AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #1 Skrevet 17. februar 2018 A eier egen leilighet i dag, men ønsker og flytte sammen med B og vedkommendes tre barn. B har ingen egenkapital og leier i dag boligen hxn og bara bor i. A og B ønsker å flytte sammen, men boligen A eier blir for liten for alle fire. Forslaget er å leie ut boligen A eier for å leie større bolig sammen. Hva er lurest å gjøre i praksis? Jeg tenker man bør vurdere dette med å leie ut egen bolig grundig da dette kan gi skattesmell dersom A senere vil selge leiligheten og da ikke har bodd der et av de siste to årene. Mener dette krever 24% skatt av verdistigningen/fortjeneste på leiligheten). Tar jeg feil? Er det evt andre ting som er mer eller mindre lurt å gjøre i deres situasjon? Anonymkode: fe5be...e5e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #2 Skrevet 17. februar 2018 Da får den andre parten spare til de kan kjøpe noe sammen. A er økonomisk dum om han/hun leier ut sin egen for så å leie noe dyrere. Anonymkode: 8f5e5...966 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #3 Skrevet 17. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får den andre parten spare til de kan kjøpe noe sammen. A er økonomisk dum om han/hun leier ut sin egen for så å leie noe dyrere. Anonymkode: 8f5e5...966 Hvorfor mener du dette er økonomisk dumt? Tanken er vel at de leier noe dyrere sammen og A vil jo få leieinntekter på egen bolig som leies ut. Jeg tenker at A må skatte på leieinntekter av boligen sin, i tillegg til at hxn får skikkelig skattesmell dersom boligen senere selges uten at hxn har bodd der i et av siste to år. Men jeg vet ikke om det jeg tenker stemmer. Jeg vet heller ikke om det er andrefaktorer som gjør det dumt å gjøre ting på denne måten. Tenker bare det er lurt å sjekke ut med andre som eventuelt kan noe om dette. Anonymkode: fe5be...e5e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #4 Skrevet 17. februar 2018 Helt greit så lenge det er en midlertidig løsning. Hvis B kan spare til ek imens de leier. Hvis ikke er det jo ganske dødfødt. Anonymkode: d0647...560
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #5 Skrevet 17. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: A eier egen leilighet i dag, men ønsker og flytte sammen med B og vedkommendes tre barn. B har ingen egenkapital og leier i dag boligen hxn og bara bor i. A og B ønsker å flytte sammen, men boligen A eier blir for liten for alle fire. Forslaget er å leie ut boligen A eier for å leie større bolig sammen. Hva er lurest å gjøre i praksis? Jeg tenker man bør vurdere dette med å leie ut egen bolig grundig da dette kan gi skattesmell dersom A senere vil selge leiligheten og da ikke har bodd der et av de siste to årene. Mener dette krever 24% skatt av verdistigningen/fortjeneste på leiligheten). Tar jeg feil? Er det evt andre ting som er mer eller mindre lurt å gjøre i deres situasjon? Anonymkode: fe5be...e5e A selger boligen og kjøper enten alene eller sammen med B. Å leie år man eier er galskap. Anonymkode: a64ea...acf
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #6 Skrevet 17. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt greit så lenge det er en midlertidig løsning. Hvis B kan spare til ek imens de leier. Hvis ikke er det jo ganske dødfødt. Anonymkode: d0647...560 La oss si at A i dag har ca 1,8 mill i egenkapital mens B har null egenkapital og lav inntekt. Man må jo spare ganske lenge dersom det skal bli noe særlig egenkapital ut av det for B sin del. Si at B kan spare opp 1-2000 per måned gjennom denne løsningen. A må da tape minst det samme beløpet? Jeg lurer bare fordi jeg er vitne til at en god venn er i ferd med å gå inn i denne ordningen og jeg er så skeptisk, men vet ikke helt hva jeg skal si. Tenker vel det beste er avvente hele samboerskapet og la B leie alene og ta ansvar for seg og sine barn så slipper ihvertfall A å tape penger på dette. Anonymkode: fe5be...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #7 Skrevet 17. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: La oss si at A i dag har ca 1,8 mill i egenkapital mens B har null egenkapital og lav inntekt. Man må jo spare ganske lenge dersom det skal bli noe særlig egenkapital ut av det for B sin del. Si at B kan spare opp 1-2000 per måned gjennom denne løsningen. A må da tape minst det samme beløpet? Jeg lurer bare fordi jeg er vitne til at en god venn er i ferd med å gå inn i denne ordningen og jeg er så skeptisk, men vet ikke helt hva jeg skal si. Tenker vel det beste er avvente hele samboerskapet og la B leie alene og ta ansvar for seg og sine barn så slipper ihvertfall A å tape penger på dette. Anonymkode: fe5be...e5e Spørs litt om den leiligheten venninnen din har er en keilighet hun tenker å bo i livet ut, eller om dette var tenkt dom et mellomsteg. Hvis hun uansett ikke skal kjøpe seg oppover er det jo greit, hvis de slår opp. Anonymkode: d0647...560
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #8 Skrevet 17. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørs litt om den leiligheten venninnen din har er en keilighet hun tenker å bo i livet ut, eller om dette var tenkt dom et mellomsteg. Hvis hun uansett ikke skal kjøpe seg oppover er det jo greit, hvis de slår opp. Anonymkode: d0647...560 Før hxn fikk seg kjæreste tenkte vennen min å kjøpe større bolig selv. Med andre ord er ikke leiligheten som A eier noe hxn har tenkt å bo i livet ut. Men å selge leiligheten uten å investere pengene i noe nytt blir ikke gjort. Det går heller ikke å kjøpe noe felles da B ikke har egenkapital og heller ikke får lån. Siden B har tre barn må de ha større leilighet for å romme alle. Synd om A gjør noe dumt og taper mye økonomisk på dette. Anonymkode: fe5be...e5e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #9 Skrevet 18. februar 2018 Jeg ville mye heller bodd sammen med kjæresten min, enn å bekymret meg for om jeg «tapte» en tusenlapp eller to i måneden. Høres ut som den mest praktiske løsningen for at de skal få det til. Anonymkode: 84912...5f8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #10 Skrevet 18. februar 2018 Tror jeg hadde valgt særbo når det er så stor ulikhet i økonomien og barn er involvert. Barn er pengesluk og når B står uten egenkapital og med lav inntekt kommer A til å subsidiere Bs liv på en måte A ikke får igjen for. Anonymkode: 6f8b3...83f 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #11 Skrevet 18. februar 2018 Hvis A har mulighet, så kunne det vært en løsning at A selger leiligheten og kjøper seg en ny større leilighet. B kan jo da betale leie til A. Evt er også at de kjøper sammen, men da at de skriver en kontrakt at det er A som betalte EK og at ved et evt samlivsbrudd i framtid så tas dette med i beregning ved oppgjør mellom dem. I tiden de bor sammen så kan B spare opp penger som kan brukes til å betale sin del av EK tilbake til A slik at de kan slette kontrakten mellom seg. Leie ut nåværende leilighet for en periode tror jeg er dumt da du må skatte av gevinst ved salg hvis en ikke har bodd der selv siste 12 mnd. Anonymkode: dade3...317 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #12 Skrevet 18. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis A har mulighet, så kunne det vært en løsning at A selger leiligheten og kjøper seg en ny større leilighet. B kan jo da betale leie til A. Evt er også at de kjøper sammen, men da at de skriver en kontrakt at det er A som betalte EK og at ved et evt samlivsbrudd i framtid så tas dette med i beregning ved oppgjør mellom dem. I tiden de bor sammen så kan B spare opp penger som kan brukes til å betale sin del av EK tilbake til A slik at de kan slette kontrakten mellom seg. Leie ut nåværende leilighet for en periode tror jeg er dumt da du må skatte av gevinst ved salg hvis en ikke har bodd der selv siste 12 mnd. Anonymkode: dade3...317 Gode råd du gir. Lurer på om det er slik at man må skatte av gevinst ved salg hvis man ikke har bodd der siste 12 mnd eller holder det at man har bodd der i tolv måneder sammenhengende i.l.a. siste to år? Hvis det siste stemmer kan de jo leie nytt og større sammen så lenge A selger leiligheten innen det har gått et år. Anonymkode: fe5be...e5e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #13 Skrevet 18. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gode råd du gir. Lurer på om det er slik at man må skatte av gevinst ved salg hvis man ikke har bodd der siste 12 mnd eller holder det at man har bodd der i tolv måneder sammenhengende i.l.a. siste to år? Hvis det siste stemmer kan de jo leie nytt og større sammen så lenge A selger leiligheten innen det har gått et år. Anonymkode: fe5be...e5e Mener ganske sikkert at det er slik at du må skatte av gevinst hvis du ikke har bodd i bolig de siste 12 mnd. Anonymkode: dade3...317
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #14 Skrevet 18. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener ganske sikkert at det er slik at du må skatte av gevinst hvis du ikke har bodd i bolig de siste 12 mnd. Anonymkode: dade3...317 Takk for svar og gode råd. Skal forsøke å snakke med A igjen. I mine øyne er dette økonomisk idioti for A, men selvsagt gunstig for B. Synd A ikke ser dette selv. Anonymkode: fe5be...e5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå