AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #41 Skrevet 18. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere sitter ikke igjen med 3000 da, men 5560. Og det bør holde til mat til dere fire ja, om dere lager rimelig mat. Bak rundstykker selv, ha suppe til middag to dager i uken. Lag pytt i panne av rester. Kjøp billige pølser, lag gryter av dette. Bruk kyllingkjøttdeig i stedet for vanlig kjøttdeig. Dere KAN ikke gjemme unna regninger, da vokser de, og så har dere tapt 100 kr til neste gang bare i purregebyr. Løsningen er ikke å vente med regninger, men å begrense forbruk og/eller tjene mer. Det siste er kanskje vanskelig nå, men da må dere endte matbudsjettet. Du skriver i en post lenger opp at det varierer med 4000-8000 kr i dagligvarer i måneden. Ergo skal 5560 fint gå, men dere må betale regningene når lønnen kommer. Altså alle! Har man bare 5000 til mat så går det ikke å bruke 8000. Men har man 8000 på konto er det lett å bruke alle på mat. Anonymkode: 6f5aa...2bf 5560 er for lite for dem. De kan klare mat på det, men man har flere utgifter en bare mat. Lege, tannlege bla, bla..de kan klare én mnd på det, men ikke over tid. Anonymkode: c983e...a58 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #42 Skrevet 18. februar 2018 Avdragsfrihet på huslånet 1 eller 2 år er en god løsning. Betal deretter ned kredittkortgjelden så raskt som mulig. Anonymkode: ad66e...692 1
Rainbowdash Skrevet 18. februar 2018 Forfatter #43 Skrevet 18. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn som jeg og samboer gjorde for en periode var å bruke forbrukslån et par år til de regningene vi ikke fikk til hver måned. Gjelda vokste seg til 60 000, men heller det enn inkasso og betalingsanmerkninger. Så fort vi landet igjen etter de to harde årene så klarte vi å betale ned forbrukslånet også. Det sto å trakk på minste sum over mange år, økte summen og kortet ned tiden så var vi ferdig med de 60k på et år igjen. Vi hadde ingen steder å spørre om hjelp, jeg jobbet så mye jeg orket og kunne. Han byttet jobb for bedre lønninger. Vi levde for 500,- mat i mnd og valgte å bo ekstremt billig. Heldigvis alt dette før barn kom til verden så var det liksom mer mulig. Jeg tror at å flytte vil gjøre det ennå vanskeligere for dere da dere er veldig etablert der dere er. Det første og beste du kan gjøre er å ordne med et eget kort til mat og slike ting. Da blir det lettere å se hva dere faktisk bruker. Handle billigere merker, spe ut middagene mer. Vi kokte poteter til en middag den ene dagen og sørget alltid for å koke 10 ekstra. Dagen etter moste jeg disse potetene til en ny middag med enkelt tilbehør. Det ble de billigste posene med suppe noen middager og heller tilsette det jeg hadde til rådighet. I blant ble det havregrøt kokt opp på vann til både frokost og lunsj. Andre ganger spiste vi kun brødskiver til middag. Det blir en del toro poser, hjemmelaget mat fra bunnen, sverigetur for kjøtt, hjemmelagde kjøttkaker, slike ting. Helt forferdelig å leve sånn i 2 år. Men da klarte samboeren min å betale ned gjelden på en halv million på kun 2 år. Vi hadde utgifter på rundt 30 000 i mnd med faste utgifter og gjelden hans. Da hadde vi mellom 31 og 33 000 inn i mnd så vi levde vanvittig trangt. Men som med dere så kan dere begynne å betale ned forbrukslån når du får større stilling etter barnet er i barnehagen. Må man så må man tenker nå jeg. Anonymkode: b5c74...668 Hvor kan en fattig familie med inkasso og kredittgjeld (riktignok en som krymper og ikke er stor) få forbrukslån?
Rainbowdash Skrevet 18. februar 2018 Forfatter #44 Skrevet 18. februar 2018 4 timer siden, SesameStreet skrev: Men den burde dere vel være ferdig med snart eller snakker vi om store summer? Kredittkort ville jeg prioritert å få bort og heller levd ordentlig stramt noen måneder. Blir nok ikke ferdig på noen få måneder. Men ja vi prioriterer det når vi kan.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #45 Skrevet 18. februar 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: 5560 er for lite for dem. De kan klare mat på det, men man har flere utgifter en bare mat. Lege, tannlege bla, bla..de kan klare én mnd på det, men ikke over tid. Anonymkode: c983e...a58 Nettopp, som jeg har sagt tidligere, det er vel ikke mange måneder igjen med skattesmellen? Ergo, man klarer å leve slik i et halvt år, ved å utsette andre ting. Lege til barn er gratis, og når man ikke er kronisk syk så bruker man ikke mye penger på lege og medisiner. Medisiner til noen hundrelapper var også lagt inn i de faste utgiftene. Tannlege kan man utsette et år. Sett av 560 til uforutsette utgifter og lev på 5000 på mat. Klarer man ikke det så har man ikke prøvd skikkelig. Anonymkode: 6f5aa...2bf
Rainbowdash Skrevet 18. februar 2018 Forfatter #46 Skrevet 18. februar 2018 4 timer siden, Eneri skrev: Sjekk om skattekortet hans er riktig hvis det nå er kun han som har inntekt, el inntekta deres totalt er mye lavere enn ifjor. Har du feriepenger tilgode? Kan han be om forskudd på feriepenger? Kan du få deg litt vaskejobb med helgevask hos private? Men tror skatteklasse 2 er fjernet. Har sjekket og prøvd, ikke en gang gifte får lavere skatt som forsørger. 2 timer siden, altflyter skrev: Dere må rett og slett ta en "luksusfellen". Sett opp et detaljert budsjett over hva dere bruker pengene på. Så detaljert som overhodet mulig. Så må dere sette dere ned sammen og finne ut hvor dere kan kutte. Dere må kanskje akseptere å leve litt trangt en periode. Du skriver dere bruker 4000-8000 på mat i måneden. Det er veldig mye for en liten familie med dårlig økonomi. Her kan dere kutte mye. Kan du lage en ukeplan over middager og handle middag for en uke av gangen? Har dere netflix, viaplay, hbo og lignende? Kutt og se på nrk nett-tv i en periode. Dette er luksus dere ikke har råd til akkurat nå. Røyker eller snuser dere? Det er et pengesluk som man kan spare mye på å slutte med. Ikke ta opp flere kredittlån. Det er ikke bare å utsette problemet, men å lage det enda større. Du sier du går på en privat skole og studerer sykepleie? Sykepleiestudiet tar 3 år. 4 år om man går deltid. Hvis du har betalt avgift på skolen i 4 år, da kan du ikke ha særlig lenge igjen, så det er faktisk bare snakk om noen måneder, toppen et år før du kan begynne å jobbe og tjene mer penger. Kan du bytte skole? Begynne på sykepleien på høyskolen i Oslo isteden? Vil anbefale deg å se over SIFO sine budsjetter. Der får du et innblikk over hva et normalt, nøkternt forbruk er. Hva med å ta utgangspunkt i det? http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator Takk. Gode råd. Ja jeg synes vi bruker vanvittig mye på mat. Helt klart har vi mye å lære! Kunne ønske vi kunne leve etter sifo sine budsjetter. Jeg har gått en privat skole som ikke har noe med sykepleien å gjøre. Den betaler jeg enda på. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta ekstravakter på sykehjem i helgene. Anonymkode: b7de4...eac Jeg har nødig lyst til å være borte fra en 4 mnd gammel baby i 9-10 timer inkludert reise. Er ikke bare å venne hen til å ta flaska, eller til å spise mat for den saks skyld. Vært vandt til meg og bare meg da pappa jobber mye. Synes rett og slett det ville vært slemt å plutselig forsvinne sånn. Men om noen måneder er det helt klart en nødvendighet. Fikk ett supert tips i tråden om å ta vaskejobber hos privatfolk. Da kan jeg være borte noen timer, amme, leke, og dra igjen. Helt supert tips! Kanskje noen lar meg ha babyen med så kan hen sitte i bæretøy på ryggen mens jeg vasker. Takk til den som tipset om det 👍🏻 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke det nok? De sier at de får det ikke til å gå rundt og må utsette regniner, dette forstår jeg ikke.... Anonymkode: 7c332...929 Fordi vi allerede ligger bak. Så selv om budsjettet jeg skrev ser sånn ut så har vi flere regninger som allerede har hopet seg opp. Skal jeg betale alt av regninger har vi faktisk 0 å leve for og fortsatt regninger. Noe må vente og når vi tar med det som er mest krise som ikke kan vente har vi kanskje 3000 igjen. Men da er det potensielt enda værre neste måned osv. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere har kredittkortgjeld har derer sikkert kjøpt endel som dere ikke trenger og kan selge. Kjøp og selg på finn, sparer mye på det. Anonymkode: 7c332...929 Nei vi har faktisk ikke det. Har ikke kjøpt ting på kreditt. Mesteparten av kreditten er fra før vi ble sammen. Veldig få fancy ting i vårt hjem. 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere sitter ikke igjen med 3000 da, men 5560. Og det bør holde til mat til dere fire ja, om dere lager rimelig mat. Bak rundstykker selv, ha suppe til middag to dager i uken. Lag pytt i panne av rester. Kjøp billige pølser, lag gryter av dette. Bruk kyllingkjøttdeig i stedet for vanlig kjøttdeig. Dere KAN ikke gjemme unna regninger, da vokser de, og så har dere tapt 100 kr til neste gang bare i purregebyr. Løsningen er ikke å vente med regninger, men å begrense forbruk og/eller tjene mer. Det siste er kanskje vanskelig nå, men da må dere endte matbudsjettet. Du skriver i en post lenger opp at det varierer med 4000-8000 kr i dagligvarer i måneden. Ergo skal 5560 fint gå, men dere må betale regningene når lønnen kommer. Altså alle! Har man bare 5000 til mat så går det ikke å bruke 8000. Men har man 8000 på konto er det lett å bruke alle på mat. Anonymkode: 6f5aa...2bf Takk. Dette er veldig sant.. Jeg må få en inntekt ved siden av som er mulig å gjennomføre mens jeg har en liten baby. Håper på å finne en familie so trenger dagmamma.
Rainbowdash Skrevet 18. februar 2018 Forfatter #47 Skrevet 18. februar 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avdragsfrihet på huslånet 1 eller 2 år er en god løsning. Betal deretter ned kredittkortgjelden så raskt som mulig. Anonymkode: ad66e...692 Vi har ikke huslån..
Rainbowdash Skrevet 18. februar 2018 Forfatter #48 Skrevet 18. februar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp, som jeg har sagt tidligere, det er vel ikke mange måneder igjen med skattesmellen? Ergo, man klarer å leve slik i et halvt år, ved å utsette andre ting. Lege til barn er gratis, og når man ikke er kronisk syk så bruker man ikke mye penger på lege og medisiner. Medisiner til noen hundrelapper var også lagt inn i de faste utgiftene. Tannlege kan man utsette et år. Sett av 560 til uforutsette utgifter og lev på 5000 på mat. Klarer man ikke det så har man ikke prøvd skikkelig. Anonymkode: 6f5aa...2bf Jo det er flere måneder med skettesmell. Har spurt om forskudd på feriepenger men sjefen var ikke helt positiv. Venter på svar. Om han får det så er jo dette kaoset mye bedre. Da har vi faktisk 5600 eller mer i måneden og det skal vi klare.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #49 Skrevet 18. februar 2018 Medisiner og lege kan da neppe utgjøre 500,- hver måned? Man får jo frikort etter hvert. Anonymkode: f81cf...5cf 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #50 Skrevet 18. februar 2018 29 minutter siden, Rainbowdash skrev: Jo det er flere måneder med skettesmell. Har spurt om forskudd på feriepenger men sjefen var ikke helt positiv. Venter på svar. Om han får det så er jo dette kaoset mye bedre. Da har vi faktisk 5600 eller mer i måneden og det skal vi klare. Dere kan søke om å gå ned i månedtlig betaling på skattesmellen. Det er satser dere skal ha igjen å leve for som er fastbestemt, så om dere kontakter de så får dere satt ned kanskje til 500 i måneden. Kontakt de dere henger etter med, og spør om å dele opp regningen dere henger etter med 100 kr ekstra i feks. ti måneder. Hvor gammelt er eldste barnet forresten? Kan dere gå ned i antall dager med barnehage? Siden du uansett går hjemme med babyen? Anonymkode: 6f5aa...2bf
Pikeliten Skrevet 18. februar 2018 #51 Skrevet 18. februar 2018 Ring alle du skylder penger nå på mandag. Forklar at du har betalingstrøbbel og gjerne vil få til en avtale med alle kreditorer. De aller, aller fleste vil hjelpe til slik at de faktisk får pengene sine. Selg unna alt du kan. Vannkoker? Kan koke vann på plata. Sofa? Selg unna og få tak i en mye billigere eller gratis på Finn. Barnetøy, leker og utstyr. Osv. Her må dere få inn penger! Og så må dere gjøre noe med faste utgifter. Si opp alle abonnementer, ta en kritisk gjennomgang av hva dere bruker penger på. Helt ærlig, se gjerne noen episoder av luksusfellen, så kommer dere inn i tankegangen. Noe må velges bort! 4
skruf Skrevet 18. februar 2018 #52 Skrevet 18. februar 2018 (endret) Du skriver at dere bruker mye penger på mat, der kan dere gjøre noen tiltak. Dere er jo bare 2 voksne+en liten siden babyen bare ammer enda. Tips: -Handle en dag i uka, skriv ukesmeny og finn en dag det passer best å storhandle på. Hold dere til matplanen selv om det kanskje frister med noe annet en dag. -Gå over alt dere har i skap, kjøleskap og fryser. Skriv detaljert handleliste. -Lag mat fra bunnen, hel og halvfabrikat blir dyrere. -Dropp takeaway -Bak brød, knekkebrød og rundstykker selv. -Planlegg å ha 1-2 restemiddager i uken. F.eks har dere fisk en dag så koker du ekstra mengde fisk og lager fiskegrateng dagen etter. Er det litt middag igjen ene dagen og litt av en annen middag andre dagen så varmer dere opp begge middagene den tredje dagen. -Ta med matpakke på jobb. Dropp å kjøpe kaffe på cafe, ta gjerne med termos. -Last ned tilbudsapp og følg med der. Er det noe som er skikkelig rimelig så handle stort og frys ned. -Sesongens grønnsaker er som oftest billigere. -Begrens innkjøp av snop på helgene. -Når babyen begynner med fast føde så lag den selv, meld deg gjerne inn i ei babymatgruppe på Facebook -Vann som tørstedrikk, men melk til frokost og kvelds til ungen. Vi bruker saft til måltidene når det er helg, for å gjøre litt forskjell på helg og hverdag, ellers går det i vann. Ta også med vann på flaske på jobb eller tur i stedet for å kjøpe Imsedal. -Hvis dere ikke bor så langt unna Sverige så vil det lønne seg å dra dit for å handle inn av og til. -Har dere en fiskehandler i nærheten så lønner det seg å handle fisk der, billigere enn fisk fra Findus -Innvandrerbutikker har ofte billigere grønnsaker, oljer og linser (linser er generelt billig, det metter bra og er sunt) -Kjøp grønnsaker i løs vekt, det er billigere enn de som er ferdig pakket. F.eks er ei strømpe med 4 løk dyrere enn om du plukker 4 løk selv fra løk-kurven. -Du kan vurdere å bruke mooncup i stedet for bind og tamponger, billig og du sparer miljøet. Ang apotekvarer så kan du vurdere å handle via nett (ikke reseptbelagt medisin). Jeg leste selv et tips om det her på forumet og har allerede spart mye penger. Varene er under halv pris https://www.123apotek.no/ Vi tok selv tak i matbudsjettet da vi fant ut at det var veldig høyt og har nå krympet det betraktelig. Endret 18. februar 2018 av skruf 5
SesameStreet Skrevet 18. februar 2018 #53 Skrevet 18. februar 2018 8 timer siden, Rainbowdash skrev: Blir nok ikke ferdig på noen få måneder. Men ja vi prioriterer det når vi kan. Ok. Så vi snakker om store summer. Da er det ikke så mye å gjøre med den. Har dere noe dere kan selge unna? Mange har en del som ikke anses som en nødvendighet i hverdagen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #54 Skrevet 18. februar 2018 Vannkoker bruker mindre strøm enn å koke opp potetvann ved hjelp av komfyren - Kutt ut å kjøpe brød eller rundstykker fra butikken, kjøp heller inn gjær og mel og bak selv. Dette kan du klare i permisjon Eventuelt la det heve over natten -Yoghurt, biola, kesam, rømme, osv, kan du kutte ut. Dyre produkter -Kjøp inn knekkebrød og havregryn. Havregrøt kan man ha både rosiner, sukker, frosne bær, nøtter på -Kutt ned forbruket av kjøtt og fisk (makrell i tomat og tunfisk går fint), kjøp heller inn tørkede linser, bønner, og kikerter og bløtlegg. Tørket er i større kvanta og billigere enn hermetikk -Ferdigmat eller halvfabrikat som toro sine suppe- eller sausposer kan byttes ut med hjemmelaget mat. Kjøp inn hermetiske hakkede tomater -Last ned Mattilbud og se etter matvarer du trenger når de er på tilbud -Rotgrønnsaker og kål er billig, men også grønnsaker som du finner oppskjært i frossenavdelingen som amerikansk blanding. Isbergsalat, tomat, og agurk er dyrt! -Egg er ofte på tilbud hos coop eller meny, kjøp Dersom dere har behov for noe søtt eller lørdagsgodt så har dere egg, mel, sukker, melk som kan bli gode muffins eller en kake om du tilsetter litt frosne bær, bakekakao eller nøtter -Siden du bor i Oslo så har du kanskje tilgang til innvandrerbutikker. Her kan du billig kjøpe ris, tørkede linser, og grønland frukt og grønt has utrolig billig pris på nettopp frukt og grønt -Finn ut hvilke nærbutikker dere handler på. Rema 1000 eller Kiwi ville vært det optimale, er det mulighet å heller gå 500 meter for å finne en slik butikk? Last ned kiwi trumf og rema sin Æ app. Coop og Meny er dyrt, men kan ofte ha fine tilbud. -Ellers så bør alt av restaurantbesøk, take-away, kaffe latter, osv, kuttes ut helt Anonymkode: c45de...0e4 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #55 Skrevet 18. februar 2018 Kjøp middagsmat, pålegg (inkl egg, ost, kjøttpålegg m.m.), melk, youghurt m.m. fra halvprisdiskene hos KIWI. Anonymkode: ad66e...692 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #56 Skrevet 18. februar 2018 Lag ukemeny, handle mat bare en gang i uka, lag nedbetalingsavtaler med regninger dere har samlet opp. Måtte gjøre det selv og jeg er ferdig med det nå, det føles deilig. Ukemenyen har også reddet litt, det gjøre handleturen så mye greiere! Ikke spis ute på en god stund, se om dere kan arve ting istedenfor å kjøpe, spis maten dere har hjemme istedenfor å kjøpe ny mat hele tiden (vet ikke om dere gjør dette, men er et tips jeg selv måtte følge ) Dropp tv-kanaler, det finnes mye bra på Netflix, Viaplay, osv. Kutt på så mye som mulig, og flytte burde dere kanskje gjøre også, om dere finner noe billigere. Prioriter husleie, strøm og de eldste regningene, ellers blir de bare større jo lenger de venter. Får dere nedbetaling på dem hjelper det litt, prøv å få så lave beløp som mulig. Anonymkode: a7bb5...869
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #57 Skrevet 18. februar 2018 Gå på matutdeling da. Anonymkode: 4735d...72b
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #58 Skrevet 18. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Medisiner og lege kan da neppe utgjøre 500,- hver måned? Man får jo frikort etter hvert. Anonymkode: f81cf...5cf Ikke alle medisiner er på blåresept. Anonymkode: ad66e...692 5
Husholdning1 Skrevet 18. februar 2018 #59 Skrevet 18. februar 2018 Og bruk rabattordningene til butikkjedene for hva de er verdt.
Eneri Skrevet 18. februar 2018 #60 Skrevet 18. februar 2018 Det stemmer at skatteklasse 2 er fjernet, men jeg tenkte at å se over grunnlaget for skattekortet er viktig:kanskje står det stipulert en høyere inntekt på han eller deg enn det som er tilfelle for 2018. Skattekortet som skrives ut for 2018 lages i desember 2017, og baserer seg dermed på ligningstall fra 2016 med anslag for lønnsøkning. Dermed kan situasjonen idag bety at skattekortet er for høyt satt. Du har fått mange gode råd, og jeg tror at streng kostnadskontroll samt litt ekstrainntekter i form av at du får vaskejobb el. vil få dere over kneika. Du får benytte anledningen til hver jul/bursdag til å ønske penger el gavekort på skobutikk /klesbutikk som også har barneklær / matbutikk. Mye barnetøy og utstyr selges på facebookgrupper for en rimelig penge, man kan også finne mye fint barnetøy på loppemarked (fex kan det være praktisk og nødvendig med ekstra regntøy /utedress når man har barnehagebarn, man kan finne ok 'nr 2 sett' på loppis ) Se over forsikringer. Mange oppdager at de har fex reiseforsikring via fagforeningskontingenten, ingen grunn til å være dobbelforsikret. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå