Gå til innhold

Krydder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Hvilke krydder bruker dere på maten for å gjøre den mer spennende? Jeg er eier akkurat nå bare kanel, salt og hvitløkskrydder, og trenger tips til kombinasjoner av andre krydder.

Hva passer med potetbåter, laks, torsk, kylling, grønsaker osv? Kom gjerne med «oppskrifter»!

Anonymkode: 74f23...d82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker mest bare salt og pepper. Men jeg har også sukker, sennep, ketchup, HP-saus, Worcestershiresaus, tabasco, sriracha, chili-, paprika-, hvitløk-, karri-, løkpulver, spisskum, persille, timian, oregano, basilikum, rosmarin, estragon, gurkemeie, ingefær, gressløk, buljong, sukkerkulør, sitronsaft, limejuice, rapsolje, olivenolje, eddik (balsamico- og eplecider-), soyasaus, brunt sukker, vaniljesukker, kanel, kakao og honning. Jeg bruker det som står i den enkelte oppskriften, eller det jeg selv synes passer.

• Liker 1
Skrevet

Potetbåter: salt, pepper, paprikakrydder og timian

Torsk: salt og pepper og sitronsmør med persille

Laks: salt og sitronpepper

Kylling: timian

Anonymkode: 95486...cf7

• Liker 1
Skrevet

Dill, persille, basilikum, hvitløk, sambal olek, sriracha, sitron, estragon, paprika, oregano... 

Sambal olek bruker jeg i alt! Fra gryteretter til taco. En liten teskje kan gjøre underverker! Ellers bruker jeg mye ferske urter som jeg bare drysser over retten før jeg serverer. En annen favoritt er olivenolje med smak, for øyeblikket bruker jeg olivenolje med hvitløk på alt: helstekt kylling, ovnsbakte poteter, svinekoteletter etc. 

• Liker 1
Skrevet

Røkt paprika. Ingen over ingen ved siden av

Anonymkode: ca45b...705

Skrevet

Bruker for det meste bare salt og pepper på det jeg dytter i meg, med noen få unntak, da. Karri til fiskeboller i hvit saus, og sukker og kanel på grøt. xD

Skrevet

Pepper bør være en selvfølge i alle krydderhyller, og så klart også salt. Ellers er mine mest brukte hvitløkspulver, løkpulver, chili, paprika, cumin, cayennepepper, koriander, timian, basilikum, oregano, kardemomme og kanel. Jeg blander også selv garam masala, tacokrydder og grillkrydder. Har en del andre krydder også, som sitronpepper, estragon, røkt paprika, gurkemeie og gressløk. Ofte kjøper jeg inn krydder fordi jeg skal ha det til en rett.

Anonymkode: c5022...48b

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Hvilke krydder bruker dere på maten for å gjøre den mer spennende? Jeg er eier akkurat nå bare kanel, salt og hvitløkskrydder, og trenger tips til kombinasjoner av andre krydder.

Hva passer med potetbåter, laks, torsk, kylling, grønsaker osv? Kom gjerne med «oppskrifter»!

Til potetbåter trenger du timian.  Sitronpepper og dill er godt til laks. Til kylling går det aller meste. 

Jeg har det meste i krydderhyllen min.  Det gir meg mulighet til å lage de rettene jeg ønsker.   

Skrevet

Provance-krydder passer på mye, bruker selv å lage en blanding av salvie, rosmarin, oregano og timian eller bruke ulike Provance-blandinger til kjøtt, fisk og grønnsaker. Bruker også mye ferske urter til å hakke opp og strø over til slutt, persille og koriander er gjengangere her, gjerne hakket sammen med  hvitløk.

Anonymkode: 04fb0...c5e

Gjest Carressa
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Rosmarin er veldig godt til potetbåter, og til kylling. Dill til laks. 

Rosmarin, salvie, timian, merian/oregano bør du absolutt investere i. Basilikum, gressløk og persille er best fersk. Og paprika og chillipulver er lurt å ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...