Gå til innhold

Avvikle aksjeholder-status?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For over ti år siden ble jeg og mine to brødre aksjeholdere i Pappa sitt firma, slik at han kunne gjøre enkeltmannsforetaket til AS. Han betalte inngangssummen på 10.000,- som en gave til oss.

Hvert år har vi fått en sum i "utbytte".

Nå er det fem år siden jeg kuttet kontakten med pappa, og den siste broren min kuttet ham ut for en uke siden (grov psykisk mishandling).

Jeg har ikke villet ha pengene hans siden jeg kuttet han ut, men en kompis av meg som jeg snakket med om dette sier at siden firmaet hans går kjempebra snakker vi kanskje 100.000,- til hver av oss! :O Jeg er ufør, broren min er student, og de pengene kunne kommet godt med! :O

Jeg ønsker fortsatt ikke å snakke med ham, hvis man gir ham lillefingeren tar han hele armen, men jeg vil ha pengene, siden han bruker alt av arv på ny kone, så de får jeg ikke se noe til regner jeg med. Vil på en måte ha en "erstatning" for all skaden han har påført oss.. :'(

Tenkte vi skulle skrive hver vår mail, og formelt "si opp" som aksjeholdere, men vet ikke hvordan man formulerer en sånn mail?

Noen som har noen råd?

Anonymkode: 3a3c9...b19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teksten din vitner om at du har tilnærmet ingen kunnskaper om aksjeselskap. Sier ikke det for å være slem eller nedlatende, men her er det lurt å være realistisk. Skal du være sikret din rettmessige andel, så start med å lese deg opp slik at du lærer det grunnleggende. Om ikke annet, så vil du lære nok til å stille de riktige spørsmålene.

Her er kortversonen, forutsatt at jeg har tolket dine opplysninger korrekt:

Formelt sett har din far opprettet et AS for drøye ti år siden, og skutt inn den nødvendige aksjekapital. Du og din bror fikk aksjer i selskapet. Den gang var det vanlig med 100.000 kroner i aksjekapital ved oppstart, så hvis dere fikk aksjer for 10.000 kroner i datidens penger, så tilsier det at dere har fåttt 10% av aksjene hver.

Disse aksjene har du åpenbart fremdeles, og hvis selskapet går med overskudd, så kan det hvert år utbetale utbytte til aksjonærene. Du sier så at du ikke har villet ha pengene hans i senere år, men dette gir liten juridisk mening i denne konteksten.

For det første er det ikke din fars penger, det er utbytte fra et firma. For det andre så vil det å frasi seg utbytte i et familieselskap (hvilket dette er) i praksis trolig tilsvare "skjevdeling av utbyttet", og da regnes dette fort som gave fra deg til de andre aksjonærene - i hvert fall hvis dere ikke har et enstemmig generalforsamlingsvedtak. All den tid du ikke har hatt dialog med din far på flere år, så er sistnevnte i praksis umulig.

Du sier så at siden firmaet går bra, så er det kanskje snakk om 100.000 kroner til hver av dere. Dette er en setning som åpner for store misforståelser, men dersom du fremdeles snakker om utbytte, så forutsetter det i så fall at firmaet utbetaler 1 million i utbytte det aktuelle året. Siden du eier 10% av aksjene, så vil dette gi deg 100.000 i utbytte det året.

Dersom du ønsker å "si opp" som aksjonær, så skjer dette ved at du selger aksjene. Hvor mye penger du får for salget av aksjene avhenger av hva selskapet er verdt. Dersom selskapet faktisk utbetaler omtrent 1 million i utbytte hvert år, så kan verdien fort være ganske betydelig, og du skal i så fall ha 10% av dette.

Men, du må i så fall få solgt aksjene. Dette selskapet er neppe på børs, og det kan også godt være at det foreligger en aksjonæravtale som legger begrensninger i kjøp og salg av aksjene. Her er vi tilbake ved dette med kunnskap, og jeg vil sterkt anbefale deg å lære elementære regler rundt aksjeselskap.

NB! Hvis selskapet er veldig avhengig av din far og hans arbeidsinnsats, f.eks. at han jobber som konsulent og er eneste ansatt, så vil selskapet neppe være verdt mer enn 100.000 fremdeles. I så fall vil det være galskap å selge aksjene, ettersom det bare gir deg 10.000 en gang. Da vil du mye heller ha 100.000 i utbytte hvert år!

PS: Du sier du vil ha pengene som en slags erstatning for skaden han har påført dere. Dersom han har vært den drittsekken du tegner et bilde av, så skjønner jeg hvorfor du ser det på denne måten, men her må du løfte blikket og se at din far og selskapet hvor du er aksjonær formelt sett er to forskjellige ting (eller juridiske enheter, som vi så fint sier). Dersom du i ditt hode blander dette i én røre, så vil du fort kunne gjøre ting som ikke er til din fordel.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...