Porcelain Skrevet 18. februar 2018 #61 Skrevet 18. februar 2018 Kan samboeren (mannen?) din finne seg en ekstrajobb på kveldstid /i helger? Eventuelt be om å få jobbe mer overtid i den jobben har? Jeg synes det er urealistisk at du skal jobbe noe særlig med en så liten baby, men om noen få måneder er det selvfølgelig en mulighet. Du skriver at du er student forresten, kan du ikke få ekstra støtte fra lånekassen da? 2
L'amie Skrevet 18. februar 2018 #62 Skrevet 18. februar 2018 Bak brød istedet for å kjøpe brød. Spis havregrynsgrøt til frokost eller lunsj. Kutt ut dyrt pålegg, og kjøp heller en stor boks med leverpostei, makrell i tomat, eller lag hummus fra bunnen av. Dropp brus, og drikk heller saft i helga og vann eller melk til hverdags. Frosne grønnsaker og hermetikk er billig. Lag vegetarmiddag flere ganger i uka, for eksempel supper eller gryteretter. Kjøp en boks is (vanlig, ikke noe fancy) som lørdagsgodt istedet for å kjøpe smågodt, sjokolade eller chips. Det går også an å bake en kake istedet, men pass opp for dyre eller mange ingredienser. Tips til middager: https://frutimian.no/2017/08/15/10-billige-og-lettvinte-studentmiddager/ https://studenttorget.no/index.php?show=4969&expand=3797,4969&artikkelid=10699 http://m.studentmiddag.blogg.no/ https://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/artikler/tips-og-sunn-og-god-studentmat Dropp TV-kanaler, og benytt gratistilbudet til NRK, TV3 og TVNorge på nett-TV. Spill det av på PC-en, eller koble til TV via HDMI eller Chromecast(/det dere har). Jeg vedder på at dere har en del som kan selges, selv om du ikke tror det selv. Mange bekker små, blir en stor òg. Jeg støtter tipset om å sjekke ut Luksusfellen. Lag sport ut av det å spare penger. Det kan faktisk være veldig gøy.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #63 Skrevet 18. februar 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker dere 600 kroner på mobil totalt, eller er det per person? En kan klage å komme langt lenger ned uansett... en får mobilabonnement ned til 129,- kroner (1GB). Anonymkode: b4fa3...17c Hos Icenet får man til 100 kr i måneden. Jeg har denne og er en jente på 24 år, bruker mobilen mye hver dag og bruker aldri opp 1gb i måneden. Om man har dårlig råd trenger man virkelig ikke mobil abonnement til 600 kr i måneden! Anonymkode: 6c9b4...f12 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #64 Skrevet 18. februar 2018 Hvorfor studerer du sykepleie privat i Oslo? det er jo mulig å ta gratis her. Bytt studiessted så fort som mulig. Anonymkode: b4520...5ce 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #65 Skrevet 18. februar 2018 Gå inn på finn småjobber. Der finner du folk som vil ha vasket hus og andre små oppgaver. Du skulle gjerne fått vaske huset mitt for en tusenlapp ❤ Anonymkode: d3e47...cf7 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #66 Skrevet 18. februar 2018 Nav har kan tilby økonomisk veiledning og råd rundt gjeldsordninger. Husker ikke akkurat hva tjenesten heter. Ring Nav og spør, kanskje dere kan få støtte i en liten periode å. Som veldig mange andre har skrevet her: kvitt dere med netflix, hbo osv. spis havregrøt kok på vann til frokost og lunsj ikke kjøpt unødvenige ting som kaffe late, tyggis, blader, aviser kjøp rengjøringsprodukter fra first price selg det dere kan, har dere begge pc så selg den ene. Selg høyttalere, ipad osv. Har dere noen klær som kan selges på finn? Kan dere komme dere ut av mobil avtalene dere har og eventuelt selge mobilene? skaff dere en billig mobil fra clas Ohlson til 200 kroner og abonnement til max 100 i mnd. Kanskje dere kan arve noen mobiler av noen dere kjenner om dere absolutt må ha smarttelefon, eller har noen gamle liggende. 600 per mobil og nye mobiler er en luksus dere ikke har råd til akkurat nå. Har du bunad du kan selge? Pensumbøker du ikke bruker lenger som kan selges? Anonymkode: b4520...5ce
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #67 Skrevet 18. februar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Hos Icenet får man til 100 kr i måneden. Jeg har denne og er en jente på 24 år, bruker mobilen mye hver dag og bruker aldri opp 1gb i måneden. Om man har dårlig råd trenger man virkelig ikke mobil abonnement til 600 kr i måneden! Anonymkode: 6c9b4...f12 Det er riktig at Ice har en til 99,- i måneden, men denne er på 500mb. Nå koster 1GB 129,- per måned. Prisen på 1GB var tidligere 99,-, men etter at de begynte med fri bruk i EU/EØS etc så måtte prisene skrus opp. Om du bruker mobilen mye hver dag så hadde det ikke vært nok for deg med 1GB, så forbruket ditt er nok lavere enn du selv tror. Anonymkode: b4fa3...17c 6
Husholdning1 Skrevet 18. februar 2018 #68 Skrevet 18. februar 2018 Suden dere bruker såpass mye på mat bør dere også ta vare på noen kvitteringer på det dere kjøper mye av og lage deres egen prisliste slik at dere an planlegge hva dereskal kjøpe hvor - om dere har flere alternativer tilgjengelige.
Pikeliten Skrevet 18. februar 2018 #69 Skrevet 18. februar 2018 Sånn apropo om vannkoker bruker mindre strøm enn koketoppen: https://e24.no/privat/penger/slik-sparer-du-mest-stroem/21609079 Mener at dere virkelig må ta tak nå! Flere foreslår å si opp TV og bare bruke Netflix osv. Jeg foreslår å si opp alt og bruke gratistilbud i stedet! Ikke bare «prøve» å bruke mindre på mat. Skriv handleliste, ta grundig gjennomgang av hva dere har i skapene. Regn gjerne litt på hva forskjellige middager koster. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #70 Skrevet 18. februar 2018 33 minutter siden, Pikeliten skrev: Sånn apropo om vannkoker bruker mindre strøm enn koketoppen: https://e24.no/privat/penger/slik-sparer-du-mest-stroem/21609079 Mener at dere virkelig må ta tak nå! Flere foreslår å si opp TV og bare bruke Netflix osv. Jeg foreslår å si opp alt og bruke gratistilbud i stedet! Ikke bare «prøve» å bruke mindre på mat. Skriv handleliste, ta grundig gjennomgang av hva dere har i skapene. Regn gjerne litt på hva forskjellige middager koster. Enig NRK har faktisk veldig mye bra dersom man bare leter litt. Tv3 har også en god del, også har man youtube da Anonymkode: c45de...0e4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #71 Skrevet 18. februar 2018 Ts, er du flink med håndarbeid? Kan du for eksempel strikke mot betaling? Anonymkode: cd751...e21
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #72 Skrevet 18. februar 2018 Tøm skuffer og skap. Selg unna alt overflod. Spis nudler og bønner. Kjøp mat i innvandrerbutikker til brøkdel av prisen. Bli skikkelig gjerrig og dere klarer faktisk å spare. Ikke kjøp brus, snop eller annet unødvendig. Kun basis varer melk, brød og smør. I dag handler vi helt feil. Kjøper snop. Midt i uka. En sjokoladeplate koster 45 kr. Det er spinndyrt. Brus koster 35 kr flasken. Drikk vann og du får og bedre hud. Hvis folk virkelig har dårlig råd så må de se på hva de kjøper. Anonymkode: 5416e...5b5
Husholdning1 Skrevet 18. februar 2018 #73 Skrevet 18. februar 2018 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tøm skuffer og skap. Selg unna alt overflod. Spis nudler og bønner. Kjøp mat i innvandrerbutikker til brøkdel av prisen. Bli skikkelig gjerrig og dere klarer faktisk å spare. Ikke kjøp brus, snop eller annet unødvendig. Kun basis varer melk, brød og smør. I dag handler vi helt feil. Kjøper snop. Midt i uka. En sjokoladeplate koster 45 kr. Det er spinndyrt. Brus koster 35 kr flasken. Drikk vann og du får og bedre hud. Hvis folk virkelig har dårlig råd så må de se på hva de kjøper. Anonymkode: 5416e...5b5 Om man ikke planlegger og utnytter tilbudene vel å merke. Men det beste er selvsagt å unngå det. Endret 18. februar 2018 av Husholdning1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #74 Skrevet 18. februar 2018 7 timer siden, Porcelain skrev: Kan samboeren (mannen?) din finne seg en ekstrajobb på kveldstid /i helger? Eventuelt be om å få jobbe mer overtid i den jobben har? Jeg synes det er urealistisk at du skal jobbe noe særlig med en så liten baby, men om noen få måneder er det selvfølgelig en mulighet. Du skriver at du er student forresten, kan du ikke få ekstra støtte fra lånekassen da? Det kan han kanskje, men for hver krone man tjener over 234 000 kr betaler man 34,5% skatt. For hver krone over 598 000 betaler man 43,6% i skatt. For de første 54 000 kr man tjener, betaler man 0% i skatt. Fra der og opp til 217 000 kr betaler man i underkant av 25%. Det lønner seg derfor mest at den hjemmeværende tar ekstrajobb, for mindre forsvinner i skatt. https://www.smartepenger.no/skatt/635-marginalskatt-pa-lonnsinntekter Anonymkode: a665d...be1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #75 Skrevet 18. februar 2018 7 timer siden, L'amie skrev: Bak brød istedet for å kjøpe brød Hvis man kjøper dyre brød, er det nok noe å spare, men hvis man kjøper 2 for 45 kr hos Coop Extra eller Kiwis 16-kroners brød, så er det ikke så mye å spare på å bake selv. Hvis man kjøper kneipbrød er det ingenting å spare. Og så slipper man styret med å bake selv bare for å spare penger. Det blir noe annet hvis man liker å bake brød selv; da er det bare å kjøre på, så lenge det ikke blir for dyrt. Anonymkode: a665d...be1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #76 Skrevet 18. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er riktig at Ice har en til 99,- i måneden, men denne er på 500mb. Nå koster 1GB 129,- per måned. Prisen på 1GB var tidligere 99,-, men etter at de begynte med fri bruk i EU/EØS etc så måtte prisene skrus opp. Om du bruker mobilen mye hver dag så hadde det ikke vært nok for deg med 1GB, så forbruket ditt er nok lavere enn du selv tror. Anonymkode: b4fa3...17c Åja, jeg betaler fremdles 99 kr bare, men har vel beholdt det gamle jeg hadde da? Jeg har hvert fall 1gb. Jeg bruker nok ikke ekstreme mengder, men skjønner ikke hvordan jeg kunne brukt mer heller? Sender/mottar mye snap i løpet av dagen, er på instagram og messenger/Facebook, søker opp ting på Internett. Men jeg bruker jo wifi der jeg kan (hos neg selv, hos venninner, på jobb). Hører på offline modus i Spotify (tidligere bare radio, men er at FM nettet er nede kan jeg ikke det). Poenget mitt er at jeg ikke begrenser bruken min på noen som helst måte, så en 1gb burde faktisk holde til normalt bruk, spesielt om man har dårlig råd. Anonymkode: 6c9b4...f12 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #77 Skrevet 18. februar 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man kjøper dyre brød, er det nok noe å spare, men hvis man kjøper 2 for 45 kr hos Coop Extra eller Kiwis 16-kroners brød, så er det ikke så mye å spare på å bake selv. Hvis man kjøper kneipbrød er det ingenting å spare. Og så slipper man styret med å bake selv bare for å spare penger. Det blir noe annet hvis man liker å bake brød selv; da er det bare å kjøre på, så lenge det ikke blir for dyrt. Anonymkode: a665d...be1 Bare for å komme med et eksempel så lager jeg knekkebrød og brød selv, bruker ca 200 kr mnd. Skulle jeg kjøpt det samme hadde det kostet det mangedobbelte. Nå er jeg bare en person, men likevel viser det at det er mye å spare, og da lager ikke jeg billigste versjon, har i masse frø og grovt mel. Hjemmelaget er også i de fleste tilfeller mye mer mettende enn det som kjøpes i butikk. Det er kun styr til man har lært seg det og får de til. Tar meg 10 min å slenge sammen røre til knekkebød og kjevle det ut, eltefritt brød tar heller ikke mye arbeidstid eller krefter. Men det er penger å spare, hvis man går inn for det. Anonymkode: 801d7...a4e 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #78 Skrevet 18. februar 2018 24 minutter siden, AnonymBruker said: Åja, jeg betaler fremdles 99 kr bare, men har vel beholdt det gamle jeg hadde da? Jeg har hvert fall 1gb. Jeg bruker nok ikke ekstreme mengder, men skjønner ikke hvordan jeg kunne brukt mer heller? Sender/mottar mye snap i løpet av dagen, er på instagram og messenger/Facebook, søker opp ting på Internett. Men jeg bruker jo wifi der jeg kan (hos neg selv, hos venninner, på jobb). Hører på offline modus i Spotify (tidligere bare radio, men er at FM nettet er nede kan jeg ikke det). Poenget mitt er at jeg ikke begrenser bruken min på noen som helst måte, så en 1gb burde faktisk holde til normalt bruk, spesielt om man har dårlig råd. Anonymkode: 6c9b4...f12 Ja, du har fått beholde gammel pris. Jeg hadde også det abonnementet hos ICE, men sa det opp da jeg flyttet fra Norge. Da jeg flyttet tilbake til Norge året etter var prisen 129,-... men ja, jeg er enig meg i at 1GB burde holde om man har dårlig råd. Til og med 500 MB burde kanskje holde... Anonymkode: b4fa3...17c 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #79 Skrevet 18. februar 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har en 4 mnd gammel baby?? Hva med amming og den slags?? Anonymkode: b5c74...668 Du kan pumpe deg, du har tid til det. Eller du kan begynne å la far gi mme når du er på jobb. Du har ingen unnskyldning i å ikke kunne begynne å jobbe. Jeg leste ett innlegg her om at far kanskje kunne få seg en ekstrajobb eller jobbe mer der han er. Når skal far få være hjemme med barnet da? Aldri. Nei, sett i gang og få deg en jobb. Dere har ingen annen utvei. Anonymkode: cdce6...c6f 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #80 Skrevet 18. februar 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan pumpe deg, du har tid til det. Eller du kan begynne å la far gi mme når du er på jobb. Du har ingen unnskyldning i å ikke kunne begynne å jobbe. Jeg leste ett innlegg her om at far kanskje kunne få seg en ekstrajobb eller jobbe mer der han er. Når skal far få være hjemme med barnet da? Aldri. Nei, sett i gang og få deg en jobb. Dere har ingen annen utvei. Anonymkode: cdce6...c6f Den du svarte er ikke trådstartet Anonymkode: b5c74...668 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå