AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #1 Skrevet 17. februar 2018 Jeg studerer juss og har alltid sett på meg selv som en ganske så teoretisk person. Det gjør jeg vel fortsatt og jeg trives veldig med studiet. Likevel tar jeg meg selv i å lure på om jeg har valgt rett, for vil jeg trives i et såpass teoretisk yrke resten av livet? Noen ganger lurer jeg nemlig på om jeg heller burde valgt noe mer praktisk, men samtidig så vet jeg at jeg ikke hadde trivdes i et yrke hvor jeg ikke fikk utfordre meg selv faglig og mentalt heller. Jeg vet det er helt normalt å være usikker og å tenke slik innimellom, så er det noen som har følt det slik tidvis under studiet, men likevel endt opp med å trives godt i en jobb relatert til et teoretisk studie? Jeg snakker da her om praktisk i at man bruker kroppen og fysisk gjør ting. Juss er selvsagt også praktisk i den form av at den anvendes på virkeligheten, men her er det ikke det jeg mener. Anonymkode: 210d0...67c
Nuttery Skrevet 17. februar 2018 #2 Skrevet 17. februar 2018 Man blir utfordret praktisk og mentalt i praktiske yrker også. Det er ikke slik at man bare går som en zombie og gjør kroppsarbeid. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #3 Skrevet 17. februar 2018 Akkurat nå, Nuttery skrev: Man blir utfordret praktisk og mentalt i praktiske yrker også. Det er ikke slik at man bare går som en zombie og gjør kroppsarbeid. Det er jeg klar over, og det var heller ikke det jeg mente. Men det er heller ikke uten grunn at akademiske yrker gjerne har betegnelsen teoretiske, og mer "yrkesfaglige" har betegnelsen praktiske. Man fordyper seg som oftest i faget på ulike måter. Anonymkode: 210d0...67c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #4 Skrevet 17. februar 2018 Litt usikker på hva du lurer på? Jeg er jurist og noen ganger ser jeg folk på sånne motoriserte plenklippere humpe rundt i finværet mens jeg skal inn på kontoret. Da tenker jeg at det hadde vært veldig fint med en sånn jobb man bare kan legge fra seg når man går hjem. Men så vet jeg jo at det ikke alltid er like idyllisk og at det er mye mentalt stress i fysiske yrker også. Jeg har hatt flere av dem og vet at jeg er avhengig av de faglige utfordringene for å trives i lengden. Og som du sier - jus kan brukes til så mye! Anonymkode: 90924...392
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #5 Skrevet 17. februar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt usikker på hva du lurer på? Jeg er jurist og noen ganger ser jeg folk på sånne motoriserte plenklippere humpe rundt i finværet mens jeg skal inn på kontoret. Da tenker jeg at det hadde vært veldig fint med en sånn jobb man bare kan legge fra seg når man går hjem. Men så vet jeg jo at det ikke alltid er like idyllisk og at det er mye mentalt stress i fysiske yrker også. Jeg har hatt flere av dem og vet at jeg er avhengig av de faglige utfordringene for å trives i lengden. Og som du sier - jus kan brukes til så mye! Anonymkode: 90924...392 Det lurer jeg vel egentlig litt på selv også. Jeg var et år i militæret og trivdes veldig godt med å bare gjøre ting fysisk der og å være ute og bruke kroppen. Jeg har derfor begynt å lure på om jeg valgte rett når jeg valgte jus fremfor feks å søke befalsskole. Samtidig vet jeg at jeg aldri kunne blitt fornøyd med bare det, men ville hatt noe mer teoretisk også. Samtidig elsker jeg jussen og det er et utrolig spennende og interessant fagfelt. Jeg liker å bruke og jobbe med jussen. Jeg tror nok at det jeg er litt bekymret for er om jeg vil bli rastløs etter noen år i jobb, og begynne å angre på at jeg ikke valgte en mer fysisk jobb. Anonymkode: 210d0...67c
Gjest Mass Skrevet 17. februar 2018 #6 Skrevet 17. februar 2018 Det høres ut som at det kan bli for ensformig. Det er kjedelig med lang utdanning og yrker for man "forplikter" seg slik til noe ensformig når man kunne trengt mer variasjon, synes jeg da. Varierte utfordringer for alle evnene og interessene man har.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #7 Skrevet 17. februar 2018 5 minutter siden, Mass skrev: Det høres ut som at det kan bli for ensformig. Det er kjedelig med lang utdanning og yrker for man "forplikter" seg slik til noe ensformig når man kunne trengt mer variasjon, synes jeg da. Varierte utfordringer for alle evnene og interessene man har. Problemet er jo å finne en utdanning som fører til begge deler. Føler ikke jeg har funnet noe som kan føre til begge deler, og da velger jeg nok helst den teoretiske, siden det er der jeg er flinkest. Anonymkode: 210d0...67c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #8 Skrevet 17. februar 2018 Jeg studerer også jus, og lurer på det samme. Men, man kan jo være så aktiv man vil etter jobb, så det bekymrer meg ikke så veldig. Anonymkode: 5835e...710
Gjest Mass Skrevet 17. februar 2018 #9 Skrevet 17. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er jo å finne en utdanning som fører til begge deler. Føler ikke jeg har funnet noe som kan føre til begge deler, og da velger jeg nok helst den teoretiske, siden det er der jeg er flinkest. Anonymkode: 210d0...67c Nei, det har ikke jeg heller funnet i min søken etter slike variasjoner. Juss og teori hadde nok blitt for tungt for mitt hode, så all respekt til dere som har hode for slikt.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #10 Skrevet 17. februar 2018 Jeg har mastergrad i juss, og jobber nå fulltid. Det finnes mange jussjobber hvor man kan legge fra seg jobben når man går hjem. Vi ender ikke alle opp som advokater som nærmest ikke har noe liv utenom jobben og ikke akkurat har tid til å hente unger i barnehagen. Jobben min er jo teoretisk og ikke fysisk tung, men den er ikke så ensformig som mange gjerne tror. Det blir jo en blanding mellom å lese seg opp på områder, gå på møter, gå på kurs og og å sitte foran dataen for å skrive. Jeg føler i alle fall ikke selv at den er for ensformig. Og etter jobb kan man tross alt ta seg en løpetur eller løfte litt vekter. Å ha en fysisk jobb er gjerne ikke noe problem når man er ung, men det blir vanskelig for mange når man blir eldre. Min mor har en slik mer "fysisk" jobb, og det er ikke noe gøy når man er 55+. I min jobb kan man jo også få visse slitasjeskader / nakkeskader, men sjansen for at det går galt der er langt lavere enn innenfor mer fysiske yrker. Anonymkode: 68686...2fb
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #11 Skrevet 17. februar 2018 Akkurat dette er jeg litt redd for og. Har ennå ikke begynt å studere, står mellom juss og bioingeniør for meg (hadde nylig en tråd om det). Føler at bioingeniør er en god kombinasjon mellom praktisk og teoretisk, men med fare for å bli litt for rutinepreget. Har hørt at mange jobber innen klinisk biokjemi, der er man på lab, men også rundt og tar blodprøver, så litt bevegelse i hverdagen og. Men jussstudiets oppbygging appellerer absolutt mer til meg.. Kanskje det likevel er en god pekepinn på hvordan jeg egentlig ønsker hverdagen? For hvis jeg ikke vil ha det «rigid» nå, hvorfor skulle jeg ville det senere? Ikke meningen å spore av Ts, jeg bare tenker litt høyt.🙂 Anonymkode: 84386...f15
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #12 Skrevet 17. februar 2018 Du kan jobbe som jurist i forsvaret: https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/annet/vab-jurist Anonymkode: 90924...392
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #13 Skrevet 18. februar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg klar over, og det var heller ikke det jeg mente. Men det er heller ikke uten grunn at akademiske yrker gjerne har betegnelsen teoretiske, og mer "yrkesfaglige" har betegnelsen praktiske. Man fordyper seg som oftest i faget på ulike måter. Anonymkode: 210d0...67c Siden du er litt i tvil om du vil trives i et teoretisk yrke, betyr det vel at du nok ikke er en typisk akademiker. Da kanskje du burde endre valget ditt. Anonymkode: b08e4...be2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #14 Skrevet 18. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Siden du er litt i tvil om du vil trives i et teoretisk yrke, betyr det vel at du nok ikke er en typisk akademiker. Da kanskje du burde endre valget ditt. Anonymkode: b08e4...be2 Men jeg har ingen alternativer. Da er det vanskelig å endre det. 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan jobbe som jurist i forsvaret: https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/annet/vab-jurist Anonymkode: 90924...392 Det der er bare førstegangstjeneste, men joda, Forsvaret også har ansatte som er jurister. Anonymkode: 210d0...67c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #15 Skrevet 18. februar 2018 Våre jurister (selskapet jeg jobber i) har i alle fall ikke en kjedelig og teoretisk hverdag. De får selvfølgelig sin tid til bøkene sine, og rapportskriving. Men i løpet av en dag er det gjerne 2-3 kundebesøk, flere møter i retten fra tid til annen, det er internasjonalt samarbeid og utveksling, og vi jobber mye på tverrfaglige oppgaver, der de må samarbeide med andre yrkesgrupper. Poenget mitt er vel at en utdannelse, kan føre til 1000 ulike jobber. Har selv en utdannelse jeg tvilte på underveis, da den er faglig tung og teoretisk. Men bruker nå mesteparten av arbeidsdagen på å reise rundt og prate med mennesker, og hjelpe dem med tunge problemstillinger. Anonymkode: 75946...793 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #16 Skrevet 18. februar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men jeg har ingen alternativer. Da er det vanskelig å endre det. Det der er bare førstegangstjeneste, men joda, Forsvaret også har ansatte som er jurister. Anonymkode: 210d0...67c Du snakket om befalsskole. Dette gir opplæring og mulighet for å søke seg videre. Anonymkode: 90924...392
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #17 Skrevet 18. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du snakket om befalsskole. Dette gir opplæring og mulighet for å søke seg videre. Anonymkode: 90924...392 Jeg har allerede førstegangstjeneste, og kan derfor ikke søke det som du linket til. Befalsskole kan jeg selvsagt søke. Anonymkode: 210d0...67c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå