Gå til innhold

Så akkurat en ansatt på matbutikk handle med seg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov? Jeg kom akkurat inn i butikken da jeg så hun stod lent over båndet og tastet inn kode på betalingsterminalen og puttet bankkortet sitt i lomma etterpå. 

Jeg bare lurer, fordi i butikken jeg jobber er det strenge regler rundt nettopp dette, det skal ikke handles på egenhånd og det må taes kopi av kvitteringer og 2 signaturer trengs for at kjøpet skal bli gyldig.. 

Anonymkode: d766a...1cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det egentlig er lovlig nei. Men det burde være det, kanskje. Såpass mye tillit bør en gi til sine ansatte. Hun betalte jo varene sine, sant?

Anonymkode: add53...f03

• Liker 1
Skrevet

Der jeg jobber skal du helst ikke gjøre kjøpet selv. Det vil si er det en annen ansatt på jobb og de har tid skal de utføre salget. Derimot, er det ikke praktisk mulig der og da så gjør man det selv. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov? Jeg kom akkurat inn i butikken da jeg så hun stod lent over båndet og tastet inn kode på betalingsterminalen og puttet bankkortet sitt i lomma etterpå. 

Jeg bare lurer, fordi i butikken jeg jobber er det strenge regler rundt nettopp dette, det skal ikke handles på egenhånd og det må taes kopi av kvitteringer og 2 signaturer trengs for at kjøpet skal bli gyldig.. 

Do you care though? Hva om det ikke er lov? Skal du gå å klage til sjefen? 

..eeller kanskje du skal bry deg litt mindre om alle andre :)

• Liker 12
Skrevet

Der jeg har jobbet har det vært ok hvis varen er ordinær. Ikke ok ved ansattrabatt.

Anonymkode: dbab2...5f0

• Liker 1
Skrevet

Der jeg jobbet hadde vi en slik regel, men den var ikke absolutt. Var man alene eller noe gikk det greit å slå inn noe selv. Hva faen skal man gjøre, stenge sjappa og gå til nabobutikken for å kjøpe seg en redbull?

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Der jeg jobbet hadde vi en slik regel, men den var ikke absolutt. Var man alene eller noe gikk det greit å slå inn noe selv. Hva faen skal man gjøre, stenge sjappa og gå til nabobutikken for å kjøpe seg en redbull?

Nei, men det var jo flere andre ansatte rundt om i butikken. Ja men da er det tydeligvis greit å gjøre det da, jeg er vant til strengere regler i butikken jeg jobber i men tydeligvis ikke sånn overalt :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men det var jo flere andre ansatte rundt om i butikken. Ja men da er det tydeligvis greit å gjøre det da, jeg er vant til strengere regler i butikken jeg jobber i men tydeligvis ikke sånn overalt :)

Butikken kan jo ha helt andre regler enn de vi har hørt om. Noen er elendig på loss prevention.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lov der jeg jobber. Der skal en annen ansatt være der for å se at vedkommende faktisk betaler. Jeg jobber ikke i matbutikk, men jeg vil tro det er ganske standard av samme årsak

Anonymkode: 5d9cf...2b7

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var hun i arbeidstøy eller i privattøy? På privaten kan ansatte handle fritt. 

I arbeidstøy kan ansatte også handle, men da skal alt de kjøper attesteres av andre ansatte med særlig ansvar i større butikker. Posene stiftes igjen og kassalappen heftes på posen. Om den aktuelle ansatte går i selvbetjeningskassa og så får tingene kontrollert spiller ingen rolle. 

Hvem vil miste jobben for noe så dumt som hi? Den anstate følger nok butikkens rutiner.

Anonymkode: 221b3...8d0

Gjest padawan
Skrevet

MJeg har sett mange ansatte klistre kvitteringen på brusflasken eller whatever slik at de andre ser de har kjøpt den. 

Skrevet

Å handle for seg selv på den måten er fullt lovlig, men det kan være mot butikkens egne interne regler. Der jeg tidligere jobbet kunne ansatte selv handle i selvskanningskassene, men de kunne ikke "selge til seg selv" i de vanlige kassene.

Anonymkode: 55ed4...29c

• Liker 2
Skrevet

Dette var lov der jeg jobbet. Eneste regel var at vi måtte ta vare på kvitteringen da det kom vekterselskap og tok stikkprøver ved endt vakt, altså sjekket hva vi hadde med oss (personalrommet var på et helt annet sted i bygget, så ikke mulig å snike ting ned i veska). 

Anonymkode: 7162c...d16

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i nisjebutikk (ikke matbutikk) og vi har lov til å handle når vi står alene (vi står som regel alltid alene på våre vakter). Vi får gode prosenter og vår kvittering skal alltid lagres.

Anonymkode: a99ad...0b6

Skrevet

Synes det bør være helt innafor nå som de fleste butikker har selvscanningsautomater og alle kan handle helt på egenhånd uansett.

Skrevet

Vi hadde lov, men om vi handlet alene måtte vi betale med kort og ta vare på kvitteringen. Og ansattrabatt kunne vi kun bruke om vi handlet hos en kollega. 

Anonymkode: 27649...408

Skrevet

Hos oss gjør vi det hele tiden. Tullete at en som er opptatt med noe annet må bruke tid på å komme til kassa for å la den i kassa kjøpe noe å drikke for eksempel. Vi skal uansett alltid ha kvittering på tingene vi selv selger i butikken. 

Anonymkode: a7b2d...e7c

• Liker 1
Skrevet

Der jeg jobbet var det helt greit, så lenge vi tok vare på kvitteringen :) 

Skrevet

Egentlig ikke lov hos de fleste butikker, men det går vel greit f.eks om man er alene på jobb. 

Anonymkode: 92d7d...481

Skrevet

Får lov så lenge vi er alene og vi tar vare på kvittering :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...