AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #1 Skrevet 17. februar 2018 Vi skal flytte fra Oslo... Vi er to voksne med to barn på snart 2 og snart 4,5 år. Nå vil vi flytte ut fra Oslo og tenker oss sørover mot Drammensområdet. MEN: det er jo så mye man må tenke på. 1-Pendleavstand med kollektiv transport til jobb som er i Oslo (en av oss er avhengig av å kunne beholde jobben der) 2-barna må få barnehageplass på nytt hjemsted - får de det midt i året? 3-vi eier leilighet nå og må selge og kjøpe - hva lønner seg å gjøre først, kjøpe eller selge? Vi har naturlig nok ikke økonomi til å stå med leilighet og hus samtidig... men heller ikke mulighet til å ha solgt leilieheten og ikke ha mulighet til å flytte inn i noe nytt... 4-hvordan skal man vite hva som er "bra områder", "gode skoler" osv på et sted vi ikke har noe kjennskap til? 5-hvor lang tid tar en sånn flytteprosess? Fra man begynner å gå på visninger til man har solgt gammelt og flyttet inn i nytt? Hvis det skinner igjennom, så JA, jeg gruer meg for hele denne prosessen, men vi må flytte. Helst i sommer, men det går også med neste sommer. Huff... Takk for svar Anonymkode: f1241...1e0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #2 Skrevet 19. februar 2018 Åskollen er ett rolig område med en god barneskole, ett par butikker, legekontor og sykehjem. Åskollen har en stor håndballklubb, glassverket som gjør det ganske bra. Det er også skolekorps. Kusinen min jobber på espira barnehagen det, veldig flott barnehage. Husprisene er moderate og det er normale folk som bor der. Jeg trivdes veldig godt der. Området er pent, husene er stort sett godt stelt og folk bryr seg om å ha ett fint område. Hjelpsomme mennesker. Kunne glatt flyttet dit igjen 😊 Anonymkode: feff3...e88
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #3 Skrevet 19. februar 2018 På 17.2.2018 den 17.41, AnonymBruker skrev: Vi skal flytte fra Oslo... Vi er to voksne med to barn på snart 2 og snart 4,5 år. Nå vil vi flytte ut fra Oslo og tenker oss sørover mot Drammensområdet. MEN: det er jo så mye man må tenke på. 1-Pendleavstand med kollektiv transport til jobb som er i Oslo (en av oss er avhengig av å kunne beholde jobben der) 2-barna må få barnehageplass på nytt hjemsted - får de det midt i året? 3-vi eier leilighet nå og må selge og kjøpe - hva lønner seg å gjøre først, kjøpe eller selge? Vi har naturlig nok ikke økonomi til å stå med leilighet og hus samtidig... men heller ikke mulighet til å ha solgt leilieheten og ikke ha mulighet til å flytte inn i noe nytt... 4-hvordan skal man vite hva som er "bra områder", "gode skoler" osv på et sted vi ikke har noe kjennskap til? 5-hvor lang tid tar en sånn flytteprosess? Fra man begynner å gå på visninger til man har solgt gammelt og flyttet inn i nytt? Hvis det skinner igjennom, så JA, jeg gruer meg for hele denne prosessen, men vi må flytte. Helst i sommer, men det går også med neste sommer. Huff... Takk for svar Anonymkode: f1241...1e0 Høres ut som om du best blir boende der du er. Skal du likevel flytte så selg, skaff deg en midlertidig leiet bolig mens du leter etter noe nytt du flytter inn i på nytt sted ved nytt barnehageår etter sommeren. Anonymkode: 774fa...5f3 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #4 Skrevet 19. februar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som om du best blir boende der du er. Skal du likevel flytte så selg, skaff deg en midlertidig leiet bolig mens du leter etter noe nytt du flytter inn i på nytt sted ved nytt barnehageår etter sommeren. Anonymkode: 774fa...5f3 He he, vi kan ikke bli boende her videre, og forhåpentligvis får vi det veldig fint når vi bare er "installert" i huset i Drammen. Men er det noen som vet om det er vanskelig å få barnehage midt i året? Vanskelig å tilpasse det til august, liksom :-/ Og da vil jo sikkert uansett de som har søkt innen mars først få plass? Eller er det ikke sånn.... 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Åskollen er ett rolig område med en god barneskole, ett par butikker, legekontor og sykehjem. Åskollen har en stor håndballklubb, glassverket som gjør det ganske bra. Det er også skolekorps. Kusinen min jobber på espira barnehagen det, veldig flott barnehage. Husprisene er moderate og det er normale folk som bor der. Jeg trivdes veldig godt der. Området er pent, husene er stort sett godt stelt og folk bryr seg om å ha ett fint område. Hjelpsomme mennesker. Kunne glatt flyttet dit igjen 😊 Anonymkode: feff3...e88 Tusen takk, AB Er det lett å pendle kollektivt til Oslo derfra? Anonymkode: f1241...1e0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #5 Skrevet 19. februar 2018 Finansieringsmessig tipser jeg om å lufte planene for banken. Jeg er ikke sikker på hvordan det er i dag, men jeg flyttet tvers over landet for snart 3 år siden. Jeg måtte kjøpe før jeg hadde solgt min gamle leilighet, og det kostet en kort telefon til banken før mellomfiansiering var på plass og jeg kunne gi bud på min nye leilighet. Jeg la ut gammel leilighet for salg omtrent i samme skund som jeg fant min nye leilighet. Det optimale er å overta nytt bosted noen gode uker før det er overlevering av gammelt bosted til nye eiere, men det er ikke alltid mulig å få til. Jeg sier det fordi pakking og utvaskskal også gjøres. Om dere ikke har tenkt over den biten riktig ennå så husk at det går an å engasjere et flyttebyrå til hele prosessen (nedpakk, utvask, transport, utpakk og plassering + at alle esker og embalasje da blir tatt med). Enkelte ganger kan det være verd å betale for det. Å pendle til Oslo er vel enklest med tog, så det er verd å ha avtand til togstasjon eller til bussholdeplass (buss inn til stasjonen i sentrum) på huskelista. Drammen har blitt en skikkelig fin by nå, så lykke til med letingen etter nytt bosted Anonymkode: d9e60...116
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #6 Skrevet 19. februar 2018 Som pendler ville jeg ha satset på Åssiden eller Konnerud fra senteret og mot byen. Buss hvert 10 min. Konnerud er et flott område for barn å vokse opp i. Nærhet til marka, godt bomiljø og bedre luft enn nede på flata. Du må like snø og ikke slaps da. Åssiden kan også ha nærhet til marka alt etter hvor du bor. Slalåmbakke i nærmiljøet. Åskollen er uaktuelt for meg som pendler med offentlig transport. Anonymkode: ec6ec...adb
petterm Skrevet 19. februar 2018 #7 Skrevet 19. februar 2018 I forhold til barnehageplass midt i barnehageåret - ring kommunen og spør. Dere er sikkert ikke de første som flytter midt i året. Hvis du er sikker på at det er lett å selge leiligheten til en akseptabel pris, så kan du ta sjansen på å kjøpe før du selger. Personlig hadde jeg solgt først, det føles tryggere, selv om det kan bli litt ekstra styr og ekstra kostnader. Heller det enn å ende opp med 2 leiligheter.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #8 Skrevet 19. februar 2018 Ingen problem å pendle til Oslo fra Åskollen. At det er enklere fra Konnerud tror jeg ikke noe på. Fra Åskollen kan man sykle til togstasjonen om man liker å sykle, om ikke går det nok busser til toget. Anonymkode: feff3...e88
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #9 Skrevet 20. februar 2018 Dere kan få mellonfinansiering i banken. Anonymkode: 7cfed...c2a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #10 Skrevet 20. februar 2018 Høres ut til at jeg må ringe både bank og barnehagekontor, ja, takk for tips! Og når det gjelder pakking, utflytting, vasking, innflytting - så må nok et firma ta seg av det. Det må vi bre koste på oss, det tror jeg det er verdt 👍 Hvor mange tusen må man regne med da, vanlig utstyrt 100m2 leilighet? Anonymkode: f1241...1e0
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #11 Skrevet 20. februar 2018 det er bare å sjekke prisene på finn.no. Avhengig av økonomi dette... Asker er vel også et alternativ?, skjønt har jeg også hørt mye fint om Drammen. Anonymkode: de08a...0dd
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #12 Skrevet 20. februar 2018 Selve salgsprosessen på leiligheter i Oslo er vel rundt 3-4 uker, fra verdivurdering til solgt. Men tid fra solgt til overtakelse varierer fra "snarlig" til flere måneder fram. Jeg gikk på visninger ett halvt år før jeg fant noe som passet i min prisklasse, og i området jeg ønsket bo, i passe stand. Så ventet jeg 3-4 måneder før jeg fikk overta. Flyttehjelp varierer helt etter hva dere gjør selv, og hva dere vil ha gjort. Men om dere pakker ned/ut alt selv, og bare skal ha bærehjelp og transport, og vask, så ville jeg regnet med 15-25 000,- De fleste vurderer pris etter timer. Jo mer dere gjør selv, jo mindre betaler dere. Bare for selve flyttevask bør dere budsjettere med 4000-6000,-. Anonymkode: fe1a3...da4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #13 Skrevet 20. februar 2018 Shit, det var mye penger :-/ Men forståelig hvis man skal få "alt" gjort og slippe å reise mange ganger fram og tilbake... Anonymkode: f1241...1e0
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #14 Skrevet 9. juni 2018 Hei igjen, TS her! Vi har solgt leiligheten, kjøpt hus og flytter 15. juli 😄 Ser ut til at dette ordner seg! Nå står pakking for tur... bli en supergode tips? Anonymkode: f1241...1e0
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #15 Skrevet 10. juni 2018 23 hours ago, AnonymBruker said: Hei igjen, TS her! Vi har solgt leiligheten, kjøpt hus og flytter 15. juli 😄 Ser ut til at dette ordner seg! Nå står pakking for tur... bli en supergode tips? Anonymkode: f1241...1e0 Hvor kjøpte dere hus hen? Anonymkode: 64a4b...f65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå