Gå til innhold

Hjelp i.f.t. samværsavtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet fra hverandre for noen år siden og skrev da ned samværsavtale på familievernkontoret. Vi var enige om 60/40 der far skulle ha barna hos seg hver tors til fredag med torsdag til mandag annenhver helg. Vi har samarbeidet godt og stilt opp for hverandre og har ikke forholdt oss så nøye til denne samværsavtalen. Grunnet hans jobb har det ofte vært vanskelig både å hente/bringe til barnehage og skole/SFO. Dette har resultert i at jeg har hatt barna mye ekstra hos meg og det eneste faste har da blitt annnenhver helg fredag til søndag hos far. Nå skal far flytte sammen med ny dame og de kommer til å flytte ut av skolekretsen. Jeg ønsker å få hjelp til å utregne barnebidrag hos NAV og da må jo dette regnes ut fra det reelle samværet. Kan far legge frem samværsavtalen vi signerte for flere år tilbake som ikke stemmer i praksis? Kan jeg kreve å opprette ny samværsavtale? Må dette i så tilfelle gjøres på familevernkontoret eller kan vi bare lage en slik avtale selv? Har alle dere der ute oppdaterte samværskontrakter? Er så usikker på hvordan jeg bør legge dette frem. Barna kommer neppe til å være hos far mer enn annenhver helg fredag til søndag + ferier som tidligere. Det er jo en del mindre enn 60/40-avtalen vi har signert for tidligere.

Anonymkode: 20620...efb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må få nytt bidrag fordi far skal flytte ut av skolekretsen fordi han har fått ny dame? Akkurat det der burde jo ikke ha noe med saken å gjøre. Har ikke far barnet så mye som han på papiret skal ha det, må dere lage ny avtale. Når bidraget skal regnes ut og det finnes en avtele, må denne vises frem. Skal du ha nytt bidrag med de gjeldene dagene, må dere ha ny avtale på de faktiske dagene han har barnet.

Anonymkode: 41d0a...d87

Skrevet

Ja, dere kan lage en samværsavtale selv som begge signerer på. Skriv opp dagens dato når dere skriver under så er det den som er gyldig.

Anonymkode: b6592...e17

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må få nytt bidrag fordi far skal flytte ut av skolekretsen fordi han har fått ny dame? Akkurat det der burde jo ikke ha noe med saken å gjøre. Har ikke far barnet så mye som han på papiret skal ha det, må dere lage ny avtale. Når bidraget skal regnes ut og det finnes en avtele, må denne vises frem. Skal du ha nytt bidrag med de gjeldene dagene, må dere ha ny avtale på de faktiske dagene han har barnet.

Jeg ønsker å regne ut riktig barnebidrag basert på fars faktiske samvær etter at han flytter ut av skolekretsen med de følger dette får for samværet. Hvorfor skulle det at han flytter sammen med ny dame være årsak til at jeg ønsker å få regnet ut barnebidrag?Jeg skrev kun at han flytter sammen med ny dame og ut av skolekretsen. Nye dama bor lengre unna og det vil resultere i redusert samvær. Dette velger han selv og jeg mener da det er riktig å utregne bidrag deretter. Det har vel egentlig ingenting å si om han flytter sammen med ny dame eller om han flytter alene. Det er samværet og bidraget som er det sentrale i saken.

• Liker 4
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å regne ut riktig barnebidrag basert på fars faktiske samvær etter at han flytter ut av skolekretsen med de følger dette får for samværet. Hvorfor skulle det at han flytter sammen med ny dame være årsak til at jeg ønsker å få regnet ut barnebidrag?Jeg skrev kun at han flytter sammen med ny dame og ut av skolekretsen. Nye dama bor lengre unna og det vil resultere i redusert samvær. Dette velger han selv og jeg mener da det er riktig å utregne bidrag deretter. Det har vel egentlig ingenting å si om han flytter sammen med ny dame eller om han flytter alene. Det er samværet og bidraget som er det sentrale i saken.

Syns dere heller burde se på mulighetene som gjør at far kan ha samme mengde samvær. Eks en ferie mer / alle planleggingsdager / 1.mai etc...

Anonymkode: 416f2...36d

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor langt unna er det snakk om? Er det helt umulig å opprettholde dagens samvær pga flytting? Synes du legger veldig vekt på at du skal ha mer i bidrag fordi han flytter sammen med kjæresten sin. Ikke unormalt at voksne mennesker får seg kjærester de ønsker å bo sammen med. På det grunnlaget at han får seg samboer så kan du kreve mer i bidrag. Så du trenger faktisk ikke å lage noe ny kontrakt bare for å få noen kr mer i mnd..

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns dere heller burde se på mulighetene som gjør at far kan ha samme mengde samvær. Eks en ferie mer / alle planleggingsdager / 1.mai etc...

Anonymkode: 416f2...36d

Ferier er allerede delt 50% og far har ikke mulighet til å ha barna mer i ferier enn han har nå. Jeg synes heller ikke at barna skal ha mindre ferietid med meg fordi far flytter og jeg får noen flere hektiske hverdager. Ferieordningen er bra som den er for både barna og oss voksne.

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor langt unna er det snakk om? Er det helt umulig å opprettholde dagens samvær pga flytting? Synes du legger veldig vekt på at du skal ha mer i bidrag fordi han flytter sammen med kjæresten sin. Ikke unormalt at voksne mennesker får seg kjærester de ønsker å bo sammen med. På det grunnlaget at han får seg samboer så kan du kreve mer i bidrag. Så du trenger faktisk ikke å lage noe ny kontrakt bare for å få noen kr mer i mnd..

Jeg legger ikke veldig vekt på hverken mer i bidrag eller det at han flytter sammen med kjæresten. Det viktigste for meg er å få forutsigbarhet for både barna og oss voksne i.f.t. samværet og jeg ønsker en samværsavtale som stemmer med virkeligheten og korrekt bidrag basert på dette. Hvorvidt han bor alene eller med kjæresten har da lite å si sånn sett.

Gjest making.a.mess
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet nå ikke det. Jeg ringte nav og sa at bf aldri kom til å skrive under på noen avtale for han ønsket å ha barnet, men barnet ville ikke se han. ( og er stort nok til å måtte hentes med makt i så fall, men det er ikke særlig gunstig). Nav sa at jeg ikke trengte å ha det skriftlig. Det var bare å oppgi faktisk samvær så skulle de regne ut bidrag. De regnet ut og sendte han straks et krav. ( det skal sies at her var barnet så stort at nav kunne innkallt det til samtale om det ble tvil, men de benyttet seg ikke av den muligheten og opplyste meg heller ikke om at de kunne finne på å gjøre det)  

Gjest making.a.mess
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes ikke det ser sånn ut. Per i dag har han sjelden ukedagene han skal fordi det krasjer med jobben. Flytter han lenger unna så blir jo dette enda vanskeligere enn før. Man trenger ikke være særlig smart for å skjønne at ukedagene da blir umulige for han. 

Skrevet
1 time siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg syntes ikke det ser sånn ut. Per i dag har han sjelden ukedagene han skal fordi det krasjer med jobben. Flytter han lenger unna så blir jo dette enda vanskeligere enn før. Man trenger ikke være særlig smart for å skjønne at ukedagene da blir umulige for han. 

Er dette det handler om ja. Blir umulig å opprettholde dagens samværsordning om han flytter så langt vekk. Er ikke snakk om flere timer unna, men langt nok til at det gir konsekvenser for samværet i hverdagen.

Skrevet
1 time siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg vet nå ikke det. Jeg ringte nav og sa at bf aldri kom til å skrive under på noen avtale for han ønsket å ha barnet, men barnet ville ikke se han. ( og er stort nok til å måtte hentes med makt i så fall, men det er ikke særlig gunstig). Nav sa at jeg ikke trengte å ha det skriftlig. Det var bare å oppgi faktisk samvær så skulle de regne ut bidrag. De regnet ut og sendte han straks et krav. ( det skal sies at her var barnet så stort at nav kunne innkallt det til samtale om det ble tvil, men de benyttet seg ikke av den muligheten og opplyste meg heller ikke om at de kunne finne på å gjøre det)  

Takk for informativt svar :-)

Skrevet

Hvorfor har du ikke bedt om endring i barnebidraget tidligere? Regner med at bidraget har vært basert på 60/40 løsningen dere hadde, men som ikke har blitt opprettholdt...

du trenger ingen skriftlig avtale dere imellom, du blir bedt om å legge frem faktisk samvær og far får muligheten til å si deg i mot. 

Anonymkode: 1c1b0...01d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke bedt om endring i barnebidraget tidligere? Regner med at bidraget har vært basert på 60/40 løsningen dere hadde, men som ikke har blitt opprettholdt...

du trenger ingen skriftlig avtale dere imellom, du blir bedt om å legge frem faktisk samvær og far får muligheten til å si deg i mot. 

Anonymkode: 1c1b0...01d

Vi har ikke hatt noen uenigheter rundt dette og har hatt et godt samarbeid. Jeg har stilt opp mye for barnefaren (selvsagt mest for barna sin skyld) og når han har måttet pendle langt i jobben har jeg da hatt barna ekstra hos meg uten problemer med det. Men nå ser jeg jo at dette blir valgt som en mere varig løsning og jeg synes vel heller ikke at barnefar setter barna i fokus. Det blir da varig at barna er betraktelig mere hos meg enn samværsavtalen gir inntrykk av. Vi har heller ikke hatt noen fast bidragsordning tidligere og jeg har selv gått ned i inntekt og det er på tide at jeg får fastsatt bidrag basert på riktig samvær.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing. 

Dark Angelina, mod.

Skrevet

Tror du han kommer til å legge et feilaktig grunnlag for bidraget? 

Anonymkode: 20e5a...aa1

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for informativt svar :-)

Men far kan gå i mot det du sier i klage til nav, så da blir det ord mot ord. 

Ga opp den kampen da far jo signerte avtaler, men aldri dukket opp. Skal man bevise det koster det mer psykisk for barnet enn hva det er verdt.

Men Nav sender skjemaer i ny må ne for ny beregning, skriver alltid 0 samvær, far derimot skriver han har samvær så man kommer ikke noen vei. Må nesten tenke på om det er verdt kampen det kan bli.

Anonymkode: 3c744...33c

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du han kommer til å legge et feilaktig grunnlag for bidraget? 

Anonymkode: 20e5a...aa1

Jeg bare lurer på hvordan dette fungerer i praksis. Har aldri fått beregnet barnebidrag tidligere og når det først skal gjøres er det jo greit å beregne det ut fra faktisk samvær og ikke en samværsavtale som vi signerte for flere år siden og ikke følges i praksis i dag. Det har ikke vært noe problem tidligere og jeg ønsker heller ikke å gjøre problemer av det nå, men jeg ønsker å få klarhet i hvordan dette praktisk gjennomføres for å unngå problemer også fremover.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men far kan gå i mot det du sier i klage til nav, så da blir det ord mot ord. 

Ga opp den kampen da far jo signerte avtaler, men aldri dukket opp. Skal man bevise det koster det mer psykisk for barnet enn hva det er verdt.

Men Nav sender skjemaer i ny må ne for ny beregning, skriver alltid 0 samvær, far derimot skriver han har samvær så man kommer ikke noen vei. Må nesten tenke på om det er verdt kampen det kan bli.

Anonymkode: 3c744...33c

Takk igjen for info som er nyttig å ha med seg. Det er ikke verdt å utsette barna for unødvendig belastning heller. Er absolutt enig i det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...