Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egentlig ingen råd, men er i akkurat samme situasjon som deg, TS. Jeg har en elev som er veldig stygg mot meg når han får tilsnakk for dårlig oppførsel. Jeg tør heller ikke snakke med ledelsen, for jeg har skjønt på dem at man i deres øyne er en dårlig klasseleder hvis noen elever tør å gjøre noe de ikke får lov til. Holdningen er liksom litt "hvorfor gjør han dette mot akkurat deg? Hva gjør DU feil?" Dessverre er det en del drittunger der ute, beklager språket. Man kan gi masse av seg selv og både være omsorgsfull, faglig dyktig og streng, men rettferdig. Enkelte elever vil deg vondt uansett. De aller fleste elever er fantastisk unge mennesker, men man har alltids noen råtne egg, som det er forventet at vi skal ta i mot all verdens dritt fra.

Anonymkode: d7891...971

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det med verneombudet!

Anonymkode: ce99f...29c

• Liker 1
Skrevet

Det var da voldsomt med dårlige ledere eksemplene i denne tråden framstiller, samtlige fagledere ved min skole tar affære med en gang hvis elever er utidige mot lærere.

Har personlig aldri opplevd noe sånt, som jeg ikke har fikset selv,  men vet at menn har det noe enklere på noen alderskull.

Anonymkode: af737...087

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt med dårlige ledere eksemplene i denne tråden framstiller, samtlige fagledere ved min skole tar affære med en gang hvis elever er utidige mot lærere.

Har personlig aldri opplevd noe sånt, som jeg ikke har fikset selv,  men vet at menn har det noe enklere på noen alderskull.

Anonymkode: af737...087

Det er jeg som startet tråden, og vil bare si at jeg ikke mener lederne ved min skole er dårligere ledere. Min bekymring er, blant en del annet, at om jeg ber ledelsen om hjelp, kan det tolkes som at jeg har problemer med å gjøre jobben min ordentlig - og siden jeg søker på andre jobber, vil de kanskje nevne dette når de skal være referanse for meg. Kanskje jeg er paranoid nå, men det er i alle fall slik jeg tenker.

Da jeg snakket med foreldrene, virket det som om de mener at om h*n får anmerkninger av meg eller at jeg kontakter hjemmet og informerer om noe som har skjedd, så er det tegn på at jeg har noe imot h*n, og det jeg påpeker altså bare er verdiløst og feil/løgn.

Det er andre elever i klassen som på tomannshånd har oppmuntret meg til å være strengere mot denne eleven, at de håper jeg ikke blir for lei meg etc. Det er jo helt jævlig å være i en slik situasjon pga. en elev - og å vite at foreldrene godkjenner og forsterker oppførselen h*n utviser mot meg på skolen.

Anonymkode: ce824...cbd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har egentlig ingen råd, men er i akkurat samme situasjon som deg, TS. Jeg har en elev som er veldig stygg mot meg når han får tilsnakk for dårlig oppførsel. Jeg tør heller ikke snakke med ledelsen, for jeg har skjønt på dem at man i deres øyne er en dårlig klasseleder hvis noen elever tør å gjøre noe de ikke får lov til. Holdningen er liksom litt "hvorfor gjør han dette mot akkurat deg? Hva gjør DU feil?" Dessverre er det en del drittunger der ute, beklager språket. Man kan gi masse av seg selv og både være omsorgsfull, faglig dyktig og streng, men rettferdig. Enkelte elever vil deg vondt uansett. De aller fleste elever er fantastisk unge mennesker, men man har alltids noen råtne egg, som det er forventet at vi skal ta i mot all verdens dritt fra.

"Kjefter" denne eleven på deg i andre elevers påhør/påsyn? Det har jeg opplevd, og det er ydmykende og frustrerende. Føler jeg mister respekt i elevgruppen, og det er helt forferdelig. Eleven får uansett full støtte for sin oppførsel mot meg hjemmefra, og jeg vurderer om jeg kan rapportere det som trakassering om det fortsetter? Jeg har ringt og snakket med foreldre, men ble nærmest avvist og indirekte beskyldt for å være etter denne eleven på et slags vagt vis.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Kjefter" denne eleven på deg i andre elevers påhør/påsyn? Det har jeg opplevd, og det er ydmykende og frustrerende. Føler jeg mister respekt i elevgruppen, og det er helt forferdelig. Eleven får uansett full støtte for sin oppførsel mot meg hjemmefra, og jeg vurderer om jeg kan rapportere det som trakassering om det fortsetter? Jeg har ringt og snakket med foreldre, men ble nærmest avvist og indirekte beskyldt for å være etter denne eleven på et slags vagt vis.

Ja, han gjør det foran resten av klassen. Veldig ydmykende syns jeg også. 

Skrevet

Hva slags ting er det eleven sier til deg? Kan du komme med noen eksempler?

Hadde skrevet ned logg, og vist til rektor og ledelsen.

Sendt formelt brev til foreldrene med advarsel, og regler ang trakkassering - med underskrift av rektor.

Anonymkode: 960c3...84f

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags ting er det eleven sier til deg? Kan du komme med noen eksempler?

Hadde skrevet ned logg, og vist til rektor og ledelsen.

Sendt formelt brev til foreldrene med advarsel, og regler ang trakkassering - med underskrift av rektor.

Anonymkode: 960c3...84f

Vil helst ikke skrive konkrete ting eleven sier, redd for å at det skal gjenkjennes (kan aldri være for forsiktig). Men det inkluderer iblant banning, sint stemme med høyt volum, slår demonstrativt ut med armene og kommer med utrop bare jeg ber h*n være stille f.eks.

Kan prøve å skrive logg, men siden foreldrene mener jeg er ute etter h*n, tviler jeg på at de tar noe av det jeg sier eller skriver seriøst.

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Vil helst ikke skrive konkrete ting eleven sier, redd for å at det skal gjenkjennes (kan aldri være for forsiktig). Men det inkluderer iblant banning, sint stemme med høyt volum, slår demonstrativt ut med armene og kommer med utrop bare jeg ber h*n være stille f.eks.

Kan prøve å skrive logg, men siden foreldrene mener jeg er ute etter h*n, tviler jeg på at de tar noe av det jeg sier eller skriver seriøst.

Jeg syns du burde snakke med ledelsen. Jeg er bare timelærer, så har ikke trengt å ta noe særlig ansvar for enkeltelever. Men kolleger av meg, som har 30 års erfaring går til ledelsen om de har noen veldig vanskelige elever. Det blir aldri sett på som at det er læreren som "ikke klarer". Og det blir aldri brukt mot de. Der jeg jobber er det heldigvis greit å spørre om hjelp og si fra at man sliter litt.

Skriv logg og gi til rektor. Spør hva du bør gjøre. Kanskje et møte med deg, rektor og foreldre vil åpne øynene til foreldre litt. 

Anonymkode: 2b53c...00f

• Liker 1
Skrevet

Disse foreldrene burde få møteplikt i elevens timer i en mnds tid....  

Anonymkode: 54188...08b

• Liker 1
Skrevet

Du har en belastning på jobb som IKKE er ok. Hva hadde du gjort dersom en kollega behandlet deg på denne måten? Du skal trives på arbeidsplassen din. Noen elever klarer å utnytte situasjonen dersom de finner lærerens "svake" punkt. Dette gjør tydeligvis denne gjengen her. 

Jeg har vært i en lignende situasjon. Jeg er greit likt av elever. Noen liker meg veldig godt, noen synes jeg er helt grei. Jeg er ganske tydelig og konsekvent på regler. En gjeng på skolen brøt stadig disse reglene og fikk derfor mange anmerkninger. Etterhvert begynte de å legge ut div om meg på internett. ligger fremdeles ute. Det var faktisk veldig belastende fordi jeg var på utkikk etter ny jobb. Jeg begynte å notere ned ting som skjedde, sa fra til ledelsen med en gang. Jeg var ganske opprørt da det skjedde fordi det var veldig ydmykende for meg. De andre elevene gikk etterhvert lei og ble litt flaue over oppførselen til den gjengen det gjaldt, så jeg fikk mye støtte fra elever og ledelse. Det var veldig viktig for meg å ha en dialog med ledelsen på dette fordi jeg rett og slett ikke trivdes på min egen arbeidsplass, og jeg var redd for at de skulle tro på det elevene sa. Heldigvis hadde jeg en ledelse som var flink til å se hele bilder, og som var klar over at jeg stort sett har gode elevrelasjoner. 

- Noter ned det som skjer. Denne loggen blir beviset ditt. 

- Snakk med ledelsen. Rektor må ta seg av elevsamtale. Du har gjort det du kan, gi saken videre.

Du sier at noen av foreldrene tror at anmerkninger betyr at du har noe mot dem, og den erfaringen deler jeg også. Jeg har blitt oppringt og skjelt ut. Det er ubehagelig, men det er bare å stå i det, forholde seg rolig og henvise videre til avdelingsleder. Avdelingslederen min har aldri fått en klage på meg, for å si det sånn... 

Anonymkode: 6555f...264

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...