Gå til innhold

Hvor mye er forlangt når man bor sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en mann som mener jeg skal støvsuge gulvene hver dag, vaske kjøkkenet, badet og toalettet hver dag og støve overalt ellers. Bor i stort hus så det er snakk om tre etasjer. Jeg lager middag til ham hver dag og legger på tallerkenen, rer opp sengene hver dag, vasker klær... Han mener jeg er lat fordi jeg ikke synes det er gøy med husarbeid, og at jeg må begynne å gjøre ting mer aktivt slik at jeg begynner å synes det er gøy. Så det jeg lurer på er om han har rett? 

Anonymkode: 05c7e...d1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør han da? Hvis han mener at du skal synes det er "gøy" med husarbeid og derfor skal gjøre alt, så er han en idiot og mannssjåvinist. Kom deg vekk. De færreste synes ikke husarbeid er gøy. At kvinner SKAL synes det er noe idiotmenn forteller seg selv for å unnskylde at de selv ikke gidder. 

Jobber dere begge? Hvis du er hjemmeværende så kan det jo være realt at du tar mer enn ham. Men støvsuge hver dag er da ikke nødvendig, med mindre dere har verdens mest røytende hund eller noe. Heller ikke vaske badet hver dag eller det andre...

Anonymkode: ffc6d...79e

• Liker 6
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør han da? Hvis han mener at du skal synes det er "gøy" med husarbeid og derfor skal gjøre alt, så er han en idiot og mannssjåvinist. Kom deg vekk. De færreste synes ikke husarbeid er gøy. At kvinner SKAL synes det er noe idiotmenn forteller seg selv for å unnskylde at de selv ikke gidder. 

Jobber dere begge? Hvis du er hjemmeværende så kan det jo være realt at du tar mer enn ham. Men støvsuge hver dag er da ikke nødvendig, med mindre dere har verdens mest røytende hund eller noe. Heller ikke vaske badet hver dag eller det andre...

Anonymkode: ffc6d...79e

Han sitter med pc eller musikk og tar kun sin egen klesvask, ellers ingenting. Han har en mor som "liker" husarbeid så han forventer at jeg skal like det på samme måte siden vi bor sammen. 

Har ikke dyr, og begge er dessverre uten jobb for øyeblikket. 

Skrevet

Du setter opp en liste med det som må gjøres daglig, ukentlig, månedlig og ved årstidene. Gjelder både tradisjonelt ‘kvinnearbeid’ og ‘mannearbeid’. Del så alt i hver rubrikk på to. Hvis det er mange ting du liker å gjøre daglig, som han synes er gørr, så kan du nulle ut et arbeid til deg selv ved en av de andre rubrikkene. Pass på at dere gjør ca likt. At han skifter hjul to ganger i året skal ikke veies likt som at du vasker klær flere ganger i uka.

Daglig: lage middag, fylle og tømme oppvaskmaskin, rydde ved kvelden osv

Ukentlig: støvsuge alle gulv, vaske alle gulv, vaske bad osv, vaske bil, fylle drivstoff

Månedlig: vaske kjøleskap, steikeovnen, gå over vedlikehold for huset (kan være mer eller mindre)

osv osv osv. 

Så blir det mest mulig likt.

Hvis du liker å vaske osv så lager du ikke liste, men det gjør du altså ikke. 

Jeg vasker alle klær hos oss, lager middag og vasker huset annenhver uke. Han betaler mer enn meg, ordner alt med bilen min, fikser og ordner hus og ute hele tiden. Vi gjør ca like mye, men jeg elsker å lage mat, og han tar gjerne oppvasken sammen med meg. Vi har en god tone og godt samarbeid, han gjør periodevis mer ute og jeg periodevis mer hjemme. Han har også oppdrett av hest så han har mye å gjøre der, jeg hjelper til når jeg vil. 

Anonymkode: 74ce0...7c7

• Liker 5
Skrevet

Er du ansatt som hushjelp?

Anonymkode: 2f9b7...2c5

• Liker 10
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en mann som mener jeg skal støvsuge gulvene hver dag, vaske kjøkkenet, badet og toalettet hver dag og støve overalt ellers. Bor i stort hus så det er snakk om tre etasjer. Jeg lager middag til ham hver dag og legger på tallerkenen, rer opp sengene hver dag, vasker klær... Han mener jeg er lat fordi jeg ikke synes det er gøy med husarbeid, og at jeg må begynne å gjøre ting mer aktivt slik at jeg begynner å synes det er gøy. Så det jeg lurer på er om han har rett? 

Hvorfor gjør du alt dette? Du må sette foten ned og si nei, hvis ikke er du hushjelp for ham resten av livet. Liker han det ikke, kan han jo flytte hjem til mamma. 

Anonymkode: 30a76...1e4

• Liker 5
Skrevet

Nei han har ikke rett, han har høl i huet

Anonymkode: 66a40...989

• Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ansatt som hushjelp?

Anonymkode: 2f9b7...2c5

Nei, jeg er "ansatt" som kjæreste og samboer.

• Liker 1
Skrevet

Haha jeg hadde begynt å le om min samboer hadde antydet at jeg skulle være tjeneren hans! Her gjør vi like mye å det er en selvfølge. Jeg hadde ALDRI godtatt å bli beordret på den måten, da skulle han fort fått se hvordan singellivet er igjen. 

Anonymkode: 3ea8d...2df

• Liker 7
Skrevet

Begge går hjemme hele dagen, men det er du som skal ta alt det kjedelige husarbeidet? Og han setter krav for hva som skal gjøres og når, og det uten å bidra en døyt.

Hvorfor du vil diskutere ståa her på KG er utenfor min fatteevne. Situasjonen synes å være ganske åpenbar.

Anonymkode: ca63f...95f

• Liker 5
Skrevet

Dette må være en tulletråd, laget for å provosere... 

Om ikke - skaff deg litt selvrespekt. 

Anonymkode: 12b65...0e1

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er for mye forlangt, om han forlanger/krever alt dette av deg. 

Han kan begynne med å legge sin egen mat på sin egen tallerken. Gå til streik, det er på høy tid. I mens kan du lese deg opp på ord og uttrykks betydning, eller surfe på nett. Hva gjør han hjemme, egentlig? Bor på hotell? 

Anonymkode: 5e3cc...a9a

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han sitter med pc eller musikk og tar kun sin egen klesvask, ellers ingenting. Han har en mor som "liker" husarbeid så han forventer at jeg skal like det på samme måte siden vi bor sammen. 

Har ikke dyr, og begge er dessverre uten jobb for øyeblikket. 

Sånn var min far mot min mor, forskjellen var at begge var i jobb. Han ble oppdratt av en mor som hadde støv på hjernen og som mente at kvinners liv bestod i å finne en mann, spre bena og få unger så fort som råd, og ellers vaske hus, klær og lage mat. 

Mannen din trenger å få kjenne på vaskefilla. Finn fram vaskebøtta og la han vise deg hvor gøy det er å vaske. Samtidig fjerner du PC, for med hans syn på fordelingen er husarbeidet befinner han seg på 50-tallet, og da var det ikke PC å spille på. 

Anonymkode: 0a2ac...bc9

• Liker 7
Skrevet

Han er uten jobb og gidder ikke dele husarbeidet, han mener det er kvinners jobb. For et kupp du har gjort!

Anonymkode: 70d31...7bb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...