AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #21 Del Skrevet 17. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enkelt? Ja det er vel noen som synes det. Forlov deg i Norge og følg videre: https://travel.state.gov/content/travel/en/us-visas/immigrate/the-immigrant-visa-process.html Det kommer for øvrig til å koste litt med de forskjellige tingene så får håpe mannen din har penger: https://www.uscis.gov/forms/our-fees Anonymkode: 7e14f...61b Supert! Takk 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ei nettside som heter Visajourney. Den skal være bra. Anonymkode: 8bc36...180 Denne skal jeg sjekke ut! Takk! 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Lykke til ts, kos deg masse i USA når den tid kommer! ❤️ Anonymkode: 99112...bfd Takk! Gleder meg mye til alt som kommer i fremtiden! Ts Anonymkode: cd716...64c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #22 Del Skrevet 18. februar 2018 Utfordringer oppstår ofte ved evt. samlivsbrudd om man har felles barn og vil flytte tilbake til hjemlandet. Bare et obs der. Du må tenke igjennom alt. Anonymkode: e371e...a6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #23 Del Skrevet 18. februar 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Lykke til ts, kos deg masse i USA når den tid kommer! ❤️ Anonymkode: 99112...bfd Ikke push TS til å flytte til VERDEN VERSTE MØKKALAND! Jeg er gift med en amerikaner, vi flytter tilbake til Norge om et år. Vi er ressurssterke og har god økonomi, bor I den mest siviliserte delen av USA ... MEN- VÆR FORBEREDT PÅ Å BETALE CA 5000 NOK I MND FOR HELSEFORSIKRING !!!!! VÆR FORBEDT PÅ Å BETALE SELV 50,60, 80000 NOK FØR FORSIKRING KANSKJE BETALER EN ANDEL OM DU BLIR SYK ETC. USA et det JÆVLIGSTE landet jeg noensinne har bodd i. ALT av illusjoner om dette fullstendig blåste, korrupte ,IDIOT landet er borte. Hadde ALDRI I mine villeste drømmer trodd det kunne være så råttent, ureutferdig og gladelig drepe sine egne innbyggere.BLIR FOLK SYKE MISTER DE HJEM , herlig bonus til det å bli syk eller hva???? Har møtt fantastisk mennesker her, sett masse kult, opplevd MYE. Turist I USA? Topp Bo her? MISTER ALL TRO PÅ MENNESKEHETEN. Jeg forteller hvor grufullt USA er til alle amerikanere som vil høre, sammenligner med siviliserte land som feks Norge !! Det er et vanvittig byråkrati og der et ufattelig mange hvernvaskede klovner som bor I USA! Hadde aldri kunne trodd det amerikanske samfunnet, systemet kunne være så mørkt og ondskapsfult på forhånd. INGEN RESPEKT IGJEN FOR USA. Anonymkode: 81ca7...e6d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #24 Del Skrevet 18. februar 2018 Og JA ! Jeg og alle som vurderer å flytte til USA er IDIOTER! Er sånn " hva f gjør du her når du er norsk?" sier alle oppegående venner , bekjente og random personer . Kan dere tro dette - FAMILIER BETALER OVER 10000 I MND FOR MØKKA HELSEFORSIKRING?????!!! Anonymkode: 81ca7...e6d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #25 Del Skrevet 18. februar 2018 Det verste er at for å leve godt og bra i USA så MÅ MAN HA PENGER. Blir du syk og ikke har helseforsikring så sliter du Big Time. Ta en tur til lege og det koster mellom $15 - $17797 for hodepine for eksempel. Jo bedre sted du er jo dyrere er det så klart. Jeg er selv amerikansk statsborger, men å bo i USA vil jeg ikke. Anonymkode: 8b023...b77 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #26 Del Skrevet 18. februar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke push TS til å flytte til VERDEN VERSTE MØKKALAND! Jeg er gift med en amerikaner, vi flytter tilbake til Norge om et år. Vi er ressurssterke og har god økonomi, bor I den mest siviliserte delen av USA ... MEN- VÆR FORBEREDT PÅ Å BETALE CA 5000 NOK I MND FOR HELSEFORSIKRING !!!!! VÆR FORBEDT PÅ Å BETALE SELV 50,60, 80000 NOK FØR FORSIKRING KANSKJE BETALER EN ANDEL OM DU BLIR SYK ETC. USA et det JÆVLIGSTE landet jeg noensinne har bodd i. ALT av illusjoner om dette fullstendig blåste, korrupte ,IDIOT landet er borte. Hadde ALDRI I mine villeste drømmer trodd det kunne være så råttent, ureutferdig og gladelig drepe sine egne innbyggere.BLIR FOLK SYKE MISTER DE HJEM , herlig bonus til det å bli syk eller hva???? Har møtt fantastisk mennesker her, sett masse kult, opplevd MYE. Turist I USA? Topp Bo her? MISTER ALL TRO PÅ MENNESKEHETEN. Jeg forteller hvor grufullt USA er til alle amerikanere som vil høre, sammenligner med siviliserte land som feks Norge !! Det er et vanvittig byråkrati og der et ufattelig mange hvernvaskede klovner som bor I USA! Hadde aldri kunne trodd det amerikanske samfunnet, systemet kunne være så mørkt og ondskapsfult på forhånd. INGEN RESPEKT IGJEN FOR USA. Anonymkode: 81ca7...e6d 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Og JA ! Jeg og alle som vurderer å flytte til USA er IDIOTER! Er sånn " hva f gjør du her når du er norsk?" sier alle oppegående venner , bekjente og random personer . Kan dere tro dette - FAMILIER BETALER OVER 10000 I MND FOR MØKKA HELSEFORSIKRING?????!!! Anonymkode: 81ca7...e6d Vi er ganske heldig med at han har fått jobb i militæret i USA, så vi slipper unna med alt det på grunn av at de får dekket alt. Forsikring, lege, tannlege, hus o.l. Føler oss ganske trygge økonomisk. Men sitter dog stor pris på advarsel. Du har nok helt rett i at jeg ikke forstår eller vet mye om deres system når det gjelder slike ordninger og hadde det ikke vært for at han er i militæret hadde nok ikke det vært en fordel for oss. Om vi blir i USA for alltid er ikke en selvfølge, vi har snakket om å bo i Norge senere i livet også. ts Anonymkode: cd716...64c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #27 Del Skrevet 18. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi er ganske heldig med at han har fått jobb i militæret i USA, så vi slipper unna med alt det på grunn av at de får dekket alt. Forsikring, lege, tannlege, hus o.l. Føler oss ganske trygge økonomisk. ts Anonymkode: cd716...64c Militæret i USA er stort da så det sier ingenting. Anonymkode: 8b023...b77 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #28 Del Skrevet 19. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Militæret i USA er stort da så det sier ingenting. Anonymkode: 8b023...b77 Var nettopp derfor jeg bare skrev militæret. Vil ikke utlevere alt her. Poenget var at vi er heldig og få dekket det som er vanskelig og dyrt med USA, som da forsikring, sykehusbesøk/legebesøk o.l. ts Anonymkode: cd716...64c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 19. februar 2018 #29 Del Skrevet 19. februar 2018 Min bror gifet seg med en amerikaner. Etter at de ble gift søkte han om green card. De hadde flere vitner som bekreftet at det var ekte kjærlighet og måtte dokumentere at de faktisk var et par, og at det ikke var proformaekteskap. Husker de måtte gjennom et omfattende intervju hvor de bl.a spurte "how many coffee cups do you have in your home?" Noe som var viktig var at så lenge søknaden om green card ble behandlet kunne han ikke forlate USA. Eller han kunne, man da risikerte han å ikke slippe inn igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #30 Del Skrevet 19. februar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Vi er ganske heldig med at han har fått jobb i militæret i USA, så vi slipper unna med alt det på grunn av at de får dekket alt. Forsikring, lege, tannlege, hus o.l. Føler oss ganske trygge økonomisk. Men sitter dog stor pris på advarsel. Du har nok helt rett i at jeg ikke forstår eller vet mye om deres system når det gjelder slike ordninger og hadde det ikke vært for at han er i militæret hadde nok ikke det vært en fordel for oss. Om vi blir i USA for alltid er ikke en selvfølge, vi har snakket om å bo i Norge senere i livet også. ts Anonymkode: cd716...64c Du kan IKKE stole på militæret og dekket betyr garantert IKKE 100%. De tar stor andel lønn og det vil bli kamp og tusenvis av tlf på deg om noe skulle skje. Koner av politimenn er IKKE dekket selv om det kan synes. Man tjener ikke nok i am. Militæret til å leve bra liv. Vet om flere tilfeller der menn har kommet tilbake fra combat abroad, ene sprengt av begge bena! Og am. Militære kjempet imot gjennom år for å ikke dekke proteser. Her jeg er betaler vi ca 36000 nok i mnd for 2 roms leilighet. Et sted "som er av de minst verste "i USA som folk sier. Det vil si ingen arbeidsfolk kan bo her. Jeg kjenner dyp smerte av å se og vite hva alle amerikanere som ikke er millionærer må gå igjennom. Kvaliteten på amerikaneres liv er dårlig. Jeg hadde ALDRI trodd det kunne være slik. USA Er IKKE et demokrati, IKKE sivilisert! Et som sagt bra å være turist i, om man har MASSE penger, men har man et hjerte så mister man tro uansett. Syntes lenge Norge er så kjedelig, men det er paradis! Anonymkode: 81ca7...e6d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #31 Del Skrevet 19. februar 2018 35 minutter siden, The Kitten said: Min bror gifet seg med en amerikaner. Etter at de ble gift søkte han om green card. De hadde flere vitner som bekreftet at det var ekte kjærlighet og måtte dokumentere at de faktisk var et par, og at det ikke var proformaekteskap. Husker de måtte gjennom et omfattende intervju hvor de bl.a spurte "how many coffee cups do you have in your home?" Noe som var viktig var at så lenge søknaden om green card ble behandlet kunne han ikke forlate USA. Eller han kunne, man da risikerte han å ikke slippe inn igjen. Det med intervju varierer veldig , for oss tok det under 10 minutter. Ifølge min advokat er det lite av sånne " hva er fargen på tannbørsten til partneren din". MEN det kan ta tid å få svar i et rotete, somlete byråkrati. MYE mer surr og irrganger enn i Norge. Man kan reise ut av landet i ventetiden OM man har særlige grunner, vise dokumentasjon på høy alder, sykdom hos familie etc i Norge. Alt må man bruke advokat til og vite det koster Anonymkode: 81ca7...e6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #32 Del Skrevet 19. februar 2018 Jeg har selv vært igjennom prosessen. Søkte om K1 (forlovelsesvisum), giftet oss i USA og søkte deretter om Green Card og arbeidstillatelse. Alternativet er å gifte seg først og søke om familiegjenforening (CR1 visum for ektefelle), da får man automatisk Green Card og dermed lov til å jobbe umiddelbart når man ankommer USA. For øyeblikket tar begge visumprosessene ca ett år. Meld deg inn på visajourney.com, der er det mye hjelp å få. Advokat trenger du ikke kaste bort penger på, med mindre dere har spesielt kompliserende forhold (kriminell bakgrunn etc). Siden din kommende mann er i militæret, vil dere sannsynligvis kunne få hjelp av dem også. Det fins noen særregler for familiegjenforening for militært personell. Anonymkode: 81347...c09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #33 Del Skrevet 19. februar 2018 På 17.2.2018 den 20.25, AnonymBruker skrev: Takk, ja det har jeg faktisk ikke tenk på! Så veldig bra at du nevner det, jeg har bare hatt oppholdstillatelse i tankene mine men å kunne få jobbe der er jo ganske så viktig. Dette er vell noe som må søkes om separat? Tusen takk! Flyttet han til Norge når/etter dere giftet dere? Og masse lykke til med å flytte tilbake. Ts Anonymkode: cd716...64c Oi, du er veldig uvitende!! Tror du må sjekke mye først - stikkord utover oppholds- og arbeidstillatelse f eks statsborgerskap, medlemskap i folketrygden, forsikring osv. Anonymkode: 2e313...2b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 19. februar 2018 #34 Del Skrevet 19. februar 2018 Been there done that. Ble skilsmisse her fordi vi utviklet oss i forskjellig retning. Som land hadde jeg det fint. Jobbet som sykepleier og hadde god helseforsikring som betalte ca 500kr for i mnd via jobb. Men hadde kun 3 uker sommerferie. Og skulle ikke ville hatt barn. Ville vært livredd for en Evt skillsmisse og at ikke kunne tatt med barna hjem. En jeg vet om ble skilt og må bo i USA da mannen, naturlig nok, nekter henne å ta med barna til Norge. Savn etter familien ble også etterhvert stort. Jeg ville tenkt meg meget grundig om. Alt er fint og flott i starten USA er fantastisk vakkert og mange flotte folk. Men man bør ha god inntekt for å ha det godt. Gjør litt mer Research iallfall. Jeg var ung og kunne ta meg god tid på å bestemme meg. Bodde der i 4 år før flyttet hjem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #35 Del Skrevet 20. februar 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan IKKE stole på militæret og dekket betyr garantert IKKE 100%. De tar stor andel lønn og det vil bli kamp og tusenvis av tlf på deg om noe skulle skje. Koner av politimenn er IKKE dekket selv om det kan synes. Man tjener ikke nok i am. Militæret til å leve bra liv. Vet om flere tilfeller der menn har kommet tilbake fra combat abroad, ene sprengt av begge bena! Og am. Militære kjempet imot gjennom år for å ikke dekke proteser. Her jeg er betaler vi ca 36000 nok i mnd for 2 roms leilighet. Et sted "som er av de minst verste "i USA som folk sier. Det vil si ingen arbeidsfolk kan bo her. Jeg kjenner dyp smerte av å se og vite hva alle amerikanere som ikke er millionærer må gå igjennom. Kvaliteten på amerikaneres liv er dårlig. Jeg hadde ALDRI trodd det kunne være slik. USA Er IKKE et demokrati, IKKE sivilisert! Et som sagt bra å være turist i, om man har MASSE penger, men har man et hjerte så mister man tro uansett. Syntes lenge Norge er så kjedelig, men det er paradis! Anonymkode: 81ca7...e6d Håper da inderlig at ingenting skjer med han, men det kan jo selvfølgelig skje. Militæret er ganske skummelt! Nå for tiden er han heldigvis trygg på en base i USA, og jeg krysser fingrene for at han ikke må utenlands før veldig veldig lenge. 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi, du er veldig uvitende!! Tror du må sjekke mye først - stikkord utover oppholds- og arbeidstillatelse f eks statsborgerskap, medlemskap i folketrygden, forsikring osv. Anonymkode: 2e313...2b4 Jeg har aldri hatt behov får utdype meg i de områdene da min arbeidstaker alltid har tatt seg av slike ting da jeg jobbet i utlandet. Alt gikk automatisk, men ja jeg burde lese meg opp litt på disse tingene før vi sitter i gang med prosessen. Jeg er 100% sikker på at jeg ikke skal gi opp mitt norske statsborgerskap, det er gull verdt og siden planen er å bo i Norge og etter noen år er det bare tull å gi det opp. I forhold til folketrygden så vet jeg at man kan betale inn et beløp i året for å fortsette å være medlem der, men jeg er usikker på hvor mye det er. Forsikring får jeg gjennom militæret hvis vi er gift så det er ikke noe jeg trenger å bekymre meg for. 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv vært igjennom prosessen. Søkte om K1 (forlovelsesvisum), giftet oss i USA og søkte deretter om Green Card og arbeidstillatelse. Alternativet er å gifte seg først og søke om familiegjenforening (CR1 visum for ektefelle), da får man automatisk Green Card og dermed lov til å jobbe umiddelbart når man ankommer USA. For øyeblikket tar begge visumprosessene ca ett år. Meld deg inn på visajourney.com, der er det mye hjelp å få. Advokat trenger du ikke kaste bort penger på, med mindre dere har spesielt kompliserende forhold (kriminell bakgrunn etc). Siden din kommende mann er i militæret, vil dere sannsynligvis kunne få hjelp av dem også. Det fins noen særregler for familiegjenforening for militært personell. Anonymkode: 81347...c09 Takk! Så det er snakk om 1 år altså? Jeg har lest mye forskjellig, alt fra 3 måneder til 8 måneder men da har jeg endelig et ganske klart svar. Vi burde med andre ord gjøre alvor i planene våre snart. Her har ingen av oss kriminelle bakgrunner, så da tror jeg neppe advokat blir nødvendig. Jeg vet og at vi kan få hjelp av militæret men det har dessverre ikke noe spesielle ordninger med mindre han er stasjonert utenfor USA. Jeg hadde egentlig krysset fingrene for at ting skulle være enklere når man var i militæret men dessverre ikke. Takk for tips om siden, den skal jeg absolutt sjekke ut! 17 timer siden, Sensi skrev: Been there done that. Ble skilsmisse her fordi vi utviklet oss i forskjellig retning. Som land hadde jeg det fint. Jobbet som sykepleier og hadde god helseforsikring som betalte ca 500kr for i mnd via jobb. Men hadde kun 3 uker sommerferie. Og skulle ikke ville hatt barn. Ville vært livredd for en Evt skillsmisse og at ikke kunne tatt med barna hjem. En jeg vet om ble skilt og må bo i USA da mannen, naturlig nok, nekter henne å ta med barna til Norge. Savn etter familien ble også etterhvert stort. Jeg ville tenkt meg meget grundig om. Alt er fint og flott i starten USA er fantastisk vakkert og mange flotte folk. Men man bør ha god inntekt for å ha det godt. Gjør litt mer Research iallfall. Jeg var ung og kunne ta meg god tid på å bestemme meg. Bodde der i 4 år før flyttet hjem. Takk for svar. Ja det er jo en faktor som er veldig skummelt, skillsmisse med barn i bilde er neppe pent men vet ikke hvordan det blir når en av partene tilhører militæret. Han kunne jo heller ikke bare tatt med seg et barn til en base i for eksempel Asia fordi han blir plassert der. Helt ærlig så kan jeg ikke som mye om militæret i USA, så det er sikkert noe jeg må lese meg opp på. I forhold til jobb så vet jeg at det er veldig vanskelig for militær koner å skaffe seg jobb da man som oftes må flytte hver andre eller fjerde år til en ny base et eller annet sted i verden. Mange er derfor "stay at home wifes/moms" eller har en deltidsjobb de har fått på basen de bor på. For så vidt greit for meg, fordi jeg har allerede hatt en lang karriere og jobbet en del år i utlandet allerede for å følge drømmen. Jeg er klar for et A4 liv, eller så A4 som du kan få det sammen med han. TS Anonymkode: cd716...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 20. februar 2018 #36 Del Skrevet 20. februar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper da inderlig at ingenting skjer med han, men det kan jo selvfølgelig skje. Militæret er ganske skummelt! Nå for tiden er han heldigvis trygg på en base i USA, og jeg krysser fingrene for at han ikke må utenlands før veldig veldig lenge. Jeg har aldri hatt behov får utdype meg i de områdene da min arbeidstaker alltid har tatt seg av slike ting da jeg jobbet i utlandet. Alt gikk automatisk, men ja jeg burde lese meg opp litt på disse tingene før vi sitter i gang med prosessen. Jeg er 100% sikker på at jeg ikke skal gi opp mitt norske statsborgerskap, det er gull verdt og siden planen er å bo i Norge og etter noen år er det bare tull å gi det opp. I forhold til folketrygden så vet jeg at man kan betale inn et beløp i året for å fortsette å være medlem der, men jeg er usikker på hvor mye det er. Forsikring får jeg gjennom militæret hvis vi er gift så det er ikke noe jeg trenger å bekymre meg for. Takk! Så det er snakk om 1 år altså? Jeg har lest mye forskjellig, alt fra 3 måneder til 8 måneder men da har jeg endelig et ganske klart svar. Vi burde med andre ord gjøre alvor i planene våre snart. Her har ingen av oss kriminelle bakgrunner, så da tror jeg neppe advokat blir nødvendig. Jeg vet og at vi kan få hjelp av militæret men det har dessverre ikke noe spesielle ordninger med mindre han er stasjonert utenfor USA. Jeg hadde egentlig krysset fingrene for at ting skulle være enklere når man var i militæret men dessverre ikke. Takk for tips om siden, den skal jeg absolutt sjekke ut! Takk for svar. Ja det er jo en faktor som er veldig skummelt, skillsmisse med barn i bilde er neppe pent men vet ikke hvordan det blir når en av partene tilhører militæret. Han kunne jo heller ikke bare tatt med seg et barn til en base i for eksempel Asia fordi han blir plassert der. Helt ærlig så kan jeg ikke som mye om militæret i USA, så det er sikkert noe jeg må lese meg opp på. I forhold til jobb så vet jeg at det er veldig vanskelig for militær koner å skaffe seg jobb da man som oftes må flytte hver andre eller fjerde år til en ny base et eller annet sted i verden. Mange er derfor "stay at home wifes/moms" eller har en deltidsjobb de har fått på basen de bor på. For så vidt greit for meg, fordi jeg har allerede hatt en lang karriere og jobbet en del år i utlandet allerede for å følge drømmen. Jeg er klar for et A4 liv, eller så A4 som du kan få det sammen med han. TS Anonymkode: cd716...64c Hvis du ikke vil ha barn og vil prøve så hvorfor ikke. Pass på dette med forsikringer og pensjon. Gjør et valg basert på både fornuft og følelser. Men et par år for å prøve...hvorfor ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #37 Del Skrevet 20. februar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 100% sikker på at jeg ikke skal gi opp mitt norske statsborgerskap, det er gull verdt og siden planen er å bo i Norge og etter noen år er det bare tull å gi det opp. Anonymkode: cd716...64c Da trenger du ikke søke om å få amerikansk statsborgerskap heller, for da mister du det norske. Får du barn, kan de få dobbelt statsborgerskap - amerikansk og norsk. Hvis de bor i Norge og må ha militærtjeneste ved 18-års alder må de velge statsborgerskap. Anonymkode: 7e14f...61b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teethgrinding Skrevet 20. februar 2018 #38 Del Skrevet 20. februar 2018 Ikke flytt til USA hvis du går rundt og sier "reachers" når du mener research iallefall. USA er et fint land. Masse flotte mennesker. Men, det er også gjennomkorrupt, blottet for grunnleggende menneskerettigheter, fylt opp til randen av religiøse gærninger i eininga, maktkåte tullinger (og da mener jeg idioter i ordets rette forstand), enorm fattigdom og kriminalitet, vanvittige priser på ting som fly, skole og helsetjenester, osv. USA er fint helt til du trenger noe av USA. Da er det ikke så fint lengre. Da er det hele a serious pain in the butt, som de kanskje ville sagt selv. Jeg har hatt gleden av å bo i USA og det mest beskrivende ordet jeg kan si er vanskelig. Alt er litt mer vrient enn hjemme. Ting tar tid i byråkratiet, det er en papirmølle blottet for enhver rasjonalitet. Utdanning er både nådeløst kompleks og brutal, samt banalt dårlig til tider. Det finnes ingen second chances. Ryker du ut ryker du ut for godt. Jobbmarkedet er et hælvete. Folk jobber fra 6 om morgenen til 9 om kvelden. De tre ukene du har til ferie må du bruke på å ordne en eller annen papirmølle du ellers aldri har tid til. Det er først når man bor i Norge at man forstår hvor godt det er hjemme hos oss. Vi har hus som ikke lekker. Vi har veier som fungerer. Vi kan ta toget til flyplassen. Internett, strøm og oppvarming er rimelig og tilgjengelig. Blir du syk får du sykemelding eller hjemmekontor. Faller du om med et illebefinnende kommer det noen og henter deg til sykehuset, no questions asked. I USA er disse tingene faktisk ikke gitt. USA er landet for de rikeste av de rike, ikke for den vanlige mann i gata. Spør du meg personlig ville jeg jobbet hardere for å få mannen hjem til Norge. Hell, ta inneklemte dager, snakk med sjefen om permisjon eller arbeidende reiser, og ta heller lange turer til USA som turist. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #39 Del Skrevet 21. februar 2018 Jeg glemmer aldri da jeg skulle overføre penger fra USA til min norske konto....måtte møte opp i banken og fylle ut masse skjema. De trodde meg ikke når jeg sa jeg kunne gjøre det hjemmefra på en PC om det var motsatt vei... 😆😜 Anonymkode: 60eb6...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå