AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #1 Skrevet 17. februar 2018 Jeg jobber kun 50% fast og har venta på at en stilling på 100% skulle bli utlyst. Det ble den etter at jeg ble sykemeldt for en muligens kronisk sykdom som jeg tar medisiner for å prøve å bli «frisk» fra. Alle på jobb vet jeg er blitt syk, dårlig stemning fra noen pga dette. Ingen ønsket at jeg skulle søke denne stilling, noe jeg forstår siden jeg nok blir borte fra jobb mer enn et halvt år kanskje. Kanskje mer. Så noen andre søkte og fikk denne jobben. Økonomisk sett går d ikke rundt for meg. 11000kr inn og 7000kr ut i regninger hver mnd. Kan jeg melde meg som arbeidssøker hos NAV og skrive meldekort/få hjelp? 11000kr i mnd er jo ik mye. Anonymkode: bac05...e07
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #2 Skrevet 17. februar 2018 Jobbet du mer enn 50% før du ble sykemeldt? Man får jo sykepenger etter anntall timer man har jobbet, har selv 80% fast, men jobber 100%. Skulle jeg bli sykemeldt får jeg da 100% lønn, uten kveldstillegg i sykepenger. Man får ikke dagpenger som syk, og skal man ha den retten må man ha mistet 50% av jobben. Det har jo du ikke gjort. Anonymkode: bd2eb...f00 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #3 Skrevet 17. februar 2018 Ja jobba 100% før jul men ikke nå lengre. Var bare et vikariat det andre. Som kunne blitt forlenga om de jeg ikke hadde blitt syk. Så jeg er kjørt uansett? Selv om jeg blir «frisk» så er jeg merka for resten av livet som den «syke». Er muligens kronisk selv om jeg kan bli bedre og holde det i sjakk etterhvert. Men ingen vil ansette meg (der jeg jobber nå) i 100% stilling pga dette. Så da må jeg bytte jobb eller «håpe» jeg forblir syk eller blir dårligere så jeg kan søke ufør..:/ Anonymkode: bac05...e07
applestories Skrevet 17. februar 2018 #4 Skrevet 17. februar 2018 (endret) Du kan søke arbeidsavklaringspenger. Det er mye mer arbeid både for å få godkjent søknad og mens du har ytelsen, men minstebeløpet er på ca. 187.000 i året. Jeg leste for en stund siden at den som er sykmeldt har rett til å velge den ytelsen som er høyest, da er det kanskje mindre jobb med det. Men jeg kan ikke finne samme sted igjen. Finner imidlertid dette; "Den som samtidig fyller vilkårene for sykepenger og for arbeidsavklaringspenger, har rett til den høyeste av ytelsene, jf. § 11-23." Men linken fører ikke til noe fornuftig sted. Endret 17. februar 2018 av applestories 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #5 Skrevet 17. februar 2018 Ja minstebeløpet er jo en del mer enn jeg har i året. Ikke at jeg klager. Merker bare at det ikke går rundt lengre og har brukt opp sparepengene. Huff for et rot. Takk for svar☺️ Anonymkode: bac05...e07
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #6 Skrevet 17. februar 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jobba 100% før jul men ikke nå lengre. Var bare et vikariat det andre. Som kunne blitt forlenga om de jeg ikke hadde blitt syk. Så jeg er kjørt uansett? Selv om jeg blir «frisk» så er jeg merka for resten av livet som den «syke». Er muligens kronisk selv om jeg kan bli bedre og holde det i sjakk etterhvert. Men ingen vil ansette meg (der jeg jobber nå) i 100% stilling pga dette. Så da må jeg bytte jobb eller «håpe» jeg forblir syk eller blir dårligere så jeg kan søke ufør..:/ Anonymkode: bac05...e07 Hadde som deg 50% fast jobb men jobbet ekstravakter . Da jeg ble sykemeldt 1 år , regnet de gjennom snitt inntek de tre siste måneden tror jeg. Fikk Aap etterpå , og går nå snart i min fulle stilling 🙏(40%) og får resten Aap . (66%) Anonymkode: c06ae...892 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå