AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #81 Skrevet 18. februar 2018 På 17.2.2018 den 18.22, Rainbowdash skrev: Vi er en barnefamilie med for høy husleie (Oslo..) for mange regninger og jeg er i barselpermisjon. Vi må neglisjere noen av regningene hver måned og av like vel har vi ikke nok. ALT vokser over hodet på oss. Inn: 30 000. Ut: Husleie 13 000. Forsikring: ca 500. Telefon×2: 600. Lån×2: 2000, Skattesmellavtale: 2000. Privat skoleavgift: 1000. Barnehage: 1800. Mndskort for han som jobber: 790. Reisepenger til meg: 300. Strøm: ca 1000, gass til komfyren: 500, Internett: 350. Medisiner og lege: ca 500. Det er bare det jeg kommer på i farta. Vi ligger bak med flere regninger som legeregninger og telefonregninger. Har skoleleie av skoleutstyr jeg betaler hvert semester som de purrer på (1200). Så hver mnd er ett slit. Nå må jeg nok levere tilbake skoleutstyret men er redd jeg mister studieplassen min da. Jeg er i permisjon med en baby. Vil gjerne jobbe som dagmamma eller hundepasser for det er jo mulig med en baby på slep. Eller hva som helst annet som kan bidra med noen 1000lapper ekstra i matpenger. Jeg har ikke fått napp som dagmamma og heller ikke hundepasser... Noen som har tips til en fortvilet mamma? Dere burde virkelig ha ventet med barn til du var ferdig med å studere, men nå er det som det er. Da nytter det ikke å synes det er ille å jobbe vakter på sykehjem osv. Da må man faktisk gjøre det man kan for å redde situasjonen. Enten må inntekten opp, eller utgiftene ned. Flytte er ikke et alternativ virker det til, og er vel det eneste dere har mulighet til å få ned utgiftene på som monner. Hvis dere ikke flytter må du ut i jobb, du kan ikke studere til dere ikke har mat på bordet, utgiftene klarer dere ikke å betale. Og mene som noen sa her at mannen burde få seg en ekstrajobb synes jeg er helt utrolig, han jobber ræva av seg og er den eneste som bidrar og det er hans barn også. Han burde få mer tid med barna ikke mindre. Her må ts trå til det hun kan. Det jeg ofte ser i lignende tilfeller er en stor motvilje til forandring, noe som er helt nødvendig for å redde situasjonen, Det må være bedre å flytte nå enn å bli kastet ut senere, det må være bedre å forsøke å jobbe litt nå, enn å bli sittende med anmerkninger og tvangsinndragelse senere. Det virker ikke som folk forstår hva konsekvensene til all motviljen de har til å gjøre det det de må for å redde seg selv er. De fortsetter i samme spor til de blir tvunget til å gjøre noe, og da blir konsekvensene så mye verre. Sykehjemsvakter er faktisk et veldig bra alternativt, og et 4 mnd gammelt barn har det like bra sammen med far og vil ikke savne mor. Det er ikke slemt, det er snilt fordi det gir barnet tryggere rammer. I en så presset situasjon har man ikke råd til å studere, det får vente, man har ikke råd til noe annet enn å få økonomien på plass igjen, koste hva det koste vil. Anonymkode: 3e57e...b77 9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #82 Skrevet 18. februar 2018 Jeg lurer veldig på hva slags erfaring en del av dere som svarer her har med barn. Barn skal fullammes frem til 4 måneder, og de kan gjerne fullammes til 6 måneder dersom mor og barn ønsker det. At far jobber noe ekstra i 2-3 måneder er en bedre løsning enn å ikke kunne betale regninger. Anonymkode: 71b43...e30 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #83 Skrevet 19. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer veldig på hva slags erfaring en del av dere som svarer her har med barn. Barn skal fullammes frem til 4 måneder, og de kan gjerne fullammes til 6 måneder dersom mor og barn ønsker det. At far jobber noe ekstra i 2-3 måneder er en bedre løsning enn å ikke kunne betale regninger. Anonymkode: 71b43...e30 Det går an å pumpe seg så far kan gi på flaske, slett ikke alle barn ammes av mor, og det blir folk av dem og. Jeg har en kollega som etter eget ønske var tilbake på jobb da barnet var 3 mnd, far var hjemme og det gikk helt fint. Når ts og mannen har satt seg i denne situasjonen så må de løse den også. Å skaffe seg tredje hver helg stilling om sykepleiestudent burde være greit, da varer vaktene 7-8 timer + reise, så kan far ta ansvar for babyen i disse timene, uten at babyen lider av den grunn. Da kan ts også jobbe ekstra etterhvert, og får tjent inn både til daglig husholdning og nedbetaling av gjeld. Anonymkode: 801d7...a4e 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #84 Skrevet 19. februar 2018 På 17.02.2018 den 18.22, Rainbowdash skrev: Vi er en barnefamilie med for høy husleie (Oslo..) for mange regninger og jeg er i barselpermisjon. Vi må neglisjere noen av regningene hver måned og av like vel har vi ikke nok. ALT vokser over hodet på oss. Inn: 30 000. Ut: Husleie 13 000. Forsikring: ca 500. Telefon×2: 600. Lån×2: 2000, Skattesmellavtale: 2000. Privat skoleavgift: 1000. Barnehage: 1800. Mndskort for han som jobber: 790. Reisepenger til meg: 300. Strøm: ca 1000, gass til komfyren: 500, Internett: 350. Medisiner og lege: ca 500. Det er bare det jeg kommer på i farta. Vi ligger bak med flere regninger som legeregninger og telefonregninger. Har skoleleie av skoleutstyr jeg betaler hvert semester som de purrer på (1200). Så hver mnd er ett slit. Nå må jeg nok levere tilbake skoleutstyret men er redd jeg mister studieplassen min da. Jeg er i permisjon med en baby. Vil gjerne jobbe som dagmamma eller hundepasser for det er jo mulig med en baby på slep. Eller hva som helst annet som kan bidra med noen 1000lapper ekstra i matpenger. Jeg har ikke fått napp som dagmamma og heller ikke hundepasser... Noen som har tips til en fortvilet mamma? Den største utgiftsposten er husleia, og den må ned. Ellers må dere bare handle billig, leve billig, hvis det er mulig å sykle fremfor månedskort, mulig å spare inn litt på strømmen, handle first price, bytte til statlig skole, få utsettelse på skattesmellen og eventuelt droppe forsikring. Velkommen i klubben! Anonymkode: f05a8...0f6 3
skruf Skrevet 19. februar 2018 #85 Skrevet 19. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det går an å pumpe seg så far kan gi på flaske, slett ikke alle barn ammes av mor, og det blir folk av dem og. Jeg har en kollega som etter eget ønske var tilbake på jobb da barnet var 3 mnd, far var hjemme og det gikk helt fint. Når ts og mannen har satt seg i denne situasjonen så må de løse den også. Å skaffe seg tredje hver helg stilling om sykepleiestudent burde være greit, da varer vaktene 7-8 timer + reise, så kan far ta ansvar for babyen i disse timene, uten at babyen lider av den grunn. Da kan ts også jobbe ekstra etterhvert, og får tjent inn både til daglig husholdning og nedbetaling av gjeld. Anonymkode: 801d7...a4e En løsning kan også være at Ts prøver å finne jobb i nærheten av hjemmet sånn at far kan komme innom med babyen så hun får ammet (alle som har barn på under 1 år har rett på en time betalt ammefri). Vi gjorde det sånn da jeg begynte å jobbe litt på helg mens jeg fortsatt ammet endel. Tok i hovedsak kveldsvakter, far stelte babyen til natta, kom innom meg på jobb sånn at jeg fikk ammet, også dro han hjem for å legge babyen. Da babyen våknet for neste måltid var jeg kommet hjem. Det skal ikke så mange vakter til for å dra opp inntekten med noen tusen ekstra i måneden. Babyen er 4mnd nå, fullamming er fortsatt anbefalt, men det er ikke lenge til den skal begynne med fast føde. Og når mat blir innført så vil ammeintervallene gå ned. Så sant faren til barnet er en oppegående mann så vil ikke babyen lide noen nød av å være hos faren sin mens moren jobber. Det er jo ikke som om moren skal jobbe fulltid nå når den er så liten. 5
hotellpute09 Skrevet 19. februar 2018 #86 Skrevet 19. februar 2018 Kjøp en billig kokeplate/komfyr. Bruk ikke 500 på gass hver måned! Komplettmobil har abonnement til 125 pr. måned. Skru av data når den er brukt opp og bruk Internett hjemme eller på bibliotek. Handle mat på 50% og legg i fryseren.
Belima Skrevet 19. februar 2018 #87 Skrevet 19. februar 2018 9 minutter siden, hotellpute09 skrev: Kjøp en billig kokeplate/komfyr. Bruk ikke 500 på gass hver måned! Komplettmobil har abonnement til 125 pr. måned. Skru av data når den er brukt opp og bruk Internett hjemme eller på bibliotek. Handle mat på 50% og legg i fryseren. TS sier at de nedbetaler på mobilene i summen. Altså har de kjøpt mobil på avbetaling og da sliter de med å bytte abonnement. Dyrt å avslutte sånne avtaler. 9
funginger Skrevet 19. februar 2018 #88 Skrevet 19. februar 2018 Ja, det er kanskje trist og ikke ideelt at du ikke kan være hjemme og amme baby, men det er det som må til. Hvis far ikke har et forhold til baby må han få det og du må begynne å jobbe i helgene og kveldene. Du kan pumpe eller baby kan få mme, ungen overlever fint på det. 1
Roci Skrevet 19. februar 2018 #89 Skrevet 19. februar 2018 Hei TS, her er noen forslag til rimelige ukemenyer/middager, kanskje de kan være til hjelp? http://www.kk.no/mamma/firebarnsmor---vi-bruker-bare-1000-kroner-i-uka-pa-mat-63652455 https://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/2015/10/15/Slik-lager-du-middag-for-to-personer-i-syv-dager-til-under-300-kroner-11683342.ece http://www.side2.no/helse/fem-middager-for-under-100-kroner/8494536.html http://billigmiddag.blogspot.no/2013/09/ukemeny-til-4-personer-for-400-kroner.html http://sirifossing.blogg.no/ukemeny_inklhandleliste.html 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #90 Skrevet 19. februar 2018 På 17.2.2018 den 18.54, AnonymBruker skrev: Husleien deres er for høy. Dere må bare flytte ut av Oslo så dere får den ned. Det er mange små tettsteder som ligger en halvtime unna sentrum med tog der dere kan leie til mange tusen mindre. Ellers var det uansvarlig av deg å få barn når du lever på din manns inntekt. Utrolig egoistisk overfor han som drar lasset alene. Håpe du har lært. Anonymkode: c983e...a58 Den siste biten der kunne du ha droppet! Anonymkode: cbda3...4c2 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #91 Skrevet 19. februar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer veldig på hva slags erfaring en del av dere som svarer her har med barn. Barn skal fullammes frem til 4 måneder, og de kan gjerne fullammes til 6 måneder dersom mor og barn ønsker det. At far jobber noe ekstra i 2-3 måneder er en bedre løsning enn å ikke kunne betale regninger. Anonymkode: 71b43...e30 Og jeg lurer veldig på hvilken erfaring du har med folk som ikke klarer å betjene gjelden sin? Nei, det er ikke ideelt å arbeide når man ammer barn og de er bare 4 mnd. MEN det er tvingende nødvendig for å redde situasjonen. Det er faktisk en del mennesker som arbeider når barna er 4 mnd. Det går å gi barnet morsmelkerstatning til et måltid, eller pumpe seg. Må ikke gjøre det vanskeligere enn det er. Det er jo ingen som mener det beste ikke ville være for mor å kunne være hjemme litt til, men det er jo en presset situasjon. Anonymkode: 3e57e...b77 6
Pikeliten Skrevet 19. februar 2018 #92 Skrevet 19. februar 2018 @Rainbowdash Ser nå at du er sykepleierstudent. Da er det mange steder du kan få ekstravakter, gjerne i helgen sånn at mannen din kan passe barnet. Har du fått ringt kreditorer i dag? 3
Majott Skrevet 19. februar 2018 #93 Skrevet 19. februar 2018 Som sykepleierstudent har du jo en super mulighet til ekstrainntekt. Å ta vakter på sykehjem, sykehus eller i hjemmetjeneste, er en god måte å få opp inntekten på. Da kan du jobbe helg og kveld, så mannen din kan passe barna. Datteren min begynte på sykepleien da hennes første barn var 4 uker. Jeg passet han når hun var på skolen. Hun pumpet seg. Da han var 10 mnd begynte han i barnehage. Mens hun studerte jobbet hun som ekstravakt på sykehjem, fødestue og i hjemmetjenesten. Da hun hadde 1 år igjen av studiet, fikk hun barn nr 2 (planlagt). Hun tok noen mnd pause fra studiene, men jobbet fortsatt kvelder og helger som ekstravakt. Praksisperiodene i hele studiet var tøffe, for da måtte hun også jobbe ekstra for å opprettholde økonomien, i tillegg til 4 dager vanlige vakter pr uke. Nå er hun ferdig utdannet, med fast jobb. Det var tøft for henne mens det sto på, men hun klarte det. Men hun/de ville ikke klart økonomien hvis hun ikke tok ekstravakter. De kjøpte enebolig da de hadde kun 1 barn. Hun hadde ekstravakter på flere steder, og hadde hele tiden nok jobb. De har klart seg veldig bra, og har god økonomi nå. Men det er klart det var tungt å ha både studier, jobb og småbarn. Det er en periode som man kommer seg gjennom, også er det bedre etterpå. Jeg er også sykepleier i bunn, og fikk også barn tidlig. Jeg tok også ekstravakter på sykehuset for å spe på økonomien. Det er, og har vært helt normalt å gjøre det. Det er nesten unormalt å IKKE benytte seg av anledningen til både å tjene penger, få mer praksis/lærdom, og skaffe seg kontakter til framtidig jobb. Du ts, har ikke inntekt. Det bør du få for å bedre økonomien deres. Du bør starte snarest med å ta ekstravakter! Ettersom du er sykepleierstudent, så er det mange som vil ha deg i jobb. Meld din interesse for vakter ved flere sykehjem/hjemmetjeneste/sykehus eller annet, og du vil snart ha nok av tilbud. 5
Eneri Skrevet 19. februar 2018 #94 Skrevet 19. februar 2018 Jeg kom på enda et jobbforslag til deg, ts. Støttekontakt, kommunal stilling som kan være noen ettermiddagstimer i uka. Burde være greit overkommelig med baby at du jobber 2-4 timer en ettermid/kveld i uka og tjener noen hundrelapper. Som sykepleierstudent har du nok ekstra god sjanse på en slik jobb vil jeg tro. 2
Tøytigern Skrevet 19. februar 2018 #95 Skrevet 19. februar 2018 (endret) På 17.2.2018 den 18.22, Rainbowdash skrev: Vi er en barnefamilie med for høy husleie (Oslo..) for mange regninger og jeg er i barselpermisjon. Vi må neglisjere noen av regningene hver måned og av like vel har vi ikke nok. ALT vokser over hodet på oss. Inn: 30 000. Ut: Husleie 13 000. Forsikring: ca 500. Telefon×2: 600. Lån×2: 2000, Skattesmellavtale: 2000. Privat skoleavgift: 1000. Barnehage: 1800. Mndskort for han som jobber: 790. Reisepenger til meg: 300. Strøm: ca 1000, gass til komfyren: 500, Internett: 350. Medisiner og lege: ca 500. Det er bare det jeg kommer på i farta. Vi ligger bak med flere regninger som legeregninger og telefonregninger. Har skoleleie av skoleutstyr jeg betaler hvert semester som de purrer på (1200). Så hver mnd er ett slit. Nå må jeg nok levere tilbake skoleutstyret men er redd jeg mister studieplassen min da. Jeg er i permisjon med en baby. Vil gjerne jobbe som dagmamma eller hundepasser for det er jo mulig med en baby på slep. Eller hva som helst annet som kan bidra med noen 1000lapper ekstra i matpenger. Jeg har ikke fått napp som dagmamma og heller ikke hundepasser... Noen som har tips til en fortvilet mamma? Dere må flytte til en rimeligere bolig eller søke bostøtte. Å neglisjere regninger hver mnd gir bare større problemer på sikt. Gass må vekk. Det er en luksusvare i Norge. Bruk elektrisitet til matlaging og oppvarming. Medisiner og lege gir frikort etter et bestemt