Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en barnefamilie med for høy husleie (Oslo..) for mange regninger og jeg er i barselpermisjon. Vi må neglisjere noen av regningene hver måned og av like vel har vi ikke nok. ALT vokser over hodet på oss. Inn: 30 000.

Ut: Husleie 13 000. Forsikring: ca 500. Telefon×2: 600. Lån×2: 2000, Skattesmellavtale: 2000. Privat skoleavgift: 1000. Barnehage: 1800. Mndskort for han som jobber: 790. Reisepenger til meg: 300. Strøm: ca 1000, gass til komfyren: 500, Internett: 350. Medisiner og lege: ca 500.

Det er bare det jeg kommer på i farta. Vi ligger bak med flere regninger som legeregninger og telefonregninger. Har skoleleie av skoleutstyr jeg betaler hvert semester som de purrer på (1200). Så hver mnd er ett slit. Nå må jeg nok levere tilbake skoleutstyret men er redd jeg mister studieplassen min da. 

Jeg er i permisjon med en baby. Vil gjerne jobbe som dagmamma eller hundepasser for det er jo mulig med en baby på slep.  Eller hva som helst annet som kan bidra med noen 1000lapper ekstra i matpenger. Jeg har ikke fått napp som dagmamma og heller ikke hundepasser... Noen som har tips til en fortvilet mamma? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe måte å få billigere husleie uten å betale mer i reise til jobb?

Anonymkode: b5c74...668

Skrevet (endret)

Jeg kan sikkert ta en titt på det hvis du ønsker det. Jeg er (relativt) god på å kutte kostnader og finne løsninger i stramme budsjett. Hvor mye har dere inn per måned (altså, hvordan fordeles det)?

Hva har dere i matutgifter? Hvilke forsikringer er det snakk om? Abbonement? Hvilke telefonplaner? Hvem har privat skoleavgift - og hvorfor? Går det an å få avdragsfrihet på lånet et par måneder? Kan dere kutte litt på strømmen?

Endret av Nuttery
  • Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, Rainbowdash skrev:

Vi er en barnefamilie med for høy husleie (Oslo..) for mange regninger og jeg er i barselpermisjon. Vi må neglisjere noen av regningene hver måned og av like vel har vi ikke nok. ALT vokser over hodet på oss. Inn: 30 000.

Ut: Husleie 13 000. Forsikring: ca 500. Telefon×2: 600. Lån×2: 2000, Skattesmellavtale: 2000. Privat skoleavgift: 1000. Barnehage: 1800. Mndskort for han som jobber: 790. Reisepenger til meg: 300. Strøm: ca 1000, gass til komfyren: 500, Internett: 350. Medisiner og lege: ca 500.

Det er bare det jeg kommer på i farta. Vi ligger bak med flere regninger som legeregninger og telefonregninger. Har skoleleie av skoleutstyr jeg betaler hvert semester som de purrer på (1200). Så hver mnd er ett slit. Nå må jeg nok levere tilbake skoleutstyret men er redd jeg mister studieplassen min da. 

Jeg er i permisjon med en baby. Vil gjerne jobbe som dagmamma eller hundepasser for det er jo mulig med en baby på slep.  Eller hva som helst annet som kan bidra med noen 1000lapper ekstra i matpenger. Jeg har ikke fått napp som dagmamma og heller ikke hundepasser... Noen som har tips til en fortvilet mamma? 

Er du i permisjon fra skole eller jobb? Hvor gammel er babyen? Kan du begynne å jobbe en deltidsstilling for eksempel?

Skrevet

Dyrt mobilabonnement, hva med å kutte litt der? Hvilke lån er de 2000 på? Ser bhg er rimelig, får dere allerede støtte der? Er du student og i permisjon? Får du noe i foreldrepenger eller sitter du igjen med noe av engangsstønaden? Har dere noe å selge, elektronikk, barneutstyr?

Anonymkode: 22234...ec3

Skrevet

Husleien deres er for høy. Dere må bare flytte ut av Oslo så dere får den ned. Det er mange små tettsteder som ligger en halvtime unna sentrum med tog der dere kan leie til mange tusen mindre. Ellers var det uansvarlig av deg å få barn når du lever på din manns inntekt. Utrolig egoistisk overfor han som drar lasset alene. Håpe du har lært. 

Anonymkode: c983e...a58

• Liker 17
Skrevet
31 minutter siden, Rainbowdash skrev:

De delene av budsjettet du lister opp der er ganske moderate, så mye koker ned til hva dere bruker i butikkene. Hva er forbruket på matvarer og klær og kan det kuttes?

• Liker 1
Skrevet

Det jeg forsåvidt ikke helt forstår: Er det 30 000 netto? For de utgiftene du oppgir summeres opp til 17 540 kr, så det skulle vært en del igjen der.

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, Nuttery skrev:

Det jeg forsåvidt ikke helt forstår: Er det 30 000 netto? For de utgiftene du oppgir summeres opp til 17 540 kr, så det skulle vært en del igjen der.

Eh, regne igjen. De har 17k I bare skatt, gjeld og husleie. 

Anonymkode: 2cbf5...0d5

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, regne igjen. De har 17k I bare skatt, gjeld og husleie. 

Anonymkode: 2cbf5...0d5

Det har du helt rett i. Tror jeg hoppet over en linje der når jeg regnet sammen. Kostnader på 24 340, da! 

Dog forstår jeg det er kjedelig å sitte igjen med 5 660 kroner til "alt annet". Da må man begynne å tenke kreativt.

• Liker 4
Skrevet

Bruker dere 600 kroner på mobil totalt, eller er det per person? En kan klage å komme langt lenger ned uansett... en får mobilabonnement ned til 129,- kroner (1GB).

Anonymkode: b4fa3...17c

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, Rainbowdash skrev:

2 minutter siden, Nuttery skrev:

Dette blir jo 24340 i faste utgifter. 

Om dere har 30.000 netto utbetalt skulle dere sittet igjen med 5660 pr måned til mat, klær og fritid. Jeg antar dere har to barn, en baby og en i barnehage. Da blir det trangt, men dere skal absolutt klare dere om dere er økonomiske en periode. Dropp alt av kleskjøp.

Og så det viktige: Betal alle regninger når de kommer inn, ikke vent i tilfelle dere trenger mer penger til mat. Få alt betalt, og så sitter dere igjen med de 5660. Hvis det virkelig ikke går opp en måned, så får dere gå på sosialen og få penger til mat. Å utsette en regning fordi dere tror det ikke blir nok, ender bare med at dere bruker de pengene. Når man sitter igjen med en fast sum som skal gå til alt, så er det mye lettere å disponere den riktig, enn at dere har 2000 ekstra som kan brukes hvis det blir trangt. 

Andre tips: Sjekk angående redusert foreldrebetaling i barnehagen. Dere vil kanskje ha rett til bostøtte også? Og be om å få senke restskattavtalen til 1000 kr pr måned. Send inn budsjett, så går de med på det. Det er vel ikke så mange måneder dere har igjen på det? Ergo er det en kortvarig periode dere må ha det så trangt. Kanskje må du også skaffe deg en helgejobb å ha, da har jo mannen fri og kan passe barna. Bare 2-3000 inn ekstra i måneden hadde endret mye. 

Anonymkode: 6f5aa...2bf

• Liker 9
Skrevet (endret)

Hva er lån? :klo: Snakker vi privat? Studielån? Forbrukslån? Hva er det for noe? 

Endret av SesameStreet
  • Liker 2
Skrevet

Reduser internett og mob.ab, avdragsfrihet på lån, vurdere å flytte til et billigere sted, og privat skole fungerere heller ikke når dere ikke har råd. 

Anonymkode: 801d7...a4e

• Liker 3
Skrevet

Dropp Netflix/HBO/Viaplay dersom dere har noe av det. Bytt ut noen kjøttmiddager med middager med bønner/linser.

Anonymkode: b4fa3...17c

• Liker 2
Skrevet

Hva med en privat vaskejobb? Har gjort det selv da ting ble knipent økonomisk.

Anonymkode: 8657c...548

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis de 600 på telefon kun gjelder abb kan det reduseres ganske kraftig. Om dere klarer dere uten/med lite mobildata finnes det abb til under 100,-

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Skrevet

1. Dropp privatskole
2. Kutt ut tv osv..det er ikke nødvendig. Alt finnes på nett uansett..youtube/netflix/nrksuper, osv...bruk fantasien (youtube har mye bra, og ikke minst gratis)
3. Ikke kjøp flere klær, bare det som er virkelig nødvendig. Noe kan man få tak i gratis/arve, eller kjøpe for en billig penge.
4. Se over matbudsjettet. Hva kan droppes, hva er nødvendig. Spis mest mulig hjemme, dropp restaurantbesøk osv..lag det meste fra bunnen av. Lag mat du kan fryse ned i porsjoner, til å ha senere osv..
5. Dropp abonnement på tlf, gå over til kontant, og dropp internett på telefonen, det koster penger. Reis heller til et sted med gratis internett om det er så viktig :) Eller vent til du har tilgang på dataen din (om du har)
6. Bruk beina mest mulig. Er det under 1 time til jobb/der du skal kan du alltids gå/sykle

• Liker 7
Skrevet

Hva er engangsstønaden brukt til?

Anonymkode: 25b2b...2ba

Skrevet

Dere bør få dere billigere bolig, dessuten belage dere på å leve trangt en periode for å komme på riktig kurs. Selg unna det dere ikke trenger, kjøp så lite som mulig, hvis dere må ha noe, kjøper dere brukt. Mye ok på finn og fretex. Last ned appen mattilbud og planlegg innkjøpene, du vil se et mønster der etter hvert, kjøp dessuten billigmerker, dvs. firstprice osv. Sjekk priser og skift ev. abonnement på tlf/ nett (f.eks. ice er billig), strøm (strompriser.no) og forsikring (landbruksforsikring. no er ofte veldig rimelig og du behøver ikke drive med landbruk for å forsikre hos dem) Prøv småjobber på finn eller vikarbyrå, dersom du får det til å passe med permisjonen. På butikker, bensinstasjoner og kiosker trenger de ofte ekstrahjelper til kvelder og helger, da er vel mannen din hjemme og kan ta barna.

Lykke til:)

Anonymkode: 7e72f...626

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...