Gå til innhold

Rottweiler?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har i lang tid tenkt å skaffe meg en hund. Valget er en rottweiler. Jeg har lest mange bøker og brukt internett mye, og har da lært at rottis er en forholdsvis vanskelig hund, dersom man ikke oppdrar den bra.

Jeg bor i et rekkehus alene, og tror at jeg har nok plass for hunden, dessuten har jeg store friarealer 50m bortfor her hvor jeg bor. Jeg jobber 8-16 og i den tiden må hunden være for seg selv. Jeg vil ha hund fordi jeg vil ha litt mer selskap og en tur-kompis, da jeg er rimelig aktiv i naturen.

Noen som har erfaring fra oppdragelse og hold av rottweiler over lang tid, som kan fortelle meg deres historie og tanker om tiden med rottweileren. Gjerne problemer dere møtte på underveis.

Dette er min først hund alene, men vi har hatt en boxer når jeg var liten(7-19år), så litt erfaring har jeg da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår er ikke vanskelig. Bare snill og kosete.

Tispene er ofte enklere å holde enn hannhundene.

Rottweileren er trygg på seg selv, bråker lite og er en glad hund.

Den krever oppmerksomhet og mosjon, men ikke så veldig mye mer. Den kan være litt sta, men med en riktig oppdragelse er det ikke noe problem.

Skrevet

Ville tatt meg en tur på Canis, er mange gode innlegg om de fleste rasene, og mange kunnskapsrike hundefolk å spørre! Ellers vil jeg anbefale:

Les MYE om rasen.

Snakk med oppdrettere og eiere, finnes sikkert et rottweiler forum på nett også.

Bruk lang tid på å finne riktig oppdretter!

Vet at mange vil si dette er en "vanskelig" rase, men med tid, vilje og riktig oppdretter og hjelpere rundt deg er det egentlig ingen grunn til at det ikke skulle gå bra, om du er i stand til å be om hjelp og råd, vel og merke. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Alle hunder er vanskelig om du ikke oppdrar den bra.

vi har en hann,men det har ikke vert bare enkelt i valpetiden.

rolig og avbalansert. Kan være alene hjemme nå. Er 10 mnd. prøvde da han var 5 mnd,men det gikk ikke.

Krever mye oppmerksomhet,mosjon.

Skrevet

Har en rottisdame, og anbefaler www.rottweiler.net - forumet! MASSE info, veldig bra. (selv om det er mye rare folk der også, he he)

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Hvis det er ditt første møte med rasen, vil jeg anbefale at du skaffer deg en tispe. De er generelt enklere, og ikke fullt så tøffe i den kritiske puberteten. Det er IKKE uten grunn at det oppstår allergi i svært mange familier når hunder er rundt 7-8 mnd.

Har hatt rottweilertispe selv, og får ny til sommeren.

Vær forresten også klar over samfunnets fordommer mot rasen, og selv om du ikke har fått hunden enda, kan du gjerne melde deg på et dressurkurs som tar i mot deltakere uten hund. Det er jo tross alt ikke hunden som er på kurs, men eieren. :)

Rottweiler er en herlig rase!!! :)

Skrevet

Rottweiler er kanskje ikke vanskeligere enn andre raser, men problemene med en utagerene rottweiler blir større enn med en utagerende bichon frisè... Det er noe med 40 kg vekt og trøkk...

Høres ut som om du har tatt et gjennomtenkt valg, og fortsett med å satse på å lære mer om hund. Les noen gode bøker, meld deg inn i hundeklubb og gå kurs, så får du sikkert en flott hund.

PS! Det er viktig å sette seg inn i helsetilstanden til rasen du velger. Rottweilere har f.eks. relativt rette bakben og får oftere enn andre hunder problemer med knærne, også pga at de er store og tunge. Vær bevisst på dette når du velger valp og ta det med i betrakning når du skal velge aktivitet for hunden din.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Hadde rottistispe og hun var ikke vanskelig i det hele tatt. Litt sta noen ganger men det var ikke noe problem. Rottiser har en sterk psyke og det gjør de til trygge hunder.

Nå har jeg en bordercollie og der er psyken noe helt annet. Mye vanskeligere å få til, selv om hun lærer raskt. Så neste gang blir det rottisdame igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...