lov å vite hvem det er som har meldt inn. De har dessverre (?) rett på å vite akkurat det somme som Mattilsynet/Barnevernet gjør. Så at de har fått greie på dette trenger sikkert ikke bety noe konkret. Vet ikke om du får noe svar, men kanskje du kan ringe for å høre? 3
Fluttershy Skrevet 17. februar 2018 #5 Skrevet 17. februar 2018 Her har ikke innmeldte fått vite det når meldingen ble henlagt uten undersøkelsessak i alle fall. 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #6 Skrevet 17. februar 2018 Gjorde det samme ved en anledning, ba også om mulighet til å melde politiet om jeg følte meg truet. Hun jeg meldte ringte også meg i sinnet da hun fikk vite det, noe jeg var forberedt på. Holdt meg rolig under samtalen og forklarte hvorfor jeg meldte. Hun ble ennå mer sint og lurte på hvorfor jeg ikke hadde sagt noe tidligere. Men etter en samtale rundt dette innså hun at alt jeg hadde gjort siden barnet kom til verden var jo å hjelpe, gi råd og spørre om hun var sikker på at det og det var lurt. Hun roet seg på slutten av samtalen da jeg forklarte at hovedgrunnen var at jeg bryr meg om barnet hennes. At jeg ikke følte barnet hadde det trygt nok. At hun kanskje har behov for mer hjelp og at jeg ellers roset henne for flere ting hun hadde gjort riktig. Men følte hun trengte et bedre støtteapparat. Nå har hun fått den støtten hun hadde behov for. Hovedproblemet var en ustabil barnefar som hadde psykisk overtak på henne. Anonymkode: 243f6...ebd 16
Gjest NotNaomi Skrevet 17. februar 2018 #7 Skrevet 17. februar 2018 Normalt vil de bli innkalt til møte for deretter å få vite hvem som har meldt om den som har levert bekymring syns det er greit.Jeg tenker at her har de ville høre hva de rapportert mente om saken for å høre deres syn på saken.De vil jo likevel bli innkalt til en samtale og så går ting derfra.Nå har du meldt fra,og så går saken sin gang uten at du bør tenke mer på det eller få mer informasjon.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #8 Skrevet 17. februar 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dersom barnevernet henlegger saken, og ikke ser grunn for at det skal undersøkes videre, så er det da heller ingen grunn til at dem som er meldt inn skal få vite om meldingen, vel? Skjønner du hva jeg mener....? det tyder vel på at barnevernet tar saken veldig alvorlig, det at familien det gjelder allerede har fått vite om dette....? De får jo ikke innsyn i meldinger, der det ikke blir noe sak.....? Jeg håper barnevernet er i gang allerede, og at de ser på det som alvorlig. For det er det det er. Veldig alvorlig. Anonymkode: 6cab2...561 De det gjelder får selvflgelig vite at de har fått en bekymringsmelding på seg uansett om den blir henlagt eller ikke. Anonymkode: e3354...331 5
Gjest making.a.mess Skrevet 17. februar 2018 #9 Skrevet 17. februar 2018 33 minutter siden, Tibbie skrev: De som er meldt inn til Barnevernet blir sikkert kontaktet ved en bekymringsmelding. BV må vel sjekke ut om det er noe verdt å ta tak i. Det er på samme måte som med Mattilsynet. Om du melder inn en dyresak med navn, så har vedkommene rett etter lov å vite hvem det er som har meldt inn. De har dessverre (?) rett på å vite akkurat det somme som Mattilsynet/Barnevernet gjør. Så at de har fått greie på dette trenger sikkert ikke bety noe konkret. Vet ikke om du får noe svar, men kanskje du kan ringe for å høre? Får en dårlig følelse her... jeg meldte noen til mattilsynet (med rette!) Men jeg vil jo virkelig ikke at de skal få vite navnet mitt... da kan ting bli svært ubehagelig..
Tibbie Skrevet 17. februar 2018 #10 Skrevet 17. februar 2018 5 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Får en dårlig følelse her... jeg meldte noen til mattilsynet (med rette!) Men jeg vil jo virkelig ikke at de skal få vite navnet mitt... da kan ting bli svært ubehagelig.. Da kan du melde inn anonymt Jeg har også, etter å ha rådført med med Dyrebeskyttelsen, sendt inn en bekymringsmelding. De rådet meg til å gjøre det anonymt siden vedkommende var nabo og det kunne blitt ubehagelig om hun visste at det var meg. For de har alltid krav på å vite hvem innmelder er. Du får krysse fingerene for at den du meldte inn ikke har spurt om hvem som har kontaktet dem. 4
Fluttershy Skrevet 17. februar 2018 #11 Skrevet 17. februar 2018 44 minutter siden, AnonymBruker said: De det gjelder får selvflgelig vite at de har fått en bekymringsmelding på seg uansett om den blir henlagt eller ikke. Anonymkode: e3354...331 Nei, det er ikke selvfølgelig! Jeg vet om noen som har fått to bekymringsmeldinger fra to forskjellige, men dem vet ikke om det. Meldingene ble henlagt uten videre undersøkelser, og dem som ble meldt har ikke blitt informert. 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #12 Skrevet 17. februar 2018 3 minutter siden, Fluttershy skrev: Nei, det er ikke selvfølgelig! Jeg vet om noen som har fått to bekymringsmeldinger fra to forskjellige, men dem vet ikke om det. Meldingene ble henlagt uten videre undersøkelser, og dem som ble meldt har ikke blitt informert. Etter forvaltningsloven har de som blir meldt partsinnsyn i samtlige av sakens dokumenter. Anonymkode: fb0f9...826 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #13 Skrevet 17. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er en ting jeg ikke forstår. Onsdag for et par uker siden meldte jeg en bekymring til barnevernet. Jeg meldte med fullt navn, fordi jeg ønsket være mest mulig troverdig og har ikke noe å skjule. Fikk vite at barnevernet bruker en uke på å bestemme seg for om det blir undersøkelse eller om saken blir henlagt. Jeg regnte derfor med at familien det gjelder ville få vite noe innen onsdagen etter, dersom det ble sak. Torsdagen får jeg telefon fra noen i familien til dem jeg har meldt. Da hadde de fått telefon fra barnevernet allerede om at jeg hadde meldt bekymring. Vedkommende var mildt sagt rasende. Men det er ikke saken her. Det jeg lurer på er: hvorfor fikk familien vite at jeg hadde meldt, bare EN dag etter? betyr det at barnevernet nokså raskt har bestemt seg for å opprette undersøkelse....? Får familier vite om bekymringsmeldinger (og hvem som er melder) i saker som blir henlagt? Noen som vet? Anonymkode: 6cab2...561 Når du ringer bv så får du grundig informasjon om hva det innebærer om du oppgir navnet ditt, du får og valget mellom at meldingen skal inneholde ditt navn eller være anonym. Barnevernet og den som tar i mot bekymringsmeldinger har en sjekkliste eller en mal med ting de vil ha svar på og ting de informerer om. Malen er den samme enten det er bv i Kirkenes, på Røros eller i Kristiansand, altså i hele landet. Derfor henger ikke spørsmålet ditt på greip. Anonymkode: d0c56...3ba 3
Fluttershy Skrevet 17. februar 2018 #14 Skrevet 17. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Etter forvaltningsloven har de som blir meldt partsinnsyn i samtlige av sakens dokumenter. Anonymkode: fb0f9...826 Hvis det blir en sak ja. Men hvis barnevernet henlegger bekymringsmeldingen uten og opprette sak, får ikke den som er meldt vite noe. Det fikk dem i alle fall ikke i dette tilfellet.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #15 Skrevet 17. februar 2018 1 minutt siden, Fluttershy skrev: Hvis det blir en sak ja. Men hvis barnevernet henlegger bekymringsmeldingen uten og opprette sak, får ikke den som er meldt vite noe. Det fikk dem i alle fall ikke i dette tilfellet. Jeg har meldt en gang til BV, og de forklarte ikke tydelig hva det innebærte. Jeg oppfattet tydelig at «fullt navn» betydde at BV selv kunne ta kontakt i etterkant, ikke at eventuelle som ba om innsyn fikk vite hvem jeg var. Anonymkode: 2c7bd...cce 2
Gjest Nina1975 Skrevet 17. februar 2018 #16 Skrevet 17. februar 2018 Bv. forteller under den første samtalen hvem som meldte ifra. De er forpliktet til å ha en samtale med den som det blir varslet om. Etter denne samtalen vil de vurdere om skal gå videre med saken.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #17 Skrevet 17. februar 2018 Her var det mye uklart. Selvom det er "sjekklister" og "maler" i hele det norske land, så er det jo ikke alle som følger denne like slavisk. Jeg fikk ikke all den informasjon jeg trengte (og som jeg i ettertid har grublet over), derfor henger spørsmålet mitt veldig på greip og jeg har en god grunn for å spørre her. Hadde jeg derimot fått super info, hadde selvsagt ikke spørsmålet hengt på greip. Jeg er ikke helt fjern heller.... Siden det er tvetydighet her hva gjelder om dem som er blitt rapportert får vite om meldingen eller ei, så ringte jeg i kveld bv-vakten for å sjekke ut alt dette. Fikk spurt om alt jeg trengte, også ifht rapportert sak. Dette fikk jeg vite (og takk til den som foreslo at det går an å ringe i etterkant med spørsmål om det er noe...): De som er rapportert inn får KUN vite detaljert innhold i meldingene (fullt innsyn), samt evt melders navn (dersom melder har godkjent dette, slik jeg har) DERSOM bv velger å gå til undersøkelse. Noen saker blir henlagt uten at bv snakker med de rapporterte (av forskjellige årsaker). De aller fleste meldinger fører til undersøkelser, ca 20% saker blir ikke tatt videre. Tror jeg fikk svar på det jeg lurte på. Det er altså ingen selvfølge at de innmeldte får vite navn/innhold sånn umiddelbart. Og godt å vite at det stort sett blir gjort undersøkelser. I saken jeg meldte inn, kunne de selvsagt ikke fortelle meg om det blir undersøkelse, og det forventer jeg heller ikke (har ingen rett til å vite hvordan det går videre), men mellom linjene ble det sagt at når en familie blir tatt kontakt med veldig raskt etter innmelding, kan det tenkes at bv ser på saken som hast eller alvorlig. Så da så ts Anonymkode: 6cab2...561 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #18 Skrevet 17. februar 2018 Hvis du har levert i fra deg navnet ditt så står dette på bekymringsmeldingen foreldrene får utdelt på samtalen med BV. Sånn er det overalt. Når Bv har mottatt en bekymringsmelding så har de en uke på å ta kontakt med familien det gjelder. Anonymkode: f24c3...9d5 1
Ichiko Skrevet 17. februar 2018 #19 Skrevet 17. februar 2018 Hei TS, først vil jeg si det er bra at du meldte fra. Jeg står i noe lignende selv, der jeg både måtte ringe etter hjelp akutt og etterpå leverte bekymringsmelding til barnevernet. Hele veien ble jeg spurt om jeg ville være anonym; da jeg spurte om mitt navn ellers ville bli opplyst til foreldrene det gjaldt, var svaret et utvetydig nei. Jeg oppga navnet mitt, for jeg ville vise at jeg er seriøs om dette, jeg frykter ikke for egen sikkerhet og jeg ønsker å hjelpe familien. Derfor ba jeg om møte med barnevernet for å gi dem en mer helhetlig historie om familien, enn de ville fått kun fra akutteamet. Jeg fikk vite at jeg skulle få skriftlig tilbakemelding fra BV siden jeg meldte med navn, men har ikke hørt noe. Regner med de har fått gjort noe likevel, for det går tydeligvis bedre med familien nå, heldigvis. Forresten, rart at ikke BV-motstanderne har dukket opp her.. 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #20 Skrevet 17. februar 2018 Barneverntjenesten kan kontakte melder for utfyllende informasjon uten at det åpnes undersøkelse. Rent forvaltningsmessig åpnes det undersøkelse med en gang en av partene (foreldre og/ eller evnt. Barnet) blir kontaktet av barneverntjenesten. Hvor omfattende undersøkelsen gjøres kommer an på hvor omfattende situasjonen i familien er og hvor alvorlig bekymringen er. Anonymkode: 5f6fc...14a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå