Gå til innhold

Ikke lov å eie mer enn én borettslagsandel i landet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at man ikke kan eie mer enn én andel i samme borettslag, og at man gjerne kun kan eie én bolig innenfor samme boligbyggelag som f.eks. obos. Og jeg vet at hovedregel er at den som eier, også skal bo i leiligheten, og at mulighetene for utleie er begrenset. Man må ha godkjennelse av styret eller leie ut på midlertidig basis der intensjonen er å flytte tilbake i leiligheten.

Men hvis man f.eks. eier en borettslagsleilighet i Bergen, men skal studere to år i Oslo, man har fått tillatelse av styret til å leie ut denne perioden, er det da slik at man ikke kan kjøpe en BRL-leilighet i Oslo i mellomtiden som man siden selger igjen når man flytter tilbake? Selv om det er to helt uavhengige borettslag. Må man enten kjøpe selveier (og betale dokumentavgift) eller se på leiemarkedet?

Anonymkode: c8029...ebc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at man ikke kan eie flere andeler i et borettslag? Såvidt jeg kan se fra lov om borettslag er det ikke noe om dette der.

Jeg har eid flere andeler på samme tid. Både i samme borettslag, og i ulike borettslag. Det har aldri vært noe problem, eller har noen problematisert det.

Skrevet

Dersom det er ulike boligbyggelag, kan du eie en i hver.

• Liker 1
Skrevet

Som regel hvis man skal kjøpe en annen andel, plikter man å selge den man har. Men det kan jo være at det er interne regler i BRLet.

Anonymkode: c8029...ebc

Skrevet

Man kan eie 2 leiligheter I Obos f.eks, men ikke i samme borettslag, bare boligbyggerlag. 

Anonymkode: 4d2d3...d0b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan eie 2 leiligheter I Obos f.eks, men ikke i samme borettslag, bare boligbyggerlag. 

Anonymkode: 4d2d3...d0b

I hovedregel ikke, men det finnes unntak.

Sitat

Kan jeg eie flere OBOS-boliger?

Hovedregel

OBOS ønsker at flest mulig av medlemmene skal få oppfylt sitt ønske om å eie en egen bolig. Derfor er hovedregelen at du ikke kan eie mer enn én bolig i et borettslag tilknyttet OBOS. 

Dersom du allerede eier en bolig i et OBOS-borettslag på det tidspunktet hvor du kjøper en ny, er hovedregelen at du må selge den gamle. 

Unntak

Du kan eie inntil to boliger i borettslag tilknyttet OBOS, dersom:

- den ene boligen er en fritidsbolig. Boligen må inngå i et borettslag som, ifølge vedtektene, har til formål å gi andelseiere bruksrett til fritidsbolig i lagets eiendom.

- den ene boligen er en pendlerbolig som du trenger på grunn av arbeid eller virksomhet. Avstanden mellom arbeidssted og hjem må være så stor at dagpendling ikke er praktisk. 

- bruken av den ene boligen overlates til din ektefelle, en slektning i rett opp- eller nedstigende linje for deg selv eller ektefellen din eller et fosterbarn –  slik det er beskrevet i loven om borettslag § 5-6 1. ledd, nr 3 (lovdata.no). Merk: Dersom du har brukt forkjøpsretten din til å kjøpe en ny bolig i et OBOS-borettslag, kan du som regel ikke overføre den gamle boligen til en av dine familiemedlemmer uten at det utløser forkjøpsrett. 

Øvrige forutsetninger

Kun én av boligene kan kjøpes ved hjelp av forkjøpsretten, og boligene må tilhøre ulike borettslag. Det er ikke mulig å eie to boliger i samme borettslag.

https://www.obos.no/privat/medlemsfordeler/alle-medlemsfordeler/forkjopsrett/kan-jeg-eie-flere-obos-boliger

Skrevet
9 timer siden, stan skrev:

Er du sikker på at man ikke kan eie flere andeler i et borettslag? Såvidt jeg kan se fra lov om borettslag er det ikke noe om dette der.

Jeg har eid flere andeler på samme tid. Både i samme borettslag, og i ulike borettslag. Det har aldri vært noe problem, eller har noen problematisert det.

I mitt borettslag er det slik,men det en en egen regel der. Ikke at styret bryr seg  da varamedlemmet selv har sagt han eier to leiligheter i bygget 

Skrevet
8 timer siden, The Kitten skrev:

I mitt borettslag er det slik,men det en en egen regel der. Ikke at styret bryr seg  da varamedlemmet selv har sagt han eier to leiligheter i bygget 

Det kan være en slik regel i det bestemte  borettslaget. At det er kun anledning til å eie en andel eller bolig. 

Men det er ikke noen norsk lov som forbyr en å eie flere boliger i borettslag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...