beløp. Be om ting på blåresept når det er medisiner og hygiene/bandasjemateriell, katetere, inkontinesbind o.lign som skal brukes over tid. Privatskole har dere ikke økonomi til, så det studiet må avsluttes. To telefoner må bli til én. Matbudsjettet må settes opp og overholdes strengt. Bruk billigvarer og planlegg billige måltider. Kjøp når det er rimelig, lag opp mat og frys ned. Ta kontakt otg få redusert det månedlige beløpet på skattesmell-avtalen. Dagmamma og hundepasser vil ikke bære seg over tid. Har du hørt rundt om du kan få vaskejobber? Pleieassistent på sykehjem? Å vaske privat for folk er det også noen som gjør. Der kan du få inn noen tusenlapper. Jobb på bensinstasjon? Ønsker deg/dere lykke til. Endret 19. februar 2018 av Tøytigern 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #96 Skrevet 19. februar 2018 Flytt en eller annen retning ut av Oslo. 13000 i leie er mye penger. Jeg betaler 5500 på et huslån på 1.4 mill. Søk kommunalt lån. Husbanken. Da betaler dere iallefall til dere selv, og ikke til en privatperson. Anonymkode: a9db2...337
kalleklov Skrevet 19. februar 2018 #97 Skrevet 19. februar 2018 Mange gode tips til sparing, men dersom det er noe tid til overs vil jeg anbefale å prøve ut matched betting som en stabil sideinntekt. Er student og har de siste par årene tjent ca. 250.000 på dette. Finnes drøssevis med sider og guider til hvordan det funker, så bare google matched betting norge så finner du en grei introduksjon!
Miss moneypenny Skrevet 19. februar 2018 #98 Skrevet 19. februar 2018 Beklager om det allerede er spurt om dette uten at jeg har fått det med meg. Men ts, får du støtte fra Lånekassen? Der kan du også få forsørgerstipend hvis mannen din tjener under grensa, sjekk på lånekassa sine sider. Hvor lenge har du igjen av studiene? Blir du ferdigutdannet i 2018 eller senere? Hvis senere så kan du bytte skole, så du slipper skolepenger. En annen mulighet er sosialstønad. Jeg vet at det for mange sitter langt inne, men for en kort og vanskelig periode av livet bør man kunne ta en vurdering på det. Her er jeg usikker på reglene, men sjekk det. Lykke til 😊
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #99 Skrevet 19. februar 2018 Dere har for høy husleie slik det er nå. 13 000,- i måneden kunne dekket et greit boliglån. Det lureste er nok å bo litt trangere i en periode, komme ajour med regninger, kutte utgifter og begynne å spare slik at dere etter hvert kan komme dere inn på boligmarkedet fremfor å kaste bort store summer på husleie. 8000,- i måneden på mat er også mye når man ikke har råd til det. Anonymkode: bac5e...b9c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #100 Skrevet 19. februar 2018 TS her. Jeg er helt overveldet av alle de gode tipsene dere gir meg. Har virkelig fått en kickstart og en super motivasjon til å la det gå sport i å leve billig. Hadde ikke trodd jeg skulle få så mange gode råd. Fikk betalingsfri måned fra mastercard og utsettelse på skolepengene. Videre har 5 familier tatt kontakt med meg fordi de trenger dagmamma. Så jeg skal møte familiene og finne de beste matchene. De er villige til å betale kontantstøtten på 7500 pluss barnhageprisen på ca 2700 i måneden frem til barnehagestart i august. Dette må selvfølgelig beskattes men av like vel synes jeg det er en god deal. Så om jeg da tar til meg 2 dagbarn vil jo dette bli et bedre tilskudd til familien en bare noen ekstravakter. Og jeg får vært med babyen min. win win! Anonymkode: 8f563...b5d 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå