Gå til innhold

Tempotrening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns at det er veldig gøy å løpe, og har det siste halvåret prøvd å lese meg litt opp, øve inn god teknikk, trene styrke, osv. Men når det kommer til tempotrening, så er jeg fremdeles litt grønn. Er det noen her som kan fortelle litt kort hva det innebærer og kanskje komme med tips om hvordan jeg bør gjennomføre dette?

Nå varierer jeg mellom lengre intervaller (4x4, 3x3, osv), korte og intensive intervaller (30/30, 20/10 osv) og rolige langkjøringer (da jeg begynte, løp jeg ca 5km i ett uten problemer. Nå løper jeg 15-16 km i ett uten problemer).

På sikt hadde det vært gøy å kunne løpe halv/hel-maraton.

Anonymkode: 8604d...951

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Intervaller er fine tempoøkter, men ikke kjør deg fast med 4x4. 

Forslag på intervall er feks. 6-12 X 1000m med 1 minutt pause. Hvis du er nybegynner starter du med 6 ganger i den farta du klarer å holde ut hele økten. Start heller roligere enn for raskt. Starter du for rolig så legg heller på ett dra til slutt. 

Men annen fin økt er 3 x 45/15. 45 sekunder på mølla, 15 sekunder av hele 15 ganger. Ta feks. 2-3 min. pause før du kjører på igjen. 

Dette er økter som gir deg litt fart i beina. 

Eller så anbefales progresjonsløping. Bruk fantasien og lykke til :-)

Anonymkode: c68d6...fb3

Skrevet

I det siste tipset skulle det stå 3 (15x45/15)✌️

Skrevet

Jeg pleier å legge inn en terskeløkt i tillegg til intervaller og langkjøring. Dvs 5-7 km hvor jeg løper kontinuerlig med puls rett under syretersket som er ca 85-90 % av makspuls. Om du ikke har pulsklokke så kjenner du det på formen. Så høy fart du klarer å holde i rundt en halvtime før du får melkesyre. 

Har blitt mye raskere av disse øktene.

Anonymkode: 75f5c...54b

Gjest Overrasket
Skrevet
On 2/17/2018 at 12:56 PM, AnonymBruker said:

Er ikke tempotrening å trene i det tempoet du ønsker å holde på en viss distanse? http://aktivtrening.com/trening/loping/halvmaraton/tempotrening-halvmaraton

Anonymkode: 38e2e...b07

Målet med tempotrening er å bli flinkere til å tåle tempoet man ønsker å løpe i, men treningsformen går ikke nødvendigvis ut på å løpe i det tempoet.

Dersom du allerede løper 16 km TS, er det rimelig å anta at du er klar til å løpe halvmaraton.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Intervaller er fine tempoøkter, men ikke kjør deg fast med 4x4. 

Forslag på intervall er feks. 6-12 X 1000m med 1 minutt pause. Hvis du er nybegynner starter du med 6 ganger i den farta du klarer å holde ut hele økten. Start heller roligere enn for raskt. Starter du for rolig så legg heller på ett dra til slutt. 

Men annen fin økt er 3 x 45/15. 45 sekunder på mølla, 15 sekunder av hele 15 ganger. Ta feks. 2-3 min. pause før du kjører på igjen. 

Dette er økter som gir deg litt fart i beina. 

Eller så anbefales progresjonsløping. Bruk fantasien og lykke til :-)

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å legge inn en terskeløkt i tillegg til intervaller og langkjøring. Dvs 5-7 km hvor jeg løper kontinuerlig med puls rett under syretersket som er ca 85-90 % av makspuls. Om du ikke har pulsklokke så kjenner du det på formen. Så høy fart du klarer å holde i rundt en halvtime før du får melkesyre. 

Har blitt mye raskere av disse øktene.

Anonymkode: 75f5c...54b

Tusen takk for tips, skal teste ut disse øktene!

TS

Skrevet
7 minutter siden, Overrasket skrev:

Målet med tempotrening er å bli flinkere til å tåle tempoet man ønsker å løpe i, men treningsformen går ikke nødvendigvis ut på å løpe i det tempoet.

Dersom du allerede løper 16 km TS, er det rimelig å anta at du er klar til å løpe halvmaraton.

Så tempotrening handler mer om å forberede formen på en konkret distanse? Jeg har ikke noe spesifikt mål om å løpe et halvmaraton, men jeg vil gjerne øve meg opp til å kunne løpe den distansen. På enda lengre sikt kunne jeg også tenkt meg å komme opp i helmaraton. Men alt dette er som sagt mest fordi jeg syns at det er gøy, ikke fordi jeg har et konkret løp jeg skal løpe.

TS

Gjest Overrasket
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Så tempotrening handler mer om å forberede formen på en konkret distanse? Jeg har ikke noe spesifikt mål om å løpe et halvmaraton, men jeg vil gjerne øve meg opp til å kunne løpe den distansen. På enda lengre sikt kunne jeg også tenkt meg å komme opp i helmaraton. Men alt dette er som sagt mest fordi jeg syns at det er gøy, ikke fordi jeg har et konkret løp jeg skal løpe.

TS

Tempotrening er egentlig for å øke okysenopptaket, heve syreterskelen og utøve mental styrketrening. Det er ikke nødvendigvis sånn at det tempoet du ønsker å løpe i under konkurranse er det rette tempoet for tempotrening, men tempotrening vil bidra til at du når måltempoet ditt. :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...