Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Send endene hit slik at de kan få lov til å møtes skilt.jpg

Anonymkode: ad66e...692

• Liker 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 time siden, Nuttery skrev:

Jeg kan sikkert ta en titt på det hvis du ønsker det. Jeg er (relativt) god på å kutte kostnader og finne løsninger i stramme budsjett. Hvor mye har dere inn per måned (altså, hvordan fordeles det)?

Hva har dere i matutgifter? Hvilke forsikringer er det snakk om? Abbonement? Hvilke telefonplaner? Hvem har privat skoleavgift - og hvorfor? Går det an å få avdragsfrihet på lånet et par måneder? Kan dere kutte litt på strømmen?

Tusen hjertelig.

Har ikke oversikt over dagligvare/matutgifter, men tipper alt mellom 4000-8000 alt ettersom hvor mye vi har. Men jeg synes det er ekstremt vanskelig å klare å holde alt for 1000 kr/uken. Tilnærmet umulig.

Telefonposten er 2 supre telia bedrift small abonement med 40% rabatt for 300 kr. mnd/inkl. telefonnedbetaling. Så får ikke byttet men synes egentlig dette er billig. I juli blir den ene telefonen nedbetalt.  

Jeg begynte for 4 år siden på en privat skole, med lang nedbetalingstid. Har gått fra 2000 kr i betaling til 1000 kr i betaling. tar eksamen snart men har enda nesten halvparten å nedbetale da jeg har hatt mange måneder uten betaling. Eieren er veldig fleksibel men føler jeg har nådd en smertegrense.

Det vi kan kutte i strømmen er lys og det tror jeg ikke blir veldig mye å spare. Er innmari kaldt her og egentlig trenger vi en ovn til. Ikke har vi mikro eller vannkoker osv. Føner aldri håret og er dårlige på å støvsuge nok. Koster en del. Kan kanskje spare på bading, begynne å dusje svært korte dusjer hver gang? (snakk om 8 bad i mnd kanskje, blir det mye penger kontra korte dusjer?)

På klær bruker vi minimalt. Bruker som regel julegaver og bursdagsgaver på klær til 3åringen. Tilsammen kanskje 1000 kroner i året per person per voksne.

Jeg lager sjampo og balsam selv (natron) og sminken min er over 1 år gammel. 

🌷Søke om avdragsfrihet for å få skuta på rett kjør var lurt 😊

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, Stein-saks-papir skrev:

Er du i permisjon fra skole eller jobb? Hvor gammel er babyen? Kan du begynne å jobbe en deltidsstilling for eksempel?

Er i permisjon fra sykepleiestuduet. Baby 4 mnd. Deltidsstilling er helt fryktelig å tenke på. Babyen er så liten.

Dyrt mobilabonnement, hva med å kutte litt der? Hvilke lån er de 2000 på? Ser bhg er rimelig, får dere allerede støtte der? Er du student og i permisjon? Får du noe i foreldrepenger eller sitter du igjen med noe av engangsstønaden? Har dere noe å selge, elektronikk, barneutstyr?

Anonymkode: 22234...ec3

Synes du 300 for nedbetaling inkludert fri ringing, sms mms og nok GB er dyrt? Er uansett ikke mulig å bytte siden vi har abbonementsavtale.

Husleien deres er for høy. Dere må bare flytte ut av Oslo så dere får den ned. Det er mange små tettsteder som ligger en halvtime unna sentrum med tog der dere kan leie til mange tusen mindre. Ellers var det uansvarlig av deg å få barn når du lever på din manns inntekt. Utrolig egoistisk overfor han som drar lasset alene. Håpe du har lært. 

Anonymkode: c983e...a58

Hvordan få råd til å flytte? Det koster masse å leie flyttebil, kjøpe esker, spare nytt depositum (får ikke ut det gamle før vi er flyttet ut fra denne). Kan jo spørre nav om flyttestøtte. Men er det egentlig lurt? Jeg synes 13 000 i Oslo er ganske billig. Leiligheten er strategisk i forhold til skole og jobb. Rett ved barnehagen. Blir utrolig kronglete å pendle langt når man har en tidskabal å legge opp med barnehagens stenging, jobb og skole. Men kanskje du mener jeg er nødt til å slutte på skolen og få meg en butikkjobb fra 9-16 I den lokale butikken på dette tettstedet du snakker om? Eller få barnehage i Oslo og bo på et annet sted, er det mulig? Nei.. det vil jeg så absolutt ikke. Skal ikke være helt låst på dette med flytting altså. Noen som vet om nav er generelt behjelpelige med depositumslån og flyttepenger? 

1 time siden, Husholdning1 skrev:

De delene av budsjettet du lister opp der er ganske moderate, så mye koker ned til hva dere bruker i butikkene. Hva er forbruket på matvarer og klær og kan det kuttes?

Poenget er at dette er alt det jeg vet helt sikkert. Ligger bak med mange regninger hver mnd så blir alltid mer enn dette. Noe må utsettes også vokser det. Da blir det enda mindre neste måned igjen.

Dette blir jo 24340 i faste utgifter. 

Om dere har 30.000 netto utbetalt skulle dere sittet igjen med 5660 pr måned til mat, klær og fritid. Jeg antar dere har to barn, en baby og en i barnehage. Da blir det trangt, men dere skal absolutt klare dere om dere er økonomiske en periode. Dropp alt av kleskjøp.

Og så det viktige: Betal alle regninger når de kommer inn, ikke vent i tilfelle dere trenger mer penger til mat. Få alt betalt, og så sitter dere igjen med de 5660. Hvis det virkelig ikke går opp en måned, så får dere gå på sosialen og få penger til mat. Å utsette en regning fordi dere tror det ikke blir nok, ender bare med at dere bruker de pengene. Når man sitter igjen med en fast sum som skal gå til alt, så er det mye lettere å disponere den riktig, enn at dere har 2000 ekstra som kan brukes hvis det blir trangt. 

Andre tips: Sjekk angående redusert foreldrebetaling i barnehagen. Dere vil kanskje ha rett til bostøtte også? Og be om å få senke restskattavtalen til 1000 kr pr måned. Send inn budsjett, så går de med på det. Det er vel ikke så mange måneder dere har igjen på det? Ergo er det en kortvarig periode dere må ha det så trangt. Kanskje må du også skaffe deg en helgejobb å ha, da har jo mannen fri og kan passe barna. Bare 2-3000 inn ekstra i måneden hadde endret mye. 

Anonymkode: 6f5aa...2bf

Vi har redusert foreldrebetaling. 

Når man har 2 barn å mate kan man ikke betale alle regninger og ha under 3000 igjen dagen etter lønning. Vi er nødt til å gjemme noen regninger unna... Og det bygger seg opp til neste utbetaling som er litt større enn normalt. 

Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, mod.

Endret av Edie
Skrevet

Ryddet for oppfordring til lovbrudd og svar til dette.

Edie, mod.

Skrevet
1 time siden, SesameStreet skrev:

Hva er lån? :klo: Snakker vi privat? Studielån? Forbrukslån? Hva er det for noe? 

Det er mine og hans dumme dumme kredittkort. Vi kan kanskje få det ned i 1500 i måneden.

Pinlig...

Reduser internett og mob.ab, avdragsfrihet på lån, vurdere å flytte til et billigere sted, og privat skole fungerere heller ikke når dere ikke har råd. 

Anonymkode: 801d7...a4e

Ja vi kan kutte internett. Men da vil levestandarden betraktelig kuttes. Men selvfølgelig heller mat enn Internett! 

• Liker 1
Skrevet

Sånn som jeg og samboer gjorde for en periode var å bruke forbrukslån et par år til de regningene vi ikke fikk til hver måned. Gjelda vokste seg til 60 000, men heller det enn inkasso og betalingsanmerkninger. Så fort vi landet igjen etter de to harde årene så klarte vi å betale ned forbrukslånet også. Det sto å trakk på minste sum over mange år, økte summen og kortet ned tiden så var vi ferdig med de 60k på et år igjen. 

Vi hadde ingen steder å spørre om hjelp, jeg jobbet så mye jeg orket og kunne. Han byttet jobb for bedre lønninger. Vi levde for 500,- mat i mnd og valgte å bo ekstremt billig. Heldigvis alt dette før barn kom til verden så var det liksom mer mulig. 

Jeg tror at å flytte vil gjøre det ennå vanskeligere for dere da dere er veldig etablert der dere er. 

Det første og beste du kan gjøre er å ordne med et eget kort til mat og slike ting. Da blir det lettere å se hva dere faktisk bruker. Handle billigere merker, spe ut middagene mer. Vi kokte poteter til en middag den ene dagen og sørget alltid for å koke 10 ekstra. Dagen etter moste jeg disse potetene til en ny middag med enkelt tilbehør. Det ble de billigste posene med suppe noen middager og heller tilsette det jeg hadde til rådighet. I blant ble det havregrøt kokt opp på vann  til både frokost og lunsj. Andre ganger spiste vi kun brødskiver til middag. 

Det blir en del toro poser, hjemmelaget mat fra bunnen, sverigetur for kjøtt, hjemmelagde kjøttkaker, slike ting. Helt forferdelig å leve sånn i 2 år. Men da klarte samboeren min å betale ned gjelden på en halv million på kun 2 år. Vi hadde utgifter på rundt 30 000 i mnd med faste utgifter og gjelden hans. Da hadde vi mellom 31 og 33 000 inn i mnd så vi levde vanvittig trangt. 

Men som med dere så kan dere begynne å betale ned forbrukslån når du får større stilling etter barnet er i barnehagen. 

Må man så må man tenker nå jeg.

Anonymkode: b5c74...668

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sånn som jeg og samboer gjorde for en periode var å bruke forbrukslån et par år til de regningene vi ikke fikk til hver måned. Gjelda vokste seg til 60 000, men heller det enn inkasso og betalingsanmerkninger. Så fort vi landet igjen etter de to harde årene så klarte vi å betale ned forbrukslånet også. Det sto å trakk på minste sum over mange år, økte summen og kortet ned tiden så var vi ferdig med de 60k på et år igjen. 

Vi hadde ingen steder å spørre om hjelp, jeg jobbet så mye jeg orket og kunne. Han byttet jobb for bedre lønninger. Vi levde for 500,- mat i mnd og valgte å bo ekstremt billig. Heldigvis alt dette før barn kom til verden så var det liksom mer mulig. 

Jeg tror at å flytte vil gjøre det ennå vanskeligere for dere da dere er veldig etablert der dere er. 

Det første og beste du kan gjøre er å ordne med et eget kort til mat og slike ting. Da blir det lettere å se hva dere faktisk bruker. Handle billigere merker, spe ut middagene mer. Vi kokte poteter til en middag den ene dagen og sørget alltid for å koke 10 ekstra. Dagen etter moste jeg disse potetene til en ny middag med enkelt tilbehør. Det ble de billigste posene med suppe noen middager og heller tilsette det jeg hadde til rådighet. I blant ble det havregrøt kokt opp på vann  til både frokost og lunsj. Andre ganger spiste vi kun brødskiver til middag. 

Det blir en del toro poser, hjemmelaget mat fra bunnen, sverigetur for kjøtt, hjemmelagde kjøttkaker, slike ting. Helt forferdelig å leve sånn i 2 år. Men da klarte samboeren min å betale ned gjelden på en halv million på kun 2 år. Vi hadde utgifter på rundt 30 000 i mnd med faste utgifter og gjelden hans. Da hadde vi mellom 31 og 33 000 inn i mnd så vi levde vanvittig trangt. 

Men som med dere så kan dere begynne å betale ned forbrukslån når du får større stilling etter barnet er i barnehagen. 

Må man så må man tenker nå jeg.

Rettelse, 500,- mat i uken.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, Rainbowdash skrev:

Det er mine og hans dumme dumme kredittkort. Vi kan kanskje få det ned i 1500 i måneden.

Pinlig...

Men den burde dere vel være ferdig med snart eller snakker vi om store summer? Kredittkort ville jeg prioritert å få bort og heller levd ordentlig stramt noen måneder. 

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, Rainbowdash skrev:

? Det koster masse å leie flyttebil, kjøpe esker, spare nytt depositum (får ikke ut det gamle før vi er flyttet ut fra denne). Kan jo spørre nav om flyttestøtte. Men er det egentlig lurt? Jeg synes 13 000 i Oslo er ganske billig. Leiligheten er strategisk i forhold til skole og jobb. Rett ved barnehagen. Blir utrolig kronglete å pendle langt når man har en tidskabal å legge opp med barnehagens stenging, jobb og skole. Men kanskje du mener jeg er nødt til å slutte på skolen og få meg en butikkjobb fra 9-16 I den lokale butikken på dette tettstedet du snakker om? Eller få barnehage i Oslo og bo på et annet sted, er det mulig? Nei.. det vil jeg så absolutt ikke. Skal ikke være helt låst på dette med flytting altså. Noen som vet om nav er generelt behjelpelige med depositumslån og flyttepenger?

Det er ikke den verste prisen for Oslo. Men dere har ikke økonomi til å bo så dyrt om ikke du finner en inntektskilde. Og ja: jeg syns faktisk du burde vurdere å få deg en inntekt så raskt som mulig, fremfor å prioritere skole når økonomien deres er så presset som dette. Da bø dere heller sørge for å rydde opp i økonomien før du studerer videre. Det er ikke smart å ro seg i land på lån/utsetting for å klare skolegang, for da går vinningen opp i spinningen på lang sikt. Oslo er Norges dyreste by å bo i. Der kan man bare bo om man har økonomi til det. 

Ellers kan dere begge spare noen kroner på skifte av mobilabonnement, men det blir bare noen hundre kroner. Det er boutgifter og at du ble gravid uten å ha opparbeidet foreldrepenger tydeligvis, samt litt uansvarlighet i forhold til gjeld som knekker deres økonomi. Så dere kan egentlig bare velge mellom å finne flere inntektskilder eller prøve å få flyttet til et sted der leveutgifter er lavere enn i Oslo. 

Anonymkode: c983e...a58

• Liker 7
Skrevet

Sjekk om skattekortet hans er riktig hvis det nå er kun han som har inntekt, el inntekta deres totalt er mye lavere enn ifjor. 

Har du feriepenger tilgode? Kan han be om forskudd på feriepenger? 

Kan du få deg litt vaskejobb med helgevask hos private? 

Skrevet

Selg unna det du kan. Når det kommer til mat så prioriterer du at barna får skikkelig middag. Du og din mann kan fint leve på pasta, brød og havregrøt en periode. Du er hjemme, dvs at du har tid til å gå innom ulike butikker for å kjøpe tilbudsvarer og ting som holder på å gå ut på dato. Kutt ut alt av brus, juice, snop og dritt. 

Ta å søke om bostøtte. Betal regningene! Det er bedre å søke om nødhjelp i slutten av mnd'en hvis dere går tomme for mat. 
Snakk med skolen, forklar de situasjonen. Kanskje du kan få utsatt betalingen. Det er bedre å gi beskjed enn å bare slutte å betale.

Generelt ville jeg ringt de dere skylder penger og bedt om å få betale mindre en periode. Åpenhet og ærlighet lønner seg.

Anonymkode: e9525...eb3

• Liker 2
Skrevet

Du må rett og slett få deg en jobb. Har dere så dårlig råd, så må du hjelpe til. Dette uavhengig hvor liten baby er. Den vil klare seg fint med far.

Du vil heller ikkr kutte ut Internett fordi det forringer levestandarden deres!! Hører du selv hvor dumt det høres ut?

Kom deg ut i jobb før forholdet går til dundas.

Anonymkode: cdce6...c6f

• Liker 13
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må rett og slett få deg en jobb. Har dere så dårlig råd, så må du hjelpe til. Dette uavhengig hvor liten baby er. Den vil klare seg fint med far.

Du vil heller ikkr kutte ut Internett fordi det forringer levestandarden deres!! Hører du selv hvor dumt det høres ut?

Kom deg ut i jobb før forholdet går til dundas.

Anonymkode: cdce6...c6f

Hun har en 4 mnd gammel baby?? Hva med amming og den slags??

• Liker 5
Skrevet

Dere må rett og slett ta en "luksusfellen". Sett opp et detaljert budsjett over hva dere bruker pengene på. Så detaljert som overhodet mulig. Så må dere sette dere ned sammen og finne ut hvor dere kan kutte. Dere må kanskje akseptere å leve litt trangt en periode. Du skriver dere bruker 4000-8000 på mat i måneden. Det er veldig mye for en liten familie med dårlig økonomi. Her kan dere kutte mye. Kan du lage en ukeplan over middager og handle middag for en uke av gangen? Har dere netflix, viaplay, hbo og lignende? Kutt og se på nrk nett-tv i en periode. Dette er luksus dere ikke har råd til akkurat nå. 

Røyker eller snuser dere? Det er et pengesluk som man kan spare mye på å slutte med.

Ikke ta opp flere kredittlån. Det er ikke bare å utsette problemet, men å lage det enda større. 

Du sier du går på en privat skole og studerer sykepleie? Sykepleiestudiet tar 3 år. 4 år om man går deltid. Hvis du har betalt avgift på skolen i  4 år, da kan du ikke ha særlig lenge igjen, så det er faktisk bare snakk om noen måneder, toppen et år før du kan begynne å jobbe og tjene mer penger. Kan du bytte skole? Begynne på sykepleien på høyskolen i Oslo isteden? 

Vil anbefale deg å se over SIFO sine budsjetter. Der får du et innblikk over hva et normalt, nøkternt forbruk er. Hva med å ta utgangspunkt i det?

http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator

• Liker 9
Skrevet

Ta ekstravakter på sykehjem i helgene. 

Anonymkode: b7de4...eac

• Liker 9
Skrevet
4 hours ago, Nuttery said:

Det har du helt rett i. Tror jeg hoppet over en linje der når jeg regnet sammen. Kostnader på 24 340, da! 

Dog forstår jeg det er kjedelig å sitte igjen med 5 660 kroner til "alt annet". Da må man begynne å tenke kreativt.

Men er ikke det nok? De sier at de får det ikke til å gå rundt og må utsette regniner, dette forstår jeg ikke....

Anonymkode: 7c332...929

Skrevet

Det er to alternativer her; enten må utgiftene ned eller så må inntekten opp.

Du skriver at du er sykepleierstudent, så jeg foreslår at du melder deg som tilkallingsvikar på sykehjem. Da jobber du i hovedsak kveld eller helg når mannen din er hjemme. Ja, jeg leser at Ts har en baby på 4mnd, men hvis ungen tar flaske så bør det gå greit. Er jo like før babyen skal begynne med fast føde også. Du trenger ikke jobbe så mange vakter for å få inn noen tusen ekstra i måneden. Dessuten gjør det seg på en CV også. 

• Liker 18
Skrevet

Hvis dere har kredittkortgjeld har derer sikkert kjøpt endel som dere ikke trenger og kan selge. Kjøp og selg på finn, sparer mye på det.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker dere 600 kroner på mobil totalt, eller er det per person? En kan klage å komme langt lenger ned uansett... en får mobilabonnement ned til 129,- kroner (1GB).

Anonymkode: b4fa3...17c

En får til 99 også, ice.

Anonymkode: 82e45...651

Skrevet
4 timer siden, Rainbowdash skrev:

Når man har 2 barn å mate kan man ikke betale alle regninger og ha under 3000 igjen dagen etter lønning. Vi er nødt til å gjemme noen regninger unna... Og det bygger seg opp til neste utbetaling som er litt større enn normalt. 

Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, mod.

Dere sitter ikke igjen med 3000 da, men 5560. Og det bør holde til mat til dere fire ja, om dere lager rimelig mat. Bak rundstykker selv, ha suppe til middag to dager i uken. Lag pytt i panne av rester. Kjøp billige pølser, lag gryter av dette. Bruk kyllingkjøttdeig i stedet for vanlig kjøttdeig. 

Dere KAN ikke gjemme unna regninger, da vokser de, og så har dere tapt 100 kr til neste gang bare i purregebyr. Løsningen er ikke å vente med regninger, men å begrense forbruk og/eller tjene mer. Det siste er kanskje vanskelig nå, men da må dere endte matbudsjettet. Du skriver i en post lenger opp at det varierer med 4000-8000 kr i dagligvarer i måneden. Ergo skal 5560 fint gå, men dere må betale regningene når lønnen kommer. Altså alle! Har man bare 5000 til mat så går det ikke å bruke 8000. Men har man 8000 på konto er det lett å bruke alle på mat. 

• Liker 6
Skrevet

Men er ikke det nok? De sier at de får det ikke til å gå rundt og må utsette regniner, dette forstår jeg ikke....

Joda, helt klart nok! Derfor er det litt uforståelig det her. Jeg har levd på svært lite i ti år, og man lærer seg utallige triks for å spare penger. Ja, det blir mer usunn mat, men det må det bare bli. Når det er 4 for 100 på grandis så er det faktisk to-fire middager, om man lager en salat til. Fiskekaker og pasta er utrolig billig mat (og barnevennlig). Kyllingkjøttdeig kan fint brukes til wok, taco og gryter. Coop har stor pakke grillpølser til 35 kr, tror det er 20 pølser i den. Det holder for to voksne og et barnehagebarn. 

Potetmos på pose koster 7 kr, matfløte koster rundt 20. To stk potetmos = 7+7+20 = 32, og man kan feks. ha medisterkaker til, eller pølser (35 kr). Dvs en middag til 67 kr! Og da kan man spise mye, en potetmos burde egentlig holde til et barn og to voksne når man har pølser til. Kok noen babygulerøtter i tillegg til 15 kr og man har enda mer mettende mat. 

Sjekk datohyllen på butikken og frys ned er også et lurt tips. La alle velge et pålegg å ha i kjøleskapet, dvs at man har tre-fire pålegg tilgjengelig. Når det ene er tomt får man velge på nytt. Trenger ikke ha haugevis av valg. Kun et glass melk til hvert måltid. Ingen juice (det er ikke sunt uansett). Kjøp frukt fra den "snåle" hylla, altså rar frukt som er billigere. 

Må man så må man, det hjelper jo virkelig ikke å utsette regningene. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...